Τελευταία Νέα
Αναλύσεις – Εκθέσεις

Πώς τα ψυχολογικά προβλήματα και η απαισιοδοξία της «Γενιάς Ζ» σώζουν την αμερικανική οικονομία από την ύφεση

Πώς τα ψυχολογικά προβλήματα και η απαισιοδοξία της «Γενιάς Ζ» σώζουν την αμερικανική οικονομία από την ύφεση
Σύγχρονη παράνοια νεοφιλελευθερισμού - Πως όσοι διαμορφώνουν καταστάσεις, παίζουν με όσους αρνούνται να αναλάβουν την ευθύνη της επιβίωσής τους
Με τον πληθωρισμό να παραμένει επίμονα υψηλός και να «ροκανίζει» την αγοραστική δύναμη των πολιτών, οι λιανικές πωλήσεις / καταναλωτικές δαπάνες στις ΗΠΑ παραμένουν -παραδόξως- ανθεκτικές και κινούνται σε θετικό έδαφος.
Ενδεικτικά, σε μηνιαία σύγκριση, αυξήθηκαν κατά 0,6% και 1% τον Ιούλιο και τον Αύγουστο του 2024 αντίστοιχα, παρέχοντας την κατάλληλη ώθηση στο ΑΕΠ ως μία εκ των κινητήριων δυνάμεων της οικονομίας.
Μέσα σε όλα τα παράδοξα, οι φαινομενικά καλές επιδόσεις σε λιανικές πωλήσεις και -επακόλουθα- στο ΑΕΠ, δίνουν αφορμή στον Joe Biden και την Kamala Harris να περηφανύονται για την οικονομική πολιτική («Bidenomics») των τελευταίων 4 ετών.

Η καταναλωτική μανία ως «φάρμακο» στα ψυχλογικά προβλήματα

Πως όμως οι καταναλωτικές δαπάνες παραμένουν σε θετικό έδαφος όταν, για παράδειγμα, ο ακόμη σημαντικότερος κλάδος της μεταποίησης, συρρικνώνεται ήδη από το 2023 και το χρέος των Αμερικανών (όπως και του κράτους) έχει φθάσει σε δυσθεώρητα επίπεδα; Παρεμπιπτόντως, λάβετε υπόψη ότι αυτό το χρέος συσσωρεύεται με πολύ υψηλότερα επιτόκια από ό,τι πριν από την πανδημία.

UScredit.png

Η απάντηση βρίσκεται εν μέρει σε μία από τις «μόδες» που έχουν εισβάλει μέσω των social media στις ζωές μας, το «Doom Spending». Ποιος θα υιοθετήσει με ζήλο οτιδήποτε μη ουσιώδες ή ακόμη και τοξικό προστάζει μία μόδα ή γενικότερα ο σύγχρονος τρόπος ζωής που έχουν «περάσει» στη Δύση; Μα φυσικά, οι Αμερικάνοι.

Τι είναι όμως η μόδα του «Doom Spending» που ακολουθεί η «Γενιά Ζ» (Gen Z) των νέων ανθρώπων;

Αφορά την υπερκατανάλωση και τις άσκοπες αγορές από ένα άτομο, επειδή αισθάνεται απαισιόδοξο για την οικονομία και το μέλλον του. Με βάση το Psychology Today, οι νέοι που χρησιμοποιούν το διαδίκτυο εδώ και χρόνια, αισθάνονται ότι λαμβάνουν συνεχώς «κακές ειδήσεις… σαν τον Αρμαγεδδώνα».
Η Ylva Baeckström, ανώτερη λέκτορας στα χρηματοοικονομικά στο King’s Business School και πρώην τραπεζική υπάλληλος μίλησε στο κανάλι CNBC για μια πρακτική «ανθυγιεινή και μοιρολατρική», καθώς οι νέοι μεταφράζουν τα άσχημα συναισθήματα σε κακές καταναλωτικές συνήθειες. «Η γενιά που μεγαλώνει τώρα είναι η πρώτη γενιά που θα είναι φτωχότερη από τους γονείς της εδώ και πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα», σχολιάζει.
Πρόσφατη έρευνα του CNBC («Your Money Financial Security Survey») έδειξε ότι μόλις το 36,5% των ενηλίκων παγκοσμίως αισθάνεται ότι τα πηγαίνει καλύτερα από τους γονείς του οικονομικά, ενώ το 42,8% πιστεύει ότι στην πραγματικότητα είναι σε χειρότερη κατάσταση.
Τούτου λεχθέντος, οι άσκοπες δαπάνες δημιουργούν την ψευδαίσθηση του ελέγχου σε έναν κόσμο που μοιάζει εκτός ελέγχου, στην πραγματικότητα όμως κάτι τέτοιο οδηγεί σε λιγότερο έλεγχο στο μέλλον.

Κόντρα στην Οικονομική Θεωρία

Έτσι, ενώ η οικονομική θεωρία έχει από καιρό υποστηρίξει ότι ο υψηλός πληθωρισμός και τα υψηλά επιτόκια θα αναγκάσουν τους καταναλωτές να αποταμιεύουν αντί να ξοδεύουν, μειώνοντας έτσι τη ζήτηση και μειώνοντας τις τιμές με την πάροδο του χρόνου, συμβαίνει το αντίθετο.
Πάνω από το 27% των ερωτηθέντων (οι περισσότεροι Gen Z) σε μια πρόσφατη έρευνα που διεξήχθη από την Qualtrics, παραδέχτηκε ότι έκανε «καταστροφικές δαπάνες» και το 32% αύξησε τα χρέη του τους τελευταίους έξι μήνες. Τα στατιστικά για το χρέος των καταναλωτών των ΗΠΑ αποκαλύπτουν την πραγματική φύση αυτής της καταστροφικής τάσης.
Επίσης, σχεδόν το 30% του πληθυσμού των ΗΠΑ δεν έχει σχέδια να προετοιμαστεί για το μέλλον και είναι ανίκανο να προσαρμοστεί διανοητικά σε άσχημες οικονομικές συνθήκες. Με άλλα λόγια, αρνούνται να αναλάβουν την ευθύνη για την προσωπική τους επιβίωση.

Εν κατακλείδει, η αμερικανική οικονομία απέχει πολύ από την ανάκαμψη. Στην πραγματικότητα, η συνεχής πτώση της οικονομικής δραστηριότητας παρερμηνεύεται ως «ανάκαμψη» εν μέρει λόγω των παράξενων συνηθειών μιας ομάδας Αμερικανών καταναλωτών...

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης