Η αναβαθμισμένη έκδοση του μαχητικού θα ονομάζεται Su-57M και θα είναι πιο ισχυρή από ποτέ
Οι πρώτες εικόνες του νέου κινητήρα AL-51F-1 με την... επίπεδη τουρμπίνα του, που έχει αναπτυχθεί για μια ενισχυμένη έκδοση του ρωσικού μαχητικού πέμπτης γενιάς Su-57, δόθηκαν για πρώτη φορά στη δημοσιότητα.
Οι εικόνες που δημοσιεύθηκαν στις 10 Δεκεμβρίου δείχνουν έναν από τους κινητήρες εγκατεστημένο στο δεύτερο πρωτότυπο του προγράμματος δοκιμών του μαχητικού.
Αν και στο παρελθόν είχαν δημοσιευτεί φωτογραφίες πρωτοτύπων του AL-51F-1, αυτή είναι η πρώτη φορά που εμφανίζεται εικόνα του κινητήρα με τον τελικό σχεδιασμό της τουρμπίνας, η οποία συμβάλλει σημαντικά στη βελτίωση των χαρακτηριστικών stealth.
Η επιβεβαίωση ότι η ανάπτυξη του κινητήρα έχει φτάσει σε αυτό το προχωρημένο στάδιο δοκιμών υποδηλώνει ότι οι προβλέψεις ρωσικών πηγών για την ένταξή του σε υπηρεσία πριν το 2027 μπορεί να είναι αξιόπιστες.
Παρότι το Su-57 εισήλθε σε υπηρεσία το 2020 και η παραγωγή του έχει αυξηθεί ραγδαία, τα αεροσκάφη βασίζονται ακόμη στον κινητήρα AL-41F-1, μια παραλλαγή του AL-41F-1S που χρησιμοποιείται και στο Su-35, μαχητικό γενιάς «4++».
Σύμφωνα με ρωσικά κρατικά μέσα ενημέρωσης, μαχητικά εξοπλισμένα με τον νέο κινητήρα AL-51F-1 και άλλα αναβαθμισμένα χαρακτηριστικά είχαν προγραμματιστεί να αντικαταστήσουν την αρχική έκδοση παραγωγής το 2025, αν και δεν είναι σαφές αν οι διαταραχές στη ρωσική βιομηχανία έχουν επηρεάσει αυτό το χρονοδιάγραμμα.
Η αναβαθμισμένη έκδοση του μαχητικού θα ονομάζεται Su-57M.
Ασύλληπτες δυνατότητες με τον κινητήρα AL-51F-1
Η ενσωμάτωση του κινητήρα AL-51F-1 αναμένεται να βελτιώσει την ικανότητα stealth, να διευκολύνει τις πτήσεις σε υπερηχητικές ταχύτητες χωρίς χρήση καυστήρα, να μειώσει τα λειτουργικά κόστη και τις ανάγκες συντήρησης, να αυξήσει την ισχύ για υποσυστήματα όπως τα ραντάρ και να ενισχύσει σημαντικά την εμβέλεια και τις συνολικές επιδόσεις πτήσης.
Εκτιμάται ότι ο κινητήρας θα προσφέρει στο Su-57 τα υψηλότερα επίπεδα ώσης από οποιοδήποτε άλλο μαχητικό σε υπηρεσία παγκοσμίως, εκτός ίσως από το κινεζικό J-20, το οποίο αναμένεται να ενσωματώσει σύντομα τους κινητήρες WS-15 νέας γενιάς.
Η χρήση επίπεδης τουρμπίνας, που μειώνουν το ίχνος ραντάρ από την πίσω όψη, είναι μία από τις πολλές αναβαθμίσεις που βελτιώνουν τα χαρακτηριστικά stealth του Su-57.
Άλλες βελτιώσεις περιλαμβάνουν νέες αεροδυναμικές ροές και τη χρήση νέων υλικών απορρόφησης ραντάρ στο σκελετό.
Η Ρωσική Αεροπορία έχει επιδείξει υψηλή εμπιστοσύνη στις δυνατότητες stealth του Su-57, αναπτύσσοντάς το σε περιοχές υψηλής έντασης συγκρούσεων στην Ουκρανία, όπου υπάρχουν μεγάλες συγκεντρώσεις ουκρανικής αντιαεροπορικής άμυνας.
Με εναλλακτική... στρατηγική το Su-57
Παρά τις σημαντικές αναβαθμίσεις, το Su-57 δίνει λιγότερη έμφαση στις δυνατότητες stealth σε σχέση με τα κινεζικά και αμερικανικά μαχητικά πέμπτης γενιάς.
Αντί να σχεδιαστεί για αποστολές βαθιάς διείσδυσης σε εχθρικό έδαφος, το Su-57 προορίζεται να διατηρεί υψηλά επίπεδα επιβιωσιμότητας, επιχειρώντας πίσω από και σε συνεργασία με αντιαεροπορικά συστήματα εδάφους.
Το πρόγραμμα Su-57 έχει δώσει προτεραιότητα στη μείωση των αναγκών συντήρησης και λειτουργικού κόστους, αποφεύγοντας τα χαμηλά ποσοστά διαθεσιμότητας που έχουν πλήξει τα αμερικανικά F-117, F-22 και F-35.
Μία αξιοσημείωτη μέθοδος επίτευξης αυτού του στόχου είναι η μειωμένη εξάρτηση από επικαλύψεις απορρόφησης ραντάρ, επιτυγχάνοντας παρόμοια αποτελέσματα μέσω καινοτόμων λύσεων, όπως οι ίνες γυαλιού απορρόφησης ραντάρ.
Σε αντίθεση με τα αμερικανικά μαχητικά stealth, που είναι πολύ ακριβότερα στη λειτουργία από τους προκατόχους τους τέταρτης γενιάς, αυτή η προσέγγιση επιτρέπει στο Su-57 να έχει πιθανώς χαμηλότερα λειτουργικά κόστη από το Su-27, επιτρέποντας στη Ρωσία να περάσει στη γενιά πέμπτης τεχνολογίας χωρίς σημαντική αύξηση χρηματοδότησης συντήρησης ή μείωση του αριθμού των μαχητικών σε υπηρεσία.
www.bankingnews.gr
Οι εικόνες που δημοσιεύθηκαν στις 10 Δεκεμβρίου δείχνουν έναν από τους κινητήρες εγκατεστημένο στο δεύτερο πρωτότυπο του προγράμματος δοκιμών του μαχητικού.
Αν και στο παρελθόν είχαν δημοσιευτεί φωτογραφίες πρωτοτύπων του AL-51F-1, αυτή είναι η πρώτη φορά που εμφανίζεται εικόνα του κινητήρα με τον τελικό σχεδιασμό της τουρμπίνας, η οποία συμβάλλει σημαντικά στη βελτίωση των χαρακτηριστικών stealth.
Η επιβεβαίωση ότι η ανάπτυξη του κινητήρα έχει φτάσει σε αυτό το προχωρημένο στάδιο δοκιμών υποδηλώνει ότι οι προβλέψεις ρωσικών πηγών για την ένταξή του σε υπηρεσία πριν το 2027 μπορεί να είναι αξιόπιστες.
Παρότι το Su-57 εισήλθε σε υπηρεσία το 2020 και η παραγωγή του έχει αυξηθεί ραγδαία, τα αεροσκάφη βασίζονται ακόμη στον κινητήρα AL-41F-1, μια παραλλαγή του AL-41F-1S που χρησιμοποιείται και στο Su-35, μαχητικό γενιάς «4++».
Σύμφωνα με ρωσικά κρατικά μέσα ενημέρωσης, μαχητικά εξοπλισμένα με τον νέο κινητήρα AL-51F-1 και άλλα αναβαθμισμένα χαρακτηριστικά είχαν προγραμματιστεί να αντικαταστήσουν την αρχική έκδοση παραγωγής το 2025, αν και δεν είναι σαφές αν οι διαταραχές στη ρωσική βιομηχανία έχουν επηρεάσει αυτό το χρονοδιάγραμμα.
Η αναβαθμισμένη έκδοση του μαχητικού θα ονομάζεται Su-57M.
Ασύλληπτες δυνατότητες με τον κινητήρα AL-51F-1
Η ενσωμάτωση του κινητήρα AL-51F-1 αναμένεται να βελτιώσει την ικανότητα stealth, να διευκολύνει τις πτήσεις σε υπερηχητικές ταχύτητες χωρίς χρήση καυστήρα, να μειώσει τα λειτουργικά κόστη και τις ανάγκες συντήρησης, να αυξήσει την ισχύ για υποσυστήματα όπως τα ραντάρ και να ενισχύσει σημαντικά την εμβέλεια και τις συνολικές επιδόσεις πτήσης.
Εκτιμάται ότι ο κινητήρας θα προσφέρει στο Su-57 τα υψηλότερα επίπεδα ώσης από οποιοδήποτε άλλο μαχητικό σε υπηρεσία παγκοσμίως, εκτός ίσως από το κινεζικό J-20, το οποίο αναμένεται να ενσωματώσει σύντομα τους κινητήρες WS-15 νέας γενιάς.
Η χρήση επίπεδης τουρμπίνας, που μειώνουν το ίχνος ραντάρ από την πίσω όψη, είναι μία από τις πολλές αναβαθμίσεις που βελτιώνουν τα χαρακτηριστικά stealth του Su-57.
Άλλες βελτιώσεις περιλαμβάνουν νέες αεροδυναμικές ροές και τη χρήση νέων υλικών απορρόφησης ραντάρ στο σκελετό.
Η Ρωσική Αεροπορία έχει επιδείξει υψηλή εμπιστοσύνη στις δυνατότητες stealth του Su-57, αναπτύσσοντάς το σε περιοχές υψηλής έντασης συγκρούσεων στην Ουκρανία, όπου υπάρχουν μεγάλες συγκεντρώσεις ουκρανικής αντιαεροπορικής άμυνας.
Με εναλλακτική... στρατηγική το Su-57
Παρά τις σημαντικές αναβαθμίσεις, το Su-57 δίνει λιγότερη έμφαση στις δυνατότητες stealth σε σχέση με τα κινεζικά και αμερικανικά μαχητικά πέμπτης γενιάς.
Αντί να σχεδιαστεί για αποστολές βαθιάς διείσδυσης σε εχθρικό έδαφος, το Su-57 προορίζεται να διατηρεί υψηλά επίπεδα επιβιωσιμότητας, επιχειρώντας πίσω από και σε συνεργασία με αντιαεροπορικά συστήματα εδάφους.
Το πρόγραμμα Su-57 έχει δώσει προτεραιότητα στη μείωση των αναγκών συντήρησης και λειτουργικού κόστους, αποφεύγοντας τα χαμηλά ποσοστά διαθεσιμότητας που έχουν πλήξει τα αμερικανικά F-117, F-22 και F-35.
Μία αξιοσημείωτη μέθοδος επίτευξης αυτού του στόχου είναι η μειωμένη εξάρτηση από επικαλύψεις απορρόφησης ραντάρ, επιτυγχάνοντας παρόμοια αποτελέσματα μέσω καινοτόμων λύσεων, όπως οι ίνες γυαλιού απορρόφησης ραντάρ.
Σε αντίθεση με τα αμερικανικά μαχητικά stealth, που είναι πολύ ακριβότερα στη λειτουργία από τους προκατόχους τους τέταρτης γενιάς, αυτή η προσέγγιση επιτρέπει στο Su-57 να έχει πιθανώς χαμηλότερα λειτουργικά κόστη από το Su-27, επιτρέποντας στη Ρωσία να περάσει στη γενιά πέμπτης τεχνολογίας χωρίς σημαντική αύξηση χρηματοδότησης συντήρησης ή μείωση του αριθμού των μαχητικών σε υπηρεσία.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών