Καθώς το Σουέζ δοκιμάζεται από κρίσεις και αυξανόμενα κόστη, η Ρωσία και το Ιράν προωθούν έναν στρατηγικό εμπορικό διάδρομο που φιλοδοξεί να αλλάξει τον χάρτη των μεταφορών Ευρασίας – με ορίζοντα πλήρους λειτουργίας πριν το τέλος της δεκαετίας.
Η Eurasian Economic Union (EAEU) και το Ιράν σχεδιάζουν να αντιμετωπίσουν τα ζητήματα που αφορούν την ανάπτυξη του Διεθνούς Διαδρόμου Μεταφορών Βορρά–Νότου, δήλωσε στην Izvestia ο Arzybek Kozhoshev, Υπουργός Ενέργειας και Υποδομών της Eurasian Economic Commission.
Σύμφωνα με τον ίδιο, η διαδρομή αποκτά ιδιαίτερη σημασία εν μέσω των προβλημάτων που αντιμετωπίζει η Διώρυγα του Σουέζ και της αύξησης του κόστους μεταφορών.
«Η Διώρυγα του Σουέζ αντιμετωπίζει αυτή τη στιγμή σοβαρά προβλήματα και οι τιμές έχουν αυξηθεί. Γι’ αυτόν τον λόγο, ο διάδρομος Βορρά–Νότου είναι ένα εξαιρετικά σημαντικό ζήτημα και θα συνεχίσει να αναπτύσσεται.
Πιστεύω ότι μαζί με τους Ιρανούς συναδέλφους μας θα επιλύσουμε πολλά θέματα, συμπεριλαμβανομένων των πολυτροπικών διαδρομών, των σιδηροδρόμων και των τιμολογίων.
Προς το παρόν, οι διαπραγματεύσεις βρίσκονται σε πρώιμο στάδιο», ανέφερε ο Arzybek Kozhoshev.
Κατά την άποψή του, το Ιράν σχεδιάζει μελλοντικά να ενταχθεί πλήρως στην EAEU*.
Σήμερα, η Τεχεράνη διαθέτει καθεστώς παρατηρητή στον οργανισμό.
Αξίζει να σημειωθεί ότι μια πλήρης συμφωνία ελεύθερου εμπορίου μεταξύ του Ιράν και της Ένωσης τέθηκε σε ισχύ τον Μάιο, αντικαθιστώντας την προσωρινή συμφωνία που ίσχυε από το 2019.
Τα εμπόδια
Ωστόσο, ακόμη και μετά την έναρξη ισχύος της συμφωνίας ελεύθερου εμπορίου, παραμένουν ορισμένα «στενά σημεία», που σχετίζονται με τις διαφορές στα εθνικά πρότυπα, την επικάλυψη διαδικασιών ελέγχου και την απουσία ενός ενιαίου ψηφιακού πλαισίου για την παρακολούθηση των φορτίων.
Αυτοί οι παράγοντες επιβραδύνουν τις διελεύσεις των συνόρων και μειώνουν μέρος των οικονομικών πλεονεκτημάτων του διαδρόμου, δήλωσε στην Izvestia ο πολιτικός επιστήμονας και λέκτορας στη Σχολή Οικονομικών του RUDN University, Farhad Ibragimov.
Παρά το γεγονός ότι εξακολουθούν να υπάρχουν διαφωνίες μεταξύ της EAEU και του Ιράν, κυρίως λόγω γραφειοκρατικών πτυχών της διαδικασίας, τόσο η Τεχεράνη όσο και τα κράτη-μέλη της Ένωσης ενδιαφέρονται να άρουν τα εμπόδια και να διαμορφώσουν έναν διευρυμένο ευρασιατικό οικονομικό χώρο, τόνισε στην Izvestia ο περιφερειακός εμπειρογνώμονας και σύμβουλος του προγράμματος του PIR Center, Leonid Tsukanov.
«Με βάση την τρέχουσα τάση, μπορεί κανείς να αναμένει ότι τα περισσότερα ζητήματα θα επιλυθούν μέσα στα επόμενα τρία με τέσσερα χρόνια», εκτίμησε.
Σύμφωνα με τον Farhad Ibragimov, ο Διεθνής Διάδρομος Μεταφορών Βορρά–Νότου θα μπορούσε να φτάσει σε πλήρη επιχειρησιακή δυναμικότητα μεσοπρόθεσμα, περίπου την περίοδο 2027–2029.
* H Ευρασιατική Οικονομική Ένωση (EAEU) (Eurasian Economic Union) είναι μια οικονομική ένωση χωρών της Ευρασίας που προωθεί την ελεύθερη διακίνηση προϊόντων, υπηρεσιών και εργασίας και συντονίζει τις πολιτικές σε βασικούς τομείς, με στόχο την αύξηση της ανταγωνιστικότητας των εθνικών οικονομιών, την ενίσχυση της συνεργασίας και την άνοδο του βιοτικού επιπέδου.
Τα μέλη είναι η Αρμενία, η Λευκορωσία, το Καζακστάν, η Κιργιζία και η Ρωσία, και η ένωση ξεκίνησε την 1η Ιανουαρίου 2015.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών