Η ελληνική κυβέρνηση έχει καταστήσει σαφές στους δανειστές ότι δεν έχει άλλα περιθώρια για υποχωρήσεις
Ο «κόφτης δαπανών» πριν καν πάρει την τελική του μορφή ως προληπτικός μηχανισμός αυτόματης διόρθωσης των δημοσιονομικών μεγεθών στάθηκε η αιτία να «κοπούν» οι διαπραγματεύσεις με το κουαρτέτο των θεσμών.
Από την πλευρά της η ελληνική κυβέρνηση έχει καταστήσει σαφές στους δανειστές ότι δεν έχει άλλα περιθώρια για υποχωρήσεις σε ότι αφορά τη μορφή, τον τρόπο λειτουργίας αλλά και τα μέτρα συνολικού ύψους 3,6 δις που θα ενεργοποιεί ο «κόφτης δαπανών» προκειμένου να επιτευχθούν οι δημοσιονομικοί στόχοι για το 2017 και 2018.
Πως έχει διαμορφωθεί η πρόταση για τον μηχανισμό δημοσιονομικής διόρθωσης
Καλά πληροφορημένες πηγές ανέφεραν ότι η ελληνική κυβέρνηση φέρεται διατεθειμένη να αποδεχθεί ο μηχανισμός δημοσιονομικής διόρθωσης που θα έρθει προς ψήφιση στη Βουλή να ενεργοποιείται όχι μία φορά το χρόνο και συγκεκριμένα κάθε Απρίλιο - στη βάση της ετήσιας έκθεσης της Γιούροστατ (Eurostat) - αλλά κάθε εξάμηνο ή και τετράμηνο και στη βάση στοιχείων που θα προκύπτουν από την παρακολούθηση του προγράμματος από τους τέσσερις θεσμούς.
Από την πλευρά του το ΔΝΤ προσήλθε στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων με αίτημα την τριμηνιαία παρακολούθηση του ελληνικού προγράμματος με αυτόματη ενεργοποίηση του «κόφτη δαπανών», όταν και όποτε σημειώνονται αποκλίσεις.
Με το Μέγαρο Μαξίμου να εκτιμά ότι η τρίμηνη παρακολούθηση θα δημιουργούσε συνθήκες αυξημένης εποπτείας, δεν θα έστελνε το «κατάλληλο μήνυμα» στην αγορά και θα παράτεινε τις συνθήκες οικονομικής ασφυξίας και πολιτικής αστάθειας, η ελληνική κυβέρνηση επέμεινε ότι η «χρυσή τομή» προκειμένου να ξεπεραστεί το συγκεκριμένο εμπόδιο μπορεί να βρεθεί στον εξάμηνο έλεγχο του προγράμματος.
Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι οι ευρωπαϊκοί θεσμοί συμφωνήσαν με την ελληνική αντιπρόταση για εξάμηνο έλεγχο, με το ΔΝΤ, ωστόσο, να επιμένει ότι η πορεία του προγράμματος δημοσιονομικής προσαρμογής πρέπει ελέγχεται τουλάχιστο τρείς φορές το χρόνο και τυχόν διορθώσεις να γίνονται άμεσα.
Η ελληνική πλευρά εμφανίστηκε διατεθειμένη να δεχθεί τον έλεγχο ανά τετράμηνο σημειώνοντας ωστόσο ότι σε περίπτωση που η ετήσια έκθεση της Γιούροστατ εμφανίζει θετική πορεία και υπέρβαση των στόχων, τότε να «αφαιρούνται μέτρα» ή να αναπροσαρμόζεται το πρόγραμμα με κοινωνικές παροχές και μέτρα ανακούφισης πολλά από τα οποία περιλαμβάνονται στο παράλληλο πρόγραμμα τους ΣΥΡΙΖΑ.
Επιπλέον οι πληροφορίες αναφέρουν ότι η δομή του μηχανισμού αλλά και τα πρόσωπα τα οποία θα τον στελεχώσουν θα επιβεβαιώνουν την αξιοπιστία και την αντικειμενικότητα του θεσμού.
Ως εκ τούτου στο μηχανισμό θα μετέχουν εκτός από τεχνοκράτες, εκπρόσωπος της Τράπεζας της Ελλάδος και στελέχη του Υπουργείου Οικονομικών. Εποπτικό ρόλο και ενεργή συμμετοχή θα έχουν και τεχνοκράτες προερχόμενοι από το κουαρτέτο των θεσμών, ενώ η ενεργοποίηση του στις περιπτώσεις που θα σημειώνεται απόκλιση θα είναι αυτόματη και σε διάστημα που δεν θα υπερβαίνει τις δύο εβδομάδες οπότε και θα εφαρμόζεται κάποιο από τα διορθωτικά μετρά.
Από τη στιγμή που θα διαπιστώνεται η απόκλιση ο εκάστοτε υπουργός των Οικονομικών θα έχει στη διάθεσή του μόλις ένα δεκαπενθήμερο για να καταθέσει τις προτάσεις του για το επιπλέον μέτρο ή μέτρα, που θα τεθούν σε ισχύ, ώστε η απόδοση τους να αξιολογηθεί και να λάβουν το πράσινο φως ή να απορριφθούν και να αναζητηθεί άλλο.
Αυτός είναι και ο λόγος που το ΔΝΤ επιμένει στην ψήφιση και θεσμοθέτηση «κάβας μέτρων» από συγκεκριμένους κωδικούς του προϋπολογισμού με δεδομένη και μη αμφισβητήσιμη δημοσιονομική απόδοση όπως για παράδειγμα οι περικοπές συντάξεων, επιδομάτων, ή η αύξηση συντελεστών στον ΦΠΑ, ή περικοπές μισθών του δημοσίου, δαπανών για την Υγεία, την Παιδεία, την Άμυνα κλπ..
Και ενώ η δομή και ο τρόπος λειτουργίας του «κόφτη δαπανών» έχει συμφωνηθεί σε όλες σχεδόν τις λεπτομέρειες η διαπραγμάτευση κολλάει πλέον σε δύο μόνο ζητήματα.
Το ένα αφορά την έναρξη της συζήτησης για το χρέος που η κυβέρνηση βάζει ως προϋπόθεση για να συνεχίσει τη συζήτηση στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων και να κλείσει η πρώτη αξιολόγηση στη βάση των συμφωνίας του Ιούλιου.
Το δεύτερο εμπόδιο που μένει να ξεπεραστεί είναι να εγκαταλείψει το ΔΝΤ και το Βερολίνο την αξίωσή τους για προκαταβολική νομοθέτηση υπό αίρεση σκληρών μέτρων σε περίπτωση που διαπιστωθούν δημοσιονομικές αποκλίσεις έως το 2018.
Με αυτά τα δεδομένα ο πρωθυπουργός αναζητά πλέον πολιτική λύση προκειμένου να βγει από το αδιέξοδο και να ολοκληρωθεί η αξιολόγηση.
Σε κάθε περίπτωση από το Μέγαρο Μαξίμου εκπέμπουν μηνύματα αισιοδοξίας κάνοντας λόγο για ισχυρές συμμαχίες και πολλούς υποστηρικτές των ελληνικών θέσεων, που καλλιεργούν έντονες τις προσδοκίες, πως τελικά το Ταμείο θα κάνει ένα βήμα πίσω και δεν θα επιμείνει στην ψήφιση εξτρα πακέτου μέτρων ύψους 3,6 δισ. ευρώ.
Μάλιστα, σύμφωνα με πληροφορίες η ελληνική πλευρά έχει ήδη καταθέσει λίστα μέτρων από συγκεκριμένους κωδικούς του προϋπολογισμού αλλά και μέτρα φορολογικού χαρακτήρα και όχι οριζόντιων περικοπών τα οποία δέχεται με κάποιο τρόπο να προ συμφωνηθούν με τους θεσμούς ώστε να αποτελέσουν μια πρώτη δεξαμενή άντλησης εσόδων στην περίπτωση που ενεργοποιηθεί ο «κόφτης δαπανών».
Σε κάθε περίπτωση η ελληνική κυβέρνηση ξεκαθαρίζει σε όλους τους τόνους πως δεν πρόκειται να φέρει για ψήφιση στη βουλή λίστα μέτρων, επιμένοντας πως είναι αντισυνταγματικό, ενώ η οριακή κυβερνητική πλειοψηφία δεν μπορεί να σηκώσει το βάρος και «τέταρτου μνημονίου», ακόμη και αν αυτό τίθεται σε ισχύ σε περιπτώσεις αστοχίας από το πρόγραμμα δημοσιονομικής προσαρμογής.
www.bankingnews.gr
Από την πλευρά της η ελληνική κυβέρνηση έχει καταστήσει σαφές στους δανειστές ότι δεν έχει άλλα περιθώρια για υποχωρήσεις σε ότι αφορά τη μορφή, τον τρόπο λειτουργίας αλλά και τα μέτρα συνολικού ύψους 3,6 δις που θα ενεργοποιεί ο «κόφτης δαπανών» προκειμένου να επιτευχθούν οι δημοσιονομικοί στόχοι για το 2017 και 2018.
Πως έχει διαμορφωθεί η πρόταση για τον μηχανισμό δημοσιονομικής διόρθωσης
Καλά πληροφορημένες πηγές ανέφεραν ότι η ελληνική κυβέρνηση φέρεται διατεθειμένη να αποδεχθεί ο μηχανισμός δημοσιονομικής διόρθωσης που θα έρθει προς ψήφιση στη Βουλή να ενεργοποιείται όχι μία φορά το χρόνο και συγκεκριμένα κάθε Απρίλιο - στη βάση της ετήσιας έκθεσης της Γιούροστατ (Eurostat) - αλλά κάθε εξάμηνο ή και τετράμηνο και στη βάση στοιχείων που θα προκύπτουν από την παρακολούθηση του προγράμματος από τους τέσσερις θεσμούς.
Από την πλευρά του το ΔΝΤ προσήλθε στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων με αίτημα την τριμηνιαία παρακολούθηση του ελληνικού προγράμματος με αυτόματη ενεργοποίηση του «κόφτη δαπανών», όταν και όποτε σημειώνονται αποκλίσεις.
Με το Μέγαρο Μαξίμου να εκτιμά ότι η τρίμηνη παρακολούθηση θα δημιουργούσε συνθήκες αυξημένης εποπτείας, δεν θα έστελνε το «κατάλληλο μήνυμα» στην αγορά και θα παράτεινε τις συνθήκες οικονομικής ασφυξίας και πολιτικής αστάθειας, η ελληνική κυβέρνηση επέμεινε ότι η «χρυσή τομή» προκειμένου να ξεπεραστεί το συγκεκριμένο εμπόδιο μπορεί να βρεθεί στον εξάμηνο έλεγχο του προγράμματος.
Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι οι ευρωπαϊκοί θεσμοί συμφωνήσαν με την ελληνική αντιπρόταση για εξάμηνο έλεγχο, με το ΔΝΤ, ωστόσο, να επιμένει ότι η πορεία του προγράμματος δημοσιονομικής προσαρμογής πρέπει ελέγχεται τουλάχιστο τρείς φορές το χρόνο και τυχόν διορθώσεις να γίνονται άμεσα.
Η ελληνική πλευρά εμφανίστηκε διατεθειμένη να δεχθεί τον έλεγχο ανά τετράμηνο σημειώνοντας ωστόσο ότι σε περίπτωση που η ετήσια έκθεση της Γιούροστατ εμφανίζει θετική πορεία και υπέρβαση των στόχων, τότε να «αφαιρούνται μέτρα» ή να αναπροσαρμόζεται το πρόγραμμα με κοινωνικές παροχές και μέτρα ανακούφισης πολλά από τα οποία περιλαμβάνονται στο παράλληλο πρόγραμμα τους ΣΥΡΙΖΑ.
Επιπλέον οι πληροφορίες αναφέρουν ότι η δομή του μηχανισμού αλλά και τα πρόσωπα τα οποία θα τον στελεχώσουν θα επιβεβαιώνουν την αξιοπιστία και την αντικειμενικότητα του θεσμού.
Ως εκ τούτου στο μηχανισμό θα μετέχουν εκτός από τεχνοκράτες, εκπρόσωπος της Τράπεζας της Ελλάδος και στελέχη του Υπουργείου Οικονομικών. Εποπτικό ρόλο και ενεργή συμμετοχή θα έχουν και τεχνοκράτες προερχόμενοι από το κουαρτέτο των θεσμών, ενώ η ενεργοποίηση του στις περιπτώσεις που θα σημειώνεται απόκλιση θα είναι αυτόματη και σε διάστημα που δεν θα υπερβαίνει τις δύο εβδομάδες οπότε και θα εφαρμόζεται κάποιο από τα διορθωτικά μετρά.
Από τη στιγμή που θα διαπιστώνεται η απόκλιση ο εκάστοτε υπουργός των Οικονομικών θα έχει στη διάθεσή του μόλις ένα δεκαπενθήμερο για να καταθέσει τις προτάσεις του για το επιπλέον μέτρο ή μέτρα, που θα τεθούν σε ισχύ, ώστε η απόδοση τους να αξιολογηθεί και να λάβουν το πράσινο φως ή να απορριφθούν και να αναζητηθεί άλλο.
Αυτός είναι και ο λόγος που το ΔΝΤ επιμένει στην ψήφιση και θεσμοθέτηση «κάβας μέτρων» από συγκεκριμένους κωδικούς του προϋπολογισμού με δεδομένη και μη αμφισβητήσιμη δημοσιονομική απόδοση όπως για παράδειγμα οι περικοπές συντάξεων, επιδομάτων, ή η αύξηση συντελεστών στον ΦΠΑ, ή περικοπές μισθών του δημοσίου, δαπανών για την Υγεία, την Παιδεία, την Άμυνα κλπ..
Και ενώ η δομή και ο τρόπος λειτουργίας του «κόφτη δαπανών» έχει συμφωνηθεί σε όλες σχεδόν τις λεπτομέρειες η διαπραγμάτευση κολλάει πλέον σε δύο μόνο ζητήματα.
Το ένα αφορά την έναρξη της συζήτησης για το χρέος που η κυβέρνηση βάζει ως προϋπόθεση για να συνεχίσει τη συζήτηση στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων και να κλείσει η πρώτη αξιολόγηση στη βάση των συμφωνίας του Ιούλιου.
Το δεύτερο εμπόδιο που μένει να ξεπεραστεί είναι να εγκαταλείψει το ΔΝΤ και το Βερολίνο την αξίωσή τους για προκαταβολική νομοθέτηση υπό αίρεση σκληρών μέτρων σε περίπτωση που διαπιστωθούν δημοσιονομικές αποκλίσεις έως το 2018.
Με αυτά τα δεδομένα ο πρωθυπουργός αναζητά πλέον πολιτική λύση προκειμένου να βγει από το αδιέξοδο και να ολοκληρωθεί η αξιολόγηση.
Σε κάθε περίπτωση από το Μέγαρο Μαξίμου εκπέμπουν μηνύματα αισιοδοξίας κάνοντας λόγο για ισχυρές συμμαχίες και πολλούς υποστηρικτές των ελληνικών θέσεων, που καλλιεργούν έντονες τις προσδοκίες, πως τελικά το Ταμείο θα κάνει ένα βήμα πίσω και δεν θα επιμείνει στην ψήφιση εξτρα πακέτου μέτρων ύψους 3,6 δισ. ευρώ.
Μάλιστα, σύμφωνα με πληροφορίες η ελληνική πλευρά έχει ήδη καταθέσει λίστα μέτρων από συγκεκριμένους κωδικούς του προϋπολογισμού αλλά και μέτρα φορολογικού χαρακτήρα και όχι οριζόντιων περικοπών τα οποία δέχεται με κάποιο τρόπο να προ συμφωνηθούν με τους θεσμούς ώστε να αποτελέσουν μια πρώτη δεξαμενή άντλησης εσόδων στην περίπτωση που ενεργοποιηθεί ο «κόφτης δαπανών».
Σε κάθε περίπτωση η ελληνική κυβέρνηση ξεκαθαρίζει σε όλους τους τόνους πως δεν πρόκειται να φέρει για ψήφιση στη βουλή λίστα μέτρων, επιμένοντας πως είναι αντισυνταγματικό, ενώ η οριακή κυβερνητική πλειοψηφία δεν μπορεί να σηκώσει το βάρος και «τέταρτου μνημονίου», ακόμη και αν αυτό τίθεται σε ισχύ σε περιπτώσεις αστοχίας από το πρόγραμμα δημοσιονομικής προσαρμογής.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών