Διεθνή

Θέλουν να βάλουν φόρο στα χάμπουργκερ - Γιατί στοχοποιούν ξαφνικά το junk food

Θέλουν να βάλουν φόρο στα χάμπουργκερ - Γιατί στοχοποιούν ξαφνικά το junk food
Η έκθεση για τη δημόσια υγεία του καθηγητή Sir Chris Whitty, προτρέπει την κυβέρνηση να βάλει φόρους στις «ερήμους υγιεινής διατροφής» των πόλεων, τις οποίες βρίσκει ότι είναι μια σημαντική αιτία ανθυγιεινής διατροφής.
Μια πρόταση - βόμβα για τον περιορισμό της κατανάλωσης πρόχειρου φαγητού από τα παιδιά κατέθεσε Βρετανός επιστήμονας, καταθέτοντας πρόταση που βρίσκει ευήκοα ώτα, να φορολογηθούν τα... χάμπουργκερ, οι πίτσες και γενικά το junk food για το... καλό των παιδιών και των φτωχών!
Η έλλειψη διαθέσιμων υγιεινών τροφών στις πόλεις σε συνδυασμό με τη διαφήμιση πρόχειρου φαγητού κάνει τα παιδιά να ζουν «πιο σύντομες και ανθυγιεινές» ζωές, δήλωσε στην ετήσια έκθεσή του ο Γενικός Ιατρός της Αγγλίας, καθηγητής Sir Chris Whitty, και προτείνει φόρο στο πρόχειρο φαγητό για τη βελτίωση της υγεία των φτωχών των πόλεων.
Η εκτενής έκθεση για την διατροφή και την δημόσια υγεία του καθηγητή Sir Chris Whitty, που μόλις κυκλοφόρησε, προτρέπει την κυβέρνηση να βάλει φόρους στις «ερήμους υγιεινής διατροφής» των πόλεων, τις οποίες θεωρεί μια σημαντική αιτία ανθυγιεινής διατροφής.
Ο Whitty, ο οποίος έγινε γνωστός για τις αντίθετες από την κοινή γραμμή απόψεις του κατά την εποχή του lockdown COVID-19, επισημαίνει επίσης το κόστος των τροφίμων ως βασικό παράγοντα που επηρεάζει περισσότερο τους φτωχούς ανθρώπους, διαπιστώνοντας ότι ανά θερμίδα, τα υγιεινά τρόφιμα «είναι σχεδόν διπλάσια από ανθυγιεινό φαγητό.»

Η πρόσβαση στο υγιεινό φαγητό

Τα παιδιά και οι οικογένειες στις περιοχές της πόλης είναι λιγότερο πιθανό να έχουν πρόσβαση σε υγιεινές, προσιτές επιλογές φαγητού σε τοπικά καταστήματα, εστιατόρια και φαγητά σε πακέτο και «εκτίθενται δυσανάλογα σε διαφημίσεις ανθυγιεινών τροφίμων», αναφέρει η έκθεση 430 σελίδων.
Τέσσερις στις πέντε υπαίθριες διαφημιστικές πινακίδες σε όλη την Βρετανία βρίσκονται σε φτωχότερες περιοχές, με πολλά να διαφημίζουν πρόχειρο φαγητό, ενώ οι φτωχότερες περιοχές είναι συχνά «γεμάτες με καταστήματα γρήγορου φαγητού», τόσο φυσικά όσο και διαδικτυακά, σύμφωνα με τη μελέτη.

Στοχευμένοι φόροι τροφίμων και κερδών

Ο Whitty υποστηρίζει ότι οι επιχειρήσεις πρέπει να διαδραματίσουν ρόλο στην ενθάρρυνση πιο υγιεινών διατροφικών συνηθειών, με λύσεις που περιλαμβάνουν στόχους πωλήσεων υγιεινών τροφίμων, ειδικούς φόρους στα ανθυγιεινά τρόφιμα και καθιστώντας υποχρεωτικό και όχι εθελοντικό για τις εταιρείες να αναφέρουν ποια είδη και όγκους τροφίμων πουλάνε.
«Τέτοια μέτρα θα μπορούσαν να ισοπεδώσουν τους όρους ανταγωνισμού για τους μεγάλους παράγοντες της βιομηχανίας, να ανοίξουν το δρόμο για προοδευτικές επιχειρήσεις και να βελτιώσουν τη λογοδοσία για όσους έχουν τεράστια επιρροή στην υγεία των παιδιών», ανέφερε η έκθεση, διαπιστώνοντας ότι «είναι δυνατή η ουσιαστική αλλαγή στο περιβάλλον τροφίμων».
Έρευνα που περιλαμβάνεται στη μελέτη δείχνει ότι, για επτά από τις 10 μεγαλύτερες παγκόσμιες επιχειρήσεις τροφίμων και ποτών που δραστηριοποιούνται στο Ηνωμένο Βασίλειο, περισσότερα από τα δύο τρίτα των πωλήσεων συσκευασμένων τροφίμων και ποτών προέρχονταν από προϊόντα που ταξινομούνται ως πλούσια σε λιπαρά, ζάχαρη ή αλάτι.
Ενώ «οι προηγούμενες και η σημερινή κυβέρνηση έχουν αναγνωρίσει τη σημασία της αναμόρφωσης των συνταγών των επιλογών τροφίμων και ποτών για τη μείωση της ποσότητας λίπους, αλατιού και ζάχαρης στα προϊόντα», η «αποτυχία επιβολής αυτής της προσέγγισης» και αντ' αυτού αφήνεται στη βιομηχανία στην έλλειψη ουσιαστικής προόδου, τονίζει ο Whitty.
Στην έκθεση αναφέρονται διάφορες ομάδες, με λύσεις που περιλαμβάνουν φόρο «υπερβολικών κερδών» στους λιανοπωλητές ή τους παραγωγούς προϊόντων με υψηλή περιεκτικότητα σε ζάχαρη και αλάτι.
Τα σούπερ μάρκετ και τα καταστήματα, ειδικά εκείνα όπου ψωνίζουν οικογένειες με χαμηλότερα εισοδήματα, είναι συχνά «χορτασμένα» από ανθυγιεινές επιλογές τροφίμων, οι οποίες σύμφωνα με την έκθεση επιδείνωσαν τις ανισότητες στην υγεία.

Ανισότητες Υγείας και... παραγωγής

«Η κακή υγεία που σχετίζεται με τα τρόφιμα δεν αντιμετωπίζεται εξίσου από παιδιά, οικογένειες και κοινότητες σε όλη τη χώρα, με τα παιδιά και τις οικογένειες που ζουν σε πιο υποβαθμισμένες περιοχές να επηρεάζονται περισσότερο από ένα σύστημα διατροφής όπου οι ανθυγιεινές επιλογές είναι συχνά οι πιο διαθέσιμες», ανέφερε.
Η έκθεση πρόσθεσε ότι το πιο στερημένο πέμπτο του πληθυσμού θα χρειαστεί να ξοδέψει το μισό του διαθέσιμου εισοδήματός του σε τρόφιμα για να καλύψει το κόστος της υγιεινής διατροφής που συνιστά η κυβέρνηση, σε σύγκριση με μόλις 11% για το πλουσιότερο πέμπτο.
«Το διατροφικό περιβάλλον σε διαφορετικές περιοχές των πόλεων εδραιώνει τις ανισότητες στην υγεία και προάγει την παχυσαρκία, τονίζει ο Whitty.
«Tα επιδόρπια υγιεινών τροφίμων συνδυάζονται με τη διαφήμιση του πρόχειρου φαγητού για να κάνουν παιδιά και ενήλικες να ζήσουν μια πιο σύντομη και ανθυγιεινή ζωή μέσω της παχυσαρκίας και των ασθενειών που προκαλεί, ιδιαίτερα στις πιο υποβαθμισμένες περιοχές των πόλεων μας».
Η έκθεση εξετάζει επίσης τον τρόπο παραγωγής τροφίμων στο Ηνωμένο Βασίλειο, διαπιστώνοντας ότι σχεδόν τόση γη αφιερώνεται στην καλλιέργεια ζάχαρης (110.000 εκτάρια) όσο και στην καλλιέργεια όλων των λαχανικών της χώρας μαζί (116.000 εκτάρια).
Οι άνθρωποι είναι «γενετικά συνδεδεμένοι να λαχταρούν τροφές πλούσιες σε θερμίδες», είπε ο Whitty, επομένως «δεν είναι σοφό να πιστεύουμε ότι μπορούμε να βασιστούμε μόνο στην εκπαίδευση και τη δύναμη της θέλησης για να περιορίσουμε την όρεξή μας και να αποτρέψουμε τις πολλές ασθένειες που σχετίζονται με τη διατροφή που αποτελούν μερικές από τις μεγαλύτερες απειλές για τη δημόσια υγεία».

Απαγόρευση διαφήμισης

Άλλα μέτρα που προτείνονται για τη βελτίωση της υγείας του έθνους περιλαμβάνουν την προώθηση των «ενεργών ταξιδιών» στις πόλεις, ώστε οι άνθρωποι να χρησιμοποιούν λιγότερο τα αυτοκίνητα, καθώς και την αντιμετώπιση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και τη μεταρρύθμιση των τοπικών υπηρεσιών υγείας για την καλύτερη εξυπηρέτηση των κοινοτήτων.
Ο Whitty είπε: «Οι πόλεις παρέχουν μεγάλες ευκαιρίες για μια πιο υγιεινή ζωή, αλλά πολλές, ειδικά σε περιοχές στερήσεων, έχουν κακή πρόσβαση σε υγιεινές επιλογές διατροφής, άσκηση και εκτίθενται στην ατμοσφαιρική ρύπανση.
Αυτά είναι λυμένα προβλήματα».
Η βρετανική κυβέρνηση ανακοίνωσε μια προκαταρκτική απαγόρευση της τηλεοπτικής διαφήμισης πρόχειρου φαγητού νωρίτερα αυτόν τον μήνα, με περιορισμούς που πρόκειται να τεθούν σε ισχύ τον Οκτώβριο του 2025.
Η νομοθεσία θα επιβάλει επίσης 24ωρο περιορισμό στην επί πληρωμή διαδικτυακή διαφήμιση για τα ίδια προϊόντα, με στόχο την αφαίρεση 7,2 δισεκατομμυρίων θερμίδων ετησίως από τη διατροφή των παιδιών.

Η τελευταία έρευνα του NHS διαπίστωσε ότι περίπου ένα στα οκτώ παιδιά ηλικίας 2 έως 10 ετών στην Αγγλία είναι παχύσαρκα.

Η ετήσια έκθεση έχει σχεδιαστεί για να δίνει προτάσεις στην κυβέρνηση και, παρόλο που δεν είναι δεσμευτική, έχει οδηγήσει σε πολιτικές όπως ο φόρος ζάχαρης στα αναψυκτικά το 2018, που εισήχθησαν από τους Συντηρητικούς με την υποστήριξη των Εργατικών.
Οι επικριτές υποστηρίζουν ότι τέτοιοι φόροι επηρεάζουν δυσανάλογα τους φτωχούς, επειδή η υψηλότερη τιμή των πιο υγιεινών τροφίμων και άλλοι παράγοντες σημαίνουν ότι οι φτωχότεροι άνθρωποι είναι πιθανό να καταναλώνουν περισσότερο πρόχειρο φαγητό.
Σε ένα πρόσφατο άρθρο, που δημοσιεύτηκε στο PLOS Medicine, δύο ακαδημαϊκοί υποστήριξαν ότι οι λιγότερο εύποροι άνθρωποι θα μπορούσαν να επηρεαστούν αρνητικά από τις γενικές προειδοποιήσεις για την υγεία σχετικά με τα λεγόμενα «υπερεπεξεργασμένα τρόφιμα» χωρίς περισσότερα επιστημονικά στοιχεία.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης