Πρόστιμα μαμούθ από 10.500 με προοδευτική αύξηση ως 200%
Συγκεκριμένα, καθώς τα τάμπλετ των επιθεωρητών έχουν άμεση πρόσβαση στα δεδομένα της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας, αυτό σημαίνει ότι οι έλεγχοι για την τήρηση του ωραρίου και την καταγραφή των υπερωριών γίνονται με ταχύτητα και διαφάνεια, ενισχύοντας την προστασία των εργαζομένων αλλά και τον δίκαιο ανταγωνισμό μεταξύ των επιχειρήσεων. Ταυτόχρονα, βελτιώνεται και η ποιότητα των ελέγχων που αφορούν στην τήρηση της νομοθεσίας για την Υγεία και την Ασφάλεια στην Εργασία.
Όλα αυτά, σε συνδυασμό με την εφαρμογή της μεθόδου risk analysis για στοχευμένους ελέγχους στις περιοχές και τους κλάδους όπου εντοπίζεται μεγαλύτερη παραβατικότητα και στις επιχειρήσεις με περισσότερους εργαζομένους, ιδίως εκείνες που δεν έχουν ελεγχθεί για μεγάλο χρονικό διάστημα, προσθέτουν αξιοπιστία στο σύστημα.
Ο τρόπος αξιοποίησης των νέων ψηφιακών μέσων και το πώς αυτά υποστηρίζουν το έργο της Επιθεώρησης Εργασίας ήταν αντικείμενο συνάντησης του Κωστή Χατζηδάκη με τον Διοικητή της Αρχής Γιώργο Τζιλιβάκη. Όλοι σχεδόν οι Επιθεωρητές έχουν ήδη εκπαιδευθεί στη χρήση της νέας online εφαρμογής διενέργειας των ελέγχων μέσω των φορητών συσκευών και το νέο μοντέλο έχει ήδη ξεκινήσει να εφαρμόζεται πιλοτικά με μεγάλη επιτυχία. Στόχος είναι η πραγματοποίηση του 60% των ελέγχων της Επιθεώρησης Εργασίας με τη χρήση των tablets μέχρι το τέλος Ιουνίου και του 80% μέχρι το τέλος του έτους
Σύμφωνα με πληροφορίες του ΒΝ η αρχή καταστρώνει το business plan, στη βάση της υπουργικής απόφασης και των οδηγιών του Κωστή Χατζηδάκη, ο οποίος ενισχύει οικονομικά την υπηρεσία για 66.000 ελέγχους μέσα στο 2023.
Το πρόστιμο αυτό θα προσαυξάνεται ακόμη και κατά 200%, αν κατά τη διάρκεια επανελέγχου (εντός τριών ετών από τον πρώτο έλεγχο), διαπιστωθεί ότι ο ίδιος εργοδότης απασχολεί ξανά ανασφάλιστους εργαζόμενους. Μάλιστα, προβλέπεται ότι οι παραβάτες εργοδότες θα εκπίπτουν του δικαιώματος παραμονής στο ευνοϊκό καθεστώς ρύθμισης ή μελλοντικής υπαγωγής του σε αυτό.
Οι ανωτέρω έλεγχοι αφορούν την πρόληψη και την αντιμετώπιση της παραβατικότητας στον τομέα των εργασιακών σχέσεων, περιλαμβανομένης της καταπολέμησης της αδήλωτης εργασίας, σε όλους τους κλάδους οικονομικής δραστηριότητας με κύρια προτεραιότητα:
• σε επιχειρήσεις και κλάδους με υψηλό δείκτη κινδύνου παραβατικότητας
• σε επιχειρήσεις που δεν έχουν ελεγχθεί την τελευταία τριετία
• σε επιχειρήσεις που λειτουργούν σε εποχιακή βάση
• σε επιχειρήσεις στις οποίες εφαρμόζεται το σύστημα ψηφιακής κάρτας εργασίας.
Οι ανωτέρω έλεγχοι αφορούν την πρόληψη και την αντιμετώπιση της παραβατικότητας στον τομέα της υγείας και ασφάλειας στην εργασία σε όλους τους κλάδους οικονομικής δραστηριότητας με κύρια προτεραιότητα:
α) επιχειρήσεις που ανήκουν στις κατηγορίες επικινδυνότητας Α και Β του ν. 3850/2010 και ειδικότερα:
αα) Κατασκευές-Τεχνικά Έργα-Οικοδομές (στόχος αύξηση ελέγχων κατά 20% από το 2022.
αβ) Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ΟΤΑ),
β) επιχειρήσεις που δεν έχουν ελεγχθεί την τελευταία τριετία,
γ) επιχειρήσεις αποθήκευσης με υποστηρικτικές προς τη μεταφορά δραστηριότητες.
Ο σχεδιασμός των ελέγχων, στη βάση της αξιολόγησης κινδύνου (risk analysis), αποσκοπεί στην αποτελεσματική εποπτεία των επιχειρήσεων/οικονομικών δραστηριοτήτων, ως προς τη συνεπή εφαρμογή της εργατικής νομοθεσίας και της νομοθεσίας για την υγεία και ασφάλεια στην εργασία, την καταπολέμηση κάθε παραβατικότητας, την προστασία των εργαζομένων, τη δραστική μείωση των εργατικών ατυχημάτων και την εν γένει εύρυθμη λειτουργία της αγοράς εργασίας.
Βάσει του νέου Κανονισμού, ο εργοδότης υποχρεούται να χορηγεί στους ελεγκτές των ΠΕΚΑ τα στοιχεία που ζητήθηκαν εντός αποκλειστικής προθεσμίας 20 ημερών.
Αντώνης Βασιλόπουλος
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών