Τελευταία Νέα
Οικονομία

Μεγάλες αποκλίσεις στους τόκους που θα πληρώνει η Ελλάδα για το χρέος μεταξύ Μεσοπρόθεσμου και Βουλής

Μεγάλες αποκλίσεις στους τόκους που θα πληρώνει η Ελλάδα για το χρέος μεταξύ Μεσοπρόθεσμου και Βουλής
Δηλαδή, η απόκλιση ανάμεσα στα δύο κείμενα ανέρχεται σε 5,7 δισ. ευρώ, ποσό που αντιστοιχεί στους τόκους μιας ολόκληρης χρονιάς!
«Μέρα με την νύχτα» απέχουν τα στοιχεία πληρωμών για τόκους την διετία 2020 - 2021 που επικαλέστηκε το Γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής με αυτά που προβλέπει το Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα Δημοσιονομικής Πολιτικής (2018-2021).
Οι υποχρεώσεις για τόκους της Ελληνικής Δημοκρατίας ανέρχονται σε 17,5 δισ. ευρώ συνολικά, όταν το ψηφισμένο από τη Βουλή και εγκεκριμένο από τους δανειστές Μεσοπρόθεσμο προβλέπει δαπάνες 11,8 δισ. ευρώ για την εξυπηρέτηση του δημόσιου χρέους.
 Δηλαδή, η απόκλιση ανάμεσα στα δύο κείμενα ανέρχεται σε 5,7 δισ. ευρώ, ποσό που αντιστοιχεί στους τόκους μιας ολόκληρης χρονιάς!
Πληροφορίες αναφέρουν ότι οι οικονομολόγοι της βουλής προέβησαν σε αυτόν τον υπολογισμό αξιοποιώντας στοιχεία του 2014 που είχε αποστείλει τότε στην Βουλή ο επικεφαλής του ΟΔΔΗΧ Στέλιος Παπαδόπουλος μετά από σχετική ερώτηση της βουλευτού της ΔΗΜΑΡ Μαρίας Γιαννακάκη.
Από αυτά προέκυπταν μεγάλες επιβαρύνσεις για τόκους το διάστημα μετά το 2020 που έληγε η περίοδος χάρητος των δέκα ετών για την εξόφληση των δανείων μαζί με τους τόκους  (2020- 2040)από το πρώτο Μνημόνιο (52,9 δισ. ευρώ) που έλαβε η χώρα από την ευρωζώνη.
Ο υπολογισμός είχε γίνει με τα τότε κυμαινόμενα επιτόκια (1,5% +  euribor 3μηνου) και από αυτή την διακύμανση προέκυπταν οι εξωφρενικοί τόκοι από τη στιγμή που «το 78% του χαρτοφυλακίου του χρέους βαρύνουν δάνεια κυμαινόμενου επιτοκίου».
Σύμφωνα με το Γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής αυτοί οι δαπάνες για τόκους φθάνουν στην εξαετία 2021-2026 το ποσό των 84,3 δισ. ευρώ, εκ των οποίων: 6,5 δισ. το 2020,11 δισ. το 2021, 24,5 δισ. το 2022, 17,5 δισ. το 2023, 13,6 δισ. το 2024, 9 δισ. το 2025, 8,6 δισ. το 2026.
Προφανώς οι δαπάνες για την εξυπηρέτηση του δημοσίου χρέους είναι πολύ μικρότερες τονίζουν αξιωματούχοι του υπουργείου Οικονομικών δείχνοντας το Μεσοπρόθεσμο που ψηφίστηκε στην Βουλή.

ΥΠΟΙΚ: Τα στοιχεία του Γραφείου Προϋπολογισμού της Βουλής για τους τόκους δεν είναι ακριβή

Σε εξέλιξη είναι η κόντρα του υπουργείου Οικονομικών και του Γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής με αφορμή την τριμηνιαία έκθεση και τις αναφορέςε περί χρεοκοπίας χωρίς ελάφρυνση του ελληνικού χρέους.
Όπως αναφέρει σε ανακοίνωσή του το υπουργείο Οικονομικών,  σέβεται απόλυτα την ανεξαρτησία του Γραφείου Προϋπολογισμού του Κράτους στη Βουλή, όπως και άλλων αντίστοιχων φορέων, και δε συνηθίζει να σχολιάζει τις εκθέσεις και τις απόψεις που εκφέρονται από τα μέλη του. Την ίδια στιγμή, ωστόσο, οφείλει να αποκαθιστά την πραγματικότητα όταν διαπιστώνονται σφάλματα.
Οι εκτιμήσεις για τις δαπάνες τόκων που αναφέρονται στην τριμηνιαία έκθεση Ιουλίου-Σεπτεμβρίου 2017 του Γραφείου Προϋπολογισμού του Κράτους στη Βουλή (σελ. 12) δεν είναι ακριβείς.
Οι εκτιμήσεις αυτές ανάγονται στα τέλη του 2013 όπου, μεταξύ άλλων, τα επιτόκια ήταν πολύ υψηλότερα και δεν είχαν εφαρμοστεί τα βραχυπρόθεσμα μέτρα για το χρέος τα οποία αποφασίστηκαν στο Eurogroup του Μάιου του 2016. Σημειώνεται, επίσης, ότι το 2013 το δημόσιο χρέος είχε σε ποσοστό 80% κυμαινόμενα επιτόκια.
Είναι επομένως άστοχο να προβαίνει κανείς σήμερα σε προβλέψεις για την περίοδο 2023-2026 με βάση στοιχεία που ίσχυαν πριν από τέσσερα χρόνια.
Με βάση τα νέα στοιχεία και τις εκτιμήσεις του Οργανισμού Διαχείρισης Δημοσίου Χρέους, οι τόκοι για την περίοδο 2021-2026 θα είναι μειωμένοι από 24% έως και 36% σε σχέση με τα όσα αναφέρονται στην έκθεση του Γραφείου Προϋπολογισμού του Κράτους, ανάλογα με τις παραδοχές που χρησιμοποιούνται για τον υπολογισμό τους.
Σε κάθε περίπτωση ο υπολογισμός των τόκων, στο μέτρο που το μεγαλύτερο μέρος δανεισμού έχει ακόμη κυμαινόμενο επιτόκιο, εξαρτάται προφανώς από τη μέθοδο πρόβλεψης των επιτοκίων.
Κατά συνέπεια, σε τόσο μακρινές περιόδους, η πιθανότητα σοβαρών αποκλίσεων είναι μεγάλη. Συνεπώς ο υπολογισμός αυτός επιβάλλεται να αναθεωρείται σε τακτά χρονικά διαστήματα.
Σε κάθε περίπτωση τα επίσημα στοιχεία για τις δαπάνες τόκων είναι αυτά που αναφέρονται στο Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2018-2021 και συγκεκριμένα:



Επιμένει ο Λιαργκόβας: Χωρίς ελάφρυνση, το ελληνικό χρέος δεν είναι βιώσιμο

Στα περί ελληνικής χρεοκοπίας επιμένει ο επικεφαλής του Γραφείου Προϋπολογισμού της Βουλής, Παναγιώτης Λιαργκόβας.
«Το έλεγε και η ίδια η κυβέρνηση ως αντιπολίτευση, χωρίς ελάφρυνση του χρέους, η χώρα οδεύει σε χρεοκοπία», ανέφερε ο κ. Λιαργκόβας, μετά την αντίδραση του υπουργού Οικονομικών, Ευκλείδη Τσακαλώτου, στις εκτιμήσεις του.
«Αν δεν γίνει κάτι με το χρέος, δεν είναι βιώσιμο.
Η περαιτέρω ρύθμιση είναι απαραίτητη», σημείωσε ο κ. Λιαργκόβας, μιλώντας στην τηλεόραση του Σκάι.
Επισημαίνεται ότι ο υπουργός Οικονομικών χαρακτήρισε λάθος τις εκτιμήσεις που διατυπώνονται στην τελευταία έκθεση του Γραφείου Προϋπολογισμού της Βουλής για το ύψος των τόκων που καλείται να καλύψει το ελληνικό δημόσιο τα επόμενα χρόνια.
«Εμείς λάθος δεν κάναμε.
Χρησιμοποιήσαμε επίσημα στοιχεία που έχουν κατατεθεί στη Βουλή.
Και ήταν τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία που είχαμε προς αξιοποίηση με ορίζοντα το 2026», ανέφερε από την πλευρά του ο κ. Λιαργκόβας.
Ο ίδιος επανέλαβε ότι το μείζον είναι πως η βιωσιμότητα του ελληνικού χρέους απαιτεί και ρύθμιση με μεσοπρόθεσμα μέτρα (αυτήν τη στιγμή εφαρμόζονται μόνο βραχυπρόθεσμα), τονίζοντας ότι αυτή είναι μία θέση την οποία υιοθετεί εξάλλου και η κυβέρνηση.
Αναφερόμενος στα προβλήματα που αντιμετωπίζει η ελληνική οικονομία, ο κ. Λιαργκόβας εστίασε στα εμπόδια που αντιμετωπίζει η επιχειρηματικότητα, κάνοντας ιδιαίτερη μνεία στην υψηλή φορολογία, στη γραφειοκρατία και στις καθυστερήσεις στην απονομή δικαιοσύνης.
Σημείωσε ότι το «κλειδί» είναι οι μεταρρυθμίσεις που θα ξεμπλοκάρουν την οικονομία και σε μικροοικονομικό επίπεδο, καθώς διαφορετικά η μακροοικονομική πρόοδος δεν θα αποφέρει αποτέλεσμα.

Τσακαλώτος: Λανθασμένες οι εκτιμήσεις του Γραφείου Προϋπολογισμού της Βουλής για τους τόκους

Λανθασμένες χαρακτήρισε τις προβλέψεις του Γραφείου Προϋπολογισμού της Βουλής ο υπουργός Οικονομικών, Ευκλείδης Τσακαλώτος, τονίζοντας ότι βασίστηκαν σε στοιχεία του Οργανισμού Διαχείρισης Δημοσίου Χρήματος που είχαν μεταβιβαστεί στη Βουλή το 2014.
«Πρόκειται για λάθος», ανέφερε στην Εφημερίδα των Συντακτών, ο κ.Τσακαλώτος σχολιάζοντας τις εκτιμήσεις του Γραφείου Προϋπολογισμού της Βουλής, για το ύψος των τόκων που καλείται να πληρώσει η Ελλάδα τα επόμενα χρόνια.
Το Γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής οδηγήθηκε σε λανθασμένες εκτιμήσεις, αξιοποιώντας στοιχεία του Οργανισμού Διαχείρισης Δημοσίου Χρήματος που είχαν μεταβιβαστεί στη Βουλή το 2014.
Έτσι εκτινάσσει τους τόκους στα 84,3 δισεκατομμύρια ευρώ την χρονική περίοδο 2021-2026, υποστήριξε ο κ.Τσακαλώτος.
Στην έκθεση του το Γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής χτυπά «καμπανάκι» για την υπερφορολόγηση, τονίζοντας ότι «σκοτώνει τις επενδύσεις και δημιουργεί αντικίνητρα για την εργασία».

Παραδέχεται το λάθος του το Γραφείο Προϋπολογισμού, στις εκτιμήσεις του για το χρέος

Με ανακοίνωσή του το Γραφείο Προϋπολογισμού του Κράτους στη Βουλή, παραδέχεται το λάθος στις εκτιμήσεις του για το χρέος και συγκκριμένα για τον υπολογισμό των τόκων των ετών 2020-2026.
Το Γραφείο αναφέρει ότι στις προαναφερόμενες εκτιμήσεις δεν υπολογίστηκαν οι ελαφρύνσεις που προκύπτουν από βραχυπρόθεσμες ή μεσοπρόθεσμες συμφωνίες με τους δανειστές.
Αναλυτικά η ανακοίνωση του Γραφείου Προϋπολογισμού του Κράτους στη Βουλή είναι η ακόλουθη:
«Μόνιμη μέριμνα του Γραφείου Προϋπολογισμού του Κράτους στη Βουλή (ΓΠΚΒ), εδώ και πέντε περίπου χρόνια, είναι η διατύπωση εμπεριστατωμένων εκτιμήσεων και προβλέψεων σχετικά με τα μακροοικονομικά και δημοσιονομικά μεγέθη της χώρας με τη μεγαλύτερη δυνατή επιστημονική ακρίβεια.
Ως εκ τούτου το ΓΠΚΒ διευκρινίζει τα εξής:
1. Τα στοιχεία που αναφέρονται στην τελευταία έκθεση αποτελούν μελλοντικές εκτιμήσεις των χρηματοδοτικών αναγκών για την αποπληρωμή των τόκων της περιόδου 2020-2026 και στηρίχθηκαν σε επίσημα στοιχεία που είχαν κατατεθεί στη Βουλή των Ελλήνων το 2014.
2. Στις προαναφερόμενες εκτιμήσεις δεν υπολογίστηκαν οι ελαφρύνσεις που προκύπτουν από βραχυπρόθεσμες ή μεσοπρόθεσμες συμφωνίες, οι οποίες ενδεχομένως να υπάρχουν σε επικαιροποιημένες ενημερώσεις, που όμως δεν ήταν στη διάθεση του ΓΠΚΒ κατά τη διάρκεια της κατάρτισης της πρόσφατης τριμηνιαίας έκθεσής του.
3. Αποδεχόμαστε την κριτική που ασκήθηκε στις εκτιμήσεις της τελευταίας έκθεσής μας αλλά αυτό δεν αλλάζει την ουσία της θέσης που υποστηρίζει το ΓΠΚΒ: εάν δεν προκύψουν μακροπρόθεσμες ελαφρύνσεις και ρυθμίσεις ικανές να απεγκλωβίσουν το ελληνικό κράτος από τις παγίδες που επιφέρει το υψηλό χρέος, μακροπρόθεσμα η βιωσιμότητα του χρέους τίθεται υπό σοβαρή διακινδύνευση ή ακόμη δεν είναι εφικτή.
Εν κατακλείδι, καθώς ο χρόνος λήξης του Προγράμματος Προσαρμογής (Μνημόνιο) πλησιάζει και θα ανοίξει ένας νέος κύκλος διαπραγματεύσεων με θέμα την ελάφρυνση του δημοσίου χρέους ώστε να καταστεί βιώσιμο, και καθώς το ζήτημα του χρέους είναι εθνικό, απαιτείται να διαμορφωθεί ένα περιβάλλον συναίνεσης και σύμπραξης όλων των δυνάμεων, πολιτικών και τεχνοκρατικών, για την επίτευξη της καλύτερης δυνατής λύσης για τη χώρα μας. Αυτή είναι και η ουσία της θέσης του ΓΠΚΒ όπως αποτυπώθηκε στη σχετική τριμηνιαία έκθεση».

Μ. Χριστοδούλου
www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης