Οι εξελίξεις στην Ουκρανία και οι μειωμένες πτήσεις εντείνουν την αγωνία για τις τουριστικές ροές από τις δύο εθνικότητες
Προ πανδημίας άλλωστε, η αύξηση ειδικά των Ρώσων τουριστών ήταν κάτι παραπάνω από εμφανής σε όλες τις ελληνικές περιφέρειες, ενώ το 2019 οι επισκέψεις τους έφτασαν τις 672 χιλιάδες, δηλαδή στο 1,8% επί του συνόλου και με τις εισπράξεις να αγγίζουν τα 433 εκατ. ευρώ ή αλλιώς το 2,5%, σύμφωνα με στοιχεία του ΙΝΣΕΤΕ. Η μεγαλύτερη δαπάνη πάντως καταγράφηκε στο Ιόνιο και στα 841 ευρώ, όπου η μέση διάρκεια παραμονής έφτανε να ξεπερνά τις 12 διανυκτερεύσεις. «Δεν υπάρχουν προκρατήσεις αυτή τη στιγμή από την Ουκρανία, υπάρχει στασιμότητα. Από τη Ρωσία υπάρχουν, αλλά λίγες. Είναι μια δύσκολη εξίσωση όταν έχουμε πανδημία από τη μια πλευρά και από την άλλη φόβους για ενδεχόμενη σύρραξη και σίγουρα υπάρχει μεγάλος προβληματισμός για τη σεζόν, όσο οι εξελίξεις καθυστερούν τη συμφωνία με τη Ρωσία για αεροπορικές συνδέσεις, κυρίως τσάρτερ”, δήλωσε στην ΕΡΤ1 ο πρόεδρος της ΠΟΞ κ. Γρηγόρης Τάσιος.
Ο τουρισμός πολυτελείας και η Τουρκία
Το 2021 όπως αναφέρει η αναλυτική υπηρεσία ATOR, σχεδόν τα μισά ταξίδια των Ρώσων εκτός συνόρων πραγματοποιήθηκαν καθαρά για τουριστικούς σκοπούς και από αυτά, το 46, 5% κατευθύνθηκε προς την Τουρκία, φέρνοντάς την στην πρώτη θέση. Η Ελλάδα από την άλλη, σημειώνει πτώση -69,8% σε σχέση με το 2019, ενώ για φέτος ήδη μεγάλοι tour operators κάνουν λόγο για αύξηση προκρατήσεων και προς τη βασική ανταγωνίστρια χώρα, αλλά και προς την Κύπρο. Την ίδια σκέψη κάνουν όμως και οι Έλληνες επιχειρηματίες που δηλώνουν ιδιαίτερα προβληματισμένοι καθώς εκτιμούν «με αυτά και με εκείνα, ο ανταγωνισμός θα είναι πολύ μεγαλύτερος όσον αφορά τη Μεσόγειο και με τις τιμές προς Τουρκία «δελεαστικές» λόγω ισοτιμίας». Πέρυσι πάντως και αξίζει να σημειωθεί, τα ταξίδια πολυτελείας των Ρώσων προς Μαλδίβες και Σεϋχέλλες αυξήθηκαν σε σχέση με το 2019, κατά 267% και 153% αντίστοιχα.
Για το 2022 μεγάλο «αγκάθι» παραμένουν οι ελλείψεις σε προγραμματισμένα δρομολόγια προς ελληνικά αεροδρόμια σε σχέση με τον αντίστοιχο αριθμό πτήσεων που προϋπήρχαν προ πανδημίας. Το τοπίο εξακολουθεί θα είναι ρευστό εξαιτίας γεωπολιτικών εξελίξεων, ρωσοτουρκικών σχέσεων και κόστους βίζας. Ακόμα και εάν αυξηθούν οι τακτικές πτήσεις αρχής γενομένης από την 1η Μαρτίου όπως έχει αναγγελθεί, η αγορά θα συνεχίσει να αναμένει την άρση όλων των περιορισμών τόσο στις τακτικές, αλλά κυρίως σε πτήσεις τσάρτερ. Η ένταση με την Ουκρανία εντείνει την αβεβαιότητα. «Αν δεν υλοποιηθούν εγκαίρως οι διακρατικές συμφωνίες και όσο καθυστερούν να πέσουν οι υπογραφές, τόσο απομακρυνόμαστε από τον στόχο να προσεγγίσουμε τις αφίξεις του 2019 από τις δύο αυτές χώρες», δηλώνει άνθρωπος της αγοράς, ο οποίος εμφανίζεται «όχι και τόσο αισιόδοξος». Ο κ. Τάσιος από την πλευρά του εξέφρασε την εκτίμηση ότι εφόσον ξεπεραστεί γρήγορα η ρωσο - ουκρανική κρίση «ο αριθμός αφίξεων προ πανδημίας μπορεί να θεωρείται ακόμα εφικτός», αρκεί να προχωρήσουν τάχιστα οι απαραίτητες συμφωνίες που θα ξεμπλοκάρουν την προσγείωση πτήσεων τσάρτερ από τη Μόσχα και τις άλλες πόλεις στα ελληνικά αεροδρόμια.
Big spenders οι Ρώσοι τουρίστες
Λίγες εβδομάδες πριν την επίσημη έναρξη της θερινής τουριστικής περιόδου το θέμα επανήλθε ψηλά στην κυβερνητική ατζέντα, αφού την αύξηση των πτήσεων τσάρτερ από τη Ρωσία συζήτησαν χθες ο υπουργός Εξωτερικών κ. Νίκος Δένδιας και ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Μιχάλης Παπαδόπουλος, ενόψει της σημερινής επίσκεψης του ΥΠΕΞ στη Μόσχα. Σύμφωνα δε, με στοιχεία της Υπηρεσίας Συνόρων της Ρωσικής Ομοσπονδίας, το 2019 η Ελλάδα κατέγραψε μείωση 9% σε σχέση με το 2018 και την ίδια χρονιά, η μεγαλύτερη αγορά για αυτήν ήταν η Τουρκία που υποδέχθηκε συνολικά 5,5 εκατ. Ρώσους επισκέπτες. Η Ρωσία, για την Ελλάδα, συγκαταλέγεται ανάμεσα στις χώρες που συνεισφέρουν στο μεγαλύτερο ποσοστό ταξιδιωτικών εισπράξεων, ενώ το 2013 και το 2014 οι αφίξεις τους ξεπέρασαν το 1 εκατ. σε ετήσια βάση και έφτασαν να δαπανούν έως και 1.000 ευρώ ανά ταξίδι, τη στιγμή που ο μέσος ελληνικός όρος δεν ξεπερνούσε τα 600 ευρώ ανά άτομο.
Η εντάσεις όμως ανάμεσα στην Ευρωπαϊκή Ένωση και τη Ρωσία, είχαν ως αποτέλεσμα να μειωθούν σημαντικά οι αφίξεις από τη χώρα αυτή, αν και τελευταία, προτού πανδημίας, είχαν μπει ξανά σε τροχιά ανοδικής πορείας. Φέτος και ιδιαίτερα με φόντο τις εξελίξεις στην Ουκρανία, όλο και περισσότεροι επιχειρηματίες θεωρούν τη δυναμική της ρωσικής αγοράς για την Ελλάδα «σταυρόλεξο για δυνατούς λύτες». Υπενθυμίζεται ότι για τη σεζόν του 2021 υπήρχε αισιοδοξία στην αρχή, όμως στη συνέχεια αρκετά πράγματα «πήγαν στραβά» σύμφωνα με τουριστικούς πράκτορες, όπως το να μην απελευθερωθεί πλήρως η αγορά και να ανοίξει αργά δηλαδή αρχές Ιουλίου, με ελάχιστες πτήσεις την εβδομάδα. Μέχρι και τον Σεπτέμβριο είχαν επισκεφτεί τη Ρόδο μόλις 16,5 χιλ. Ρώσοι τουρίστες από 110 χιλιάδες το 2019 και την Κρήτη 36 χιλιάδες από 270 χιλιάδες της ίδιας χρονιάς. Αλλά και οι αφίξεις στο αεροδρόμιο «Μακεδονία» που τροφοδοτεί τη Βόρεια Ελλάδα μειώθηκαν σε 35 χιλιάδες από 160 χιλιάδες το 2019.
Νένα Ουζουνίδου
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών