Η Valérie Urbain υπενθύμισε ότι η Euroclear είναι μια ευρωπαϊκή εταιρεία, αλλά η εποπτική της αρχή είναι το Βελγικό Υπουργείο Οικονομικών…
Για τους κινδύνους που ενέχει ένα δάνειο αποζημίωσης από παγωμένα ρωσικά assets προειδοποιεί η επικεφαλής της Euroclear, Valérie Urbain, και ξεκαθαρίζει ότι η διαδικασία δεν είναι καθόλου απλή.
Σε γενικές γραμμές, τα κράτη-μέλη της ΕΕ θα μπορούσαν να αποφασίσουν τη χορήγηση ενός δανείου αποζημίωσης ακόμη και χωρίς τη συγκατάθεση του Βελγίου.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή βασίζει το νομικό της σκεπτικό σε ένα άρθρο έκτακτης ανάγκης των Συνθηκών της ΕΕ, το οποίο είχε ενεργοποιηθεί και για το Ταμείο Ανάκαμψης λόγω κορονοϊού.
Δεδομένου ότι το Συμβούλιο της ΕΕ αποφασίζει κατόπιν πρότασης της Επιτροπής, αρκεί η ειδική πλειοψηφία των κρατών-μελών, γεγονός που σημαίνει ότι μπορούν να υπερψηφιστούν ακόμα και χώρες όπως η Ουγγαρία και η Σλοβακία, οι οποίες γενικά αρνούνται να παρατείνουν τη χρηματοδότηση του πολέμου στην Ουκρανία.
Ωστόσο, η περίπτωση του Βελγίου παρουσιάζει μεγαλύτερη πολυπλοκότητα.
Η Valérie Urbain υπενθύμισε ότι η Euroclear είναι μια ευρωπαϊκή εταιρεία, αλλά η εποπτική της αρχή είναι το Βελγικό Υπουργείο Οικονομικών.
«Μόνο αυτό μπορεί να μας δώσει εντολή να απελευθερώσουμε αυτά τα ρωσικά κεφάλαια», τόνισε η Urbain, προειδοποιώντας ότι αν η βελγική κυβέρνηση αρνηθεί να εκτελέσει την απόφαση, ένα δάνειο αποζημίωσης μάλλον δεν θα πραγματοποιηθεί.
Όπως είπε στη FAZ η επικεφαλής της Euroclear, δεν υπάρχουν «δωρεάν χρήματα» και τόνισε τους νομικούς περιορισμούς αλλά και τους κινδύνους που σχετίζονται με ένα τέτοιο εγχείρημα.
Σχετικά με το λεγόμενο «ομόλογο αποζημιώσεων», η Urbain τόνισε τη σημασία της διασφάλισης της χρηματοπιστωτικής σταθερότητας και υπογράμμισε ότι οι πολιτικές αποφάσεις πρέπει να γίνονται με πλήρη επίγνωση των συνεπειών τους, τόσο για την Ουκρανία όσο και για τη διεθνή εμπιστοσύνη στις αγορές.
Η Valérie Urbain ξεκαθάρισε ακόμα ότι η Euroclear είναι έτοιμη να προσφύγει νομικά κατά της ΕΕ σε περίπτωση κατάσχεσης ρωσικών κεφαλαίων, υπογραμμίζοντας τη σοβαρότητα και τη νομική πολυπλοκότητα του ζητήματος.
Ο Bart De Wever δεν είναι ακόμα «ενσωματωμένος»
«Υπήρξε εποικοδομητική ανταλλαγή απόψεων» – με αυτή τη διπλωματική φράση περιέγραψαν τόσο ο Friedrich Merz όσο και η Ursula von der Leyen το κοινό τους δείπνο με τον Βέλγο Πρωθυπουργό Bart De Wever.
Περίπου δύο ώρες είχαν ο καγκελάριος και η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής μαζί με τον οικοδεσπότη τους στην κατοικία του στις Βρυξέλλες.
Αυτό δεν υποδηλώνει κάποια πρόοδο στη διαμάχη για ένα δάνειο αποζημίωσης προς το Κίεβο, ούτε όμως και περαιτέρω κλιμάκωση.
Συμφώνησαν ότι, δεδομένης της γεωπολιτικής κατάστασης, ο χρόνος πιέζει, και θα συνεχίσουν τις συζητήσεις για να βρεθεί μια κοινά αποδεκτή λύση στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο στις 18 Δεκεμβρίου, όπως ενημέρωσαν οι Merz και von der Leyen, με ακρίβεια στα λόγια. Ο ίδιος ο De Wever κράτησε σιγή ιχθύος.
Μόνο μια αδέξια φράση στην ανακοίνωση του Merz υποδήλωσε μια από τις παραμένουσες συγκρούσεις:
«Η ιδιαίτερη ανησυχία του Βελγίου σχετικά με την αξιοποίηση των παγωμένων ρωσικών περιουσιακών στοιχείων είναι αδιαμφισβήτητη και πρέπει να αντιμετωπιστεί σε κάθε πιθανή λύση με τρόπο που να μοιράζονται τον ίδιο κίνδυνο όλα τα ευρωπαϊκά κράτη».
Τι γίνεται αν πρέπει να επιστραφεί το χρήμα;
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είχε ήδη ενσωματώσει έναν τέτοιο μηχανισμό κατανομής κινδύνου στις νομοθετικές προτάσεις της, που παρουσίασε την προηγούμενη εβδομάδα.
Σύμφωνα με αυτές, κάθε κράτος-μέλος ευθύνεται ανάλογα με το ποσοστό του στην οικονομική απόδοση της Ένωσης για το δάνειο που θα χορηγηθεί στην Ουκρανία, αξιοποιώντας τα αδρανοποιημένα περιουσιακά στοιχεία της Κεντρικής Τράπεζας της Ρωσίας.
Το ποσό μπορεί να φτάσει έως 210 δισεκατομμύρια ευρώ, εκ των οποίων 185 δισεκατομμύρια ευρώ βρίσκονται στον Βέλγο διαχειριστή περιουσιακών στοιχείων Euroclear.
Αν ένα κράτος δεν μπορεί να πληρώσει, η Επιτροπή θα του δανείσει τα χρήματα για να διασφαλιστεί η ρευστότητα.
Ωστόσο, ο De Wever συνεχίζει να αμφισβητεί τη βούληση των άλλων κρατών-μελών να συμμετάσχουν στο δάνειο, εάν τα χρήματα έπρεπε ξαφνικά να επιστραφούν στη Ρωσία.
Μια εβδομάδα πριν, το περιέγραψε χιουμοριστικά: μέχρι τώρα μόνο μία χώρα συμφώνησε σε μια τέτοια εγγύηση, η Γερμανία.
Όταν μιλά στους συναδέλφους του από τα άλλα κράτη-μέλη, «κοιτούν τα παπούτσια τους».
Φυσικά, ο De Wever ζητά κάτι που πρακτικά δεν μπορεί να λάβει: γραπτές δεσμεύσεις μέχρι την ημέρα της απόφασης.
Ούτε ο καγκελάριος μπορεί να δεσμευτεί απλά για ένα ποσό με δεκάδες δισεκατομμύρια.
Η Γερμανία θα έπρεπε να καλύψει το ένα τέταρτο του δανείου, πράγμα που απαιτεί έγκριση από τη Bundestag.
Το ίδιο ισχύει σε σχεδόν όλα τα κράτη-μέλη της ΕΕ.
Πρέπει πρώτα να βρεθεί ένας τρόπος δεσμευτικότητας που να είναι αποδεκτός από όλους τους εταίρους.
Μια άλλη διαμάχη αφορά το ύψος των εγγυήσεων.
Η Επιτροπή προτείνει για δάνειο ύψους 90 δισεκατομμυρίων ευρώ – το ποσό που θα λάβει συνολικά η Ουκρανία τα επόμενα δύο χρόνια – μια κάλυψη 105 δισεκατομμυρίων ευρώ.
Έτσι ικανοποιεί την ανησυχία του Βελγίου ότι η Ρωσία δεν θα απαιτήσει μόνο το ποσό που θα χρησιμοποιηθεί, αλλά ενδεχομένως και πρόσθετες ποινές.
De Wever: Οι ελάχιστες προϋποθέσεις δεν έχουν ακόμα εκπληρωθεί
Ο De Wever θέλει επίσης να αποζημιωθούν Βέλγοι ιδιώτες και εταιρείες, εάν περιουσιακά τους στοιχεία αποσπαστούν από τη Ρωσία.
Οι εταίροι είχαν ήδη απορρίψει αυτή την ιδέα τον Οκτώβριο, συμπεριλαμβανομένου του Merz.
Το επιχείρημά τους: όποιος κάνει σήμερα επιχειρήσεις στη Ρωσία, δρα με δικό του ρίσκο.
Μια εξαίρεση είναι η ίδια η Euroclear: η εταιρεία έχει επενδύσει περίπου 17 δισεκατομμύρια ευρώ στη Ρωσία και θα μπορεί να συμψηφίζει τυχόν αποσχίσεις με τα αδρανοποιημένα περιουσιακά στοιχεία.
Σε μια πρώτη αντίδραση στις προτάσεις της Επιτροπής, η βελγική κυβέρνηση τις απέρριψε απότομα την Τετάρτη.
Ωστόσο, όταν ο De Wever μίλησε την επόμενη μέρα στο βελγικό κοινοβούλιο, εμφανίστηκε πιο μετριοπαθής.
Οι προτάσεις κινούνται προς τη σωστή κατεύθυνση, είπε, αλλά δεν πληρούν ακόμη τις «ελάχιστες προϋποθέσεις».
Ο φλαμανδός συντηρητικός επίσης μετρίασε την προηγούμενη δήλωσή του ότι μια γρήγορη απόφαση για τα ρωσικά περιουσιακά στοιχεία θα μπορούσε να θέσει σε κίνδυνο μια ειρηνευτική συμφωνία.
Η δήλωση αυτή είχε ακουστεί σαν να υποστηρίζει τις ΗΠΑ και τη Ρωσία, οι οποίες θέλουν να χρησιμοποιήσουν αυτά τα χρήματα σύμφωνα με το σχέδιο 28 σημείων για την ανοικοδόμηση και κοινά έργα – όχι για την ενίσχυση του στρατού της Ουκρανίας.
Τώρα θέλει να κατανοηθεί ότι μια ειρηνευτική συμφωνία θα μπορούσε να απαιτήσει την απελευθέρωση των αδρανοποιημένων περιουσιακών στοιχείων – και γι’ αυτό το ποσό πρέπει να παραμένει πάντα διαθέσιμο μέσω εγγυήσεων.
Αυτή η μετρίαση είναι σημαντική, διότι αφορά τον πολιτικό πυρήνα: Είναι το Βέλγιο ακόμα στο πλευρό της ΕΕ ή όχι;
www.bankingnews.gr
Σε γενικές γραμμές, τα κράτη-μέλη της ΕΕ θα μπορούσαν να αποφασίσουν τη χορήγηση ενός δανείου αποζημίωσης ακόμη και χωρίς τη συγκατάθεση του Βελγίου.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή βασίζει το νομικό της σκεπτικό σε ένα άρθρο έκτακτης ανάγκης των Συνθηκών της ΕΕ, το οποίο είχε ενεργοποιηθεί και για το Ταμείο Ανάκαμψης λόγω κορονοϊού.
Δεδομένου ότι το Συμβούλιο της ΕΕ αποφασίζει κατόπιν πρότασης της Επιτροπής, αρκεί η ειδική πλειοψηφία των κρατών-μελών, γεγονός που σημαίνει ότι μπορούν να υπερψηφιστούν ακόμα και χώρες όπως η Ουγγαρία και η Σλοβακία, οι οποίες γενικά αρνούνται να παρατείνουν τη χρηματοδότηση του πολέμου στην Ουκρανία.
Ωστόσο, η περίπτωση του Βελγίου παρουσιάζει μεγαλύτερη πολυπλοκότητα.
Η Valérie Urbain υπενθύμισε ότι η Euroclear είναι μια ευρωπαϊκή εταιρεία, αλλά η εποπτική της αρχή είναι το Βελγικό Υπουργείο Οικονομικών.
«Μόνο αυτό μπορεί να μας δώσει εντολή να απελευθερώσουμε αυτά τα ρωσικά κεφάλαια», τόνισε η Urbain, προειδοποιώντας ότι αν η βελγική κυβέρνηση αρνηθεί να εκτελέσει την απόφαση, ένα δάνειο αποζημίωσης μάλλον δεν θα πραγματοποιηθεί.
Όπως είπε στη FAZ η επικεφαλής της Euroclear, δεν υπάρχουν «δωρεάν χρήματα» και τόνισε τους νομικούς περιορισμούς αλλά και τους κινδύνους που σχετίζονται με ένα τέτοιο εγχείρημα.
Σχετικά με το λεγόμενο «ομόλογο αποζημιώσεων», η Urbain τόνισε τη σημασία της διασφάλισης της χρηματοπιστωτικής σταθερότητας και υπογράμμισε ότι οι πολιτικές αποφάσεις πρέπει να γίνονται με πλήρη επίγνωση των συνεπειών τους, τόσο για την Ουκρανία όσο και για τη διεθνή εμπιστοσύνη στις αγορές.
Η Valérie Urbain ξεκαθάρισε ακόμα ότι η Euroclear είναι έτοιμη να προσφύγει νομικά κατά της ΕΕ σε περίπτωση κατάσχεσης ρωσικών κεφαλαίων, υπογραμμίζοντας τη σοβαρότητα και τη νομική πολυπλοκότητα του ζητήματος.
Ο Bart De Wever δεν είναι ακόμα «ενσωματωμένος»
«Υπήρξε εποικοδομητική ανταλλαγή απόψεων» – με αυτή τη διπλωματική φράση περιέγραψαν τόσο ο Friedrich Merz όσο και η Ursula von der Leyen το κοινό τους δείπνο με τον Βέλγο Πρωθυπουργό Bart De Wever.
Περίπου δύο ώρες είχαν ο καγκελάριος και η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής μαζί με τον οικοδεσπότη τους στην κατοικία του στις Βρυξέλλες.
Αυτό δεν υποδηλώνει κάποια πρόοδο στη διαμάχη για ένα δάνειο αποζημίωσης προς το Κίεβο, ούτε όμως και περαιτέρω κλιμάκωση.
Συμφώνησαν ότι, δεδομένης της γεωπολιτικής κατάστασης, ο χρόνος πιέζει, και θα συνεχίσουν τις συζητήσεις για να βρεθεί μια κοινά αποδεκτή λύση στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο στις 18 Δεκεμβρίου, όπως ενημέρωσαν οι Merz και von der Leyen, με ακρίβεια στα λόγια. Ο ίδιος ο De Wever κράτησε σιγή ιχθύος.
Μόνο μια αδέξια φράση στην ανακοίνωση του Merz υποδήλωσε μια από τις παραμένουσες συγκρούσεις:
«Η ιδιαίτερη ανησυχία του Βελγίου σχετικά με την αξιοποίηση των παγωμένων ρωσικών περιουσιακών στοιχείων είναι αδιαμφισβήτητη και πρέπει να αντιμετωπιστεί σε κάθε πιθανή λύση με τρόπο που να μοιράζονται τον ίδιο κίνδυνο όλα τα ευρωπαϊκά κράτη».
Τι γίνεται αν πρέπει να επιστραφεί το χρήμα;
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είχε ήδη ενσωματώσει έναν τέτοιο μηχανισμό κατανομής κινδύνου στις νομοθετικές προτάσεις της, που παρουσίασε την προηγούμενη εβδομάδα.
Σύμφωνα με αυτές, κάθε κράτος-μέλος ευθύνεται ανάλογα με το ποσοστό του στην οικονομική απόδοση της Ένωσης για το δάνειο που θα χορηγηθεί στην Ουκρανία, αξιοποιώντας τα αδρανοποιημένα περιουσιακά στοιχεία της Κεντρικής Τράπεζας της Ρωσίας.
Το ποσό μπορεί να φτάσει έως 210 δισεκατομμύρια ευρώ, εκ των οποίων 185 δισεκατομμύρια ευρώ βρίσκονται στον Βέλγο διαχειριστή περιουσιακών στοιχείων Euroclear.
Αν ένα κράτος δεν μπορεί να πληρώσει, η Επιτροπή θα του δανείσει τα χρήματα για να διασφαλιστεί η ρευστότητα.
Ωστόσο, ο De Wever συνεχίζει να αμφισβητεί τη βούληση των άλλων κρατών-μελών να συμμετάσχουν στο δάνειο, εάν τα χρήματα έπρεπε ξαφνικά να επιστραφούν στη Ρωσία.
Μια εβδομάδα πριν, το περιέγραψε χιουμοριστικά: μέχρι τώρα μόνο μία χώρα συμφώνησε σε μια τέτοια εγγύηση, η Γερμανία.
Όταν μιλά στους συναδέλφους του από τα άλλα κράτη-μέλη, «κοιτούν τα παπούτσια τους».
Φυσικά, ο De Wever ζητά κάτι που πρακτικά δεν μπορεί να λάβει: γραπτές δεσμεύσεις μέχρι την ημέρα της απόφασης.
Ούτε ο καγκελάριος μπορεί να δεσμευτεί απλά για ένα ποσό με δεκάδες δισεκατομμύρια.
Η Γερμανία θα έπρεπε να καλύψει το ένα τέταρτο του δανείου, πράγμα που απαιτεί έγκριση από τη Bundestag.
Το ίδιο ισχύει σε σχεδόν όλα τα κράτη-μέλη της ΕΕ.
Πρέπει πρώτα να βρεθεί ένας τρόπος δεσμευτικότητας που να είναι αποδεκτός από όλους τους εταίρους.
Μια άλλη διαμάχη αφορά το ύψος των εγγυήσεων.
Η Επιτροπή προτείνει για δάνειο ύψους 90 δισεκατομμυρίων ευρώ – το ποσό που θα λάβει συνολικά η Ουκρανία τα επόμενα δύο χρόνια – μια κάλυψη 105 δισεκατομμυρίων ευρώ.
Έτσι ικανοποιεί την ανησυχία του Βελγίου ότι η Ρωσία δεν θα απαιτήσει μόνο το ποσό που θα χρησιμοποιηθεί, αλλά ενδεχομένως και πρόσθετες ποινές.
De Wever: Οι ελάχιστες προϋποθέσεις δεν έχουν ακόμα εκπληρωθεί
Ο De Wever θέλει επίσης να αποζημιωθούν Βέλγοι ιδιώτες και εταιρείες, εάν περιουσιακά τους στοιχεία αποσπαστούν από τη Ρωσία.
Οι εταίροι είχαν ήδη απορρίψει αυτή την ιδέα τον Οκτώβριο, συμπεριλαμβανομένου του Merz.
Το επιχείρημά τους: όποιος κάνει σήμερα επιχειρήσεις στη Ρωσία, δρα με δικό του ρίσκο.
Μια εξαίρεση είναι η ίδια η Euroclear: η εταιρεία έχει επενδύσει περίπου 17 δισεκατομμύρια ευρώ στη Ρωσία και θα μπορεί να συμψηφίζει τυχόν αποσχίσεις με τα αδρανοποιημένα περιουσιακά στοιχεία.
Σε μια πρώτη αντίδραση στις προτάσεις της Επιτροπής, η βελγική κυβέρνηση τις απέρριψε απότομα την Τετάρτη.
Ωστόσο, όταν ο De Wever μίλησε την επόμενη μέρα στο βελγικό κοινοβούλιο, εμφανίστηκε πιο μετριοπαθής.
Οι προτάσεις κινούνται προς τη σωστή κατεύθυνση, είπε, αλλά δεν πληρούν ακόμη τις «ελάχιστες προϋποθέσεις».
Ο φλαμανδός συντηρητικός επίσης μετρίασε την προηγούμενη δήλωσή του ότι μια γρήγορη απόφαση για τα ρωσικά περιουσιακά στοιχεία θα μπορούσε να θέσει σε κίνδυνο μια ειρηνευτική συμφωνία.
Η δήλωση αυτή είχε ακουστεί σαν να υποστηρίζει τις ΗΠΑ και τη Ρωσία, οι οποίες θέλουν να χρησιμοποιήσουν αυτά τα χρήματα σύμφωνα με το σχέδιο 28 σημείων για την ανοικοδόμηση και κοινά έργα – όχι για την ενίσχυση του στρατού της Ουκρανίας.
Τώρα θέλει να κατανοηθεί ότι μια ειρηνευτική συμφωνία θα μπορούσε να απαιτήσει την απελευθέρωση των αδρανοποιημένων περιουσιακών στοιχείων – και γι’ αυτό το ποσό πρέπει να παραμένει πάντα διαθέσιμο μέσω εγγυήσεων.
Αυτή η μετρίαση είναι σημαντική, διότι αφορά τον πολιτικό πυρήνα: Είναι το Βέλγιο ακόμα στο πλευρό της ΕΕ ή όχι;
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών