
«Ο ‘διακόπτης απενεργοποίησης’ στα F-35 δεν είναι απλώς φήμη», δήλωσε σε αγνωιώδη τόνο ο Joachim Schranzhofer, επικεφαλής επικοινωνίας της γερμανικής αμυντικής εταιρείας Hensoldt
Εν μέσω γεωπολιτική ρήξης μεταξύ της Ουάσιγκτον και της πλειοψηφίας των Ευρωπαίων συμμάχων για τον πόλεμο στην Ουκρανία, οι Γερμανοί πολιτικοί εκφράζουν αγωνία για το σενάριο οι ΗΠΑ να... απενεργοποιήσουν τα μαχητικά F-35A πέμπτης γενιάς εξ αποστάσεως.
Πρόκειται για μαχητικά αεροσκάφη, που έχει παραγγείλει η Γερμανική Πολεμική Αεροπορία σε περίπτωση κρίσης ασφαλείας.
Επισημαίνεται ότι 35 από αυτά τα μαχητικά βρίσκονται ήδη σε παραγγελία βάσει συμφωνίας ύψους 9 δισεκατομμυρίων δολαρίων.
Τα αεροσκάφη επιλέχθηκαν συγκεκριμένα λόγω των προηγμένων δυνατοτήτων τους για μεταφορά και αξιοποίηση πυρηνικών όπλων, οι οποίες θεωρούνται απαραίτητες λόγω της συνεχιζόμενης συμφωνίας πυρηνικής κατανομής της Γερμανίας με τις ΗΠΑ, που της παρέχει πρόσβαση σε αμερικανικές βόμβες B61 σε καιρό πολέμου.
«Ο διακόπτης του off στα F-35 δεν είναι μια απλή φήμη...»

Οι απειλές των Ηνωμένων Πολιτειών να διακόψουν την πρόσβαση της Ουκρανίας στο δίκτυο δορυφόρων Starlink και οι αναφορές για περιορισμένη πρόσβαση της Ουκρανίας σε δεδομένα στοχοποίησης για τη χρήση όπλων ακριβείας έχουν δημιουργήσει προηγούμενο για τέτοια ανησυχία.
«Ο ‘διακόπτης απενεργοποίησης’ στα F-35 δεν είναι απλώς φήμη», δήλωσε σε αγνωιώδη τόνο ο Joachim Schranzhofer, επικεφαλής επικοινωνίας της γερμανικής αμυντικής εταιρείας Hensoldt, στη Bild.
«Αλλά είναι πολύ πιο εύκολο να χρησιμοποιηθεί το σύστημα σχεδιασμού αποστολών – τότε το αεροσκάφος μένει στο έδαφος».
«Οι ΗΠΑ θα μας τιμωρήσουν όπως και τους Ουκρανούς, ακυρώστε τώρα τις προμήθειες»

Ο πρώην πρόεδρος του Ιδρύματος του Forum Ασφαλείας του Μονάχου, Wolfgang Ischinger, ήταν ανάμεσα σε αυτούς που εξέφρασαν αμφιβολίες για το μέλλον του προγράμματος προμήθειας των F-35 από τη Γερμανία.
«Εάν πρέπει να φοβόμαστε ότι οι ΗΠΑ θα μπορούσαν να κάνουν με τα μελλοντικά F-35 της Γερμανίας ό,τι κάνουν τώρα με την Ουκρανία, τότε ίσως θα πρέπει να εξετάσουμε το ενδεχόμενο ακύρωσης του συμβολαίου», ανέφερε.
Πανικός και στη Βρετανία για τα F-35 - Όλη η Ευρώπη τρέμει το... κουμπί του Trump

Οι ανησυχίες για την περιορισμένη αυτονομία των χρηστών των F-35 δεν περιορίζονται μόνο στη Γερμανία.
Ο αναλυτής άμυνας Richard Aboulafia, μιλώντας στους Financial Times του Λονδίνου, επισήμανε ότι, αν και η ύπαρξη διακόπτη απενεργοποίησης δεν έχει επιβεβαιωθεί,
«Αν υποθέσεις την ύπαρξη κάτι που μπορεί να γίνει με λίγες γραμμές κώδικα, τότε αυτό υπάρχει».
Επιπλέον, ο Justin Bronk, ανώτερος ερευνητής στο Royal United Services Institute, υπογράμμισε ότι οι περισσότερες Ευρωπαϊκές στρατιωτικές δυνάμεις εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από τις ΗΠΑ για υποστήριξη επικοινωνιών, ηλεκτρονικό πόλεμο και ανεφοδιασμό πυρομαχικών σε περίπτωση σοβαρής σύγκρουσης, γεγονός που καθιστά τον «διακόπτη απενεργοποίησης» περιττό.
Η πιθανότητα οι Ηνωμένες Πολιτείες να απενεργοποιήσουν τα F-35 που έχουν προμηθεύσει σε ξένους πελάτες έχει αναφερθεί επανειλημμένα στο παρελθόν.
Αναλυτές έχουν επισημάνει συγκεκριμένα ότι το σύστημα Autonomic Logistics Information System (ALIS), το οποίο είναι έντονα κεντροποιημένο στις ΗΠΑ, θα μπορούσε εύκολα να χρησιμοποιηθεί για να απενεργοποιήσει τα μαχητικά.
Τα πολεμικά αεροσκάφη των ΗΠΑ ως μοχλοί πολιτικής πίεσης

Από τη δεκαετία του 1980, οι Ηνωμένες Πολιτείες έχουν επιβάλει ιδιαίτερα εκτεταμένους περιορισμούς στη χρήση των μαχητικών αεροσκαφών τους από ξένους πελάτες, ένα ζήτημα που έχει προκαλέσει ευρέως ανησυχίες επί δεκαετίες.
Στις αρχές του 2020, ο πρώην πρωθυπουργός της Μαλαισίας, Mahathir Mohamad, αναφέρθηκε στους περιορισμούς που επιβλήθηκαν στις επιχειρήσεις των μαχητικών F-18 της Βασιλικής Πολεμικής Αεροπορίας της Μαλαισίας.
«Δεν μπορούμε να προγραμματίσουμε το αεροσκάφος για επιθέσεις εναντίον άλλων χωρών χωρίς να γίνει ο προγραμματισμός από τους Αμερικανούς. Οπότε, αν και τα αεροσκάφη είναι πολύ καλά, με πολύ ισχυρούς κινητήρες από πλευράς απόδοσης, δεν μπορούμε να τα προγραμματίσουμε μόνοι μας. Πρέπει να αναφερόμαστε στις Ηνωμένες Πολιτείες για να εισάγουν το πρόγραμμα για οποιαδήποτε επιδρομή σε ξένες χώρες, για παράδειγμα. Έτσι, τα αεροσκάφη μας ήταν ακριβά. Τα έχουμε. Μπορούμε να τα πετάμε σε αεροπορικές επιδείξεις. Αλλά δεν μπορούμε να τα χρησιμοποιήσουμε για να πολεμήσουμε οποιαδήποτε άλλη χώρα επειδή δεν έχουμε τον πηγαίο κώδικα», δήλωσε ο Mahathir.
Η δικαίωση της Ινδίας

Τον Φεβρουάριο του 2025, ο πρώην αντιπτέραρχος της Ινδικής Πολεμικής Αεροπορίας, Anil Chopra, παρατήρησε ότι η αδυναμία εξάρτησης από τις ΗΠΑ και η τάση της Ουάσιγκτον να ασκεί πιέσεις και να εγκαταλείπει συμμάχους όταν τα συμφέροντά της αποκλίνουν από τα δικά τους ήταν καθοριστικοί παράγοντες που συνηγορούν στο γεγονός ότι το Δελχί δεν θα εξετάσει το F-35 κι αντ' αυτού θα στραφεί στο ρωσικό Sukhoi 57.
Οι περιορισμοί στην πρόσβαση στους πηγαίους κώδικες λογισμικού, καθώς και στους τύπους αποστολών και στις βάσεις από τις οποίες θα μπορούσαν να επιχειρούν τα μαχητικά, ήταν επίσης σημαντικοί λόγοι που οδήγησαν την Ινδία να μην εξετάσει σοβαρά τις προτάσεις την προμήθεια των F-16 ή F-18 στο παρελθόν.
Αν και τέτοιες ανησυχίες συνήθως δεν εγείρονται από τα κράτη-μέλη του ΝΑΤΟ, λόγω της ευρύτερης πρόσβασής τους στους κώδικες λογισμικού και των κοινών στρατηγικών στόχων με την Ουάσιγκτον, η άνευ προηγουμένου νέα ρήξη μεταξύ της Ουάσιγκτον και της Ευρώπης θα μπορούσε να οδηγήσει σε μια αλλαγή υποδείγματος ως προς αυτό το ζήτημα.
Παρόλα αυτά, η θέση του F-35 ως του μοναδικού μαχητικού πέμπτης γενιάς που βρίσκεται σε παραγωγή στον Δυτικό κόσμο αφήνει στα Ευρωπαϊκά κράτη λίγες βιώσιμες εναλλακτικές λύσεις...
www.bankingnews.gr
Πρόκειται για μαχητικά αεροσκάφη, που έχει παραγγείλει η Γερμανική Πολεμική Αεροπορία σε περίπτωση κρίσης ασφαλείας.
Επισημαίνεται ότι 35 από αυτά τα μαχητικά βρίσκονται ήδη σε παραγγελία βάσει συμφωνίας ύψους 9 δισεκατομμυρίων δολαρίων.
Τα αεροσκάφη επιλέχθηκαν συγκεκριμένα λόγω των προηγμένων δυνατοτήτων τους για μεταφορά και αξιοποίηση πυρηνικών όπλων, οι οποίες θεωρούνται απαραίτητες λόγω της συνεχιζόμενης συμφωνίας πυρηνικής κατανομής της Γερμανίας με τις ΗΠΑ, που της παρέχει πρόσβαση σε αμερικανικές βόμβες B61 σε καιρό πολέμου.
«Ο διακόπτης του off στα F-35 δεν είναι μια απλή φήμη...»

Οι απειλές των Ηνωμένων Πολιτειών να διακόψουν την πρόσβαση της Ουκρανίας στο δίκτυο δορυφόρων Starlink και οι αναφορές για περιορισμένη πρόσβαση της Ουκρανίας σε δεδομένα στοχοποίησης για τη χρήση όπλων ακριβείας έχουν δημιουργήσει προηγούμενο για τέτοια ανησυχία.
«Ο ‘διακόπτης απενεργοποίησης’ στα F-35 δεν είναι απλώς φήμη», δήλωσε σε αγνωιώδη τόνο ο Joachim Schranzhofer, επικεφαλής επικοινωνίας της γερμανικής αμυντικής εταιρείας Hensoldt, στη Bild.
«Αλλά είναι πολύ πιο εύκολο να χρησιμοποιηθεί το σύστημα σχεδιασμού αποστολών – τότε το αεροσκάφος μένει στο έδαφος».
«Οι ΗΠΑ θα μας τιμωρήσουν όπως και τους Ουκρανούς, ακυρώστε τώρα τις προμήθειες»
Ο πρώην πρόεδρος του Ιδρύματος του Forum Ασφαλείας του Μονάχου, Wolfgang Ischinger, ήταν ανάμεσα σε αυτούς που εξέφρασαν αμφιβολίες για το μέλλον του προγράμματος προμήθειας των F-35 από τη Γερμανία.
«Εάν πρέπει να φοβόμαστε ότι οι ΗΠΑ θα μπορούσαν να κάνουν με τα μελλοντικά F-35 της Γερμανίας ό,τι κάνουν τώρα με την Ουκρανία, τότε ίσως θα πρέπει να εξετάσουμε το ενδεχόμενο ακύρωσης του συμβολαίου», ανέφερε.
Πανικός και στη Βρετανία για τα F-35 - Όλη η Ευρώπη τρέμει το... κουμπί του Trump
Οι ανησυχίες για την περιορισμένη αυτονομία των χρηστών των F-35 δεν περιορίζονται μόνο στη Γερμανία.
Ο αναλυτής άμυνας Richard Aboulafia, μιλώντας στους Financial Times του Λονδίνου, επισήμανε ότι, αν και η ύπαρξη διακόπτη απενεργοποίησης δεν έχει επιβεβαιωθεί,
«Αν υποθέσεις την ύπαρξη κάτι που μπορεί να γίνει με λίγες γραμμές κώδικα, τότε αυτό υπάρχει».
Επιπλέον, ο Justin Bronk, ανώτερος ερευνητής στο Royal United Services Institute, υπογράμμισε ότι οι περισσότερες Ευρωπαϊκές στρατιωτικές δυνάμεις εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από τις ΗΠΑ για υποστήριξη επικοινωνιών, ηλεκτρονικό πόλεμο και ανεφοδιασμό πυρομαχικών σε περίπτωση σοβαρής σύγκρουσης, γεγονός που καθιστά τον «διακόπτη απενεργοποίησης» περιττό.
Η πιθανότητα οι Ηνωμένες Πολιτείες να απενεργοποιήσουν τα F-35 που έχουν προμηθεύσει σε ξένους πελάτες έχει αναφερθεί επανειλημμένα στο παρελθόν.
Αναλυτές έχουν επισημάνει συγκεκριμένα ότι το σύστημα Autonomic Logistics Information System (ALIS), το οποίο είναι έντονα κεντροποιημένο στις ΗΠΑ, θα μπορούσε εύκολα να χρησιμοποιηθεί για να απενεργοποιήσει τα μαχητικά.
Τα πολεμικά αεροσκάφη των ΗΠΑ ως μοχλοί πολιτικής πίεσης
Από τη δεκαετία του 1980, οι Ηνωμένες Πολιτείες έχουν επιβάλει ιδιαίτερα εκτεταμένους περιορισμούς στη χρήση των μαχητικών αεροσκαφών τους από ξένους πελάτες, ένα ζήτημα που έχει προκαλέσει ευρέως ανησυχίες επί δεκαετίες.
Στις αρχές του 2020, ο πρώην πρωθυπουργός της Μαλαισίας, Mahathir Mohamad, αναφέρθηκε στους περιορισμούς που επιβλήθηκαν στις επιχειρήσεις των μαχητικών F-18 της Βασιλικής Πολεμικής Αεροπορίας της Μαλαισίας.
«Δεν μπορούμε να προγραμματίσουμε το αεροσκάφος για επιθέσεις εναντίον άλλων χωρών χωρίς να γίνει ο προγραμματισμός από τους Αμερικανούς. Οπότε, αν και τα αεροσκάφη είναι πολύ καλά, με πολύ ισχυρούς κινητήρες από πλευράς απόδοσης, δεν μπορούμε να τα προγραμματίσουμε μόνοι μας. Πρέπει να αναφερόμαστε στις Ηνωμένες Πολιτείες για να εισάγουν το πρόγραμμα για οποιαδήποτε επιδρομή σε ξένες χώρες, για παράδειγμα. Έτσι, τα αεροσκάφη μας ήταν ακριβά. Τα έχουμε. Μπορούμε να τα πετάμε σε αεροπορικές επιδείξεις. Αλλά δεν μπορούμε να τα χρησιμοποιήσουμε για να πολεμήσουμε οποιαδήποτε άλλη χώρα επειδή δεν έχουμε τον πηγαίο κώδικα», δήλωσε ο Mahathir.
Η δικαίωση της Ινδίας

Τον Φεβρουάριο του 2025, ο πρώην αντιπτέραρχος της Ινδικής Πολεμικής Αεροπορίας, Anil Chopra, παρατήρησε ότι η αδυναμία εξάρτησης από τις ΗΠΑ και η τάση της Ουάσιγκτον να ασκεί πιέσεις και να εγκαταλείπει συμμάχους όταν τα συμφέροντά της αποκλίνουν από τα δικά τους ήταν καθοριστικοί παράγοντες που συνηγορούν στο γεγονός ότι το Δελχί δεν θα εξετάσει το F-35 κι αντ' αυτού θα στραφεί στο ρωσικό Sukhoi 57.
Οι περιορισμοί στην πρόσβαση στους πηγαίους κώδικες λογισμικού, καθώς και στους τύπους αποστολών και στις βάσεις από τις οποίες θα μπορούσαν να επιχειρούν τα μαχητικά, ήταν επίσης σημαντικοί λόγοι που οδήγησαν την Ινδία να μην εξετάσει σοβαρά τις προτάσεις την προμήθεια των F-16 ή F-18 στο παρελθόν.
Αν και τέτοιες ανησυχίες συνήθως δεν εγείρονται από τα κράτη-μέλη του ΝΑΤΟ, λόγω της ευρύτερης πρόσβασής τους στους κώδικες λογισμικού και των κοινών στρατηγικών στόχων με την Ουάσιγκτον, η άνευ προηγουμένου νέα ρήξη μεταξύ της Ουάσιγκτον και της Ευρώπης θα μπορούσε να οδηγήσει σε μια αλλαγή υποδείγματος ως προς αυτό το ζήτημα.
Παρόλα αυτά, η θέση του F-35 ως του μοναδικού μαχητικού πέμπτης γενιάς που βρίσκεται σε παραγωγή στον Δυτικό κόσμο αφήνει στα Ευρωπαϊκά κράτη λίγες βιώσιμες εναλλακτικές λύσεις...
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών