H Ελλάδα ήταν και παραμένει ένας από τους μεγαλύτερους πελάτες ντίζελ της Ρωσίας σε απόλυτους αριθμούς των βαρελιών που εισάγει καθημερινά
Η απώλεια των ρωσικών προμηθειών σε ντίζελ, σε συνδυασμό με τη διακοπή της παραγωγής καυσίμου στη Γαλλία, άφησαν περιοχές της Ευρώπης χωρίς ντίζελ, σύμφωνα με τον επικεφαλής της ισπανικής εταιρείας διύλισης πετρελαίου Repsol SA.
«Μας τελειώνουν τα μεσαία αποστάγματα σε ορισμένες ευρωπαϊκές χώρες» δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος Josu Jon Imaz, αναφερόμενος σε κατηγορία των προϊόντων πετρελαίου που περιλαμβάνει το ντίζελ, το πετρέλαιο θέρμανσης και τα καύσιμα για αεριωθούμενα.
«Υπάρχει περιθώριο να δούμε υψηλές τιμές στο ντίζελ τους επόμενους μήνες».
Η Ευρώπη είναι εδώ και πολύ καιρό καθαρός εισαγωγέας μεσαίων αποσταγμάτων, με την κατανάλωση συνήθως να αυξάνεται αυτή την εποχή του χρόνου λόγω της χειμερινής ζήτησης για θέρμανση.
Η Ρωσία συνέβαλε στη διαμόρφωση μιας εξαιρετικά στενής αγοράς φέτος, λόγω τόσο της προοπτικής λιγότερης προσφοράς όσο και της απόφασης ορισμένων εταιρειών να χρησιμοποιήσουν ντίζελ, αντί για ακριβό φυσικό αέριο.
Οι ΗΠΑ έχουν επίσης έλλειψη αποθεμάτων.
Οι πρόσφατες απεργίες στη Γαλλία, οι οποίες έθεσαν εκτός λειτουργίας τα διυλιστήρια, έχουν επίσης πλήξει την αγορά, είπε ο Imaz.
Αυτό οδήγησε σε αύξηση των εισαγωγών.
Η τρέχουσα κρίση βοήθησε ώθησε το περιθώριο διύλισης της Repsol στα 26 δολάρια το βαρέλι τον Οκτώβριο, πολύ υψηλότερα από τα ιστορικά επίπεδα, είπε ο Imaz.
Για το τέταρτο τρίμηνο, η εταιρεία αναμένει ποσό τουλάχιστον 15 δολαρίων το βαρέλι.
Η Ελλάδα από τους μεγαλύτερους πελάτες της Ρωσίας
Ενώ το πρόβλημα με τις διακοπές των ροών φυσικού αερίου από τη Ρωσία έχει σε μεγάλο βαθμό λυθεί καθώς πλοία με τεράστια φορτία αμερικανικού LNG συνωστίζονται στα ευρωπαϊκά λιμάνια, η Ευρώπη ενδέχεται να αντιμετωπίσει πολύ μεγαλύτερο προμηθειών ντίζελ, όταν διακοπεί η ροή του ρωσικού ντίζελ που τροφοδοτούσε την ΕΕ με περίπου 200 εκατ. βαρέλια τον χρόνο.
Η εφαρμογή των κυρώσεων από τον Φεβρουάριο σημαίνει ότι θα απαγορευτεί η ροή όλων των διυλισμένων πετρελαιοειδών από τη Ρωσία, μεταξύ τους και του ντίζελ.
Σύμφωνα με στοιχεία που δημοσιεύει το Bloomberg, από τον Ιούλιο ως τον Σεπτέμβριο οι εισαγωγές ρωσικού ντίζελ στην Ευρώπη μειώθηκαν, αλλά πλέον είναι ξανά σε άνοδο και φτάνουν περίπου τα 500.000 βαρέλια την ημέρα. Για να τηρηθεί η προθεσμία διακοπής της εισαγωγής, από την 1η Νοεμβρίου οι εισαγωγές πρέπει να μειώνονται κατά 5.000 βαρέλια την ημέρα, χωρίς παρέκκλιση από το πρόγραμμα.
Τα στοιχεία μάλιστα δείχνουν ότι η Ελλάδα ήταν και παραμένει ένας από τους μεγαλύτερους πελάτες της Ρωσίας σε απόλυτους αριθμούς των βαρελιών που εισάγει καθημερινά.
Το γράφημα του Bloomberg (η Ελλάδα είναι με γκρι) δείχνει ότι το ποσοστό της Ελλάδας είναι στις πρώτες θέσεις της πεντάδας.
Κάποιους από τους μήνες, μέσα στο 2022, οι ποσότητες που εισήγαγε η χώρα μας ήταν ανάλογες με αυτές που εισάγει η Γερμανία ή η Γαλλία.
Αυτό σημαίνει ότι η διακοπή της ροής θα είναι μεγάλο πρόβλημα για την Ευρώπη κι ακόμη μεγαλύτερο για την Ελλάδα.
Η πρόσφατη περίπτωση της Γαλλίας, όπου οι απεργίες στα διυλιστήρια προκάλεσαν χάος, είναι ενδεικτική των προβλημάτων από την -έστω και σταδιακή- διακοπή της ροής.
Το ίδιο και στη Γερμανία όπου ένα από τα μεγαλύτερα διυλιστήρια της χώρας θα τεθεί εκτός λειτουργίας αν «στερέψει» η ροή πετρελαίου από τη Ρωσία.
Εναλλακτικές λύσεις υπάρχουν, πάντως, για να αντικατασταθεί όλο το ρωσικό πετρέλαιο.
Ήδη οι εισαγωγές από τη Μέση Ανατολή, αλλά και τη Βρετανία αυξάνονται, φτάνοντας σε υψηλό έξι ετών.
Οι προοπτικές είναι ακόμη μεγαλύτερες, όταν αυξηθούν οι εξαγωγές από Κουβέιτ και Σαουδική Αραβία, όπως προγραμματίζουν να κάνουν και οι δύο χώρες.
Από την πλευρά της και η Ρωσία θα πρέπει να αναζητήσει άλλους πελάτες, ενώ έχει και τα δικά της προβλήματα να λύσει, όπως την ασφάλιση των τάνκερ και τη μεταφορά τους μέσα από τους πάγους.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών