Στο πρώτο δεκαήμερο του μήνα οι τέσσερις εκπρόσωποι των θεσμών θα έρθουν για μία γρήγορη επίσκεψη στην Αθήνα...
Με την ελπίδα ότι το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο δεν θα βγάλει από το... μανίκι του πρόσθετες απαιτήσεις για μέτρα - που θα αναγκάσουν την ελληνική πλευρά να εγκαταλείψει για μία ακόμη φορά τις περίφημες «κόκκινες γραμμές» της - ετοιμάζεται η κυβέρνηση να ριχθεί από το φθινόπωρο στην μάχη της τρίτης αξιολόγησης.
Ένα πρώτο «δείγμα γραφής» ότι το συμπληρωματικό Μνημόνιο «τρέχει» κανονικά και δεν παρατηρείται καμία καθυστέρηση ως προς το «πακέτο» των δράσεων που έχουν συμφωνηθεί καλείται να παρουσιάσει το οικονομικό επιτελείο τον Σεπτέμβριο.
Στο πρώτο δεκαήμερο του μήνα οι τέσσερις εκπρόσωποι των θεσμών θα έρθουν για μία γρήγορη επίσκεψη στην Αθήνα προκειμένου να βάλουν την «ατζέντα» των θεμάτων της τρίτης αξιολόγησης και να βολιδοσκοπήσουν την πρόοδο του ελληνικού προγράμματος.
Στο πρώτο αυτό ραντεβού που θα έχουν οι δύο πλευρές - αμφότερα ανανεωμένες ( επίκειται αλλαγή φρουράς στους βασικούς πρωταγωνιστές της Ε.Ε. και εκτός απροόπτου και στο ΔΝΤ με νέους να αναλαμβάνουν «θέσεις-κλειδιά» στο τελευταίο έτος του μνημονίου, ενώ σενάρια ανασχηματισμού υπάρχουν και για το ελληνικό οικονομικό επιτελείο) - θα εξεταστεί η πορεία των 66 προαπαιτούμενων ( παλιά και νέα) που θα πρέπει να έχουν εκπληρωθεί από την πλευρά της Ελλάδας.
Βέβαια αναλυτικό «τσεκ» σε όλο το «μπουκέτο» των μνημονιακών δράσεων, που φθάνουν τα 113 μέχρι το τέλος του προγράμματος, θα υπάρξει όταν ο έλεγχος ξεκινήσει κανονικά.
Επειδή όμως η τρίτη αξιολόγηση έχει ιδιαίτερη σημασία για τους δανειστές, σύμφωνα με πληροφορίες το ενδιαφέρον από τους ξένους θα ξεκινήσει από πολύ νωρίς για να «σταλούν» και τα ανάλογα «τελεσίγραφα».
Σε αυτό το πλαίσιο το «μπρα-ντε-φερ» θα είναι ιδιαίτερα… ανταγωνιστικό και όλοι πλέον εύχονται ότι το ΔΝΤ «θα έρθει στην Αθήνα για να κλείσει τη συμφωνία και όχι για να κωλυσιεργήσει…».
Στο υπουργείο Οικονομικών έχουν αρχίσει από τώρα και τους «ζώνουν τα φίδια» με τις επιπλέον παρεμβάσεις που έχει ζητήσει για το 2019 το ΔΝΤ μέσα από το τεχνικό κείμενο της έκθεσης αλλά και από την εκτίμηση του ότι «τα αντίμετρα θα πρέπει να καθυστερήσουν, τουλάχιστο έως το 2023».
Η φράση αυτή του ΔΝΤ μπορεί σημαίνει και τίποτα ή μπορεί να σημαίνει και την ολική ανατροπή στα όσα έχουν θεσμοθετηθεί. Αυτό θα το μάθουμε το Σεπτέμβριο όπου τότε θα αποκαλυφθούν οι πραγματικές προθέσεις του Ταμείου.
Για την ώρα μένουμε στα κείμενα της έκθεσης και συγκεκριμένα στην εμπροσθοβαρή περικοπή του αφορολόγητου, από το 2019 και όχι από το 2020 και στις επισημάνσεις του ΔΝΤ για το εργασιακό όπου ζητά να μην αναστραφούν οι παρεμβάσεις στις συλλογικές διαπραγματεύσεις μετά το τέλος του προγράμματος, αλλά και να ανοίξει περισσότερο το Κυριακάτικο Εμπόριο.
Το Ταμείο αναφέρει επίσης ότι «η πρόοδος των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων απέχει πολύ από αυτό που απαιτείται», κάνει λόγο για «περιορισμένη πολιτική και λαϊκή υποστήριξη» και ασκεί κριτική για τα εμπόδια που παραμένουν στις αγορές.
Τα 21 νέα προαπαιτούμενα με βάση την ελληνική επιστολή
Α. ΔΗΜΟΣΙΟΝΟΜΙΚΗ ΣΤΑΘΕΡΟΤΗΤΑ
Έως τον Σεπτέμβριο του 2017
1. Νόμος για τον καθορισμό ανώτατων ορίων για συμβάσεις ορισμένου χρόνου για το 2017-18 Διασφάλιση ότι οι μετατροπές προσωρινών σε μόνιμες θέσεις μετά από δικαστικές αποφάσεις είναι σύμφωνες με το Μνημόνιο.
2. Θέσπιση νομοθεσίας για την αντιμετώπιση της καθυστέρησης στην δικαιοσύνη.
3. Ολοκλήρωση ανεξάρτητης αξιολόγησης (από ανεξάρτητο ελεγκτή) στις οφειλές του κράτους προς ιδιώτες.
Έως τον Οκτώβριο του 2017
4. Ενσωμάτωση της κεντρικής κυβέρνησης και άλλων μεγάλων φορέων της γενικής κυβέρνησης στον κεντρικό λογαριασμό χαρτοφυλακίου του Δημοσίου.
Έως τον Δεκέμβριο του 2017
5. Ολοκλήρωση του επανϋπολογισμού των συντάξεων στο ήμισυ των συνταξιούχων
6. Διασφάλιση ότι η Ανεξάρτητη Αρχή Εσόδων διαθέτει κατάλληλα συστήματα ανάλυσης κινδύνου και εξειδικευμένο προσωπικό.
7. Τροποποίηση του κώδικα δημόσιων εσόδων συμπεριλαμβανομένων των ηλεκτρονικών δημοπρασιών.
8. Ευθυγράμμιση των αντικειμενικών αξιών με τις τιμές της αγοράς.
Έως τον Μάρτιο του 2018
9. Θέσπιση νομοθεσίας για την κωδικοποίηση και την απλούστευση της νομοθεσίας ΦΠΑ, αντιμετώπιση της απάτης στον τομέα του ΦΠΑ.
Έως τον Ιούνιο του 2018
10. Νομοθέτηση και εφαρμογή ενός σύγχρονου και εκσυγχρονισμένου συστήματος κοινωνικών επιδομάτων στέγασης, οικογενειακών και αναπηρικών παροχών αναπηρίας, εξορθολογισμός των υπαρχόντων κοινωνικών προγραμμάτων.
11. Εφαρμογή ενός διαφανούς συστήματος για την παρακολούθηση της εκκαθάρισης των ληξιπρόθεσμων οφειλών.
Β. ΧΡΗΜΑΤΟΠΙΣΤΩΤΙΚΗ ΣΤΑΘΕΡΟΤΗΤΑ
Έως τον Αύγουστο του 2017
12.Καθολική εφαρμογή του εξωδικαστικού.
13. Πλήρης εφαρμογή του συστήματος των ηλεκτρονικών πλειστηριασμών.
14. Ολοκλήρωση της διαδικασίας πιστοποίησης των συνδίκων πτώχευσης.
Έως τον Σεπτέμβριο του 2017
15. Ολοκλήρωση από την ΤτΕ των παρεμβάσεων στις μη συστημικές τράπεζες και διασφάλιση ότι ι συνεταιριστικές τράπεζες καλύπτουν πιθανές κεφαλαιακές ελλείψεις.
16. Τροποποίηση της νομοθεσίας για την ενίσχυση της θέσης των εξασφαλισμένων πιστωτών.
Γ. ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗ
Έως τον Σεπτέμβριο του 2017
17. Ανάλυση του υφιστάμενου πλαισίου και νομοθέτηση παρεμβάσεων για την αύξηση του ελάχιστου ποσοστού συμμετοχής για την ψήφιση της απεργίας στο 50% των εκπροσώπων των συνδικάτων.
18. Ολοκλήρωση των παρεμβάσεων της εργαλειοθήκης 3 του ΟΟΣΑ
19. Υιοθέτηση οριζόντιων μέτρων για τη διευκόλυνση της αδειοδότησης των επενδύσεων.
Έως τον Δεκέμβριο του 2017
20. Νομοθεσία για την κατάργηση των εναπομενόντων περιορισμών (π.χ. γεωγραφική θέση, τιμολόγηση, εγκατάσταση κ.λπ.) για βασικά επαγγέλματα (π.χ. παρόχους υγειονομικής περίθαλψης, νομικούς κ.λπ.).
Έως τον Ιούνιο του 2018
21. Εφαρμογή των φάσεων παρακολούθησης της μεταρρύθμισης της αδειοδότησης επενδύσεων.
Μάριος Χριστοδούλου
www.bankingnews.gr
Ένα πρώτο «δείγμα γραφής» ότι το συμπληρωματικό Μνημόνιο «τρέχει» κανονικά και δεν παρατηρείται καμία καθυστέρηση ως προς το «πακέτο» των δράσεων που έχουν συμφωνηθεί καλείται να παρουσιάσει το οικονομικό επιτελείο τον Σεπτέμβριο.
Στο πρώτο δεκαήμερο του μήνα οι τέσσερις εκπρόσωποι των θεσμών θα έρθουν για μία γρήγορη επίσκεψη στην Αθήνα προκειμένου να βάλουν την «ατζέντα» των θεμάτων της τρίτης αξιολόγησης και να βολιδοσκοπήσουν την πρόοδο του ελληνικού προγράμματος.
Στο πρώτο αυτό ραντεβού που θα έχουν οι δύο πλευρές - αμφότερα ανανεωμένες ( επίκειται αλλαγή φρουράς στους βασικούς πρωταγωνιστές της Ε.Ε. και εκτός απροόπτου και στο ΔΝΤ με νέους να αναλαμβάνουν «θέσεις-κλειδιά» στο τελευταίο έτος του μνημονίου, ενώ σενάρια ανασχηματισμού υπάρχουν και για το ελληνικό οικονομικό επιτελείο) - θα εξεταστεί η πορεία των 66 προαπαιτούμενων ( παλιά και νέα) που θα πρέπει να έχουν εκπληρωθεί από την πλευρά της Ελλάδας.
Βέβαια αναλυτικό «τσεκ» σε όλο το «μπουκέτο» των μνημονιακών δράσεων, που φθάνουν τα 113 μέχρι το τέλος του προγράμματος, θα υπάρξει όταν ο έλεγχος ξεκινήσει κανονικά.
Επειδή όμως η τρίτη αξιολόγηση έχει ιδιαίτερη σημασία για τους δανειστές, σύμφωνα με πληροφορίες το ενδιαφέρον από τους ξένους θα ξεκινήσει από πολύ νωρίς για να «σταλούν» και τα ανάλογα «τελεσίγραφα».
Σε αυτό το πλαίσιο το «μπρα-ντε-φερ» θα είναι ιδιαίτερα… ανταγωνιστικό και όλοι πλέον εύχονται ότι το ΔΝΤ «θα έρθει στην Αθήνα για να κλείσει τη συμφωνία και όχι για να κωλυσιεργήσει…».
Στο υπουργείο Οικονομικών έχουν αρχίσει από τώρα και τους «ζώνουν τα φίδια» με τις επιπλέον παρεμβάσεις που έχει ζητήσει για το 2019 το ΔΝΤ μέσα από το τεχνικό κείμενο της έκθεσης αλλά και από την εκτίμηση του ότι «τα αντίμετρα θα πρέπει να καθυστερήσουν, τουλάχιστο έως το 2023».
Η φράση αυτή του ΔΝΤ μπορεί σημαίνει και τίποτα ή μπορεί να σημαίνει και την ολική ανατροπή στα όσα έχουν θεσμοθετηθεί. Αυτό θα το μάθουμε το Σεπτέμβριο όπου τότε θα αποκαλυφθούν οι πραγματικές προθέσεις του Ταμείου.
Για την ώρα μένουμε στα κείμενα της έκθεσης και συγκεκριμένα στην εμπροσθοβαρή περικοπή του αφορολόγητου, από το 2019 και όχι από το 2020 και στις επισημάνσεις του ΔΝΤ για το εργασιακό όπου ζητά να μην αναστραφούν οι παρεμβάσεις στις συλλογικές διαπραγματεύσεις μετά το τέλος του προγράμματος, αλλά και να ανοίξει περισσότερο το Κυριακάτικο Εμπόριο.
Το Ταμείο αναφέρει επίσης ότι «η πρόοδος των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων απέχει πολύ από αυτό που απαιτείται», κάνει λόγο για «περιορισμένη πολιτική και λαϊκή υποστήριξη» και ασκεί κριτική για τα εμπόδια που παραμένουν στις αγορές.
Τα 21 νέα προαπαιτούμενα με βάση την ελληνική επιστολή
Α. ΔΗΜΟΣΙΟΝΟΜΙΚΗ ΣΤΑΘΕΡΟΤΗΤΑ
Έως τον Σεπτέμβριο του 2017
1. Νόμος για τον καθορισμό ανώτατων ορίων για συμβάσεις ορισμένου χρόνου για το 2017-18 Διασφάλιση ότι οι μετατροπές προσωρινών σε μόνιμες θέσεις μετά από δικαστικές αποφάσεις είναι σύμφωνες με το Μνημόνιο.
2. Θέσπιση νομοθεσίας για την αντιμετώπιση της καθυστέρησης στην δικαιοσύνη.
3. Ολοκλήρωση ανεξάρτητης αξιολόγησης (από ανεξάρτητο ελεγκτή) στις οφειλές του κράτους προς ιδιώτες.
Έως τον Οκτώβριο του 2017
4. Ενσωμάτωση της κεντρικής κυβέρνησης και άλλων μεγάλων φορέων της γενικής κυβέρνησης στον κεντρικό λογαριασμό χαρτοφυλακίου του Δημοσίου.
Έως τον Δεκέμβριο του 2017
5. Ολοκλήρωση του επανϋπολογισμού των συντάξεων στο ήμισυ των συνταξιούχων
6. Διασφάλιση ότι η Ανεξάρτητη Αρχή Εσόδων διαθέτει κατάλληλα συστήματα ανάλυσης κινδύνου και εξειδικευμένο προσωπικό.
7. Τροποποίηση του κώδικα δημόσιων εσόδων συμπεριλαμβανομένων των ηλεκτρονικών δημοπρασιών.
8. Ευθυγράμμιση των αντικειμενικών αξιών με τις τιμές της αγοράς.
Έως τον Μάρτιο του 2018
9. Θέσπιση νομοθεσίας για την κωδικοποίηση και την απλούστευση της νομοθεσίας ΦΠΑ, αντιμετώπιση της απάτης στον τομέα του ΦΠΑ.
Έως τον Ιούνιο του 2018
10. Νομοθέτηση και εφαρμογή ενός σύγχρονου και εκσυγχρονισμένου συστήματος κοινωνικών επιδομάτων στέγασης, οικογενειακών και αναπηρικών παροχών αναπηρίας, εξορθολογισμός των υπαρχόντων κοινωνικών προγραμμάτων.
11. Εφαρμογή ενός διαφανούς συστήματος για την παρακολούθηση της εκκαθάρισης των ληξιπρόθεσμων οφειλών.
Β. ΧΡΗΜΑΤΟΠΙΣΤΩΤΙΚΗ ΣΤΑΘΕΡΟΤΗΤΑ
Έως τον Αύγουστο του 2017
12.Καθολική εφαρμογή του εξωδικαστικού.
13. Πλήρης εφαρμογή του συστήματος των ηλεκτρονικών πλειστηριασμών.
14. Ολοκλήρωση της διαδικασίας πιστοποίησης των συνδίκων πτώχευσης.
Έως τον Σεπτέμβριο του 2017
15. Ολοκλήρωση από την ΤτΕ των παρεμβάσεων στις μη συστημικές τράπεζες και διασφάλιση ότι ι συνεταιριστικές τράπεζες καλύπτουν πιθανές κεφαλαιακές ελλείψεις.
16. Τροποποίηση της νομοθεσίας για την ενίσχυση της θέσης των εξασφαλισμένων πιστωτών.
Γ. ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗ
Έως τον Σεπτέμβριο του 2017
17. Ανάλυση του υφιστάμενου πλαισίου και νομοθέτηση παρεμβάσεων για την αύξηση του ελάχιστου ποσοστού συμμετοχής για την ψήφιση της απεργίας στο 50% των εκπροσώπων των συνδικάτων.
18. Ολοκλήρωση των παρεμβάσεων της εργαλειοθήκης 3 του ΟΟΣΑ
19. Υιοθέτηση οριζόντιων μέτρων για τη διευκόλυνση της αδειοδότησης των επενδύσεων.
Έως τον Δεκέμβριο του 2017
20. Νομοθεσία για την κατάργηση των εναπομενόντων περιορισμών (π.χ. γεωγραφική θέση, τιμολόγηση, εγκατάσταση κ.λπ.) για βασικά επαγγέλματα (π.χ. παρόχους υγειονομικής περίθαλψης, νομικούς κ.λπ.).
Έως τον Ιούνιο του 2018
21. Εφαρμογή των φάσεων παρακολούθησης της μεταρρύθμισης της αδειοδότησης επενδύσεων.
Μάριος Χριστοδούλου
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών