Τελευταία Νέα
Πολιτική

Στη Βουλή το πολυνομοσχέδιο για την πανδημία - Αναστολή πλειστηριασμών έως 31/5, έως τέλος Ιουνίου η ΣΥΝ-ΕΡΓΑΣΙΑ

Στη Βουλή το πολυνομοσχέδιο για την πανδημία - Αναστολή πλειστηριασμών έως 31/5, έως τέλος Ιουνίου η ΣΥΝ-ΕΡΓΑΣΙΑ
Το νομοσχέδιο περιλαμβάνει την αναστολή πλειστηριασμών έως 31 Μαίου και την παράταση του μηχανισμού ΣΥΝ-ΕΡΓΑΣΙΑ έως το τέλος Ιουνίου
Σχετικά Άρθρα

Στη Βουλή κατατέθηκε τα μεσάνυχτα το πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Υγείας με τις κατεπείγουσες ρυθμίσεις για τις συνέπειες της πανδημίας.
Το σχέδιο νόμου κατατέθηκε με τη διαδικασία του κατεπείγοντος και η συζήτησή του ξεκινά άμεσα στις Επιτροπές Κοινωνικών και Οικονομικών Υποθέσεων στις 4 το μεσημέρι της Τρίτης, με στόχο να εισαχθεί προς ψήφιση στην Ολομέλεια την Τετάρτη.Συγκεκριμένα, στο νομοσχέδιο περιλαμβάνονται διατάξεις ων υπουργείων Υγείας, Οικονομικών (αποπληρωμή επιχειρηματικών δανείων), Δικαιοσύνης, Παιδείας, Εσωτερικών, Εργασίας, Ανάπτυξης (Παρατάσεις ισχύος έκτακτων μέτρων), Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Αθλητισμού, Τουρισμού και Μετανάστευσης.
Το νομοσχέδιο περιλαμβάνει την αναστολή πλειστηριασμών έως 31 Μαίου και την παράταση του μηχανισμού ΣΥΝ-ΕΡΓΑΣΙΑ έως το τέλος Ιουνίου.
Το νομοσχέδιο περιλαμβάνει επίσης ρυθμίσεις για την επαναλειτουργία των δικαστηρίων, εν αναμονή των αποφάσεων της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων.
Μεταξύ άλλων, περιλαμβάνονται όλες οι ρυθμίσεις για τη διάθεση self test κορωνοϊού από τα φαρμακεία στους πολίτες, με μέγιστο αριθμό τα δύο ανά εβδομάδα.
Επίσης, περιλαμβάνονται οι ρυθμίσεις των υπουργείων Οικονομικών και Ανάπτυξης για την παράταση ισχύος έκτακτων μέτρων στήριξης εργαζομένων και επιχειρήσεων.

Αναστέλλονται οι πλειστηριασμοί έως 31/5

Η προστασία της πρώτης κατοικίας είναι ο πρώτος στόχος του νέου νόμου για τη "δεύτερη ευκαιρία", οι διατάξεις του οποίου αφορούν, μεταξύ άλλων, τη ματαίωση των πλειστηριασμών και την προστασία της πρώτης κατοικίας.
Σύμφωνα με κυβερνητικά στελέχη η κυβέρνηση της ΝΔ «από την πρώτη μέρα, έθεσε σε προτεραιότητα την προστασία της πρώτης κατοικίας». Όπως ανέφεραν τα ίδια στελέχη «πριν από την 7η Ιουλίου 2019, τη διετία 2017-2019, είχαν διενεργηθεί από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ πάνω από 25.000 πλειστηριασμοί. Ελλείψει οποιουδήποτε ελέγχου, στις ευεργετικές ρυθμίσεις είχαν παρεισφρήσει χιλιάδες στρατηγικοί κακοπληρωτές, οι οποίοι και υψηλά εισοδήματα απολάμβαναν και όλη την περιουσία τους -και όχι μόνο την α' κατοικία τους- είχαν προστατευμένη».

Στο πλαίσιο της προστασίας της πρώτης κατοικίας, η κυβέρνηση έως τώρα, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές:

«Θέσπισε τη "δεύτερη ευκαιρία" για ρύθμιση χρεών έως και σε 240 δόσεις (διπλάσιες από τις έως τότε προβλέψεις), με κρατική επιδότηση σε ευάλωτα νοικοκυριά και αποτροπή εξώσεων, με επαναμίσθωση ή επαναγορά.

Με το πρόγραμμα "Γέφυρα" επιδοτήθηκε το δάνειο της α' κατοικίας σε νοικοκυριά που επλήγησαν από τις επιπτώσεις της πανδημίας. Έχουν ήδη καταβληθεί 47,9 εκ. ευρώ, που αντιστοιχεί στην επιδότηση 110.037 δανείων, σε 69.443 δικαιούχους.
Από τη "Γέφυρα 2" αναμένεται να ωφεληθούν 100.000 περιπτώσεις δανείων.
Ζήτησε από τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα να προχωρήσουν σε διμερείς ρυθμίσεις για τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια, με αποτέλεσμα έως τον Δεκέμβριο του 2020 να ρυθμιστούν περίπου 397.000 μη εξυπηρετούμενα στεγαστικά, καταναλωτικά και επιχειρηματικά δάνεια ύψους 21,2 δισεκατομμύρια ευρώ».
Επίσης «με πρωτοβουλία της κυβέρνησης, εξαιτίας της πανδημίας "πάγωσαν" τον Μάρτιο του 2020, και με διαδοχικές παρατάσεις για ένα χρόνο, οι δόσεις των δανείων.
Στο ίδιο πλαίσιο, λόγω των έκτακτων συνθηκών στις δύο περιόδους καραντίνας, "πάγωσαν" όλα τα μέτρα αναγκαστικής εκτέλεσης (εξώσεις, πλειστηριασμοί, κατασχέσεις, διαταγές πληρωμής).
Με βελτιώσεις στον νόμο για τα "κόκκινα δάνεια" περίπου 6.500 αιτήσεις έχουν υποβληθεί για τη διάσωση της πρώτης κατοικίας τους».

Τι προβλέπουν οι νέες διατάξεις

Τα κυβερνητικά στελέχη εξήγησαν τις προβλέψεις από τις διατάξεις του νέου νόμου, σύμφωνα με τις οποίες:

«Ματαιώνονται οι πλειστηριασμοί ως τις 13 Μαΐου 2021, ενώ ως τις 31 Μαΐου 2021, προστατεύεται πλήρως η πρώτη κατοικία όσων επλήγησαν από την πανδημία. Για τα ευάλωτα νοικοκυριά, συνεχίζουν να αναστέλλονται ως 31 Μαΐου 2021 όλες οι διαδικασίες αναγκαστικής εκτέλεσης.
Υπενθυμίζεται ότι από την 1η Ιουνίου 2021 νοικοκυριά και μικρές επιχειρήσεις μπορούν να διευθετήσουν όλες τις οφειλές τους προς τράπεζες, διαχειριστές δανείων, Δημόσιο και ασφαλιστικά ταμεία, σύμφωνα με τα όσα προβλέπει ο νέος Νόμος "Ρύθμιση οφειλών και παροχή 2ης ευκαιρίας" (ν.4738/2020), με τους εξής δύο τρόπους:

1. Μέσω του εξωδικαστικού μηχανισμού ρύθμισης οφειλών, υποβάλλοντας αίτηση στην ηλεκτρονική πλατφόρμα της Ειδικής Γραμματείας Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους. Ειδικά για την αποπληρωμή οφειλών προς το Δημόσιο και τους Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης, δίνεται η δυνατότητα ρύθμισης σε έως και 240 δόσεις. Επιπρόσθετα, στις περιπτώσεις των ευάλωτων νοικοκυριών, παρέχεται κρατική επιδότηση της δόσης του δανείου της Α΄ κατοικίας για 5 έτη.

2. Μέσω της διαδικασίας διαγραφής όλων των οφειλών, υποβάλλοντας αίτηση στο δικαστήριο, με σκοπό να λάβουν τη 2η ευκαιρία, αφού θα έχει προηγηθεί, με συγκεκριμένους τρόπους που προβλέπονται στο νόμο, η απαλλαγή τους από όλα τα χρέη.

Με τις παραπάνω δράσεις, η Κυβέρνηση αποδεικνύει, για ακόμα μία φορά, ότι αντιμετωπίζει με ευαισθησία και κοινωνική δικαιοσύνη το κρίσιμο ζήτημα του ιδιωτικού χρέους».

Επιδότηση για την αποπληρωμή επιχειρηματικών δανείων

Στο νέο πολυνομοσχέδιο που κατατέθηκε στη Βουλή και συγκεκριμένα στα άρθρα 57-70 περιέχονται οι διατάξεις για το νέο πρόγραμμα στήριξης προς επιχειρήσεις που έχουν πληγεί από τις δυσμενείς συνέπειες του κορωνοϊού, με τη μορφή συνεισφοράς του Δημοσίου για την αποπληρωμή των επιχειρηματικών δανείων.

Ειδικότερα:

α. Προβλέπεται, για χρονικό διάστημα έως οκτώ (8) μήνες, η επιδότηση μέρους των μηνιαίων δόσεων δανείων, των πληττόμενων επιχειρήσεων με πεδίο εφαρμογής τις οφειλές προς χρηματοπιστωτικά ιδρύματα, ενεργών νομικών προσώπων και φυσικών προσώπων, ελεύθερων ή επιτηδευματιών ή εταίρων.

β. Καθορίζονται:

  • οι προϋποθέσεις επιλεξιμότητας,
  • η διαδικασία υποβολής, έγκρισης και διαχείρισης των αιτήσεων για τη συμμετοχή στο εν λόγω πρόγραμμα, η οποία διεξάγεται αποκλειστικά μέσω ηλεκτρονικής πλατφόρμας,
  • συγκεκριμένα κριτήρια, διαδικασίες και προθεσμίες για την καταβολή της συνεισφοράς του Δημοσίου, που διαφοροποιούνται, ανάλογα με την κατάσταση της επιλέξιμης οφειλής (εξυπηρετούμενη ή μη). (άρθρα 57 - 62)
  1. Καθορίζεται η διαδικασία καταβολής της συνεισφοράς του Δημοσίου και συγκεκριμένα:

α. Δεν απαιτείται η προσκόμιση φορολογικής ή ασφαλιστικής ενημερότητας του οφειλέτη, για την έγκριση και καταβολή αυτής.
β. Καταβάλλεται σε μηνιαία βάση στους ειδικούς και ακατάσχετους λογαριασμούς εξυπηρέτησης των οφειλών που έχουν αποσταλεί στην ηλεκτρονική πλατφόρμα και δεν κατάσχεται ούτε συμψηφίζεται.

Η εν λόγω συνεισφορά είναι ανεκχώρητη και ακατάσχετη στα χέρια του Δημοσίου ή τρίτων, κατα παρέκκλιση των κειμένων διατάξεων, δεν δεσμεύεται και δεν συμψηφίζεται με βεβαιωμένα χρέη προς το Δημόσιο, τα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου (ν.π.δ.δ.), τους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης (ο.τ.α.) και τα νομικά πρόσωπα αυτών, τα ασφαλιστικά ταμεία και τα πιστωτικά ιδρύματα.

γ. Παρέχεται η δυνατότητα χρηματοδότησής της από το συγχρηματοδοτούμενο σκέλος του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (Π.Δ.Ε.) του Υπουργείου Οικονομικών. Με κ.υ.α. μπορεί να ρυθμίζεται η διαδικασία για τη χρηματοδότηση και την καταβολή της συνεισφοράς από το Π.Δ.Ε. ή και από το Ε.Σ.Π.Α. (άρθρο 63)

  1. α. Προσδιορίζεται ανά περίπτωση, το ύψος της συνεισφοράς του Δημοσίου σε ποσοστό επί της μηνιαίας δόσης, υπό την επιφύλαξη της μη υπέρβασης των αναφερόμενών ορίων.

β. Καθορίζονται οι υποχρεώσεις του οφειλέτη, τόσο καθ’ όλη τη διάρκεια της καταβολής συνεισφοράς του Δημοσίου όσο και μετά την ολοκλήρωση αυτής καθώς και οι περιπτώσεις διακοπής της εν λόγω συνεισφοράς. (άρθρα 64 - 66)

  1. α. Σε περίπτωση έκπτωσης του οφειλέτη από τη συνεισφορά του Δημοσίου, αφενός αναζητούνται και καταλογίζονται σε βάρος του τα καταβληθέντα ποσά αφετέρου επιστρέφονται εντόκως, από την ημερομηνία καταβολής τους και έως την επιστροφή τους, με το οριζόμενο κατά περίπτωση επιτόκιο.

β. Ρυθμίζονται θέματα αναφορικά με:
i) τη διενέργεια των σχετικών ελέγχων, για την τήρηση των προϋποθέσεων και υποχρεώσεων στο πλαίσιο εφαρμογής των προαναφερόμενων διατάξεων,
ιι) το καθεστώς διαφάνειας βάσει του οποίου χορηγούνται οι σχετικές ενισχύσεις κ.λπ. (άρθρα 67 - 70)


Παρατείνονται οι επαγγελματικές μισθώσεις

Η διάρκεια των επαγγελματικών μισθώσεων των επιχειρήσεων, η λειτουργία των οποίων έχει ανασταλεί με κρατική εντολή στο πλαίσιο των μέτρων για τον περιορισμό και την αντιμετώπιση της διασποράς του κορωνοϊού COVID-19, για τη διαφύλαξη της δημόσιας υγείας, παρατείνεται για διάστημα ίσο με τον χρόνο αναστολής της οικονομικής τους δραστηριότητας, όπως αυτή προκύπτει από τις κανονιστικές πράξεις που έχουν εκδθοθεί περί αναστολής δραστηριότητας.
Το μέτρο εφαρμόζεται αναδρομικά και καταλαμβάνει όλες τις ενεργές μισθώσεις, καθώς και τις μισθώσεις οι οποίες έληξαν μετά τις 7 Νοεμβρίου 2020.
Αυτό ορίζει το άρθρο 100, στο πολυνομοσχέδιο που κατατέθηκε στη Βουλή από το υπουργείο Υγείας και ειδικότερα στο μέρος Ζ που αφορά θέματα του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων.

Τι προβλέπει η διάταξη

Σύμφωνα με τη διάταξη, η παράταση των επαγγελματικών μισθώσεων, εφαρμόζεται αναδρομικά για το διάστημα από την 14.3.2020 και μετά, και καταλαμβάνει όλες τις ενεργές μισθώσεις, καθώς και τις μισθώσεις οι οποίες έληξαν μετά την 7.11.2020 και μέχρι τη δημοσίευση του παρόντος.
Η παράταση της διάρκειας της μίσθωσης γίνεται από τον μισθωτή, εφόσον το επιθυμεί, με έγγραφη δήλωση του προς τον εκμισθωτή εντός ενός μηνός από τη δημοσίευση του παρόντος και καθίσταται υποχρεωτική για τον εκμισθωτή.
Δικαιούχος παράτασης της διάρκειας της επαγγελματικής μίσθωσης είναι κάθε μισθωτής υπό την προϋπόθεση ότι κατά τον χρόνο της δήλωσης δεν οφείλει κανενός είδους μίσθωμα προς τον εκμισθωτή.
Η παράταση της διάρκειας της μίσθωσης λόγω των μέτρων περιορισμού της πανδημίας του κορωνοϊού COVID-19, αποτελεί αποκλειστικά και μόνο αναπλήρωση του χρόνου αναστολής της οικονομικής δραστηριότητας των επιχειρήσεων που έκλεισαν με κρατική εντολή και δεν δημιουργεί οποιαδήποτε άλλα δικαιώματα και υποχρεώσεις στα μέρη της σύμβασης επαγγελματικής μίσθωσης.
Η παράταση, οι όροι και οι προϋποθέσεις εφαρμόζονται αναλογικά και στις περιπτώσεις επαγγελματικών υπομισθώσεων, εφόσον η δραστηριότητα του υπομισθωτή έχει ανασταλεί με κρατική εντολή, ανεξαρτήτως της αναστολής ή μη, της δραστηριότητας του υπεκμισθωτή/μισθωτή.
Η έγγραφη δήλωση του υπομισθωτή που απαιτείται για την παράταση, απευθύνεται προς υπεκμισθωτή και εκμισθωτή και είναι υποχρεωτική για αμφότερους.

ΠΟΛΥΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ.pdf


www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης