Τα προβλήματα σε Volkswagen και BMW και το τέλος του γερμανικού μοντέλου
Η Κίνα ξεκινά να κατασκευάζει εργοστάσια σε όλη την Αφρική για την παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων, μια στρατηγική που λένε οι αναλυτές της αγοράς πιθανότατα θα πλημμυρίσει τον κόσμο με φθηνά EV και θα επιτρέψει στις κινεζικές εταιρείες να κυριαρχήσουν στην παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία στο μέλλον.
Την ίδια ώρα η Ευρώπη αντιμετωπίζει ένα διπλό πλήγμα για τις αυτοκινητοβιομηχανίες στη μεγαλύτερη οικονομία του μπλοκ.
Η Volkswagen τερματίζει, ως γνωστόν, την προστασία των θέσεων εργασίας που απολαμβάνουν οι εργαζόμενοι αυτοκινήτων στη Γερμανία εδώ και τρεις δεκαετίες ως μέρος της προσπάθειας μείωσης του κόστους, αφού την περασμένη εβδομάδα σχέδια για ενδεχόμενο κλείσιμο εργοστασίων στη χώρα για πρώτη φορά.
Η BMW προειδοποίησε ότι μια ανάκληση που επηρεάζει περίπου 1,5 εκατομμύρια οχήματα θα μειώσει τα κέρδη της φέτος.
Η κρίση που αντιμετωπίζει η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία δεν έχει τους πείσει το πολιτικό προσωπικό της για τη συνταγή έντασης των δημοσίων δαπανών που.. συνταγογραφεί ο Mario Draghi στην έκθεσή του με αντικείμενο τα προβλήματα ανταγωνιστικότητας που αντιμετωπίζει η Ευρωζώνη, με την γερμανική οικονομία πλέον να είναι μια .. ασμαίνουσα ατμομηχανή (ίσως και παλαιάς τεχνολογίας) .
Ο υπουργός Οικονομικών Christian Lindner δήλωσε ότι η κυβέρνηση αντιμετωπίζει προβλήματα πολιτικής αποδοχής και «δημοσιονομικά προβλήματα» όσον αφορά την ιδέα μεγαλύτερου κοινού δανεισμού της ΕΕ.
Το γερμανικό μοντέλο παρακμάζει
Οι επώδυνες μεταρρυθμίσεις της VW μπορούν να θεωρηθούν ως μέρος των ευρύτερων προκλήσεων που αντιμετωπίζει η οικονομία των 4,2 τρισεκατομμυρίων ευρώ της Γερμανίας, όπου οι αναταρέξεις στην εφοδιαστική αλυσίδα, η ενεργειακή κρίση —ιδίως λόγω της μείωσης των προμηθειών ρωσικού φυσικού αερίου— και η απώλεια ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος έχουν πλήξει την ανάπτυξη.
«Η Volkswagen συμβολίζει την επιτυχία της γερμανικής βιομηχανίας τις τελευταίες εννέα δεκαετίες», δήλωσε στην DW την περασμένη εβδομάδα ο Carsten Brzeski, επικεφαλής οικονομολόγος της ING bank για τη Γερμανία.
«Αλλά αυτή η ιστορία μας λέει τι μπορούν να κάνουν σε μια οικονομία τέσσερα χρόνια οικονομικής στασιμότητας και 10 χρόνια επιδείνωσης της διεθνούς ανταγωνιστικότητας. Κάνουν τις επενδύσεις λιγότερο ελκυστικές».
Η οικονομία της Γερμανίας συρρικνώθηκε 0,3% πέρυσι, σύμφωνα με την εθνική στατιστική υπηρεσία Destatis.
Τρία κορυφαία οικονομικά ινστιτούτα έχουν προβλέψει αύξηση 0% στο ακαθάριστο εγχώριο προϊόν (ΑΕΠ) το 2024.
Αυτό έρχεται σε αντίθεση με τα 10 συνεχόμενα χρόνια ανάπτυξης που γνώρισε η Γερμανία πριν από την πανδημία του κορωνοϊού - τη μεγαλύτερη περίοδο ανάπτυξής της από την επανένωση το 1990.
Το κινεζικό πλεονέκτημα
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες στην Κίνα επωφελούνται ήδη από τεράστιες επιδοτήσεις, με αποτέλεσμα δραματικές αυξήσεις στην παραγωγή που επιτρέπουν να μειώσει σημαντικά τις τιμές των ηλεκτρικών οχημάτων που κατασκευάζονται αλλού.
Μια μελέτη δείχνει ότι το Πεκίνο έχει παράσχει στους κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων της Κίνας τουλάχιστον 231 δισεκατομμύρια δολάρια σε κρατική βοήθεια για 15 χρόνια, από το 2009 έως το τέλος του 2023.
Ο κλάδος των αυτοκινήτων στην ηπειρωτική Κίνα είναι ο μεγαλύτερος στον κόσμο, μετρούμενος ανά μονάδα παραγωγής από το 2008, δήλωσε η JATO Dynamics, παγκόσμιος ηγέτης στα στις αναλύσεις για την αυτοκινητοβιομηχανία.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες από τη δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία του πλανήτη αντιπροσωπεύουν ήδη περισσότερα από τα μισά ηλεκτρικά οχήματα που παράγονται στον κόσμο, σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας (IEA).
«Η Κίνα θέλει να διατηρήσει αυτό το πλεονέκτημα προσθέτοντας την Αφρική στη φαρέτρα της, αλλά γνωρίζει ότι υπάρχουν παράγοντες πέρα από τον έλεγχό της.
Για παράδειγμα, τα κινεζικής κατασκευής EV υπόκεινται επί του παρόντος σε φόρο 100% όταν πωλούνται στην Αμερική», δήλωσε ο Layton Beard, αναλυτής στην Ένωση Αυτοκινήτων της Νότιας Αφρικής.
«Δεν έχω δει ποτέ τέτοιες προληπτικές κινήσεις στην παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία όπως βλέπω από τους Κινέζους. φαίνεται σαν να ετοιμάζουν κάτι καινούργιο κάθε εβδομάδα».
Η άνοδος των δασμών
Τον Ιούλιο, η Ευρωπαϊκή Ένωση αύξησε τους δασμούς στα κινεζικής κατασκευής EV σε σχεδόν 50%, καθώς τα στοιχεία πωλήσεων έδειξαν ότι τα αυτοκίνητα από την Ανατολή γίνονται δημοφιλή σε όλη την Ευρώπη επειδή είναι πολύ φθηνότερα.
Ο Beard, όπως και άλλοι παγκόσμιοι εμπειρογνώμονες στο εμπόριο αυτοκινήτων θεωτούν ότι η σχεδιαζόμενη ανάπτυξη της κινεζικής κατασκευής EV στην Αφρική έχει σχεδιαστεί, σε μεγάλο βαθμό, για να «αντισταθμίσει την παρούσα και τη μελλοντική απώλεια κερδών» που προκαλείται από τους δυτικούς εμπορικούς περιορισμούς
Επισήμανε ότι το Πεκίνο τοποθετεί κινεζικούς γίγαντες αυτοκινήτων, συμπεριλαμβανομένων των BYD, Chery, SAIC Motor Corp και Changan Auto, για «επιθετικές» κινήσεις σε αγορές που προηγουμένως κυριαρχούσαν ιαπωνικά, αμερικανικά και ευρωπαϊκά μοντέλα.
Η αντικατάσταση της Ιαπωνίας
Η τελευταία έκθεση για την αγορά οχημάτων που κυκλοφόρησε από την JATO Dynamics ανέφερε ότι η άνοδος της Κίνας το 2023 για να αντικαταστήσει την Ιαπωνία ως ο μεγαλύτερος εξαγωγέας αυτοκινήτων στον κόσμο «απέδειξε ότι μπορεί να κάνει μια αξιόπιστη προσπάθεια εξαγωγής οχημάτων ενόψει των εμπορικών φραγμών».
Η έκθεση πρόσθεσε ότι ενώ τα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα δεν είναι πολύ διαδεδομένα στους ευρωπαϊκούς ή αμερικανικούς δρόμους, «βρίσκονται όλο και περισσότερο στο ραντάρ».
Ερευνώντας τις απόψεις χιλιάδων Αμερικανών και Ευρωπαίων το 2023, η JATO κατέληξε στο συμπέρασμα ότι περισσότεροι από τους μισούς ερωτηθέντες «γνωρίζουν τουλάχιστον μία κινεζική μάρκα, συμπεριλαμβανομένων των BYD, Leap Motor και Nio.
Σε γενικές γραμμές, οι ερωτηθέντες λένε ότι θα εξέταζαν ένα κινεζικό EV εάν η τιμή ήταν 20 τοις εκατό χαμηλότερη από ένα παρόμοιο μη κινεζικό μοντέλο».
Η JATO είπε ότι πέρυσι, για πρώτη φορά, οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες ξεπέρασαν τις πωλήσεις των ομολόγων τους στις ΗΠΑ και τις Ευρώπης, «μια απόδειξη της μεταβαλλόμενης δυναμικής ισχύος στην παγκόσμια αγορά αυτοκινήτων».
Η ανάλυση ανέφερε ότι οι κινεζικές μάρκες με επικεφαλής την BYD πούλησαν 13,4 εκατομμύρια νέα οχήματα πέρυσι, ξεπερνώντας τα 11,9 εκατομμύρια μονάδες που παραδόθηκαν από αμερικανικές μάρκες όπως η Ford και η Chevrolet.
Η JATO πρόσθεσε ότι το μερίδιο αγοράς των Κινέζων κατασκευαστών «εκτινάχθηκε στα ύψη» σε όλη τη Μέση Ανατολή, την Ευρασία και την Αφρική, με εταιρείες όπως η SAIC και η Geely επίσης «να διεισδύουν σε πιο ώριμες αγορές» όπως η Ευρώπη και η Αυστραλία.
Το τελωνείο της Κίνας ανέφερε ότι η χώρα εξήγαγε 5,22 εκατομμύρια αυτοκίνητα το 2023 - αύξηση 57% από έτος σε έτος - εκ των οποίων ένα στα τρία ήταν πλήρως ηλεκτρικά.
Στην ανάλυσή της για τη διεθνή αγορά αυτοκινήτων το 2024, η Virta Global, μια πολυεθνική εταιρεία που παρέχει λύσεις φόρτισης μπαταριών από ανανεώσιμες πηγές, είπε ότι η ζήτηση για ηλεκτρικά οχήματα καθοδηγείται από τις προσπάθειες για απαλλαγή από τις εκπομπές άνθρακα και ευρύτερα απο την πράσινη ανάπτυξη.
«Τα EV θα διαδραματίσουν κεντρικό ρόλο στον φιλόδοξο στόχο των στόχων μηδενικών εκπομπών που έχουν τεθεί για το 2050.
Η αγορά αναπτύσσεται. γρήγορα και παντού», είπε η Virta.
Σύμφωνα με τον IEA, οι παγκόσμιες πωλήσεις EV έφθασαν σχεδόν τα 14 εκατομμύρια το 2023, 35% αυξημένες σε σχέση με το 2022.
www.bankingnews.gr
Την ίδια ώρα η Ευρώπη αντιμετωπίζει ένα διπλό πλήγμα για τις αυτοκινητοβιομηχανίες στη μεγαλύτερη οικονομία του μπλοκ.
Η Volkswagen τερματίζει, ως γνωστόν, την προστασία των θέσεων εργασίας που απολαμβάνουν οι εργαζόμενοι αυτοκινήτων στη Γερμανία εδώ και τρεις δεκαετίες ως μέρος της προσπάθειας μείωσης του κόστους, αφού την περασμένη εβδομάδα σχέδια για ενδεχόμενο κλείσιμο εργοστασίων στη χώρα για πρώτη φορά.
Η BMW προειδοποίησε ότι μια ανάκληση που επηρεάζει περίπου 1,5 εκατομμύρια οχήματα θα μειώσει τα κέρδη της φέτος.
Η κρίση που αντιμετωπίζει η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία δεν έχει τους πείσει το πολιτικό προσωπικό της για τη συνταγή έντασης των δημοσίων δαπανών που.. συνταγογραφεί ο Mario Draghi στην έκθεσή του με αντικείμενο τα προβλήματα ανταγωνιστικότητας που αντιμετωπίζει η Ευρωζώνη, με την γερμανική οικονομία πλέον να είναι μια .. ασμαίνουσα ατμομηχανή (ίσως και παλαιάς τεχνολογίας) .
Ο υπουργός Οικονομικών Christian Lindner δήλωσε ότι η κυβέρνηση αντιμετωπίζει προβλήματα πολιτικής αποδοχής και «δημοσιονομικά προβλήματα» όσον αφορά την ιδέα μεγαλύτερου κοινού δανεισμού της ΕΕ.
Το γερμανικό μοντέλο παρακμάζει
Οι επώδυνες μεταρρυθμίσεις της VW μπορούν να θεωρηθούν ως μέρος των ευρύτερων προκλήσεων που αντιμετωπίζει η οικονομία των 4,2 τρισεκατομμυρίων ευρώ της Γερμανίας, όπου οι αναταρέξεις στην εφοδιαστική αλυσίδα, η ενεργειακή κρίση —ιδίως λόγω της μείωσης των προμηθειών ρωσικού φυσικού αερίου— και η απώλεια ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος έχουν πλήξει την ανάπτυξη.
«Η Volkswagen συμβολίζει την επιτυχία της γερμανικής βιομηχανίας τις τελευταίες εννέα δεκαετίες», δήλωσε στην DW την περασμένη εβδομάδα ο Carsten Brzeski, επικεφαλής οικονομολόγος της ING bank για τη Γερμανία.
«Αλλά αυτή η ιστορία μας λέει τι μπορούν να κάνουν σε μια οικονομία τέσσερα χρόνια οικονομικής στασιμότητας και 10 χρόνια επιδείνωσης της διεθνούς ανταγωνιστικότητας. Κάνουν τις επενδύσεις λιγότερο ελκυστικές».
Η οικονομία της Γερμανίας συρρικνώθηκε 0,3% πέρυσι, σύμφωνα με την εθνική στατιστική υπηρεσία Destatis.
Τρία κορυφαία οικονομικά ινστιτούτα έχουν προβλέψει αύξηση 0% στο ακαθάριστο εγχώριο προϊόν (ΑΕΠ) το 2024.
Αυτό έρχεται σε αντίθεση με τα 10 συνεχόμενα χρόνια ανάπτυξης που γνώρισε η Γερμανία πριν από την πανδημία του κορωνοϊού - τη μεγαλύτερη περίοδο ανάπτυξής της από την επανένωση το 1990.
Το κινεζικό πλεονέκτημα
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες στην Κίνα επωφελούνται ήδη από τεράστιες επιδοτήσεις, με αποτέλεσμα δραματικές αυξήσεις στην παραγωγή που επιτρέπουν να μειώσει σημαντικά τις τιμές των ηλεκτρικών οχημάτων που κατασκευάζονται αλλού.
Μια μελέτη δείχνει ότι το Πεκίνο έχει παράσχει στους κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων της Κίνας τουλάχιστον 231 δισεκατομμύρια δολάρια σε κρατική βοήθεια για 15 χρόνια, από το 2009 έως το τέλος του 2023.
Ο κλάδος των αυτοκινήτων στην ηπειρωτική Κίνα είναι ο μεγαλύτερος στον κόσμο, μετρούμενος ανά μονάδα παραγωγής από το 2008, δήλωσε η JATO Dynamics, παγκόσμιος ηγέτης στα στις αναλύσεις για την αυτοκινητοβιομηχανία.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες από τη δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία του πλανήτη αντιπροσωπεύουν ήδη περισσότερα από τα μισά ηλεκτρικά οχήματα που παράγονται στον κόσμο, σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας (IEA).
«Η Κίνα θέλει να διατηρήσει αυτό το πλεονέκτημα προσθέτοντας την Αφρική στη φαρέτρα της, αλλά γνωρίζει ότι υπάρχουν παράγοντες πέρα από τον έλεγχό της.
Για παράδειγμα, τα κινεζικής κατασκευής EV υπόκεινται επί του παρόντος σε φόρο 100% όταν πωλούνται στην Αμερική», δήλωσε ο Layton Beard, αναλυτής στην Ένωση Αυτοκινήτων της Νότιας Αφρικής.
«Δεν έχω δει ποτέ τέτοιες προληπτικές κινήσεις στην παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία όπως βλέπω από τους Κινέζους. φαίνεται σαν να ετοιμάζουν κάτι καινούργιο κάθε εβδομάδα».
Η άνοδος των δασμών
Τον Ιούλιο, η Ευρωπαϊκή Ένωση αύξησε τους δασμούς στα κινεζικής κατασκευής EV σε σχεδόν 50%, καθώς τα στοιχεία πωλήσεων έδειξαν ότι τα αυτοκίνητα από την Ανατολή γίνονται δημοφιλή σε όλη την Ευρώπη επειδή είναι πολύ φθηνότερα.
Ο Beard, όπως και άλλοι παγκόσμιοι εμπειρογνώμονες στο εμπόριο αυτοκινήτων θεωτούν ότι η σχεδιαζόμενη ανάπτυξη της κινεζικής κατασκευής EV στην Αφρική έχει σχεδιαστεί, σε μεγάλο βαθμό, για να «αντισταθμίσει την παρούσα και τη μελλοντική απώλεια κερδών» που προκαλείται από τους δυτικούς εμπορικούς περιορισμούς
Επισήμανε ότι το Πεκίνο τοποθετεί κινεζικούς γίγαντες αυτοκινήτων, συμπεριλαμβανομένων των BYD, Chery, SAIC Motor Corp και Changan Auto, για «επιθετικές» κινήσεις σε αγορές που προηγουμένως κυριαρχούσαν ιαπωνικά, αμερικανικά και ευρωπαϊκά μοντέλα.
Η αντικατάσταση της Ιαπωνίας
Η τελευταία έκθεση για την αγορά οχημάτων που κυκλοφόρησε από την JATO Dynamics ανέφερε ότι η άνοδος της Κίνας το 2023 για να αντικαταστήσει την Ιαπωνία ως ο μεγαλύτερος εξαγωγέας αυτοκινήτων στον κόσμο «απέδειξε ότι μπορεί να κάνει μια αξιόπιστη προσπάθεια εξαγωγής οχημάτων ενόψει των εμπορικών φραγμών».
Η έκθεση πρόσθεσε ότι ενώ τα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα δεν είναι πολύ διαδεδομένα στους ευρωπαϊκούς ή αμερικανικούς δρόμους, «βρίσκονται όλο και περισσότερο στο ραντάρ».
Ερευνώντας τις απόψεις χιλιάδων Αμερικανών και Ευρωπαίων το 2023, η JATO κατέληξε στο συμπέρασμα ότι περισσότεροι από τους μισούς ερωτηθέντες «γνωρίζουν τουλάχιστον μία κινεζική μάρκα, συμπεριλαμβανομένων των BYD, Leap Motor και Nio.
Σε γενικές γραμμές, οι ερωτηθέντες λένε ότι θα εξέταζαν ένα κινεζικό EV εάν η τιμή ήταν 20 τοις εκατό χαμηλότερη από ένα παρόμοιο μη κινεζικό μοντέλο».
Η JATO είπε ότι πέρυσι, για πρώτη φορά, οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες ξεπέρασαν τις πωλήσεις των ομολόγων τους στις ΗΠΑ και τις Ευρώπης, «μια απόδειξη της μεταβαλλόμενης δυναμικής ισχύος στην παγκόσμια αγορά αυτοκινήτων».
Η ανάλυση ανέφερε ότι οι κινεζικές μάρκες με επικεφαλής την BYD πούλησαν 13,4 εκατομμύρια νέα οχήματα πέρυσι, ξεπερνώντας τα 11,9 εκατομμύρια μονάδες που παραδόθηκαν από αμερικανικές μάρκες όπως η Ford και η Chevrolet.
Η JATO πρόσθεσε ότι το μερίδιο αγοράς των Κινέζων κατασκευαστών «εκτινάχθηκε στα ύψη» σε όλη τη Μέση Ανατολή, την Ευρασία και την Αφρική, με εταιρείες όπως η SAIC και η Geely επίσης «να διεισδύουν σε πιο ώριμες αγορές» όπως η Ευρώπη και η Αυστραλία.
Το τελωνείο της Κίνας ανέφερε ότι η χώρα εξήγαγε 5,22 εκατομμύρια αυτοκίνητα το 2023 - αύξηση 57% από έτος σε έτος - εκ των οποίων ένα στα τρία ήταν πλήρως ηλεκτρικά.
Στην ανάλυσή της για τη διεθνή αγορά αυτοκινήτων το 2024, η Virta Global, μια πολυεθνική εταιρεία που παρέχει λύσεις φόρτισης μπαταριών από ανανεώσιμες πηγές, είπε ότι η ζήτηση για ηλεκτρικά οχήματα καθοδηγείται από τις προσπάθειες για απαλλαγή από τις εκπομπές άνθρακα και ευρύτερα απο την πράσινη ανάπτυξη.
«Τα EV θα διαδραματίσουν κεντρικό ρόλο στον φιλόδοξο στόχο των στόχων μηδενικών εκπομπών που έχουν τεθεί για το 2050.
Η αγορά αναπτύσσεται. γρήγορα και παντού», είπε η Virta.
Σύμφωνα με τον IEA, οι παγκόσμιες πωλήσεις EV έφθασαν σχεδόν τα 14 εκατομμύρια το 2023, 35% αυξημένες σε σχέση με το 2022.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών