Τελευταία Νέα
Διεθνή

Deal μετά.... το θρίλερ στην Ελβετία - Πρώτη διπλωματική νίκη Ιράν και οδικός χάρτης 60 ημερών - Τι προβλέπεται για Στενά του Hormuz

Deal μετά.... το θρίλερ στην Ελβετία - Πρώτη διπλωματική νίκη Ιράν και οδικός χάρτης 60 ημερών - Τι προβλέπεται για Στενά του Hormuz
Εξαιρετικά δύσκολες και περίπλοκες οι τεχνικές συνομιλίες - «Η πρώτη πραγματική δοκιμασία: η μονάδα αποτροπής συγκρούσεων (de-confliction cell) στον Λίβανο» τόνισε ο υπουργός Εξωτερικών του Ιράν Araghchi.
(upd23) Ενθαρρυντική πρόοδος καταγράφηκε στις διαπραγματεύσεις μεταξύ ΗΠΑ και Ιράν στην Ελβετία με τις δύο πλευρές να κάνουν λόγο για εποικοδομητικές συνομιλίες μετά το θρίλερ και τις απειλές του προέδρου των ΗΠΑ, Donald Trump που παραλίγο να τινάξει στον αέρα τις επαφές...
Όπως αναφέρεται, οι διαπραγματεύσεις ολοκληρώθηκαν εποικοδομητικά κατά τη διάρκεια της νύχτας και οι τεχνικές συνομιλίες θα συνεχιστούν αυτή την εβδομάδα, σύμφωνα με τους διαμεσολαβητές, έπειτα από την επιβράδυνση της προόδου που προκάλεσαν οι απειλές του Trump.
Ο υπουργός Εξωτερικών του Ιράν Abbas Araghchi δήλωσε ότι οι κυρώσεις στο πετρέλαιο της χώρας του έχουν αρθεί και ότι μέρος των περιουσιακών στοιχείων της που ήταν δεσμευμένα στο εξωτερικό έχει αποδεσμευθεί.
Πρόσθεσε επίσης ότι «έχει ξεκινήσει ένα μεγάλο σχέδιο ανασυγκρότησης και ανάπτυξης για το Ιράν».
Αναλυτές υποστηρίζουν ότι πλέον αρχίζει το πιο δύσκολο κομμάτι των διαπραγματεύσεων, καθώς όπως επισημαίνουν οι επικείμενες τεχνικές συνομιλίες θα είναι όχι μόνο δύσκολες αλλά και εξαιρετικά περίπλοκες.
Για αυτόν άλλωστε το λόγο και εκτιμούν πως οι διαπραγματεύσεις, εφόσον όλα κυλήσουν ομαλά, θα ξεπεράσουν την περίοδο των 60 ημερών...

J.D. Vance: Σημαντική πρόοδος με Ιράν, υπάρχει πολύ καλή βάση για τελική συμφωνία - Ανοιχτό το Hormuz

Ο αντιπρόεδρος των ΗΠΑ, JD Vance,
ανέφερε ότι οι διαπραγματευτές «πέτυχαν σημαντική πρόοδο» στις συνομιλίες με το Ιράν, προσθέτοντας ότι οι συζητήσεις ήταν «πολύ καλές».
Όπως είπε, έχει τεθεί «μια πολύ καλή βάση» για την επίτευξη μιας επιτυχημένης τελικής συμφωνίας με το Ιράν.
Ο αντιπρόεδρος των ΗΠΑ επισήμανε ότι η ιρανική αντιπροσωπεία «απείλησε να αποχωρήσει» από τις συνομιλίες ή, «τουλάχιστον, υπήρξαν απειλές στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ότι θα αποχωρούσε», προσθέτοντας ωστόσο ότι οι διαπραγματεύσεις συνεχίστηκαν μέχρι πολύ μετά τη 01:00 τα ξημερώματα.
«Δεν αποχώρησαν τελικά και η τεχνική τους ομάδα εξακολουθεί να βρίσκεται στο Burgenstock, συνεργαζόμενη με τη δική μας τεχνική ομάδα», δήλωσε ο αντιπρόεδρος των ΗΠΑ στους δημοσιογράφους.
«Αυτό που είπαμε στους Ιρανούς χθες είναι ότι, όταν επιδίδεστε σε αυτό που εμείς οι millennials θα αποκαλούσαμε «trash talk», δεν μπορείτε να περιμένετε από τον πρόεδρο των Ηνωμένων Πολιτειών να μην απαντήσει και να μην αποκαταστήσει τα γεγονότα».
Ολοκληρώνοντας τις δηλώσεις του, ανέφερε ότι υπήρξε «λίγη απειλητική ρητορική» και «γκρίνια», αλλά «στο τέλος της ημέρας οι συνομιλίες συνεχίστηκαν και σημειώσαμε μεγάλη πρόοδο».
Επίσης, υπογράμμισε ότι οι επιθεωρητές του IAEA (Διεθνούς Οργανισμού Ατομικής Ενέργειας) αναμένεται να επιστρέψουν στο Ιράν προκειμένου να επαληθεύσουν τη συμμόρφωση της χώρας με την προκαταρκτική συμφωνία.
«Ελπίζουμε ότι θα καταλήξουμε σε μια τελική συμφωνία και σε μια μόνιμη διευθέτηση.
Αλλά αυτή τη στιγμή πιστεύω ότι έχουμε σημειώσει μεγάλη πρόοδο και ότι όλοι θα πρέπει να το χαιρετίσουμε αυτό, ιδιαίτερα όσον αφορά την έναρξη του έργου των πυρηνικών επιθεωρητών», δήλωσε ο Vance στους δημοσιογράφους, τονίζοντας πως οι τεχνικές διαπραγματεύσεις μεταξύ των Ηνωμένων Πολιτειών και του Ιράν αναμένεται να επαναληφθούν μέσα στις επόμενες ημέρες ή εβδομάδες. 

Επιπλέον, υποστήριξε ότι το Στενό του Hormuz παραμένει ανοικτό, υπογραμμίζοντας ότι ένας από τους βασικούς στόχους της αμερικανικής πολιτικής ήταν η διασφάλιση της ελεύθερης ναυσιπλοΐας στην περιοχή.
«Θέλαμε να δημιουργήσουμε έναν μηχανισμό που θα διατηρούσε ανοικτό το Στενό του Hormuz. 
Και είναι ανοικτό», δήλωσε ο Vance κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου.
«Βλέπουμε ήδη τις τιμές του φυσικού αερίου και του πετρελαίου να υποχωρούν.
Εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου και ποσότητες φυσικού αερίου διέρχονται πλέον από το Στενό του Hormuz, κάτι που προηγουμένως δεν συνέβαινε».
Ο Vance πρόσθεσε ότι οι ΗΠΑ επιδίωξαν επίσης να διαμορφώσουν έναν αποτελεσματικό μηχανισμό συντονισμού ώστε να καταστεί δυνατή η εκκαθάριση ναρκών από την περιοχή.
«Θέλαμε επίσης να διασφαλίσουμε ότι δημιουργήσαμε έναν πραγματικό μηχανισμό συντονισμού, ώστε να μπορέσουμε να αποναρκοθετήσουμε το Στενό του Hormuz», ανέφερε.

Το Ιράν πήρε αυτό που ήθελε

Κρίνοντας από αυτές τις πρώτες δηλώσεις του Araghchi κρίνεται ότι το Ιράν πήρε σε πρώτη φάση αυτή που ήθελε.
Το Ιράν είχε θέσει συγκεκριμένους όρους για την έναρξη των τεχνικών διαπραγματεύσεων.
Η Τεχεράνη είχε ξεκαθαρίσει ότι το μνημόνιο κατανόησης - και ιδιαίτερα τα Άρθρα 1, 10 και 11 - έπρεπε πρώτα να τεθούν σε εφαρμογή.
Είχε επίσης τονίσει ότι οι τεχνικές συνομιλίες δεν θα ξεκινούσαν ούτε θα προχωρούσαν εάν δεν υλοποιούνταν οι συγκεκριμένες δεσμεύσεις.
Τώρα που τα μέρη συμφώνησαν να συνεχιστούν καθ’ όλη τη διάρκεια της εβδομάδας οι τεχνικές διαπραγματεύσεις στην Ελβετία, υπάρχουν ενδείξεις ουσιαστικής προόδου.
Μάλιστα, ο Ιρανός υπουργός Εξωτερικών, Abbas Araghchi, επιβεβαίωσε ότι η χώρα του έλαβε όσα ζητούσε.
Σύμφωνα με τον Araghchi, ανεστάλησαν οι περιορισμοί στις εξαγωγές ιρανικού πετρελαίου και πετροχημικών προϊόντων, ενώ ήρθη και ο αποκλεισμός — ένα ακόμη βασικό αίτημα της Τεχεράνης.
Ο ίδιος ανέφερε επίσης ότι αποδεσμεύθηκε μέρος των ιρανικών περιουσιακών στοιχείων που ήταν παγωμένα στο εξωτερικό και ότι τέθηκε σε εφαρμογή ένα ευρύ πρόγραμμα ανασυγκρότησης και οικονομικής ανάπτυξης του Ιράν.
Πρόκειται για εξελίξεις ιδιαίτερα σημαντικές για το Ιράν, καθώς συνδέονται άμεσα με την οικονομική ανάκαμψη της χώρας, την αύξηση των εξαγωγικών εσόδων και τη βελτίωση της πρόσβασής της σε διεθνή χρηματοοικονομικά κεφάλαια.
22_11.png
Mehr: Τι λέει το Ιράν για τις διαπραγματεύσεις στην Ελβετία

Η δημιουργία μονάδας ελέγχου συγκρούσεων στον Λίβανο, η εκ νέου αναγνώριση του ιρανικού ρόλου στη διαχείριση των Στενών του Hormuz και η παραπομπή των πυρηνικών ζητημάτων στις διαπραγματεύσεις της επόμενης 60ήμερης περιόδου αποτελούν, σύμφωνα με ιρανικές πηγές, τα σημαντικότερα αποτελέσματα των συνομιλιών στο Burgenstok της Ελβετίας.
Σύμφωνα με το ιρανικό πρακτορείο ειδήσεων Mehr, τα βασικά σημεία των συμφωνιών που προέκυψαν από την τελική ανακοίνωση των διαμεσολαβητών, του Κατάρ και του Πακιστάν, έχουν ως εξής:

1. Δημιουργία «Μονάδας Ελέγχου Συγκρούσεων» στον Λίβανο

Σύμφωνα με την ιρανική πλευρά, έπειτα από πιέσεις της ιρανικής αντιπροσωπείας από το απόγευμα του Σαββάτου, διατηρήθηκε - έστω και εύθραυστα - η κατάπαυση του πυρός στον Λίβανο.
Για την παρακολούθηση και σταθεροποίηση της εκεχειρίας θα δημιουργηθεί μηχανισμός εποπτείας με την ονομασία «Μονάδα Ελέγχου Συγκρούσεων» (Conflict Control Unit), στην οποία θα συμμετέχει και το Ιράν.
Κατά την ίδια πηγή, η εξέλιξη αυτή επαναφέρει επίσημα την Ισλαμική Δημοκρατία του Ιράν στις εξισώσεις ασφαλείας του Λιβάνου, παρά τις προσπάθειες των Ηνωμένων Πολιτειών τους τελευταίους μήνες να περιορίσουν τον ρόλο της Τεχεράνης στη χώρα.
Η ανακοίνωση υποστηρίζει επίσης ότι το Ισραήλ δεν θα έχει καμία θέση στον συγκεκριμένο μηχανισμό.

2. Διαχείριση των Στενών του Hormuz

Στο ζήτημα των Στενών του Hormuz
συμφωνήθηκε η δημιουργία απευθείας γραμμής επικοινωνίας για την αντιμετώπιση προβλημάτων που ενδέχεται να προκύψουν κατά την εφαρμογή των συμφωνηθέντων.
Σύμφωνα με την ιρανική εκδοχή, σε περίπτωση δυσλειτουργιών ή περιστατικών, τα εμπλεκόμενα μέρη θα επικοινωνούν απευθείας με το Ιράν.
Η Τεχεράνη θεωρεί ότι η ρύθμιση αυτή συνιστά έμμεση αναγνώριση της κυριαρχίας και του διαχειριστικού της ρόλου στα Στενά του Hormuz

3. Έναρξη των τριών τεχνικών ομάδων εργασίας

Οι τρεις ομάδες εργασίας
— για το πυρηνικό πρόγραμμα, τις κυρώσεις και την εποπτεία εφαρμογής των συμφωνιών — θα ξεκινήσουν το έργο τους μόνο μετά την εφαρμογή του Άρθρου 13 του μνημονίου κατανόησης.
Η εφαρμογή του άρθρου αυτού περιλαμβάνει:
- κατάπαυση του πυρός σε όλα τα μέτωπα, ιδίως στον Λίβανο,
- έναρξη άρσης του ναυτικού αποκλεισμού,
- αποδέσμευση παγωμένων ιρανικών περιουσιακών στοιχείων,
- έκδοση αποφάσεων για την αναστολή ή άρση των κυρώσεων στις εξαγωγές πετρελαίου, πετροχημικών προϊόντων και παραγώγων τους.
Σύμφωνα με την ανακοίνωση, η Τεχεράνη δεν πρόκειται να εισέλθει στην τελική φάση των διαπραγματεύσεων πριν υλοποιηθούν τα παραπάνω βήματα.

4. Συμφωνία Ιράν – Κατάρ για τα παγωμένα περιουσιακά στοιχεία

Κατά τη διάρκεια των συνομιλιών στην Ελβετία υπογράφηκε επίσης ξεχωριστό μνημόνιο μεταξύ του Ιράν και του Κατάρ για τη διαδικασία αποδέσμευσης των παγωμένων ιρανικών περιουσιακών στοιχείων.

5. Αναστολή κυρώσεων στις εξαγωγές πετρελαίου

Σύμφωνα με την ίδια πηγή, στο πλαίσιο του Άρθρου 10 του μνημονίου κατανόησης, το Office of Foreign Assets Control του αμερικανικού Υπουργείου Οικονομικών εξέδωσε έγγραφα που αναστέλλουν για 60 ημέρες τις κυρώσεις στις εξαγωγές ιρανικού πετρελαίου, πετροχημικών προϊόντων και παραγώγων.
Εφόσον εφαρμοστεί πλήρως η απόφαση αυτή, η Τεχεράνη θα μπορεί να εξάγει πετρέλαιο στους διεθνείς πελάτες της και να λαμβάνει τα έσοδα μέσω των επίσημων μηχανισμών της Κεντρικής Τράπεζας του Ιράν.
Η ιρανική πλευρά θεωρεί ότι πρόκειται για ένα από τα σημαντικότερα οικονομικά οφέλη που προέκυψαν από τον τελευταίο γύρο διαπραγματεύσεων.
2222_16.jpg
Ishaq Dar (ΥΠΕΞ Πακιστάν): ΗΠΑ και Ιράν κατέληξαν πως η διπλωματία αποτελεί τη μόνη οδό για την επίλυση της κρίσης


Σύμφωνα με το πρακτορείο Mehr, ο υπουργός Εξωτερικών του Πακιστάν, Ishaq Dar, δήλωσε σε συνέντευξή του στα τηλεοπτικά δίκτυα Al Arabiya και Al Hadath ότι το Ιράν και οι Ηνωμένες Πολιτείες κατέληξαν στο συμπέρασμα πως η διπλωματία αποτελεί τη μόνη οδό για την επίλυση της κρίσης.
Όπως ανέφερε, οι δύο πλευρές έχουν πλέον εισέλθει σε φάση ουσιαστικής προόδου.
«Οι Ηνωμένες Πολιτείες ζητούσαν τη μεταφορά των αποθεμάτων ουρανίου του Ιράν.
Εμείς καταλήξαμε σε μια λύση που προβλέπει τη μείωση του επιπέδου εμπλουτισμού των ιρανικών αποθεμάτων ουρανίου.
Τα αποθέματα αυτά παραμένουν αποθηκευμένα υπόγεια», δήλωσε ο Dar.
Ο Πακιστανός υπουργός Εξωτερικών εκτίμησε ότι το ζήτημα των αποθεμάτων ουρανίου μπορεί να επιλυθεί στο πλαίσιο μίας από τις τρεις τεχνικές ομάδες εργασίας που έχουν συγκροτηθεί.
Παράλληλα, τόνισε ότι το Πακιστάν πέτυχε να φέρει στο ίδιο τραπέζι ΗΠΑ και Ιράν για πρώτη φορά έπειτα από 47 χρόνια.
«Η μεταξύ τους αντιπαράθεση υπήρξε τρομακτική και είχε αρνητικές επιπτώσεις στην οικονομία», σημείωσε ο Dar αναφέροντας πως στις συνομιλίες συμμετέχουν τρεις τεχνικές ομάδες που εξετάζουν:
- το πυρηνικό πρόγραμμα του Ιράν,
- τα δεσμευμένα ιρανικά περιουσιακά στοιχεία,
- την κατάσταση στον Λίβανο.

Ti θα γίνει στο Hormuz

Ο ίδιος υπογράμμισε ότι η κατάσταση στα Στενά του Hormuz πρέπει να επανέλθει στα προπολεμικά επίπεδα.
«Κατά τη διάρκεια της 60ήμερης περιόδου δεν θα επιβληθούν δασμοί ή τέλη διέλευσης στα Στενά του Ηormuz και τα πλοία θα μπορούν να διέρχονται ελεύθερα από την περιοχή», δήλωσε ο Πακιστανός ΥΠΕΞ.
Πρόσθεσε επίσης ότι η Κίνα υποστηρίζει την ελεύθερη ναυσιπλοΐα στα Στενά του Ηormuz χωρίς επιβολή τελών.
«Τα πλοία μπορούν ήδη να κινούνται κανονικά και προς τις δύο κατευθύνσεις και δεν επιβάλλονται χρεώσεις πέραν των συνήθων τελών διέλευσης ή παροχής υπηρεσιών», ανέφερε ο Dar.
Ο Dar τόνισε ακόμη ότι οι «προκλητικές επιθέσεις» του Ισραήλ στον Λίβανο πρέπει να σταματήσουν και αποκάλυψε ότι το Πακιστάν συμφώνησε με τους υπουργούς Εξωτερικών της Σαουδικής Αραβίας, της Αιγύπτου και της Τουρκίας να επανενεργοποιήσουν τις διπλωματικές πρωτοβουλίες για τη Λωρίδα της Γάζας.
221_2.png
Παρακολουθούσε ο Trump

Ο υπουργός Εξωτερικών του Πακιστάν δήλωσε επίσης ότι ο Donald Trump παρακολουθούσε προσωπικά την πορεία των διαπραγματεύσεων.
«Ελπίζουμε ότι η διαδικασία θα συνεχιστεί θετικά.
Η εκτίμησή μας είναι ότι η επόμενη φάση των συνομιλιών μεταξύ Ιράν και ΗΠΑ θα είναι η δυσκολότερη.
Ωστόσο, είμαστε βέβαιοι ότι μπορούν να καταλήξουν σε οριστική συμφωνία, καθώς αυτό εξυπηρετεί τα συμφέροντα όλων», ανέφερε.
Κατά τον Dar, το μνημόνιο κατανόησης δεν περιλαμβάνει αρνητικά σημεία για καμία από τις δύο πλευρές, ενώ το θέμα των κυρώσεων κατά του Ιράν θα εξεταστεί διμερώς μεταξύ Τεχεράνης και Ουάσιγκτον.
Τέλος, σημείωσε ότι οι προσπάθειες διαμεσολάβησης υποστηρίζονται από τη Σαουδική Αραβία, το Κατάρ, την Αίγυπτο και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα ενώ το Ιράν έχει εκφράσει ικανοποίηση για την πορεία των διαπραγματεύσεων και έχει συμφωνήσει στη μείωση του επιπέδου εμπλουτισμού των αποθεμάτων ουρανίου του.
2282083905
Τι αναφέρει η κοινή ανακοίνωση

Κατόπιν των 18 και πλέον ωρών διαπραγματεύσεων, το Κατάρ και το Πακιστάν, που διαμεσολαβούν μεταξύ του Ιράν και των Ηνωμένων Πολιτειών, εξέδωσαν κοινή ανακοίνωση, που αποτελεί και το επίσημο έγγραφο καταγραφής των συμφωνιών μεταξύ των δύο πλευρών.
«Η πρώτη συνεδρίαση των διαπραγματεύσεων υψηλού επιπέδου στο πλαίσιο του Μνημονίου Κατανόησης της Ισλαμαμπάντ ολοκληρώθηκε στο Burgenstok της Ελβετίας, με τη συμμετοχή εκπροσώπων της Ισλαμικής Δημοκρατίας του Ιράν, των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής και των δύο διαμεσολαβητών, του Κράτους του Κατάρ και της Ισλαμικής Δημοκρατίας του Πακιστάν.
Η συνάντηση στη λίμνη της Λουκέρνης πραγματοποιήθηκε σε θετικό και εποικοδομητικό κλίμα.
Επιτεύχθηκε ενθαρρυντική πρόοδος, συμπεριλαμβανομένης της δημιουργίας μηχανισμού για περαιτέρω τεχνικές διαπραγματεύσεις.
Στο πλαίσιο του μνημονίου, τα μέρη συμφώνησαν στη σύσταση Επιτροπής Υψηλού Επιπέδου, η οποία θα αναλάβει την πολιτική εποπτεία της διαδικασίας διαμεσολάβησης.
Οι επικεφαλής διαπραγματευτές θα υποβάλλουν τακτικές αναφορές στην Επιτροπή Υψηλού Επιπέδου και θα ηγούνται ομάδων εργασίας που θα επικεντρώνονται στο πυρηνικό ζήτημα, στις κυρώσεις, καθώς και σε ομάδα παρακολούθησης και επίλυσης διαφορών, προκειμένου να διασφαλιστεί η αποτελεσματική εφαρμογή του μνημονίου και η προώθηση άλλων σχετικών θεμάτων.
trump_31.webp
Οδικός χάρτης 60 ημερών

Η Επιτροπή Υψηλού Επιπέδου συμφώνησε σε έναν οδικό χάρτη για την επίτευξη οριστικής συμφωνίας εντός 60 ημερών, δημιουργώντας τις προϋποθέσεις για την άμεση έναρξη περαιτέρω τεχνικών διαπραγματεύσεων.

Γραμμή επικοινωνίας Hormuz

Επιπλέον, δημιουργήθηκε γραμμή επικοινωνίας μεταξύ των δύο πλευρών για τη χρονική περίοδο που προβλέπεται στην παράγραφο 5 του μνημονίου, με στόχο την αποτροπή περιστατικών και παρεξηγήσεων και τη διασφάλιση της ασφαλούς διέλευσης εμπορικών πλοίων από τα Στενά του Hormuz.
horm_11.jpg
«Aγκάθι» ο Λίβανος

Παράλληλα, τα μέρη συμφώνησαν στη δημιουργία μονάδας αποκλιμάκωσης της έντασης με τη συμμετοχή των δύο πλευρών και του Λιβάνου, υπό τη διευκόλυνση των διαμεσολαβητών, προκειμένου να διασφαλιστεί η τήρηση της συμφωνίας για τον τερματισμό των στρατιωτικών επιχειρήσεων στον Λίβανο, σύμφωνα με το μνημόνιο.
Οι τεχνικές διαπραγματεύσεις θα συνεχιστούν έως το τέλος της εβδομάδας στο θέρετρο του Buergenstock και θα καλύψουν όλα τα σχετικά ζητήματα.
Οι διαμεσολαβητές θα καταβάλουν κάθε δυνατή προσπάθεια ώστε οι συνομιλίες να συνεχιστούν σε εποικοδομητικό κλίμα, με στόχο την επίτευξη οριστικής συμφωνίας.
Το Κράτος του Κατάρ και η Ισλαμική Δημοκρατία του Πακιστάν εκφράζουν την ειλικρινή τους εκτίμηση προς τις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής και την Ισλαμική Δημοκρατία του Ιράν για τη συνεχή προσήλωσή τους στη διπλωματία και στην ειρηνική επίλυση της διαφοράς.
Οι διαμεσολαβητές ευχαριστούν επίσης τις αδελφές και φίλες χώρες για τη συνεχή υποστήριξή τους και τη σημαντική συμβολή τους στις εν εξελίξει διαπραγματεύσεις» αναφέρει η ανακοίνωση.
neg_1.jpg
Araghchi (ΥΠΕΞ Ιράν): Η πρώτη πραγματική δοκιμασία

Ο Abbas Araghchi, μετά την ολοκλήρωση των εντατικών διαπραγματεύσεων, έγραψε στον προσωπικό του λογαριασμό σε μέσο κοινωνικής δικτύωσης: «Η ακούραστη διαμεσολάβηση του Πακιστάν και του Κατάρ οδήγησε σε σημαντικές προόδους για τον τερματισμό του πολέμου στον Λίβανο.
Παράλληλα, ανεστάλησαν οι κυρώσεις στις εξαγωγές πετρελαίου και πετροχημικών προϊόντων, ήρθη ο ναυτικός αποκλεισμός, αποδεσμεύτηκε μέρος των δεσμευμένων περιουσιακών στοιχείων και τέθηκε σε εφαρμογή ένα μεγάλο σχέδιο ανασυγκρότησης και οικονομικής ανάπτυξης του Ιράν» είπε ο Ιρανός ΥΠΕΞ.
«Η πρώτη πραγματική δοκιμασία: η μονάδα αποτροπής συγκρούσεων (de-confliction cell) στον Λίβανο» τόνισε ο Araghchi.

Baghaei (εκπρόσωπος ΥΠΕΞ Ιράν): Οι ΗΠΑ δεν μπορούν να αποφύγουν την εφαρμογή των δεσμεύσεων τους

Ο εκπρόσωπος του ιρανικού Υπουργείου Εξωτερικών, Esmaeil Baghaei, δήλωσε ότι οι συνομιλίες μεταξύ Ιράν και Ηνωμένων Πολιτειών στην Ελβετία κατέγραψαν πρόοδο σε ζητήματα άρσης κυρώσεων και εξαγωγών πετρελαίου, υπογραμμίζοντας παράλληλα ότι η Ουάσιγκτον δεν μπορεί να αποφύγει την εφαρμογή των δεσμεύσεών της.
Σε δηλώσεις του στο κρατικό πρακτορείο ειδήσεων IRNA, ο Baghaei ανέφερε ότι οι διαπραγματεύσεις διήρκεσαν περίπου 18 ώρες και σημειώθηκε πρόοδος σε διάφορα μέτωπα.
«Η πώληση ιρανικού πετρελαίου, η έκδοση των απαραίτητων αδειών για τις εξαγωγές πετρελαίου και η αποδέσμευση των περιορισμένων ή παγωμένων περιουσιακών στοιχείων του Ιράν ήταν μεταξύ των θεμάτων που συζητήθηκαν λεπτομερώς», δήλωσε ο Ιρανός αξιωματούχος, ο οποίος πρόσθεσε ότι τα ζητήματα αυτά «θα πρέπει, κανονικά, να περάσουν σύντομα στη φάση της εφαρμογής».
Ο Baghaei αποκάλυψε επίσης ότι οι συνομιλίες διακόπηκαν προσωρινά μετά από απειλητικές δηλώσεις του Donald Trump, οι οποίες οδήγησαν την ιρανική αντιπροσωπεία να αποχωρήσει από τη συνάντηση.
Σύμφωνα με τον ίδιο, οι επαφές συνεχίστηκαν μέσω των διαμεσολαβητών.
«Ήμασταν αποφασισμένοι να αξιοποιήσουμε αυτή την ευκαιρία ώστε να διασφαλίσουμε ότι η άλλη πλευρά θα εκπληρώσει τις δεσμεύσεις της», τόνισε.
Αναφερόμενος στο πυρηνικό ζήτημα, ο Ιρανός εκπρόσωπος ξεκαθάρισε ότι οι επίσημες διαπραγματεύσεις για το πυρηνικό πρόγραμμα δεν έχουν ακόμη ξεκινήσει.
Παράλληλα, μετέφερε την προειδοποίηση του Ιρανού υπουργού Εξωτερικών Abbas Araghchi προς τις Ηνωμένες Πολιτείες να μην επαναλάβουν, όπως είπε, «υπερβολικές και παράλογες θέσεις».
Ο Baghaei υπογράμμισε ότι η συμφωνημένη δομή αμοιβαίων υποχρεώσεων λειτουργεί ως μηχανισμός εγγυήσεων.
«Η ίδια αυτή διάρθρωση των δεσμεύσεων δημιουργεί ένα είδος εγγύησης.
Όλοι αυτοί οι μηχανισμοί πρέπει να εφαρμοστούν με τέτοιο τρόπο ώστε η άλλη πλευρά να μην μπορεί να υπεκφύγει των υποχρεώσεών της», δήλωσε.
Κατέληξε επαναλαμβάνοντας τη βασική θέση της Τεχεράνης: «Η βάση είναι δέσμευση έναντι δέσμευσης. Κάθε βήμα που κάνουμε πρέπει να συνοδεύεται από την αμοιβαία εφαρμογή των δεσμεύσεων από την άλλη πλευρά».

Qaani (Φρουροί της Επανάστασης): Ταπείνωση και ήττα για Ισραήλ αν δεν φύγει από τον νότιο Λίβανο

Ο επικεφαλής της Δύναμης Quds των Φρουρών της Επανάστασης, Esmail Qaani, προειδοποίησε το Ισραήλ να αποχωρήσει από τον νότιο Λίβανο, διαφορετικά κινδυνεύει να αντιμετωπίσει μια επανάληψη της άνευ όρων αποχώρησής του από τη χώρα το 2000.
Σε ανάρτησή του στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ο Qaani δήλωσε ότι εάν το Ισραήλ επιμείνει σε αυτό που χαρακτήρισε ως «επιθετικότητα και κατοχή», θα εκδιωχθεί με «ταπείνωση και ήττα», σύμφωνα με το κρατικό δίκτυο Press TV.
«Αν δεν αποχωρήσετε από τον νότιο Λίβανο με τα δικά σας πόδια, θα επαναληφθεί το έπος του 2000, η ίδια χρονιά κατά την οποία εγκαταλείψατε αυτή τη γη μέσα στην ντροπή», ανέφερε ο Qaani.
«Η επιλογή είναι δική σας», πρόσθεσε.
12_261.jpg
Saar (ΥΠΕΞ Ισραήλ): Θα τηρούμε την εκεχειρία όσο την τηρεί η Hezbollah

Ο υπουργός Εξωτερικών του Ισραήλ, Gideon Saar,
δήλωσε στον υπουργό Εξωτερικών της Νέας Ζηλανδίας, Winston Peters, ότι το Ισραήλ θα συνεχίσει να τηρεί την εκεχειρία στον Λίβανο, υπό την προϋπόθεση ότι η Hezbollah δεν θα την παραβιάσει.
«Δεν έχουμε εδαφικές φιλοδοξίες στον Λίβανο, αλλά δεν πρόκειται να αποσυρθούμε από τη ζώνη ασφαλείας και να εκθέσουμε τους πολίτες μας σε επιθέσεις της Hezbollah ή σε πιθανή εισβολή» είπε ο Ισραηλινός ΥΠΕΞ, τονίζοντας ότι η κυριαρχία του Λιβάνου έχει παραβιαστεί εδώ και δεκαετίες από αυτό που χαρακτήρισε ως «έμμεση κατοχή» του Ιράν μέσω της Hezbollah.
«Είναι προς το συμφέρον τόσο του Λιβάνου όσο και του Ισραήλ να διαλυθεί το τρομοκρατικό κράτος της Hezbollah», πρόσθεσε.
Οι δηλώσεις του Saar έρχονται ενώ συνεχίζονται οι διεθνείς διαβουλεύσεις για την εφαρμογή της εκεχειρίας στον Λίβανο και τη δημιουργία νέων μηχανισμών παρακολούθησης της κατάπαυσης του πυρός που συζητήθηκαν στις πρόσφατες συνομιλίες μεταξύ ΗΠΑ και Ιράν στην Ελβετία.

Συνομιλία Λιβάνου με ΗΠΑ, Κατάρ

Ο Πρόεδρος του Λιβάνου, Joseph Aoun, είχε τηλεφωνική επικοινωνία με τον Αντιπρόεδρο των Ηνωμένων Πολιτειών, JD Vance, τον ανώτερο σύμβουλο του Λευκού Οίκου Jared Kushner και τον Πρωθυπουργό και Υπουργό Εξωτερικών του Κατάρ, Mohammed bin Abdulrahman Al Thani, σύμφωνα με ανακοίνωση της λιβανικής προεδρίας.
Κατά τη διάρκεια της συνομιλίας συζητήθηκαν τρόποι ενίσχυσης και σταθεροποίησης της εκεχειρίας μεταξύ Λιβάνου και Ισραήλ, καθώς και μέτρα για την αποκλιμάκωση των ισραηλινών στρατιωτικών επιχειρήσεων.
Σύμφωνα με την ανακοίνωση, οι συμμετέχοντες εξέτασαν συγκεκριμένα βήματα που θα μπορούσαν να συμβάλουν στην εφαρμογή της συμφωνίας, συμπεριλαμβανομένης της πιθανότητας δημιουργίας ενός κοινού μηχανισμού συντονισμού (coordination cell) για την παρακολούθηση της τήρησης της εκεχειρίας.
Η συζήτηση συνδέεται άμεσα με τις πρόσφατες διαπραγματεύσεις ΗΠΑ–Ιράν στην Ελβετία, όπου είχε επίσης τεθεί η πρόταση δημιουργίας μηχανισμού «αποσυμπίεσης συγκρούσεων» (de-confliction cell) με τη συμμετοχή του Λιβάνου και τη διαμεσολάβηση του Κατάρ και του Πακιστάν, με στόχο τη διασφάλιση του τερματισμού των στρατιωτικών επιχειρήσεων στο λιβανικό έδαφος.
6656555.png

Thomas Warrick (ερευνητής Atlantic Council): Πραγματικά δύσκολες οι τεχνικές διαπραγματεύσεις

Οι επικείμενες τεχνικές διαπραγματεύσεις μεταξύ ΗΠΑ και Ιράν θα είναι «πραγματικά δύσκολες» και ενδέχεται να διαρκέσουν περισσότερο από τις 60 ημέρες που προβλέπει η προσωρινή συμφωνία, εκτιμά ο Thomas Warrick, μη μόνιμος ανώτερος ερευνητής του Atlantic Council.
«Δεν μπορεί να υπάρξει συμφωνία για το πυρηνικό πρόγραμμα χωρίς να υπάρξει ταυτόχρονα συμφωνία για τις κυρώσεις και τα δεσμευμένα περιουσιακά στοιχεία», δήλωσε ο Warrick στο Al Jazeera.
«Πρόκειται για μια διαδικασία όπου η μία πλευρά παραχωρεί αυτό που επιθυμεί περισσότερο η άλλη και, σε αντάλλαγμα, λαμβάνει αυτό που θέλει η ίδια», πρόσθεσε.
Αναφερόμενος στο πυρηνικό ζήτημα, ο Warrick υποστήριξε ότι το μεγαλύτερο εμπόδιο αφορά τη διαχείριση των αποθεμάτων εμπλουτισμένου ουρανίου του Ιράν.
«Η απομάκρυνση ή η αραίωση του εμπλουτισμένου ουρανίου θα απαιτούσε τη συμμετοχή αρκετών χιλιάδων ανθρώπων, πιθανότατα περίπου 1.000 Αμερικανών, οι οποίοι θα έπρεπε να εισέλθουν σε ορισμένες από τις πιο ευαίσθητες πυρηνικές εγκαταστάσεις του Ιράν», ανέφερε, αναφερόμενος στην αμερικανική απαίτηση να έχει η Ουάσιγκτον ρόλο στη διαδικασία μείωσης των ιρανικών αποθεμάτων.
«Δεν μπορώ να φανταστώ ότι το Ιράν θα ήταν ιδιαίτερα ευχαριστημένο με μια τέτοια ιδέα», σημείωσε.
Ο Warrick τόνισε επίσης ότι η άρση των οικονομικών κυρώσεων κατά του Ιράν δεν θα είναι απαραίτητα εύκολη, ειδικά στην περίπτωση κυρώσεων που έχουν επιβληθεί από το αμερικανικό Κογκρέσο.
«Το Κογκρέσο είναι αυτή τη στιγμή πολύ δυσαρεστημένο με τη συμφωνία.
Και δεν είναι καθόλου βέβαιο ότι θα συμφωνήσει στην άρση ορισμένων από τις κυρώσεις που το Ιράν ζητά να καταργηθούν», δήλωσε.
Καταλήγοντας, υπογράμμισε ότι οι τεχνικές συνομιλίες δεν θα είναι απλώς δύσκολες, αλλά εξαιρετικά περίπλοκες.
«Δεν είναι μόνο ότι οι τεχνικές διαπραγματεύσεις θα είναι δύσκολες.
Είναι πραγματικά δύσκολες και ορισμένα από τα ζητήματα θα απαιτήσουν συζητήσεις που ξεκάθαρα θα ξεπεράσουν το χρονικό όριο των επόμενων 60 ημερών», ανέφερε.
11_283.jpg
Εμπλοκή και απειλές


Νωρίτερα ο Trump απείλησε να επαναλάβει τους βομβαρδισμούς κατά του Ιράν και να αναλάβει τον έλεγχο των Στενών του Hormuz δηλώνοντας: «Αν δεν καταλήξουν σε συμφωνία, θα επιβάλουμε διόδια».
Ο Trump αποκάλυψε επίσης ότι απηύθυνε αυστηρές προειδοποιήσεις προς Ιρανούς αξιωματούχους σχετικά με το ενδεχόμενο κλεισίματος της στρατηγικής θαλάσσιας οδού.
«Αν τα κλείσετε (τα Στενά του Hormuz), δεν θα έχετε χώρα», δήλωσε ότι είπε στους Ιρανούς αξιωματούχους.
«Δεν θα καταφέρετε καν να επιστρέψετε στη γαμ...νη χώρα σας», πρόσθεσε.
Ο εκπρόσωπος του ιρανικού υπουργείου Εξωτερικών, Esmaeil Baghaei, δήλωσε, σύμφωνα με τα κρατικά μέσα ενημέρωσης, ότι το Ιράν αρχικά αρνήθηκε να συνεχίσει τις συνομιλίες μετά τη δημοσιοποίηση των απειλών του Trump.
synodos.jpg
Πριν τον Trump όλα κυλούσαν ομαλά 

Ο πρώτος γύρος των συνομιλιών ολοκληρώθηκε στις 18:30 ώρα Ελλάδας την Κυριακή 21/6 και επρόκειτο να ακολουθήσουν τεχνικές διαβουλεύσεις, πριν τα ναρκοθετήσει όλα ο Αμερικανός πρόεδρος. 
Στο επίκεντρο των συζητήσεων βρέθηκαν η εφαρμογή του μνημονίου κατανόησης που έχει ήδη συμφωνηθεί, οι αμερικανικές κυρώσεις, η αποδέσμευση ιρανικών περιουσιακών στοιχείων, η κατάσταση στον Λίβανο και το ζήτημα των Στενού των Hormuz.
Το Ιράν είχε πετύχει ήδη τον πρώτο στόχο, που έθεσε, καθώς αποδεσμεύονται 6 δισ. δολ. κεφαλαίων που βρίσκονται στο Κατάρ ενώ άμεσος στόχος είναι το ξεπάγωμα συνολικά 24 δισ. από τα συνολικά 100 δισ. 
Το Ιράν είχε ξεκαθαρίσει πως είναι διατεθειμένο να συνεχίσει τον διάλογο, αλλά μόνο υπό όρους αμοιβαίου σεβασμού και πλήρους εφαρμογής των συμφωνημένων δεσμεύσεων.
Στο πλαίσιο αυτό και αφού το Ισραήλ συμμορφώθηκε σε εκεχειρία στον Λίβανο άρχισε η σταδιακή επαναλειτουργία των Στενών του Hormuz μετά από άδεια των Φρουρών της Επανάστασης (IRGC).

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης