Το αδιέξοδο - Κρίσιμο είναι το βαθύτερο ερώτημα για το ποιος επωμίζεται το κόστος της τυχόν απομάκρυνσης από την Κίνα — οι επιχειρήσεις μέσω χαμένων κερδών, οι εργαζόμενοι μέσω απολύσεων, οι καταναλωτές μέσω αυξημένων τιμών ή η ήδη επιβαρυμένη κυβέρνηση
Οι ηγέτες των γερμανικών επιχειρήσεων έχουν εντοπίσει τα κόκκινα προειδοποιητικά σημάδια ότι η εξάρτηση από την Κίνα ενέχει κινδύνους οικονομικής καταστροφής.
Απλώς δεν τα λαμβάνουν υπόψη τους, αλλά ίσως και δεν μπορούν να κάνουν και κάτι, δεδομένης της κατάρρευσης του περίφημου γερμανικού παραγωγικού μοντέλου.
Από τον τομέα των αυτοκινήτων μέχρι τη χημική βιομηχανία, οι μεγαλύτεροι εξαγωγείς της χώρας αγνοούν τις εκκλήσεις της κυβέρνησης και επενδύουν δισεκατομμύρια σε νέα έργα που δένουν ακόμα περισσότερο την τύχη τους με τη δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία του κόσμου.
Και τούτο, γιατί η εγχώρια καινοτομία ... αγνοείται ενώ η γραφειοκρατία και το ασφυκτικό ρυθμιστικό πλαίσιο απωθούν κάθε επενδυτική προσπάθεια.
Ως εκ τουτου, οι γερμανικές εταιρικές επενδύσεις στην Κίνα αυξήθηκαν κατά 1,3 δισεκατομμύρια ευρώ μεταξύ 2023 και 2024, φτάνοντας τα 5,7 δισεκατομμύρια ευρώ, σύμφωνα με το Mercator Institute for China Studies.
Οι κυβερνητικοί αξιωματούχοι έχουν επίσης περιορισμένη δυνατότητα παρέμβασης.
Ιδιωτικά αναπτύσσουν σχέδια δράσης, σύμφωνα με φημολογίες, αλλά παραμένουν διστακτικοί να παρέμβουν στις αποφάσεις ξένων επενδύσεων. Ένας ανώτερος Γερμανός αξιωματούχος σχολίασε χιουμοριστικά ότι ιστορικά «δεν είναι στο DNA της χώρας», σύμφωνα με άτομο που γνωρίζει τη συζήτηση, σύμφωνα με δημοσίευμα του Bloomberg..
Σε πρόσφατες συναντήσεις, οι επιχειρηματίες και οι κυβερνητικοί αξιωματούχοι αντάλλαξαν κατηγορίες για την κατάσταση, χωρίς όμως να προκύψουν ουσιαστικές λύσεις.
Αφέθηκε αναπάντητο το βαθύτερο ερώτημα για το ποιος επωμίζεται το κόστος της απομάκρυνσης από την Κίνα — οι επιχειρήσεις μέσω χαμένων κερδών, οι εργαζόμενοι μέσω απολύσεων, οι καταναλωτές μέσω αυξημένων τιμών ή η ήδη επιβαρυμένη κυβέρνηση.
Οι άνθρωποι του επιχειρηματικού κόσμου υποστηρίζουν ότι η Κίνα προσφέρει υπερβολικά βραχυπρόθεσμα υψηλά κέρδη για να την αγνοήσουν, ακόμα κι αν η Πεκίνο ενδέχεται στο μέλλον να περιορίσει την πρόσβαση σε κρίσιμες προμήθειες και στην τεράστια αγορά της χώρας.
Οι CEO δεν βλέπουν λόγο να αλλάξουν πορεία, εκτός αν το Βερολίνο τους αναγκάσει ή καλύψει τα κόστη.
Αυτό το Σαββατοκύριακο (15-16/11), ο Γερμανός Αντικαγκελάριος και υπουργός Οικονομικών Lars Klingbeil θα ταξιδέψει στο Πεκίνο για να συζητήσει τις ανησυχίες του Βερολίνου, καθώς ο Καγκελάριος Friedrich Merz προειδοποιεί δημόσια τις εταιρείες για τους κινδύνους της εξάρτησής τους από την Κίνα.

Βαθύτεροι (αναπόφευκτοι) δεσμοί με την Κίνα
Ο τομέας της αυτοκινητοβιομηχανίας βρίσκεται στον πυρήνα της γερμανικής εξάρτησης από την Κίνα.
Από το 2020 έως το 2024, περίπου τα δύο τρίτα των γερμανικών επενδύσεων στην Κίνα προήλθαν από κατασκευαστές αυτοκινήτων, σύμφωνα με το MERICS.
Οι δαπάνες αυτές αυξήθηκαν κατά 69% μεταξύ 2023 και 2024, φτάνοντας τα €4,2 δισεκατομμύρια.
Σήμερα, η Κίνα είναι η σημαντικότερη αγορά για τις BMW AG, Mercedes-Benz AG και Volkswagen AG.
Η BMW έχει δεσμεύσει περίπου €3,8 δισεκατομμύρια για ένα prοject κατασκευής μπαταριών στη Shenyang, καθιστώντας την Κίνα το μεγαλύτερο δίκτυο Ε&Α εκτός Γερμανίας, ενώ εξάγει ηλεκτρικά SUV από την Κίνα πίσω στην Ευρώπη.
Η Mercedes μετέφερε τη στρατηγική της σύνοδο στην Κίνα και αναπτύσσει ηλεκτρικά οχήματα αποκλειστικά για την αγορά της Κίνας.
Η Volkswagen, που χαρακτηρίζει την Κίνα «δεύτερη αγορά» της, υπέγραψε σειρά συμφωνιών με κινεζικές εταιρείες για την επιτάχυνση της ανάπτυξης τεχνολογίας.
Η τάση εκτείνεται και πέρα από την αυτοκινητοβιομηχανία.
Η BASF άνοιξε πρόσφατα ένα συγκρότημα 8,7 δισεκατομμυρίων ευρώ στην Κίνα — τη μεγαλύτερη επένδυση στην ιστορία της.
Ο διευθύνων σύμβουλος Markus Kamieth χαρακτήρισε την Κίνα κρίσιμη για την ανάπτυξη της εταιρείας, καθώς η αγορά αντισταθμίζει τη χαμηλή παραγωγή στη Γερμανία.
Η Bosch, παγκόσμια εταιρεία μηχανικής, επίσης αυξάνει την εξάρτησή της από την Κίνα για ανάπτυξη προϊόντων, μεώνοντας παράλληλα θέσεις εργασίας στη Γερμανία.
Συνολικά, οι μέσες ετήσιες γερμανικές επενδύσεις στην Κίνα τα τελευταία πέντε χρόνια ανήλθαν σε 5,2 δισεκατομμύρια ευρώ, σημαντικά υψηλότερα από τα €3,3 δισεκατομμύρια της περιόδου 2015–2019, σύμφωνα με το MERICS.
Η αλλαγή προμηθευτών κοστίζει ακριβά, ακόμα και αν βρεθούν άλλες πηγές για σπάνιες γαίες ή chips — το κόστος προϊόντων και νέων γραμμών προμήθειας είναι υψηλότερο.
Οι επιχειρηματίες πρέπει να επιλέξουν ανάμεσα σε μείωση κερδών, αύξηση τιμών ή απολύσεις.
Ο VDA, η γερμανική ένωση αυτοκινητοβιομηχανιών, υποστηρίζει ότι η πολιτική υποστήριξη είναι απαραίτητη για τη μείωση κινδύνων, ενώ οι CEO ζητούν εσωτερικές μεταρρυθμίσεις, όπως μείωση κόστους ενέργειας και γραφειοκρατίας.
Ο Matthias Zink, στέλεχος της Schaeffler AG και πρόεδρος της CLEPA, προειδοποιεί ότι η δημιουργία μιας νέας, ανεξάρτητης αλυσίδας προμηθειών απαιτεί 3–5 χρόνια.
Μερικές μικρότερες γερμανικές εταιρείες, όπως η 4Jet, έχουν ήδη μειώσει την εξάρτησή τους από την Κίνα, επενδύοντας σε αγορές όπως η Ινδία, ενώ ο CEO Jörg Jetter επισημαίνει την τη στόχευση της Κίνας στην εγχώρια ανάπτυξη και τις μακροπρόθεσμες στρατηγικές της, όπως το «Made in China 2025».
Τον τελευταίο μήνα, οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες αντιμετώπισαν διακοπή προμηθειών chips από την Nexperia, κινεζική εταιρεία με έδρα Ολλανδία, δείχνοντας πόσο γρήγορα μπορεί να διαταραχθεί η παραγωγή.
Οι εξαγωγές στη Κίνα μειώνονται, ενώ η εξάρτηση από φθηνά κινεζικά εισαγόμενα υλικά αυξάνεται, προκαλώντας κίνδυνο «κατάρρευσης» της γερμανικής βιομηχανικής βάσης, προειδοποιεί ο Jürgen Matthes από το German Economic Institute.

Το Βερολίνο επιμένει ότι πρέπει να παρέμβει - αλλά πώς;
Το 2023 είχε δεσμευτεί να «αποσυνδέσει» την οικονομία από την Κίνα, ενώ ο Καγκελάριος Friedrich Merz δημιούργησε εθνικό συμβούλιο ασφάλειας για την αντιμετώπιση του ζητήματος.
Στην πρώτη συνάντηση συμφωνήθηκε σχέδιο δράσης μέχρι το τέλος του έτους για διαφοροποίηση των πηγών πρώτων υλών, ενώ ετοιμάζεται στρατηγική οικονομικής ασφάλειας για το 2026.
Ωστόσο, ο Merz προειδοποιεί τις εταιρείες ότι δεν θα τις διασώσει: «Όταν τα πράγματα πάνε στραβά, αυτός είναι ο δικός σας κίνδυνος, μην προστρέχετε σε εμάς», σημείωσε, υπενθυμίζοντας ότι η Κίνα μπορεί να απαγορεύσει προμήθειες ή να αποκλείσει γερμανικές εταιρείες από την αγορά της.

www.bankingnews.gr
Απλώς δεν τα λαμβάνουν υπόψη τους, αλλά ίσως και δεν μπορούν να κάνουν και κάτι, δεδομένης της κατάρρευσης του περίφημου γερμανικού παραγωγικού μοντέλου.
Από τον τομέα των αυτοκινήτων μέχρι τη χημική βιομηχανία, οι μεγαλύτεροι εξαγωγείς της χώρας αγνοούν τις εκκλήσεις της κυβέρνησης και επενδύουν δισεκατομμύρια σε νέα έργα που δένουν ακόμα περισσότερο την τύχη τους με τη δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία του κόσμου.
Και τούτο, γιατί η εγχώρια καινοτομία ... αγνοείται ενώ η γραφειοκρατία και το ασφυκτικό ρυθμιστικό πλαίσιο απωθούν κάθε επενδυτική προσπάθεια.
Ως εκ τουτου, οι γερμανικές εταιρικές επενδύσεις στην Κίνα αυξήθηκαν κατά 1,3 δισεκατομμύρια ευρώ μεταξύ 2023 και 2024, φτάνοντας τα 5,7 δισεκατομμύρια ευρώ, σύμφωνα με το Mercator Institute for China Studies.
Οι κυβερνητικοί αξιωματούχοι έχουν επίσης περιορισμένη δυνατότητα παρέμβασης.
Ιδιωτικά αναπτύσσουν σχέδια δράσης, σύμφωνα με φημολογίες, αλλά παραμένουν διστακτικοί να παρέμβουν στις αποφάσεις ξένων επενδύσεων. Ένας ανώτερος Γερμανός αξιωματούχος σχολίασε χιουμοριστικά ότι ιστορικά «δεν είναι στο DNA της χώρας», σύμφωνα με άτομο που γνωρίζει τη συζήτηση, σύμφωνα με δημοσίευμα του Bloomberg..
Σε πρόσφατες συναντήσεις, οι επιχειρηματίες και οι κυβερνητικοί αξιωματούχοι αντάλλαξαν κατηγορίες για την κατάσταση, χωρίς όμως να προκύψουν ουσιαστικές λύσεις.
Αφέθηκε αναπάντητο το βαθύτερο ερώτημα για το ποιος επωμίζεται το κόστος της απομάκρυνσης από την Κίνα — οι επιχειρήσεις μέσω χαμένων κερδών, οι εργαζόμενοι μέσω απολύσεων, οι καταναλωτές μέσω αυξημένων τιμών ή η ήδη επιβαρυμένη κυβέρνηση.
Οι άνθρωποι του επιχειρηματικού κόσμου υποστηρίζουν ότι η Κίνα προσφέρει υπερβολικά βραχυπρόθεσμα υψηλά κέρδη για να την αγνοήσουν, ακόμα κι αν η Πεκίνο ενδέχεται στο μέλλον να περιορίσει την πρόσβαση σε κρίσιμες προμήθειες και στην τεράστια αγορά της χώρας.
Οι CEO δεν βλέπουν λόγο να αλλάξουν πορεία, εκτός αν το Βερολίνο τους αναγκάσει ή καλύψει τα κόστη.
Αυτό το Σαββατοκύριακο (15-16/11), ο Γερμανός Αντικαγκελάριος και υπουργός Οικονομικών Lars Klingbeil θα ταξιδέψει στο Πεκίνο για να συζητήσει τις ανησυχίες του Βερολίνου, καθώς ο Καγκελάριος Friedrich Merz προειδοποιεί δημόσια τις εταιρείες για τους κινδύνους της εξάρτησής τους από την Κίνα.

Βαθύτεροι (αναπόφευκτοι) δεσμοί με την Κίνα
Ο τομέας της αυτοκινητοβιομηχανίας βρίσκεται στον πυρήνα της γερμανικής εξάρτησης από την Κίνα.
Από το 2020 έως το 2024, περίπου τα δύο τρίτα των γερμανικών επενδύσεων στην Κίνα προήλθαν από κατασκευαστές αυτοκινήτων, σύμφωνα με το MERICS.
Οι δαπάνες αυτές αυξήθηκαν κατά 69% μεταξύ 2023 και 2024, φτάνοντας τα €4,2 δισεκατομμύρια.
Σήμερα, η Κίνα είναι η σημαντικότερη αγορά για τις BMW AG, Mercedes-Benz AG και Volkswagen AG.
Η BMW έχει δεσμεύσει περίπου €3,8 δισεκατομμύρια για ένα prοject κατασκευής μπαταριών στη Shenyang, καθιστώντας την Κίνα το μεγαλύτερο δίκτυο Ε&Α εκτός Γερμανίας, ενώ εξάγει ηλεκτρικά SUV από την Κίνα πίσω στην Ευρώπη.
Η Mercedes μετέφερε τη στρατηγική της σύνοδο στην Κίνα και αναπτύσσει ηλεκτρικά οχήματα αποκλειστικά για την αγορά της Κίνας.
Η Volkswagen, που χαρακτηρίζει την Κίνα «δεύτερη αγορά» της, υπέγραψε σειρά συμφωνιών με κινεζικές εταιρείες για την επιτάχυνση της ανάπτυξης τεχνολογίας.
Η τάση εκτείνεται και πέρα από την αυτοκινητοβιομηχανία.
Η BASF άνοιξε πρόσφατα ένα συγκρότημα 8,7 δισεκατομμυρίων ευρώ στην Κίνα — τη μεγαλύτερη επένδυση στην ιστορία της.
Ο διευθύνων σύμβουλος Markus Kamieth χαρακτήρισε την Κίνα κρίσιμη για την ανάπτυξη της εταιρείας, καθώς η αγορά αντισταθμίζει τη χαμηλή παραγωγή στη Γερμανία.
Η Bosch, παγκόσμια εταιρεία μηχανικής, επίσης αυξάνει την εξάρτησή της από την Κίνα για ανάπτυξη προϊόντων, μεώνοντας παράλληλα θέσεις εργασίας στη Γερμανία.
Συνολικά, οι μέσες ετήσιες γερμανικές επενδύσεις στην Κίνα τα τελευταία πέντε χρόνια ανήλθαν σε 5,2 δισεκατομμύρια ευρώ, σημαντικά υψηλότερα από τα €3,3 δισεκατομμύρια της περιόδου 2015–2019, σύμφωνα με το MERICS.
Η αλλαγή προμηθευτών κοστίζει ακριβά, ακόμα και αν βρεθούν άλλες πηγές για σπάνιες γαίες ή chips — το κόστος προϊόντων και νέων γραμμών προμήθειας είναι υψηλότερο.
Οι επιχειρηματίες πρέπει να επιλέξουν ανάμεσα σε μείωση κερδών, αύξηση τιμών ή απολύσεις.
Ο VDA, η γερμανική ένωση αυτοκινητοβιομηχανιών, υποστηρίζει ότι η πολιτική υποστήριξη είναι απαραίτητη για τη μείωση κινδύνων, ενώ οι CEO ζητούν εσωτερικές μεταρρυθμίσεις, όπως μείωση κόστους ενέργειας και γραφειοκρατίας.
Ο Matthias Zink, στέλεχος της Schaeffler AG και πρόεδρος της CLEPA, προειδοποιεί ότι η δημιουργία μιας νέας, ανεξάρτητης αλυσίδας προμηθειών απαιτεί 3–5 χρόνια.
Μερικές μικρότερες γερμανικές εταιρείες, όπως η 4Jet, έχουν ήδη μειώσει την εξάρτησή τους από την Κίνα, επενδύοντας σε αγορές όπως η Ινδία, ενώ ο CEO Jörg Jetter επισημαίνει την τη στόχευση της Κίνας στην εγχώρια ανάπτυξη και τις μακροπρόθεσμες στρατηγικές της, όπως το «Made in China 2025».
Τον τελευταίο μήνα, οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες αντιμετώπισαν διακοπή προμηθειών chips από την Nexperia, κινεζική εταιρεία με έδρα Ολλανδία, δείχνοντας πόσο γρήγορα μπορεί να διαταραχθεί η παραγωγή.
Οι εξαγωγές στη Κίνα μειώνονται, ενώ η εξάρτηση από φθηνά κινεζικά εισαγόμενα υλικά αυξάνεται, προκαλώντας κίνδυνο «κατάρρευσης» της γερμανικής βιομηχανικής βάσης, προειδοποιεί ο Jürgen Matthes από το German Economic Institute.

Το Βερολίνο επιμένει ότι πρέπει να παρέμβει - αλλά πώς;
Το 2023 είχε δεσμευτεί να «αποσυνδέσει» την οικονομία από την Κίνα, ενώ ο Καγκελάριος Friedrich Merz δημιούργησε εθνικό συμβούλιο ασφάλειας για την αντιμετώπιση του ζητήματος.
Στην πρώτη συνάντηση συμφωνήθηκε σχέδιο δράσης μέχρι το τέλος του έτους για διαφοροποίηση των πηγών πρώτων υλών, ενώ ετοιμάζεται στρατηγική οικονομικής ασφάλειας για το 2026.
Ωστόσο, ο Merz προειδοποιεί τις εταιρείες ότι δεν θα τις διασώσει: «Όταν τα πράγματα πάνε στραβά, αυτός είναι ο δικός σας κίνδυνος, μην προστρέχετε σε εμάς», σημείωσε, υπενθυμίζοντας ότι η Κίνα μπορεί να απαγορεύσει προμήθειες ή να αποκλείσει γερμανικές εταιρείες από την αγορά της.

www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών