Προσπαθώντας να καταλάβουμε τι έφταιξε...
Η Ελλάδα συνεχίζει να πληρώνει βαρύ φόρο αίματος σε ένα πόλεμο που ξεκίνησε το 1974 και συνεχίζεται με αμείωτη ένταση. Οι Έλληνες πιλότοι της Πολεμικής Αεροπορίας, είναι στα μάτια μας σαν μηχανές πολέμου, αποστασιοποιημένοι από τα γήινα κι ανθρώπινα. Κάτι τέτοιες στιγμές καταλαβαίνουμε ότι είναι άνθρωποι που ταλαιπωρούνται και κουράζονται, όχι τόσο σωματικά από τις εξαντλητικές απαιτήσεις των πολεμικών πτήσεων που κάνουν, αλλά και ψυχολογικά από το διαρκές στοίχημα που αναγκάζονται να παίζουν, χωρίς να υπολογίζουμε και τα τυχόν προσωπικά-οικογενειακά τους προβλήματα. Στοιχηματίζουν κάθε μέρα την ίδια τους τη ζωή και κάποιες φορές δυστυχώς χάνουν…
Από χθες θρηνούμε το χαμό ενός ακόμη ικανού πιλότου του Σμηναγού (Ι) Γιώργου Μπαλταδώρου. Η Πολεμική Αεροπορία, επίσης, έχασε κι ένα από τα καλύτερα μαχητικά της, ένα Mirage 2000-5 με τον οπλισμό του, απώλεια όχι μόνο οικονομική -σε μια τόσο δύσκολη περίοδο- αλλά κυρίως επιχειρησιακή. Μέσα στο κλίμα πολέμου που έχει διαμορφωθεί, η απώλεια ενός αεροσκάφους, που αποτελεί και συγκριτικό πλεονέκτημα έναντι της τουρκικής αεροπορίας, δεν είναι μικρό πράγμα.
Όλη η χώρα αναρωτιέται σήμερα "Τι έφταιξε;". Σε μια χώρα όπου όλοι μιλούν και ειναι "ειδικοί" επί παντός επιστητού, το καλύτερο θα είναι να περιμένουμε τις επιτροπές των εμπειρογνωμόνων της Πολεμικής Αεροπορίας να εξετάσουν όλα τα στοιχεία και να βγάλουν το τελικό τους πόρισμα. Μέχρι τότε, όμως, θα προσπαθήσουμε να κάνουμε μερικές εικασίες, σύμφωνα με τις πληροφορίες που καταφέραμε να συλλέξουμε μέχρι τώρα.
Το ατύχημα
Τα δύο Mirage 2000-5 βρίσκονταν σε κατάσταση ετοιμότητας "readiness" στη Σμηναρχία Μάχης της Σκύρου. Γύρω στις 11:30 χθες το πρωί, έλαβαν εντολή απογείωσης οπλισμένα, για αναχαίτιση ζεύγους τουρκικών αεροσκαφών σε περιοχή μεταξύ της Χίου και της Λέσβου.
Ωστόσο αερομαχία και αναχαίτιση δεν υπήρξαν, καθώς τα τουρκικά είχαν εγκαταλείψει τον ελληνικό εναέριο χώρο. 'Ετσι τα δύο ελληνικά Mirage 2000 - 5 άρχισαν την επιστροφή τους στη Σκύρο.
Στην περιοχή αν και επικρατούσαν καλές καιρικές συνθήκες, υπήρχε χαμηλή νέφωση με υγρασία και θολούρα που επηρεάζουν την ορατότητα. Τα δύο μαχητικά πετούσαν σε χαμηλό ύψος, περίπου 3.000 πόδια και προσεγγίζοντας τη βάση τους άρχισαν την κάθοδό τους προς τον αεροδιάδρομο.
Σύμφωνα με πληροφορίες, κατά την κάθοδό τους για προσγείωση τα δύο Mirage 2000-5, μπήκαν στο σύννεφο που υπήρχε μπροστά τους, με κλίση καθόδου 15 μοιρών και μεγάλη ταχύτητα. Στο πρώτο, χειριστής ο Σμηναγός Γιώργος Μπαλταδώρος. "Κλειδωμένος" πίσω του ο Νο 2 του σχηματισμού με το δεύτερο Mirage 2000-5.
Ο Σμηναγός (Ι) Μπαλταδώρος ήταν έμπειρος πιλότος με περίπου 1.000 ώρες πτήσης. Τι πήγε στραβά σε αυτή την τελευταία φάση της προσγείωσης μέσα στο σύννεφο; Κακός υπολογισμός του μεγέθους της νέφωσης; Αποπροσανατολισμός; Λάθος επιλογή να μη χρησιμοποιηθεί ο αυτόματος πιλότος που διαθέτουν τα Mirage 2000-5; Υπερβολική κούραση από τις πτήσεις και τις πολυήμερες υπηρεσίες; Αστοχία υλικού; Όλα μαζί και το καθένα ξεχωριστά έχει τη σημασία του και το ρόλο του. Τα πραγματικά αίτια θα τα βρουν οι εμπειρογνώμονες της ΠΑ που έχουν αναλάβει τη διερέυνηση της τραγωδίας.
Ο δεύτερος χειριστής γλίτωσε σχεδόν από θαύμα. Ένα θαύμα που οφείλεται, βέβαια, στην εκπαίδευσή του που τον έσωσε. Σε κλάσμα δευτερολέπτου αντιλήφθηκε ότι κάτι συνέβη με το αεροσκάφος του συναδέλφου του. "Τράβηξε" και απαγκιστρώθηκε 300 πόδια από την επιφάνεια της θάλασσας. Ένα δευτερόλεπτο αργότερα αν λειτουργούσε ο εγκέφαλος και τα αντανακλαστικά του, θα θρηνούσαμε και δεύτερο νεκρό.
Ο μεγαλύτερος κίνδυνος είναι η καταπόνηση ανθρώπων και μηχανών
Η ΠΑ έχει "χτυπηθεί" κι άλλες φορές από δυστυχήματα που μπορεί να έμοιαζαν ακατανόητα, αλλά είχαν πολύ απλοϊκές εξηγήσεις. Να θυμηθούμε τι έγινε με το Yakovlev το 1997; Εξαντλήσαμε σε χρόνο ρεκόρ όλα τα πληρώματα των ιπταμένων μέσων και είχαμε τη τραγωδία της πτώσης ενός C-130.
Η συντριβή του Mirage 2000-5 για άλλη μια φορά κατέδειξε ότι η μεγάλη απειλή αυτών των δύσκολων ημερών που διανύουμε δεν είναι οι Τούρκοι! Είναι η καταπόνηση των ανθρώπων αλλά και των μέσων σε αυτή τη παρατεταμένη αυξημένη επιφυλακή, που πλέον προσομειάζει με πολεμική αναμέτρηση
Τον κίνδυνο να υπάρξουν ατυχήματα, τον είχαν επισημάνει από τις πρώτες ημέρες αυτής της παρατεταμένης επιφυλακής έμπειροι στρατιωτικοί. Δυστυχώς επιβεβαιώθηκαν με ένα τραγικό δυστύχημα. Οι εμπειρογνώμονες της ΠΑ που έχουν αναλάβει τη διερεύνηση της χθεσινής τραγωδίας θα πρέπει να προσμετρήσουν και αυτόν το παράγοντα. Θα περιμένουμε το τελικό πόρισμα για να βγάλουμε ασφαλή συμπεράσματα.
Σε κάθε περίπτωση, όμως, βασιζόμενη σε αυτά τα συμπεράσματα η πολιτική και στρατιωτική ηγεσία θα πρέπει πρώτ' απ' όλα να φροντίζει ώστε η διαχείριση του πολύτιμου ανθρώπινου δυναμικού μας και του εξοπλισμού τους, να γίνονται με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Και να τους εξασφαλίζει ότι στην περίπτωση του απευκταίου, οι οικογένειές τους θα έχουν την καλύτερη δυνατή αντιμετώπιση από την Πολιτεία.
Αυτές οι γραμμές γράφονται στη μνήμη του χθεσινού πεσόντα και όλων των άλλων "Ιπποτών των Αιθέρων" της Πολεμικής μας Αεροπορίας, που είτε θυσίασαν τη ζωή τους ή συνεχίζουν να μάχονται εκεί ψηλά...
Τάσος Τσιπλάκος - Σύμβουλος Στρατηγικής
C4I Strategy Consultants
www.bankingnews.gr
Από χθες θρηνούμε το χαμό ενός ακόμη ικανού πιλότου του Σμηναγού (Ι) Γιώργου Μπαλταδώρου. Η Πολεμική Αεροπορία, επίσης, έχασε κι ένα από τα καλύτερα μαχητικά της, ένα Mirage 2000-5 με τον οπλισμό του, απώλεια όχι μόνο οικονομική -σε μια τόσο δύσκολη περίοδο- αλλά κυρίως επιχειρησιακή. Μέσα στο κλίμα πολέμου που έχει διαμορφωθεί, η απώλεια ενός αεροσκάφους, που αποτελεί και συγκριτικό πλεονέκτημα έναντι της τουρκικής αεροπορίας, δεν είναι μικρό πράγμα.
Όλη η χώρα αναρωτιέται σήμερα "Τι έφταιξε;". Σε μια χώρα όπου όλοι μιλούν και ειναι "ειδικοί" επί παντός επιστητού, το καλύτερο θα είναι να περιμένουμε τις επιτροπές των εμπειρογνωμόνων της Πολεμικής Αεροπορίας να εξετάσουν όλα τα στοιχεία και να βγάλουν το τελικό τους πόρισμα. Μέχρι τότε, όμως, θα προσπαθήσουμε να κάνουμε μερικές εικασίες, σύμφωνα με τις πληροφορίες που καταφέραμε να συλλέξουμε μέχρι τώρα.
Το ατύχημα
Τα δύο Mirage 2000-5 βρίσκονταν σε κατάσταση ετοιμότητας "readiness" στη Σμηναρχία Μάχης της Σκύρου. Γύρω στις 11:30 χθες το πρωί, έλαβαν εντολή απογείωσης οπλισμένα, για αναχαίτιση ζεύγους τουρκικών αεροσκαφών σε περιοχή μεταξύ της Χίου και της Λέσβου.
Ωστόσο αερομαχία και αναχαίτιση δεν υπήρξαν, καθώς τα τουρκικά είχαν εγκαταλείψει τον ελληνικό εναέριο χώρο. 'Ετσι τα δύο ελληνικά Mirage 2000 - 5 άρχισαν την επιστροφή τους στη Σκύρο.
Στην περιοχή αν και επικρατούσαν καλές καιρικές συνθήκες, υπήρχε χαμηλή νέφωση με υγρασία και θολούρα που επηρεάζουν την ορατότητα. Τα δύο μαχητικά πετούσαν σε χαμηλό ύψος, περίπου 3.000 πόδια και προσεγγίζοντας τη βάση τους άρχισαν την κάθοδό τους προς τον αεροδιάδρομο.
Σύμφωνα με πληροφορίες, κατά την κάθοδό τους για προσγείωση τα δύο Mirage 2000-5, μπήκαν στο σύννεφο που υπήρχε μπροστά τους, με κλίση καθόδου 15 μοιρών και μεγάλη ταχύτητα. Στο πρώτο, χειριστής ο Σμηναγός Γιώργος Μπαλταδώρος. "Κλειδωμένος" πίσω του ο Νο 2 του σχηματισμού με το δεύτερο Mirage 2000-5.
Ο Σμηναγός (Ι) Μπαλταδώρος ήταν έμπειρος πιλότος με περίπου 1.000 ώρες πτήσης. Τι πήγε στραβά σε αυτή την τελευταία φάση της προσγείωσης μέσα στο σύννεφο; Κακός υπολογισμός του μεγέθους της νέφωσης; Αποπροσανατολισμός; Λάθος επιλογή να μη χρησιμοποιηθεί ο αυτόματος πιλότος που διαθέτουν τα Mirage 2000-5; Υπερβολική κούραση από τις πτήσεις και τις πολυήμερες υπηρεσίες; Αστοχία υλικού; Όλα μαζί και το καθένα ξεχωριστά έχει τη σημασία του και το ρόλο του. Τα πραγματικά αίτια θα τα βρουν οι εμπειρογνώμονες της ΠΑ που έχουν αναλάβει τη διερέυνηση της τραγωδίας.
Ο δεύτερος χειριστής γλίτωσε σχεδόν από θαύμα. Ένα θαύμα που οφείλεται, βέβαια, στην εκπαίδευσή του που τον έσωσε. Σε κλάσμα δευτερολέπτου αντιλήφθηκε ότι κάτι συνέβη με το αεροσκάφος του συναδέλφου του. "Τράβηξε" και απαγκιστρώθηκε 300 πόδια από την επιφάνεια της θάλασσας. Ένα δευτερόλεπτο αργότερα αν λειτουργούσε ο εγκέφαλος και τα αντανακλαστικά του, θα θρηνούσαμε και δεύτερο νεκρό.
Ο μεγαλύτερος κίνδυνος είναι η καταπόνηση ανθρώπων και μηχανών
Η ΠΑ έχει "χτυπηθεί" κι άλλες φορές από δυστυχήματα που μπορεί να έμοιαζαν ακατανόητα, αλλά είχαν πολύ απλοϊκές εξηγήσεις. Να θυμηθούμε τι έγινε με το Yakovlev το 1997; Εξαντλήσαμε σε χρόνο ρεκόρ όλα τα πληρώματα των ιπταμένων μέσων και είχαμε τη τραγωδία της πτώσης ενός C-130.
Η συντριβή του Mirage 2000-5 για άλλη μια φορά κατέδειξε ότι η μεγάλη απειλή αυτών των δύσκολων ημερών που διανύουμε δεν είναι οι Τούρκοι! Είναι η καταπόνηση των ανθρώπων αλλά και των μέσων σε αυτή τη παρατεταμένη αυξημένη επιφυλακή, που πλέον προσομειάζει με πολεμική αναμέτρηση
Τον κίνδυνο να υπάρξουν ατυχήματα, τον είχαν επισημάνει από τις πρώτες ημέρες αυτής της παρατεταμένης επιφυλακής έμπειροι στρατιωτικοί. Δυστυχώς επιβεβαιώθηκαν με ένα τραγικό δυστύχημα. Οι εμπειρογνώμονες της ΠΑ που έχουν αναλάβει τη διερεύνηση της χθεσινής τραγωδίας θα πρέπει να προσμετρήσουν και αυτόν το παράγοντα. Θα περιμένουμε το τελικό πόρισμα για να βγάλουμε ασφαλή συμπεράσματα.
Σε κάθε περίπτωση, όμως, βασιζόμενη σε αυτά τα συμπεράσματα η πολιτική και στρατιωτική ηγεσία θα πρέπει πρώτ' απ' όλα να φροντίζει ώστε η διαχείριση του πολύτιμου ανθρώπινου δυναμικού μας και του εξοπλισμού τους, να γίνονται με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Και να τους εξασφαλίζει ότι στην περίπτωση του απευκταίου, οι οικογένειές τους θα έχουν την καλύτερη δυνατή αντιμετώπιση από την Πολιτεία.
Αυτές οι γραμμές γράφονται στη μνήμη του χθεσινού πεσόντα και όλων των άλλων "Ιπποτών των Αιθέρων" της Πολεμικής μας Αεροπορίας, που είτε θυσίασαν τη ζωή τους ή συνεχίζουν να μάχονται εκεί ψηλά...
Τάσος Τσιπλάκος - Σύμβουλος Στρατηγικής
C4I Strategy Consultants
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών