
Οι νέοι δασμοί επισημοποιήθηκαν μέσω προεδρικού διατάγματος, το οποίο υπέγραψε ο Trump στο Οβάλ Γραφείο.
Ότι θα επιβάλει δασμούς 25% σε «όλα τα αυτοκίνητα που δεν κατασκευάζονται στις Ηνωμένες Πολιτείες» ανακοίνωσε την Τετάρτη 26/3 ανακοίνωσε ο πρόεδρος Donald Trump…
Παράλληλα, τόνισε ότι «δεν θα υπάρχει απολύτως κανένας δασμός» για τα αυτοκίνητα που παράγονται εντός των συνόρων της χώρας.
Οι νέοι δασμοί επισημοποιήθηκαν μέσω προεδρικού διατάγματος, το οποίο υπέγραψε ο Trump στο Οβάλ Γραφείο.
Σύμφωνα με τον σύμβουλο του Λευκού Οίκου, Will Scharf, τα νέα μέτρα αφορούν «αυτοκίνητα και ελαφρά φορτηγά που κατασκευάζονται στο εξωτερικό» και έρχονται να προστεθούν στους ήδη υπάρχοντες δασμούς.
Ο Scharf υποστήριξε ότι οι δασμοί αυτοί θα αποφέρουν σε ετήσια βάση έσοδα «πάνω από 100 δισεκατομμύρια δολάρια» για τις ΗΠΑ.
Ωστόσο, οι λεπτομέρειες του προεδρικού διατάγματος δεν είναι ακόμη ξεκάθαρες, καθώς τα περισσότερα αυτοκίνητα συναρμολογούνται από χιλιάδες εξαρτήματα που προέρχονται από διάφορες χώρες.

Αναταραχή
Η ανακοίνωση του Trump προκάλεσε αναταραχή στη Wall Street, με τις μετοχές της General Motors να πέφτουν πάνω από 4%, της Stellantis σχεδόν 3% και της Ford Motor περίπου 1% κατά τη διάρκεια των μεταμεσονύκτιων συναλλαγών.
Τη Δευτέρα 25/3, ο Trump είχε ήδη προειδοποιήσει ότι οι δασμοί στα αυτοκίνητα θα μπορούσαν να τεθούν σε ισχύ πριν από τις 2 Απριλίου, ημερομηνία κατά την οποία ξεκινά το σχέδιό του για «ανταποδοτικούς δασμούς» σε χώρες που φορολογούν τα αμερικανικά προϊόντα.
Ο ίδιος έχει χαρακτηρίσει τη 2α Απριλίου ως «ημέρα απελευθέρωσης» και «τη μεγάλη ημέρα», υποσχόμενος να επιβάλει αυστηρά προστατευτικά μέτρα έναντι χωρών με εχθρικές εμπορικές πολιτικές.
Παρ’ όλα αυτά, ο Trump και οι συνεργάτες του έχουν αφήσει να εννοηθεί τις τελευταίες ημέρες ότι οι δασμοί μπορεί να είναι λιγότερο αυστηροί από ό,τι αρχικά είχε προαναγγελθεί.
Την Παρασκευή, ο Αμερικανός πρόεδρος δήλωσε ότι «θα υπάρχει ευελιξία» στους δασμούς, ενώ την Τρίτη υπονόησε ότι μπορεί να είναι «πιο επιεικείς από τους ανταποδοτικούς».
Ο υπουργός Οικονομικών, Scot Bessent, ανέφερε ότι οι χώρες μπορούν να διαπραγματευτούν εκ των προτέρων με τις ΗΠΑ για να αποφύγουν την επιβολή νέων δασμών την 2α Απριλίου.
Το τέλος της παγκοσμιοποίησης
Η HSBC ανέφερε ότι "η παγκοσμιοποίηση όπως την ξέραμε τελείωσε" – νέα που μπορεί να σοκάρουν όσους πίστευαν πως οι τιμές των assets θα συνέχιζαν να αυξάνονται απρόσκοπτα.
Παράλληλα, η πολιτική και οι αγορές, όπως τις ξέραμε, αλλάζουν ραγδαία.
Ο δε επικεφαλής του Συμβουλίου Διεθνών Σχέσεων των ΗΠΑ, σε άρθρο του στο Foreign Affairs, δηλώνει ξεκάθαρα: “Η Κίνα έχει ήδη αναδιαμορφώσει το διεθνές σύστημα”.
"Από το 2009 έως το 2017, ως σύμβουλος εθνικής ασφάλειας για τις διεθνείς οικονομικές υποθέσεις και εκπρόσωπος εμπορίου των ΗΠΑ, προειδοποιούσα συνεχώς τους Κινέζους ομολόγους μου ότι το διεθνές περιβάλλον που είχε επιτρέψει την επιτυχία της Κίνας θα εξαφανιζόταν, εκτός αν τροποποιούσαν τις επιθετικές οικονομικές τους πολιτικές.
Αντί να το κάνουν, διπλασίασαν την επιθετικότητά τους. Η σχέση ΗΠΑ-Κίνας χειροτέρεψε, καθώς δεν υπήρξε καμία αμοιβαιότητα.
Η Ουάσινγκτον μπορεί να δημιούργησε τη φιλελεύθερη, ανοιχτή, διεθνή τάξη, αλλά η Κίνα καθόρισε την επόμενη φάση της: προστατευτισμός, επιδοτήσεις, περιορισμοί στις Άμεσες Ξένες Επενδύσεις (FDI) και βιομηχανική πολιτική.
Το να λέμε ότι οι ΗΠΑ πρέπει να ξαναπάρουν τα ηνία για να διατηρήσουν το σύστημα κανόνων που εκείνες δημιούργησαν, είναι άστοχο.
Ο εθνικιστικός κρατικός καπιταλισμός της Κίνας κυριαρχεί στο διεθνές οικονομικό σύστημα.
Η Ουάσινγκτον, αποτυγχάνοντας να πείσει το Πεκίνο να αλλάξει πορεία ή να δημιουργήσει ένα εναλλακτικό εμπορικό μπλοκ για να το ανταγωνιστεί, έμεινε με μία επιλογή: Οι ΗΠΑ έπρεπε να γίνουν πιο πολύ σαν την Κίνα."
Ωστόσο, ο Branko Milanovic, στο άρθρο του αυτή την εβδομάδα "Τι έρχεται μετά την παγκοσμιοποίηση;", κάνει την εξής διάκριση:
Στις ΗΠΑ, το αναδυόμενο κρατικό μοντέλο συνδυάζει νεοφιλελευθερισμό στο εσωτερικό και μερκαντιλισμό στο εξωτερικό.
Στην Κίνα, αντίθετα, ισχύει το αντίστροφο: μερκαντιλισμός στο εσωτερικό και νεοφιλελευθερισμός στο εξωτερικό.
Ποια είναι, λοιπόν, η προτεινόμενη πορεία της Ευρώπης;
Μέχρι στιγμής, τα σήματα δεν είναι ξεκάθαρα, παρά τον έντονο γεωπολιτικό θόρυβο πάνω από το κεφάλι της.
Η συνέχιση μιας αποσπασματικής προσέγγισης, χωρίς μια συνολική μακροοικονομική ή στρατιωτική στρατηγική, κάθε άλλο παρά ιδανική είναι. Ίσως οι αλλαγές που απαιτούνται να είναι πολύ μεγαλύτερες απ’ ό,τι νομίζουν οι περισσότεροι.
www.bankingnews.gr
Παράλληλα, τόνισε ότι «δεν θα υπάρχει απολύτως κανένας δασμός» για τα αυτοκίνητα που παράγονται εντός των συνόρων της χώρας.
Οι νέοι δασμοί επισημοποιήθηκαν μέσω προεδρικού διατάγματος, το οποίο υπέγραψε ο Trump στο Οβάλ Γραφείο.
Σύμφωνα με τον σύμβουλο του Λευκού Οίκου, Will Scharf, τα νέα μέτρα αφορούν «αυτοκίνητα και ελαφρά φορτηγά που κατασκευάζονται στο εξωτερικό» και έρχονται να προστεθούν στους ήδη υπάρχοντες δασμούς.
Ο Scharf υποστήριξε ότι οι δασμοί αυτοί θα αποφέρουν σε ετήσια βάση έσοδα «πάνω από 100 δισεκατομμύρια δολάρια» για τις ΗΠΑ.
Ωστόσο, οι λεπτομέρειες του προεδρικού διατάγματος δεν είναι ακόμη ξεκάθαρες, καθώς τα περισσότερα αυτοκίνητα συναρμολογούνται από χιλιάδες εξαρτήματα που προέρχονται από διάφορες χώρες.
Αναταραχή
Η ανακοίνωση του Trump προκάλεσε αναταραχή στη Wall Street, με τις μετοχές της General Motors να πέφτουν πάνω από 4%, της Stellantis σχεδόν 3% και της Ford Motor περίπου 1% κατά τη διάρκεια των μεταμεσονύκτιων συναλλαγών.
Τη Δευτέρα 25/3, ο Trump είχε ήδη προειδοποιήσει ότι οι δασμοί στα αυτοκίνητα θα μπορούσαν να τεθούν σε ισχύ πριν από τις 2 Απριλίου, ημερομηνία κατά την οποία ξεκινά το σχέδιό του για «ανταποδοτικούς δασμούς» σε χώρες που φορολογούν τα αμερικανικά προϊόντα.
Ο ίδιος έχει χαρακτηρίσει τη 2α Απριλίου ως «ημέρα απελευθέρωσης» και «τη μεγάλη ημέρα», υποσχόμενος να επιβάλει αυστηρά προστατευτικά μέτρα έναντι χωρών με εχθρικές εμπορικές πολιτικές.
Παρ’ όλα αυτά, ο Trump και οι συνεργάτες του έχουν αφήσει να εννοηθεί τις τελευταίες ημέρες ότι οι δασμοί μπορεί να είναι λιγότερο αυστηροί από ό,τι αρχικά είχε προαναγγελθεί.
Την Παρασκευή, ο Αμερικανός πρόεδρος δήλωσε ότι «θα υπάρχει ευελιξία» στους δασμούς, ενώ την Τρίτη υπονόησε ότι μπορεί να είναι «πιο επιεικείς από τους ανταποδοτικούς».
Ο υπουργός Οικονομικών, Scot Bessent, ανέφερε ότι οι χώρες μπορούν να διαπραγματευτούν εκ των προτέρων με τις ΗΠΑ για να αποφύγουν την επιβολή νέων δασμών την 2α Απριλίου.
Το τέλος της παγκοσμιοποίησης
Η HSBC ανέφερε ότι "η παγκοσμιοποίηση όπως την ξέραμε τελείωσε" – νέα που μπορεί να σοκάρουν όσους πίστευαν πως οι τιμές των assets θα συνέχιζαν να αυξάνονται απρόσκοπτα.
Παράλληλα, η πολιτική και οι αγορές, όπως τις ξέραμε, αλλάζουν ραγδαία.
Ο δε επικεφαλής του Συμβουλίου Διεθνών Σχέσεων των ΗΠΑ, σε άρθρο του στο Foreign Affairs, δηλώνει ξεκάθαρα: “Η Κίνα έχει ήδη αναδιαμορφώσει το διεθνές σύστημα”.
"Από το 2009 έως το 2017, ως σύμβουλος εθνικής ασφάλειας για τις διεθνείς οικονομικές υποθέσεις και εκπρόσωπος εμπορίου των ΗΠΑ, προειδοποιούσα συνεχώς τους Κινέζους ομολόγους μου ότι το διεθνές περιβάλλον που είχε επιτρέψει την επιτυχία της Κίνας θα εξαφανιζόταν, εκτός αν τροποποιούσαν τις επιθετικές οικονομικές τους πολιτικές.
Αντί να το κάνουν, διπλασίασαν την επιθετικότητά τους. Η σχέση ΗΠΑ-Κίνας χειροτέρεψε, καθώς δεν υπήρξε καμία αμοιβαιότητα.
Η Ουάσινγκτον μπορεί να δημιούργησε τη φιλελεύθερη, ανοιχτή, διεθνή τάξη, αλλά η Κίνα καθόρισε την επόμενη φάση της: προστατευτισμός, επιδοτήσεις, περιορισμοί στις Άμεσες Ξένες Επενδύσεις (FDI) και βιομηχανική πολιτική.
Το να λέμε ότι οι ΗΠΑ πρέπει να ξαναπάρουν τα ηνία για να διατηρήσουν το σύστημα κανόνων που εκείνες δημιούργησαν, είναι άστοχο.
Ο εθνικιστικός κρατικός καπιταλισμός της Κίνας κυριαρχεί στο διεθνές οικονομικό σύστημα.
Η Ουάσινγκτον, αποτυγχάνοντας να πείσει το Πεκίνο να αλλάξει πορεία ή να δημιουργήσει ένα εναλλακτικό εμπορικό μπλοκ για να το ανταγωνιστεί, έμεινε με μία επιλογή: Οι ΗΠΑ έπρεπε να γίνουν πιο πολύ σαν την Κίνα."
Ωστόσο, ο Branko Milanovic, στο άρθρο του αυτή την εβδομάδα "Τι έρχεται μετά την παγκοσμιοποίηση;", κάνει την εξής διάκριση:
Στις ΗΠΑ, το αναδυόμενο κρατικό μοντέλο συνδυάζει νεοφιλελευθερισμό στο εσωτερικό και μερκαντιλισμό στο εξωτερικό.
Στην Κίνα, αντίθετα, ισχύει το αντίστροφο: μερκαντιλισμός στο εσωτερικό και νεοφιλελευθερισμός στο εξωτερικό.
Ποια είναι, λοιπόν, η προτεινόμενη πορεία της Ευρώπης;
Μέχρι στιγμής, τα σήματα δεν είναι ξεκάθαρα, παρά τον έντονο γεωπολιτικό θόρυβο πάνω από το κεφάλι της.
Η συνέχιση μιας αποσπασματικής προσέγγισης, χωρίς μια συνολική μακροοικονομική ή στρατιωτική στρατηγική, κάθε άλλο παρά ιδανική είναι. Ίσως οι αλλαγές που απαιτούνται να είναι πολύ μεγαλύτερες απ’ ό,τι νομίζουν οι περισσότεροι.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών