Έντονη ανησυχία έχει προκαλέσει στη διεθνή αγορά πετρελαίου η διακοπή λειτουργίας της διώρυγας του Σουέζ, ένα από τα πιο πολυσύχναστα κανάλια μεταφοράς πετρελαίου και άλλων εμπορευμάτων στον κόσμο.
Η τιμή του πετρελαίου κινείται ανοδικά σήμερα Παρασκευή (26/3/2021) με το αργό να ενισχύεται κατά 2% στα 59,8 δολ. και το brent κατά 1,9% στα 63,1 δολ..
Οι ελληνικές επιχειρήσεις παρακολουθούν τις εξελίξεις καθώς το μπλόκο στη διέλευση πλοίων από το Σουέζ έχει ευρύτερες επιπτώσεις τόσο στην περιφερειακή όσο και στη διεθνή αγορά, όχι μόνο ενεργειακών προϊόντων αλλά συνολικά στο εμπόριο που διεξάγεται δια θαλάσσης.
Χαρακτηριστικά αναφέρεται ότι από τα 39,2 εκατ. βαρέλια ημερησίως του συνολικού θαλάσσιου εμπορίου αργού το 2020, 1,74 εκατ. βαρέλια την ημέρα διήλθαν από το κανάλι του Σουέζ, σύμφωνα με την εταιρεία παρακολούθησης δεξαμενόπλοιων Kpler.
Επιπλέον, 1,54 εκατομμύρια βαρέλια προϊόντων διύλισης, όπως η βενζίνη και το ντίζελ, διέρχονται επίσης από το κανάλι, δηλαδή περίπου το 9% του παγκόσμιου εμπορίου θαλάσσιων προϊόντων.
Από την πλευρά τους, πάντως, οι μεγάλοι ενεργειακοί όμιλοι εμφανίζονται καθησυχαστικοί για το ενδεχόμενο επιπτώσεων στον εφοδιασμό της ελληνικής αγοράς με ενεργειακή προϊόντα.
Χείρα βοηθείας τείνει, ωστόσο, η Τουρκία αποσκοπώντας στη βελτίωση των σχέσεων με την Αίγυπτο.
Υπενθυμίζεται ότι η διώρυγα έκλεισε το βράδυ της Τρίτης (23/3/2021) εξαιτίας της προσάραξης πλοίου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, μήκους 400 μέτρων, Ever Given.
Οι προσπάθειες να αποκολληθεί μπορεί να διαρκέσουν εβδομάδες εν μέσω κακοκαιρίας.
Καθησυχαστικοί οι ενεργειακοί όμιλοι
Καθησυχαστικοί εμφανίζονται οι μεγάλοι ενεργειακοί όμιλοι στο ερώτημα για πιθανές επιπτώσεις στον εφοδιασμό της ελληνικής αγοράς με ενεργειακά προϊόντα, εξαιτίας της διακοπής λειτουργίας της διώρυγας του Σουέζ.
Όπως ανέφεραν στο ΑΠΕ-ΜΠΕ αρμόδια στελέχη του ομίλου των Ελληνικών Πετρελαίων: «Δεν έχουμε προγραμματισμένη αγορά αργού από τον Περσικό Κόλπο τον επόμενο μήνα.
Ως εκ τούτου, ο εφοδιασμός των διυλιστηρίων του ομίλου μας δεν θα επηρεασθεί από το συμβάν στη διώρυγα του Σουέζ».
Στο ίδιο πνεύμα, πηγές του ΔΕΣΦΑ ανέφεραν ότι δεν υπάρχει πρόβλημα εφοδιασμού της αποθήκης υγροποιημένου φυσικού αερίου (το οποίο μεταφέρεται με πλοία) στη Ρεβυθούσα, προσθέτοντας ότι το επόμενο φορτίο ΥΦΑ αναμένεται από τις ΗΠΑ.
Οι ελληνικές επιχειρήσεις παρακολουθούν τις εξελίξεις καθώς το μπλόκο στη διέλευση πλοίων από το Σουέζ έχει ευρύτερες επιπτώσεις τόσο στην περιφερειακή όσο και στη διεθνή αγορά, όχι μόνο ενεργειακών προϊόντων αλλά συνολικά στο εμπόριο που διεξάγεται δια θαλάσσης.
Η Τουρκία τείνει χείρα βοηθείας
Σε μια προσπάθεια να βελτιωθούν οι σχέσεις της με την Αίγυπτο, η Τουρκία τείνει χείρα βοηθείας.
Ειδικότερα, ο Τούρκος υπουργός Ενέργειας, Adil Karaismailoğlu, δήλωσε πως η Τουρκία μπορεί να στείλει το πλοίο της Nene Hatun για να βοηθήσει ώστε να ανοίξει και πάλι η διώρυγα του Σουέζ.
«Διαβιβάσαμε την προσφορά μας για βοήθεια στους Αιγύπτιους αδελφούς μας και, αν έρθει θετική απάντηση από εκείνους, το πλοίο μας Nene Hatun είναι μεταξύ των λίγων στον κόσμο που μπορούν να φέρουν εις πέρας εργασία τέτοιας φύσης», δήλωσε ο Karaismailoğlu στο δίκτυο NTV και πρόσθεσε πως η Άγκυρα δεν έχει λάβει ακόμη απάντηση, αλλά είναι έτοιμη να δράσει.
Νωρίτερα αυτόν τον μήνα, η Τουρκία δήλωσε ότι επανέλαβε τις επαφές με την Αίγυπτο.
Οι σχέσεις έχουν ψυχρανθεί αφότου ο στρατός της Αιγύπτου ανέτρεψε τον προερχόμενο από τους Αδελφούς Μουσουλμάνους πρόεδρο που είχε στενές σχέσεις με τον πρόεδρο Recep Tayyip Erdogan, το 2013.
Την περασμένη εβδομάδα, η Τουρκία ζήτησε από τα αντιπολιτευόμενα αιγυπτιακά τηλεοπτικά δίκτυα, που λειτουργούν στο έδαφός της, να μετριάσουν τις επικρίσεις για το Κάιρο, στο πρώτο συγκεκριμένο βήμα της Άγκυρας προκειμένου να μειωθούν οι εντάσεις.
«Αδύνατον να ρυμουλκηθεί»
«Για την απομάκρυνση του σκάφους μπορεί να χρειαστούν ημέρες έως εβδομάδες, “ανάλογα με το τι θα συναντήσουμε”», δηλώνει ο Peter Berdowski, CEO της Boskalis, μιας εταιρείας που είναι θυγατρική της SMIT που έχει αναλάβει να αποκολλήσει το πλοίο.
Ο Berdowski δήλωσε σε ολλανδικό τηλεοπτικό δίκτυο ότι δεν είναι δυνατόν να αποκολληθεί το πλοίο ενώ διατηρεί το φορτίο του.
«Το πλοίο με το βάρος που έχει τώρα, είναι αδύνατον να ρυμουλκηθεί», «αυτό ξεχάστε το», δήλωσε χαρακτηριστικά.
«Συγγνώμη» από την ιαπωνική ιδιοκτήτρια
Η ιαπωνική εταιρία Shoei Kisen Kaisha στην οποία ανήκει το Ever Given, ζήτησε συγνώμη για την αναστάτωση που προκάλεσε το πλοίο της στο παγκόσμιο εμπόριο.
Στην ανακοίνωση αναφέρει ότι η αποκόλλησή του αποδεικνύεται «εξαιρετικά δύσκολη» και διαβεβαιώνει πως εργάζεται σκληρά για να επιλυθεί το πρόβλημα.
www.bankingnews.gr
Κλειστή παραμένει η διώρυγα του Σουέζ - Καθησυχάζουν ΕΛΠΕ, ΔΕΣΦΑ για τον εφοδιασμό - Βοήθεια προσφέρει η Τουρκία
Χείρα βοηθείας τείνει η Τουρκία αποσκοπώντας στη βελτίωση των σχέσεων της με την Αίγυπτο
Σχόλια αναγνωστών