Ο κ. Λιαργκόβας υπογραμμίζει τη σημασία για προσήλωση «στην πλήρη υλοποίηση του προγράμματος, αποφεύγοντας παλινωδίες, υπαναχωρήσεις από τα συμφωνηθέντα, καθυστερήσεις και μονομερείς ενέργειες»
«Η υποχρέωση της Ελλάδας να διατηρήσει επί πενταετία (2018 – 2022) πρωτογενή πλεονάσματα 3,5% του ΑΕΠ καθιστούν αρκετά δύσκολη την ουσιαστική βελτίωση της καθημερινότητας των πολιτών σύντομα», τονίζει σε συνέντευξή του στο bankingnews.gr (BN) ο καθηγητής Παναγιώτης Λιαργκόβας.
Ο κ. Λιαργκόβας θα παραμείνει επικεφαλής του Γραφείου Προϋπολογισμού μέχρι την επιλογή του διαδόχου του.
Σχολιάζοντας τον σχεδιασμό της κυβέρνησης περί εξόδου από το μνημόνιο τον Αύγουστο του 2018, ο καθηγητής επισημαίνει πως «ως τότε, απαιτείται από την ελληνική πλευρά η λήψη και η εφαρμογή πολιτικά δύσκολων και κοινωνικά ευαίσθητων μέτρων.
Υπογραμμίζει δε τη σημασία για προσήλωση «στην πλήρη υλοποίηση του προγράμματος, αποφεύγοντας παλινωδίες, υπαναχωρήσεις από τα συμφωνηθέντα, καθυστερήσεις και μονομερείς ενέργειες», τονίζοντας πως «η εμπειρία των τελευταίων ετών έχει σαφώς αναδείξει ότι οι καθυστερήσεις τελικά οδηγούν στην ανάγκη λήψης ακόμα δυσκολότερων και χειρότερων αποφάσεων».
Τέλος, αναφορικά με την αποχώρησή του από το Γραφείο Προϋπολογισμού του Κράτους στη Βουλή σημείωσε πως «την περίοδο 2012-2017, το Γ.Π.Κ.Β. πέτυχε την πρώτη θεσμική του κατάκτηση -καθόλου αυτονόητη μέχρι πριν από λίγα χρόνια- που ήταν η ομαλή και συνεχής λειτουργία του, χωρίς να επηρεάζεται το έργο του από αλλαγές κυβερνήσεων και Προέδρων της Βουλής».
«Εκ των πραγμάτων έχεις απέναντί σου την κυβέρνηση γιατί ο ρόλος του Γραφείου είναι ελεγκτικός. Όμως πρέπει να είσαι χρήσιμος στη χώρα έστω και με τίμημα να μην είσαι αρεστός στην εκάστοτε κυβέρνηση», κατέληξε.
Διαβάστε αναλυτικά τη συνέντευξη του Παναγιώτη Λιαργκόβα στο bankingnews.gr:
Έστω ότι καταφέρνουμε να εξασφαλίσουμε χρηματοδότηση από τις αγορές τον Αύγουστο του 2018.
Ποιες είναι οι πρακτικές αλλαγές στην καθημερινότητα, που θα δουν οι πολίτες από αυτό που κυβέρνηση και εταίροι ονομάζουν μεγάλη επιτυχία;
Λιαργκόβας: Όπως έχει παρατηρηθεί, υπάρχει σημαντική χρονική υστέρηση μεταξύ της βελτίωσης (ή επιδείνωσης) των δεικτών και αντίστοιχα της βελτίωσης (ή επιδείνωσης) της καθημερινότητας των πολιτών.
Σας υπενθυμίζω, ότι η ελληνική οικονομία ουσιαστικά μπήκε σε ύφεση το 2008, αλλά η συντριπτική πλειοψηφία των πολιτών αντιλήφθηκε τις πρώτες ανησυχητικές ενδείξεις για την οικονομική τους κατάσταση περίπου δύο χρόνια αργότερα.
Επίσης, υπάρχουν ήδη θεσμοθετημένα μέτρα (συντάξεις και αφορολόγητο) για το 2019 και το 2020.
Σε κάθε περίπτωση, η υποχρέωση της Ελλάδας να διατηρήσει επί πενταετία (2018 – 2022) πρωτογενή πλεονάσματα 3,5% του ΑΕΠ καθιστούν αρκετά δύσκολη την ουσιαστική βελτίωση της καθημερινότητας των πολιτών σύντομα.
Πώς θα καταφέρουμε να έχουμε συνεχείς, διατηρήσιμους ρυθμούς ανάπτυξης;
Λιαργκόβας: Η επίτευξη, αλλά περισσότερο η διατήρηση, υψηλών ρυθμών οικονομικής μεγέθυνσης είναι ο τελικός στόχος της οικονομικής πολιτικής.
Στην περίπτωση της χώρας μας, απαιτείται η συνέχιση των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων προφανώς και μετά το τέλος του τρέχοντος προγράμματος, σε όλους τους τομείς που έχουν επισημανθεί επανειλημμένα και τους έχουμε τονίσει κι εμείς στις εκθέσεις μας ως ΓΠΚΒ:
Δημόσια Διοίκηση, επιτάχυνση της απονομής δικαιοσύνης, ενίσχυση του ανταγωνισμού, ιδιωτικοποιήσεις, σταθερότητα του πλαισίου λειτουργίας των επιχειρήσεων κτλ.
Με άλλα λόγια, στόχευση στη δημιουργία ενός πραγματικά φιλικού επιχειρηματικού περιβάλλοντος, προκειμένου να έρθουν άμεσες ξένες επενδύσεις, να υπάρξει ανάπτυξη και μόνιμη και πραγματική μείωση της ανεργίας.
Έχουμε μπροστά μας αρκετούς μήνες για την έξοδο από τα μνημόνια.
Ποιες είναι οι επόμενες κινήσεις που θα κρίνουν την επιτυχία αυτού του εγχειρήματος και ποια θα είναι τα σφάλματα που μπορούν να φέρουν απρόβλεπτες συνέπειες;
Λιαργκόβας: Με βάση τον υπάρχοντα σχεδιασμό, το τρέχον πρόγραμμα λήγει το ερχόμενο καλοκαίρι 2018.
Ως τότε, απαιτείται από την ελληνική πλευρά η λήψη και η εφαρμογή πολιτικά δύσκολων και κοινωνικά ευαίσθητων μέτρων.
Κρίσιμης σημασίας λοιπόν είναι η προσήλωση της κυβέρνησης στην πλήρη υλοποίηση του προγράμματος, αποφεύγοντας παλινωδίες, υπαναχωρήσεις από τα συμφωνηθέντα, καθυστερήσεις και μονομερείς ενέργειες, που θα βλάψουν την εμπιστοσύνη με τους εταίρους και θα τροφοδοτήσουν νέο κύκλο αβεβαιότητας.
Εξάλλου, η εμπειρία των τελευταίων ετών έχει σαφώς αναδείξει ότι οι καθυστερήσεις τελικά οδηγούν στην ανάγκη λήψης ακόμα δυσκολότερων (και χειρότερων) αποφάσεων.
Πόσο χρόνο θέλει για να στηθεί ξανά ο ιδιωτικός και δημόσιος τομέας που βρίσκεται υπό διάλυση εδώ και χρόνια;
Λιαργκόβας: Το βάθος και η διάρκεια της κρίσης στην ελληνική οικονομία δεν έχουν επιτρέψει ακόμα την επιστροφή σε πλήρη ισορροπία του ιδιωτικού και του δημοσίου τομέα της χώρας.
Ο ιδιωτικός τομέας εξακολουθεί να αντιμετωπίζει μεγάλα προβλήματα, τα κυριότερα από τα οποία θεωρώ πως είναι η έλλειψη χρηματοδότησης και η φθίνουσα ζήτηση.
Ως εκ τούτου, η ουσιαστική ανάκαμψή του προϋποθέτει την αναδιάρθρωση του τραπεζικού συστήματος και την αντιμετώπιση των σημαντικών προκλήσεων του (μη εξυπηρετούμενα δάνεια).
Όσον αφορά το δημόσιο, απομένουν ακόμα αρκετές δράσεις ώστε να αντιμετωπιστούν τα κακώς κείμενα του παρελθόντος, προκειμένου να συμβάλει καθοριστικά, ως οφείλει, στην οικονομική μεγέθυνση της ελληνικής οικονομίας.
Δηλώνετε αισιόδοξος ή απαισιόδοξος για την επόμενη μέρα;
Λιαργκόβας: Η χώρα έχει δείξει ότι διαθέτει πολλές και ανεκμετάλλευτες (προς το παρόν) δυνατότητες.
Διαθέτει ένα αρκετά εξειδικευμένο εργατικό δυναμικό, μεγάλο μέρος του οποίου δυστυχώς μεταναστεύει, πλεονεκτική γεωγραφική θέση, που σε συνδυασμό με τις υποδομές της μπορούν να αποτελέσουν σημαντικές βάσεις για την επόμενη μέρα.
Επίσης, ο τουρισμός, ο οποίος χρειάζεται περαιτέρω μέριμνα προκειμένου να διατηρήσει την ανοδική του τάση και να συνεχίσει να ενισχύει την ελληνική οικονομία.
Σε κάθε περίπτωση, εξαρτάται από εμάς κυρίως, βάσει των επιλογών και των πράξεων μας, αν θα αφήσουμε οριστικά πίσω μας την κρίση ή αν θα βρισκόμαστε για αρκετά χρόνια ακόμα σχεδόν στάσιμοι σε ένα πολύ χαμηλό επίπεδο.
Τέλος, έναν απολογισμό της θητείας σας στο Γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής. Πόσο δύσκολη είναι τελικά η κριτική στους χειρισμούς της κυβέρνησης και ποιες είναι οι ισορροπίες εκείνες που χρειάζονται στη σχέση Γραφείου Προϋπολογισμού-κυβέρνησης;
Λιαργκόβας: Φεύγω από το Γραφείο Προϋπολογισμού του Κράτους στη Βουλή με μια μεγάλη ικανοποίηση: ο καινοτόμος, για τα ελληνικά δεδομένα, θεσμός έχει πλέον ριζώσει βαθιά στο ελληνικό θεσμικό και πολιτικό πλαίσιο.
Την περίοδο 2012-2017, το Γ.Π.Κ.Β. πέτυχε την πρώτη θεσμική του κατάκτηση -καθόλου αυτονόητη μέχρι πριν από λίγα χρόνια- που ήταν η ομαλή και συνεχής λειτουργία του, χωρίς να επηρεάζεται το έργο του από αλλαγές κυβερνήσεων και Προέδρων της Βουλής.
Δεν ήταν εύκολη δουλειά.
Εκ των πραγμάτων έχεις απέναντί σου την κυβέρνηση γιατί ο ρόλος του Γραφείου είναι ελεγκτικός.
Όμως πρέπει να είσαι χρήσιμος στη χώρα έστω και με τίμημα να μην είσαι αρεστός στην εκάστοτε κυβέρνηση.
Αθηνά Δημητρακοπούλου
www.bankingnews.gr
Ο κ. Λιαργκόβας θα παραμείνει επικεφαλής του Γραφείου Προϋπολογισμού μέχρι την επιλογή του διαδόχου του.
Σχολιάζοντας τον σχεδιασμό της κυβέρνησης περί εξόδου από το μνημόνιο τον Αύγουστο του 2018, ο καθηγητής επισημαίνει πως «ως τότε, απαιτείται από την ελληνική πλευρά η λήψη και η εφαρμογή πολιτικά δύσκολων και κοινωνικά ευαίσθητων μέτρων.
Υπογραμμίζει δε τη σημασία για προσήλωση «στην πλήρη υλοποίηση του προγράμματος, αποφεύγοντας παλινωδίες, υπαναχωρήσεις από τα συμφωνηθέντα, καθυστερήσεις και μονομερείς ενέργειες», τονίζοντας πως «η εμπειρία των τελευταίων ετών έχει σαφώς αναδείξει ότι οι καθυστερήσεις τελικά οδηγούν στην ανάγκη λήψης ακόμα δυσκολότερων και χειρότερων αποφάσεων».
Τέλος, αναφορικά με την αποχώρησή του από το Γραφείο Προϋπολογισμού του Κράτους στη Βουλή σημείωσε πως «την περίοδο 2012-2017, το Γ.Π.Κ.Β. πέτυχε την πρώτη θεσμική του κατάκτηση -καθόλου αυτονόητη μέχρι πριν από λίγα χρόνια- που ήταν η ομαλή και συνεχής λειτουργία του, χωρίς να επηρεάζεται το έργο του από αλλαγές κυβερνήσεων και Προέδρων της Βουλής».
«Εκ των πραγμάτων έχεις απέναντί σου την κυβέρνηση γιατί ο ρόλος του Γραφείου είναι ελεγκτικός. Όμως πρέπει να είσαι χρήσιμος στη χώρα έστω και με τίμημα να μην είσαι αρεστός στην εκάστοτε κυβέρνηση», κατέληξε.
Διαβάστε αναλυτικά τη συνέντευξη του Παναγιώτη Λιαργκόβα στο bankingnews.gr:
Έστω ότι καταφέρνουμε να εξασφαλίσουμε χρηματοδότηση από τις αγορές τον Αύγουστο του 2018.
Ποιες είναι οι πρακτικές αλλαγές στην καθημερινότητα, που θα δουν οι πολίτες από αυτό που κυβέρνηση και εταίροι ονομάζουν μεγάλη επιτυχία;
Λιαργκόβας: Όπως έχει παρατηρηθεί, υπάρχει σημαντική χρονική υστέρηση μεταξύ της βελτίωσης (ή επιδείνωσης) των δεικτών και αντίστοιχα της βελτίωσης (ή επιδείνωσης) της καθημερινότητας των πολιτών.
Σας υπενθυμίζω, ότι η ελληνική οικονομία ουσιαστικά μπήκε σε ύφεση το 2008, αλλά η συντριπτική πλειοψηφία των πολιτών αντιλήφθηκε τις πρώτες ανησυχητικές ενδείξεις για την οικονομική τους κατάσταση περίπου δύο χρόνια αργότερα.
Επίσης, υπάρχουν ήδη θεσμοθετημένα μέτρα (συντάξεις και αφορολόγητο) για το 2019 και το 2020.
Σε κάθε περίπτωση, η υποχρέωση της Ελλάδας να διατηρήσει επί πενταετία (2018 – 2022) πρωτογενή πλεονάσματα 3,5% του ΑΕΠ καθιστούν αρκετά δύσκολη την ουσιαστική βελτίωση της καθημερινότητας των πολιτών σύντομα.
Πώς θα καταφέρουμε να έχουμε συνεχείς, διατηρήσιμους ρυθμούς ανάπτυξης;
Λιαργκόβας: Η επίτευξη, αλλά περισσότερο η διατήρηση, υψηλών ρυθμών οικονομικής μεγέθυνσης είναι ο τελικός στόχος της οικονομικής πολιτικής.
Στην περίπτωση της χώρας μας, απαιτείται η συνέχιση των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων προφανώς και μετά το τέλος του τρέχοντος προγράμματος, σε όλους τους τομείς που έχουν επισημανθεί επανειλημμένα και τους έχουμε τονίσει κι εμείς στις εκθέσεις μας ως ΓΠΚΒ:
Δημόσια Διοίκηση, επιτάχυνση της απονομής δικαιοσύνης, ενίσχυση του ανταγωνισμού, ιδιωτικοποιήσεις, σταθερότητα του πλαισίου λειτουργίας των επιχειρήσεων κτλ.
Με άλλα λόγια, στόχευση στη δημιουργία ενός πραγματικά φιλικού επιχειρηματικού περιβάλλοντος, προκειμένου να έρθουν άμεσες ξένες επενδύσεις, να υπάρξει ανάπτυξη και μόνιμη και πραγματική μείωση της ανεργίας.
Έχουμε μπροστά μας αρκετούς μήνες για την έξοδο από τα μνημόνια.
Ποιες είναι οι επόμενες κινήσεις που θα κρίνουν την επιτυχία αυτού του εγχειρήματος και ποια θα είναι τα σφάλματα που μπορούν να φέρουν απρόβλεπτες συνέπειες;
Λιαργκόβας: Με βάση τον υπάρχοντα σχεδιασμό, το τρέχον πρόγραμμα λήγει το ερχόμενο καλοκαίρι 2018.
Ως τότε, απαιτείται από την ελληνική πλευρά η λήψη και η εφαρμογή πολιτικά δύσκολων και κοινωνικά ευαίσθητων μέτρων.
Κρίσιμης σημασίας λοιπόν είναι η προσήλωση της κυβέρνησης στην πλήρη υλοποίηση του προγράμματος, αποφεύγοντας παλινωδίες, υπαναχωρήσεις από τα συμφωνηθέντα, καθυστερήσεις και μονομερείς ενέργειες, που θα βλάψουν την εμπιστοσύνη με τους εταίρους και θα τροφοδοτήσουν νέο κύκλο αβεβαιότητας.
Εξάλλου, η εμπειρία των τελευταίων ετών έχει σαφώς αναδείξει ότι οι καθυστερήσεις τελικά οδηγούν στην ανάγκη λήψης ακόμα δυσκολότερων (και χειρότερων) αποφάσεων.
Πόσο χρόνο θέλει για να στηθεί ξανά ο ιδιωτικός και δημόσιος τομέας που βρίσκεται υπό διάλυση εδώ και χρόνια;
Λιαργκόβας: Το βάθος και η διάρκεια της κρίσης στην ελληνική οικονομία δεν έχουν επιτρέψει ακόμα την επιστροφή σε πλήρη ισορροπία του ιδιωτικού και του δημοσίου τομέα της χώρας.
Ο ιδιωτικός τομέας εξακολουθεί να αντιμετωπίζει μεγάλα προβλήματα, τα κυριότερα από τα οποία θεωρώ πως είναι η έλλειψη χρηματοδότησης και η φθίνουσα ζήτηση.
Ως εκ τούτου, η ουσιαστική ανάκαμψή του προϋποθέτει την αναδιάρθρωση του τραπεζικού συστήματος και την αντιμετώπιση των σημαντικών προκλήσεων του (μη εξυπηρετούμενα δάνεια).
Όσον αφορά το δημόσιο, απομένουν ακόμα αρκετές δράσεις ώστε να αντιμετωπιστούν τα κακώς κείμενα του παρελθόντος, προκειμένου να συμβάλει καθοριστικά, ως οφείλει, στην οικονομική μεγέθυνση της ελληνικής οικονομίας.
Δηλώνετε αισιόδοξος ή απαισιόδοξος για την επόμενη μέρα;
Λιαργκόβας: Η χώρα έχει δείξει ότι διαθέτει πολλές και ανεκμετάλλευτες (προς το παρόν) δυνατότητες.
Διαθέτει ένα αρκετά εξειδικευμένο εργατικό δυναμικό, μεγάλο μέρος του οποίου δυστυχώς μεταναστεύει, πλεονεκτική γεωγραφική θέση, που σε συνδυασμό με τις υποδομές της μπορούν να αποτελέσουν σημαντικές βάσεις για την επόμενη μέρα.
Επίσης, ο τουρισμός, ο οποίος χρειάζεται περαιτέρω μέριμνα προκειμένου να διατηρήσει την ανοδική του τάση και να συνεχίσει να ενισχύει την ελληνική οικονομία.
Σε κάθε περίπτωση, εξαρτάται από εμάς κυρίως, βάσει των επιλογών και των πράξεων μας, αν θα αφήσουμε οριστικά πίσω μας την κρίση ή αν θα βρισκόμαστε για αρκετά χρόνια ακόμα σχεδόν στάσιμοι σε ένα πολύ χαμηλό επίπεδο.
Τέλος, έναν απολογισμό της θητείας σας στο Γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής. Πόσο δύσκολη είναι τελικά η κριτική στους χειρισμούς της κυβέρνησης και ποιες είναι οι ισορροπίες εκείνες που χρειάζονται στη σχέση Γραφείου Προϋπολογισμού-κυβέρνησης;
Λιαργκόβας: Φεύγω από το Γραφείο Προϋπολογισμού του Κράτους στη Βουλή με μια μεγάλη ικανοποίηση: ο καινοτόμος, για τα ελληνικά δεδομένα, θεσμός έχει πλέον ριζώσει βαθιά στο ελληνικό θεσμικό και πολιτικό πλαίσιο.
Την περίοδο 2012-2017, το Γ.Π.Κ.Β. πέτυχε την πρώτη θεσμική του κατάκτηση -καθόλου αυτονόητη μέχρι πριν από λίγα χρόνια- που ήταν η ομαλή και συνεχής λειτουργία του, χωρίς να επηρεάζεται το έργο του από αλλαγές κυβερνήσεων και Προέδρων της Βουλής.
Δεν ήταν εύκολη δουλειά.
Εκ των πραγμάτων έχεις απέναντί σου την κυβέρνηση γιατί ο ρόλος του Γραφείου είναι ελεγκτικός.
Όμως πρέπει να είσαι χρήσιμος στη χώρα έστω και με τίμημα να μην είσαι αρεστός στην εκάστοτε κυβέρνηση.
Αθηνά Δημητρακοπούλου
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών