Στα αυτοοδηγούμενα οχήματα τα πράγματα περιπλέκονται εάν το όχημα προκαλέσει ατύχημα
Η παλαιά νομοθεσία θα δώσειτην θέση σε μία νέα νομοθεσία η οποία θα κοπεί και θα ραφτεί στις ανάγκες της σύγχρονης αυτοκίνησης.
Ο σχεδιασμός ασφάλισης αυτοοδηγούμενων οχημάτων ανήκει στο πλέγμα των υποδομών οι οποίες μπαίνουν στο μικροσκόπιο των ασφαλιστών προς πλήρη αναθεώρηση των όρων.
Το νέο σύστημα ασφάλισης θα πρέπει να οικείο κατ ουσία με οδηγούς ρομπότ σύμφωνα με την Allianz.
Περίπλοκα θέματα αναζητούν λύση
Στα αυτοοδηγούμενα οχήματα τα πράγματα περιπλέκονται εάν το όχημα προκαλέσει ατύχημα. Ποιόν βαραίνει η ευθύνη του ατυχήματος, τον οδηγό, τον ιδιοκτήτη; Στα θεμελιώδη δεν θα αλλάξουν πολλά. Στην Γερμανία για παράδειγμα, η ασφάλιση του ιδιοκτήτη αυτοκινήτου καλύπτει την ευθύνη για οποιονδήποτε τραυματιστεί από αυτό το αυτοκίνητο – ακόμα κι αν ο οδηγός δεν έχει διαπράξει λάθος κατά την οδήγηση. Η κάλυψη αστικής ευθύνης αυτοκινήτου είναι ιδανική για να καλύψει μία κατάσταση ατυχήματος στην αυτοματοποιημένη οδήγηση.
Κάποιες όμως άλλες καταστάσεις που δημιουργούνται από τα αυτοκίνητα χωρίς οδηγό θα απαιτήσουν προσαρμογές στην πολιτική ασφάλισης αυτοκινήτου. Επί του παρόντος ένας οδηγός που προκαλεί ατύχημα δεν μπορεί να αξιώσει ασφάλιση αστικής ευθύνης. Τα άτομα που έχουν τραυματιστεί μπορούν να υποβάλλουν αξίωση κατά του οδηγού. Στην αυτοματοποιημένη λειτουργία αν τραυματιστεί ο ιδιοκτήτης του οχήματος, ο οποίος είναι και ο οδηγός του οχήματος, ποιος έχει την ευθύνη;
Γόρδιος δεσμός το νομικό κομμάτι
Από νομική άποψης τα πράγματα δυσκολεύουν. Ο οδηγός και ιδιοκτήτης είναι πανομοιότυποι, αλλά το όχημα που συνδέεται σε ατύχημα από αυτοματοποιημένη λειτουργία;
Απάντηση επί του παρόντος δεν μπορεί να δοθεί. Εδώ υπάρχει κενό κάλυψης και θα πρέπει κλείσει.
Ο καθορισμός του πώς και πότε συνέβη ένα ατύχημα θα αλλάξει επίσης. Από τη μία πλευρά, θα είναι απλούστερο καθώς τα οχήματα θα αποθηκεύουν δεδομένα από διάφορους αισθητήρες κατά τη διάρκεια ενός συμβάντος. Από την άλλη, πώς θα γνωρίζουν αυτοί που διερευνούν την υπόθεση ότι έχουν στα χέρια τους όλα τα σχετικά δεδομένα;
Εδώ είναι ένα ακόμα κομμάτι της νομοθεσίας που αποζητά αναθεώρηση και διευκρίνιση σχετικά με την κοινή χρήση δεδομένων.
Θα χρειαστεί και να μπει ένα μέτρο σύγκρισης που θα διερευνά τα ατυχήματα που συμβαίνουν σε αυτοματοποιημένη λειτουργία σε σύγκριση με την συμβατική οδήγηση με οδηγό.
Μείζον θέμα προς επίλυση είναι ο τρόπος χειρισμούς των αυτοοδηγούμενων οχημάτων στα διασυνοριακά ταξίδια.
Τα οχήματα αυτά όχι μόνο θα πρέπει να γνωρίζουν τις σχετικές οδικές πινακίδες και τους κανόνες οδικής κυκλοφορίας αλλά πρέπει επίσης να έχουν αποσαφηνιστεί οι ευθύνες σε περίπτωση ατυχήματος.
Χαμηλότερα ασφάλιστρα ίσως;
Για κάποιους, ίσως λέει η Allianz. Σε πέντε ή δέκα χρόνια θα μπορούσε να υπάρξουν δύο ασφαλιστικές βαθμίδες και να εξελιχτούν.
Τα υπερσύγχρονα αυτοκίνητα θα μπορούσαν να έχουν πολύ χαμηλά ασφάλιστρα επειδή προστατεύονται από πολύ καλά συστήματα ασφαλείας και καλούς αυτοματισμούς.
Τα παλαιότερα οχήματα να έχουν υψηλότερα ασφάλιστρα από την άλλη.
Η τεχνολογία κάνει λάθη
Ωστόσο δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι το κόστος των συστημάτων ασφάλειας, το κόστος των αισθητήρων είναι πολύ υψηλό. Επίσης χαμηλότερος κίνδυνος δεν σημαίνει μηδενικός κίνδυνος.
Ο αριθμός των θανάτων θα μειωθεί αισθητά από τα τρέχοντα επίπεδα των 35.000 ετησίως στις ΗΠΑ και 25.000 στην Ευρωπαϊκή Ένωση καθώς τα ρομπότ παίρνουν το τιμόνι, τα αυτοκίντα χωρίς οδηγό προειδοποιεί η Allianz δεν είναι τελείως ακίνδυνα. Πρώτον, θα εξακολουθούν οι άνθρωποι να οδηγούν στο δρόμο για μεγάλο χρονικό διάστημα, και δεύτερον, οι έντονες καιρικές συνθήκες μπορεί να κάνουν την οδήγηση επικίνδυνη ακόμα και για τα σύγχρονα αυτοκίνητα.
Τέλος όπως οι υπολογιστές προγραμματίζονται από ανθρώπους που πολύ συχνά κρασάρουν, κολλάνε, έχουν προβλήματα, έτσι και τα αυτοοδηγούμενα οχήματα.
Ελενα Ερμείδου
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών