Τελευταία Νέα
Επιχειρήσεις

Εξάρχου (Άκτωρ): Το Μετρό Θεσσαλονίκης να γίνει μάθημα, τι απάντησε σε ερώτηση του ΒΝ για τις εγγυητικές - Το κόστος της Attica Bank

Εξάρχου (Άκτωρ): Το Μετρό Θεσσαλονίκης να γίνει μάθημα, τι απάντησε σε ερώτηση του ΒΝ για τις εγγυητικές - Το κόστος της Attica Bank
Ο Διευθύνων Σύμβουλος εξήρε την τεράστια προσπάθεια που έκαναν οι άνθρωποι της ΑΚΤΩΡ τον τελευταίο χρόνο
Σχετικά Άρθρα
(upd) Το μεγάλο έργο της κύριας γραμμής του Μετρό Θεσσαλονίκης βρίσκεται πλέον στην τελική ευθεία για να παραδοθεί στο Ελληνικό Κράτος, όπως σημείωσε την Τετάρτη 5/9/2024 η διοίκηση της ΑΚΤΩΡ, θυγατρικής του Ομίλου Intrakat, κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου που πραγματοποιήθηκε στη Θεσσαλονίκη, παρουσία της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και της διοίκησης της Ελληνικό Μετρό.
«Το έργο του Μετρό Θεσσαλονίκης έχει τελειώσει» ανακοίνωσε ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της ΑΚΤΩΡ, κ. Αλέξανδρος Εξάρχου, ο οποίος πρόσθεσε ότι πλέον απομένει να ολοκληρωθούν οι δοκιμές και ότι στο τέλος Νοεμβρίου η Θεσσαλονίκη θα έχει Μετρό.
Ο κ. Εξάρχου τόνισε ότι η εταιρεία τήρησε τη δέσμευσή της για παράδοση του έργου στην συγκεκριμένη ημερομηνία από την πρώτη στιγμή που ο Όμιλος Intrakat εξαγόρασε την ΑΚΤΩΡ στα τέλη του 2023. Και υπογράμμισε ότι το έργο μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως σημαντικό μάθημα για το τι δεν πρέπει να γίνεται στην ανάληψη και την εκτέλεση ενός μεγάλου έργου, αλλά και για το πως αυτά πρέπει να υλοποιούνται, ώστε να ολοκληρώνονται σωστά, όπως συνέβη το τελευταίο έτος με την ΑΚΤΩΡ, στο Μετρό Θεσσαλονίκης.
Απαντώντας σε ερώτηση το ΒΝ (bankingnews) για το ζήτημα των εγγυητικών ο κ. Εξάρχου σημειώσε ότι το πρόβλημα υφίσταται ακόμα και αφορά όλο τον κλάδο.
Από την πλευρά του ο κ. Σταϊκούρας σημείωσε ότι το δημόσιο αναζητεί λύσεις χωρίς ωστόσο να μπει στην ουσία του προβλήματος.

Ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΑΚΤΩΡ πάντως εξήρε την τεράστια προσπάθεια που έκαναν οι άνθρωποι της ΑΚΤΩΡ τον τελευταίο χρόνο, προκειμένου να αποπερατωθεί το έργο.
Και πρόσθεσε ότι δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι, αυτό θα ήταν αδύνατο να επιτευχθεί, χωρίς την υποδειγματική συνεργασία μεταξύ αναδόχου και δημοσίου, επισημαίνοντας ότι το συγκεκριμένο παράδειγμα πρέπει να μείνει ως παρακαταθήκη στα τεχνικά πράγματα της χώρας, καθώς μπορεί να συμβάλλει σε καλύτερα έργα, στο μέλλον.
«Ο στόχος επετεύχθη» πρόσθεσε ο κ. Εξάρχου.
«Παραδίδουμε ενδεχομένως το πιο σύγχρονο Μετρό στην Ευρώπη» επισήμανε και συμπλήρωσε ότι ο σταθμός «Βενιζέλου» θα είναι ο πιο όμορφος σταθμός στην Ευρώπη. «Είμαστε υπερήφανοι που παραδίδουμε ένα στολίδι για τη Θεσσαλονίκη και την Ελλάδα συνολικά» κατέληξε.

87 ημέρες πριν την παράδοση

Από την πλευρά του, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστος Σταϊκούρας δήλωσε: «Απέχουμε μόλις 87 ημέρες από την απόδοση του Μετρό στους πολίτες της Θεσσαλονίκης. Η ολοκλήρωση της κατασκευής του Μετρό της Θεσσαλονίκης και η παράδοσή του στην υπηρεσία των πολιτών μετουσιώνει όλες τις επιδιώξεις που βρίσκονται στον πυρήνα της στρατηγικής μας». Ο κ. Σταϊκούρας τόνισε: «Μέχρι σήμερα το συνολικό ποσοστό υλοποίησης οικονομικού αντικειμένου της σύμβασης ανέρχεται στο 94,60%. Έχοντας ολοκληρώσει την κατασκευή του έργου, απομένει μόνο η ολοκλήρωση των δοκιμών των ηλεκτρομηχανολογικών συστημάτων και του τροχαίου υλικού». Παράλληλα παρουσίασε αναλυτικά τις ενέργειες που πραγματοποιήθηκαν τους τελευταίους μήνες για την περαίωση του έργου.

«Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών αποδεικνύει, στην πράξη, πως σχεδιάζει, δρομολογεί, υλοποιεί και παραδίδει στους πολίτες της Θεσσαλονίκης έργα που βελτιώνουν την καθημερινότητά τους, αναβαθμίζουν το επίπεδο των υποδομών στις υπηρεσίες μεταφορών, αναδεικνύουν το ρόλο και τις αρχές της βιώσιμης αστικής κινητικότητας και μετατρέπουν τη Θεσσαλονίκη σε ένα πρότυπο ανάπτυξης για όλη τη χώρα», κατέληξε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών.

Από την πλευρά του, ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιος για τις Υποδομές, κ. Νίκος Ταχιάος, σημείωσε: «Όταν ανακοινώνουμε τις μελλοντικές επεκτάσεις του Μετρό, δεν σημαίνει ότι αύριο ξεκινάμε. Είμαστε σε αναζήτηση χρηματοδοτικών πόρων για να προχωρήσουν τα έργα. Δεν είναι μία απλή υπόθεση. Αυτή τη στιγμή, οι υποδομές δεν αποτελούν προτεραιότητα στα Ευρωπαϊκά προγράμματα και κατά συνέπεια είναι μία μελλοντική άσκηση για το Υπουργείο μας, καθώς για να απευθυνθούμε στους Ευρωπαϊκούς Φορείς και στους διεθνείς χρηματοδοτικούς οργανισμούς, θα πρέπει προηγουμένως να έχει παραδοθεί η βασική γραμμή. Για αυτό, η 30η Νοεμβρίου, είναι μέρα – ορόσημο για τη Θεσσαλονίκη. Θα αλλάξει η εικόνα της πόλης, τόσο στο εσωτερικό όσο και στο εξωτερικό, προκειμένου να μπορέσουμε να διεκδικήσουμε τη χρηματοδότηση της επέκτασης του Μετρό. Φθάνοντας στην παράδοσή του μπορούμε να περιορίσουμε τις αντιδικίες μόνο στα πολιτικά forum».

«Αυτή τη στιγμή η πόλη έχει ανάγκη από ένα έργο. Λέμε ότι, «ναι, μπορούμε να παραδώσουμε έργα». Ξέρουμε να κάνουμε έργα. Υπάρχουν εταιρείες που μπορούν να τα υποστηρίξουν και θα κάνουμε έργα. Η πόλη πρέπει να αντλήσει την αισιοδοξία και την αυτοπεποίθησή της -γιατί δεν είναι θέμα μόνο της κεντρικής εξουσίας- και να έρθει μαζί μας για να προχωρήσουμε στο επόμενο βήμα» κατέληξε ο κ. Ταχιάος.

Τι έγινε από τον Νοέμβριο του 2023

Στους 10 μήνες που η ΑΚΤΩΡ ελέγχεται από τον Όμιλο Intrakat έγινε μία τιτάνια προσπάθεια για την ανάταξη και την ολοκλήρωση του έργου, όπως:

• Η επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων στο σταθμό Βενιζέλου, καθώς και η ανάδειξη και η συντήρησή τους, που φέρνει στη Θεσσαλονίκη ουσιαστικά το νέο της μουσείο.
• H απόδοση των εργοταξιακών επιφανειών, που αποκαθιστά την κανονικότητα στην πόλη.
• Οι αρχιτεκτονικές εργασίες σε όλους σταθμούς του Μετρό
• Η κατασκευή και παράδοση του Αμαξοστασίου στην Ελληνικό Μετρό. 
• Η εγκατάσταση και οι δοκιμές των ηλεκτρομηχανολογικών συστημάτων
• Οι έλεγχοι των δοκιμών - που είναι καθοριστικής σημασίας για την ασφάλεια των επιβατών - για την τελική πιστοποίηση του έργου και την έκδοση της άδειας λειτουργίας.
• Η εκπαίδευση του προσωπικού της εταιρίας λειτουργίας από το εξειδικευμένο προσωπικό της ΑΚΤΩΡ σε όλα τα συστήματα λειτουργίας του Μετρό.   

Από την 1η Δεκεμβρίου 2023 έως και τον Αύγουστο του 2024, στο έργου του Μετρό, κατεγράφησαν 875.000 ώρες απασχόλησης εργατοτεχνικού και επιστημονικού προσωπικού.

01_ΜΘ.jpg

Η άσκηση διάσωσης της Attica Bank και της Παγκρήτιας

Ο κ. Εξάρχου υπεραμύνθηκε της συμφωνίας για τη συγχώνευση της Attica Bank με την Παγκρήτια, με αποτέλεσμα τη δημιουργία του πέμπτου τραπεζικού πυλώνα, και από το βήμα του συνεδρίου του Economist στη Θεσσαλονίκη.
««Ήταν δύο τράπεζες με κακή φήμη και με κακά οικονομικά που οδηγούσαν σε σενάρια για πτωχεύσεις, γεγονός που δημιουργούσε την εικόνα μιας οικονομίας η οποία παρέπεμπε στην περίοδο προγενέστερα της κρίσης. Οι τράπεζες αυτές στην πραγματικότητα αφέθηκαν στην τύχη τους για να διασωθούν οι 4 συστημικές» υποστήριξε από το βήμα του Economist και συνέχισε: «Τι μας έκανε να επενδύσουμε; Ακριβώς ο ρυθμός ανάπτυξης της χώρας. Δεν είναι δυνατόν μια οικονομία όπως η Ελλάδα, που έχει ανακτήσει την επενδυτική βαθμίδα και επιθυμεί να δημιουργήσει ένα περιβάλλον ευνοϊκής ανάπτυξης, να στηριχθεί μόνο σε 4 τράπεζες. Δεν υπάρχει άλλη χώρα στην Ευρώπη που να το κάνει αυτό, να στηρίζεται σε έναν τόσο περιορισμένο αριθμό τραπεζών».

Το κόστος της διάσωσης

Παράλληλα, ο κ. Εξάρχου σχολίασε ότι η άσκηση διάσωσης των δύο τραπεζών, με επένδυση ύψους 330 εκατ. ευρώ, «δεν ήταν φτηνή».
Ωστόσο, σύμφωνα με τον ίδιο, το τελικό αποτέλεσμα δημιουργεί ένα επαρκώς κεφαλαιοποιημένο σχήμα, που δεν στηρίζεται σε αναβαλλόμενο φόρο, φέρει μη εξυπηρετούμενα δάνεια κάτω του 3%, και λόγω της συγχώνευσης μπορεί να είναι παρεμβατικό σε όλη την επικράτεια. «Θα είναι σε θέση να αυξήσει ουσιωδώς τις δυνατότητες νέων εταιρειών να αναπτυχθούν όπως θα αναπτύσσονταν σε άλλες χώρες της Ευρώπης», συμπλήρωσε ο κ. Εξάρχου, ο οποίος αναφέρθηκε εκτενώς στις λεπτομέρειες του deal.
«Όταν άκουσα για πρώτη φορά ότι η συμφωνία των μετόχων της Τράπεζας Αττικής θα περάσει από τη Βουλή, εξεπλάγην και δεν μπορούσα να καταλάβω για ποιον λόγο. Στη συνέχεια παραδέχθηκα, και σας πήρα τηλέφωνο κ. Χατζηδάκη (σ.σ. βρισκόταν επίσης στο πάνελ) και σας είπα ότι είχατε απόλυτο δίκιο. Η συμφωνία πέρασε από τη Βουλή για να αποδειχθεί και να ακουστεί το προφανές. Θα σας πω δυο νούμερα. Τι ήταν η Παγκρήτια πριν τη συγχώνευση; Είχε 53% μη εξυπηρετούμενα δάνεια. Άρα θα έπρεπε να κάνει προβλέψεις ύψους 350 εκατ. από μόνη της (...) έχοντας ήδη κεφαλαιοποιηθεί με 200 εκατ. Απαιτούσε δηλάδή για να διατηρηθεί στη ζωή στο μέγεθος στο οποίο βρίσκεται τουλάχιστον άλλα 500 εκατ. Και αυτά χωρίς να αντιμετωπίσει στην πραγματικότητα το ζήτημα των "κόκκινων" δανείων με τον Ηρακλή γιατί η υπαγωγή της απαιτούσε κεφάλαια ύψους 750 εκατ. (...) Ήταν προφανές ότι δεν υπήρχε κανείς που θα έβαζε σε αυτήν την τράπεζα τέτοια ποσά (...) Άρα η Παγκρήτια δεν είχε τύχη και οδηγούνταν στο να κλείσει.
Η Τράπεζα Αττικής δεν ήταν σε καλύτερη κατάσταση. Είχε ήδη περάσει δύο αυξήσεις μετοχικού κεφαλαίου -η πρώτη 220 εκατ. και η δεύτερη 450 εκατ. ευρώ- και έπρεπε να κάνει προβλέψεις άλλα 300 εκατ. για να καλύψει τα "κόκκινα" δάνεια - τις προβλέψεις που απαιτούσε ο επόπτης, όχι για να μπει στον "Ηρακλή" (...) Ήταν σαφές ότι έπρεπε να μπουν τα κεφάλαια που απαιτούνταν για την ένταξη στον "Ηρακλή". Και ιδιωτικά κεφάλαια για να μπουν διακριτά στις δύο αυτές τράπεζες δεν υπήρχαν (...) Ήταν καλό το deal; Εμείς θα το θέλαμε πολύ καλύτερο και επιχειρήσαμε μάλιστα να διαπραγματευτούμε με το υπουργείο καλύτερους όρους. Διότι διακινδυνεύσαμε κεφάλαια πριν τον "Ηρακλή". Με τη συμφωνία επιτεύχθηκε μια ισορροπία η οποία προφανώς δεν μας απελπίζει, αλλά δεν είναι αυτή που επιδιώκαμε, σας το λέω ευθέως. Και τα οφέλη που έχει για την ελληνική οικονομία μας κάνει περήφανους (...) Από την ημέρα που δημοσιοποιήθηκε η συμφωνία, έχουμε καθημερινά μεγάλα funds και ξένες τράπεζες που εκφράζουν ενδιαφέρον και θα δείτε ότι σε επόμενα placements η συμμετοχή τους θα σας εκπλήξει», υπογράμμισε ο κ. Εξάρχου.

Επενδύσεις άνω των 500 εκατ. ευρώ την τελευταία 2ετία

Πάντως, ο κ. Εξάρχου υποστήριξε πως «οι συνθήκες πλέον στην Ελλάδα έχουν μεταβληθεί και είναι και ο λόγος που εμείς, ως όμιλος επενδυτών, έχουμε τα τελευταία δύο χρόνια επενδύσει στη χώρα άνω των 500 εκατ.», πισημαίνοντας ότι η οικονομική κρίση στην Ελλάδα δημιούργησε ευκαιρίες, υπό την έννοια ότι τα assets που επιβίωσαν είχαν φτηνές τιμές και άρα είχαν την προοπτική να προσφέρουν υπεραξία στους επενδυτές που θα τα αποκτούσαν.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης