Τελευταία Νέα
Speculator

ΒΙΚΟΣ: Το διαμάντι της Ηπείρου, η ευρωπαϊκή πρωτιά και οι επόμενες κινήσεις

ΒΙΚΟΣ: Το διαμάντι της Ηπείρου, η ευρωπαϊκή πρωτιά και οι επόμενες κινήσεις

Το πρότυπο ανάπτυξης, πως οι ιδρυτές ετοιμάζουν την διαδοχή και γιατί επιμένουν οικογενειακά

Την ώρα που τα funds και οι πολυεθνικές κυριαρχούν η ΒΙΚΟΣ δίνει τη δική της απάντηση για το πως μια οικογενειακή επιχείρηση μπορεί να αποτελέσει πρότυπο υγιούς ανάπτυξης που σέβεται τους εργαζόμενους, την τοπική κοινωνία και μπορεί με σταθερά βήματα να κατακτά υψηλότερα επίπεδα.
Φέτος είναι η χρονιά που ΒΙΚΟΣ θα υπερβεί με άνεση το φράγμα των 100 εκ ευρώ σε κύκλο εργασιών εμφανίζοντας αύξηση κύκλου εργασιών της τάξεως του 20% που είναι διπλάσιο από τις εκτιμήσεις που είχαν γίνει στις αρχές του έτους.
Και το 2022 είναι η χρονιά που συμπληρώνονται 30 χρόνια από τότε ο Πέτρος Σεπετάς μαζί με την σύζυγό του Ελένη Θεοχάρη έκαναν την αρχή δημιουργώντας τη ΒΙΚΟΣ και επενδύοντας στην πρώτη γραμμή εμφιάλωσης του μεταλλικού νερού ΒΙΚΟΣ.

81.000 φιάλες νερού την ώρα

Σήμερα η εταιρία αλλάζει διάσταση καθώς δεν παράγει απλά μεταλλικό νερό κορυφαίας ποιότητας αλλά διαθέτει τη γρηγορότερη γραμμή εμφιάλωσης νερού στην Ευρώπη που μπορεί να παράξει 81.000 φιάλες νερού την ώρα. Φυσικά δεν έχει μείνει στο νερό αλλά έχει επεκταθεί και στα αναψυκτικά κερδίζοντας συνεχώς μερίδια αγοράς.
H νέα επένδυση 22 εκ ευρώ στο Καλπάκι Ιωαννίνων που βρίσκεται στην αιχμή της τεχνολογίας δίνει στην ΗΠΕΙΡΩΤΙΚΗ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ ΕΜΦΙΑΛΩΣΕΩΝ (όπως είναι το όνομα της εταιρίας που όμως έχει ταυτιστεί με το brand name ΒΙΚΟΣ) την δυνατότητα από την συσκευασία pet να εμφιαλώνει αναψυκτικά σε γυαλί και αλουμίνιο μέσω των δύο νέων γραμμών που εγκαταστάθηκαν και να μπει δυναμικά στη HORECA .
Η παραγωγική δυναμικότητα του εργοστασίου φτάνει τις 20.000 γυάλινες φιάλες την ώρα και 42.000 συσκευασίες αλουμινίου την ώρα.
Η ολοκλήρωση της επένδυσης συμπίπτει και με την αναρρίχηση της εταιρίας στην κορυφή της αγοράς εμφιαλωμένου με αύξηση του μεριδίου αγοράς κατά 0,8 ποσοσταίες μονάδες.
Σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας η αγορά του εμφιαλωμένου νερού «έτρεξε» με αύξηση 2,1% σε ετήσια βάση έως τον Σεπτέμβριο με τη Βίκος να αναπτυσσεται με υπερτριπλάσιες ταχύτητες και συγκεκριμένα με 7,4% και το μερίδιό της στο τέλος Σεπτεμβρίου να διαμορφώνεται σε 17,1%.

Αναψυκτικά

Στον κλάδο των αναψυκτικών στον οποίο η ΒΙΚΟΣ δραστηριοποιείται από το 2014 έχει πετύχει να αποσπάσει μερίδιο αγοράς 7,1% «τρέχοντας» με υψηλότερες ταχύττητες από την αγορά. Το 2002 ο κλάδος των αναψυκτικών «τρέχει» με 10,4% όταν η αγορά ενισχύεται κατά 1,4% έχοντας ως όπλο το νέο προϊόν Pink Grapefruit που λανσαρίστηκε μόλις τον περασμένο Μάρτιο και έχει εκρηκτική ανάπτυξη.
Ισχυρή είναι η παρουσία της ΒΙΚΟΣ στα αναψυκτικά τύπου Cola όπου έχει εδραιωθεί στην Τρίτη θέση πίσω Coca Cola και PEPSI με τη ΒΙΚΟΣ COLA να έχει πιάσει φέτος μερίδιο αγοράς 8,5% από 6,4% πέρυσι με τη BIKOS COLA ZERO να αποτελεί το ισχυρό χαρτί.

Η ΒΙΚΟΣ ΣΕ ΑΡΙΘΜΟΥΣ ΜΕ ΜΙΑ ΜΑΤΙΑ


Αξίζει να σημειωθεί ότι η ΒΙΚΟΣ έχει επενδύσει την τελευταία επταετία 47 εκ ευρώ. Σήμερα μετά και την ολοκλήρωση της νέας μονάδας στο Καλπάκι διαθέτει 4 εργοστάσια εμφιάλωσης νερού και αναψυκτικών και 1 εργοστάσιο παραγωγής προπλάσματος φιαλών από PET και πώματα. Ο αριθμός των εργαζομένων της ανέρχεται σε 449 και είναι εντυπωσιακό ότι πολλοί εξ αυτών βρίσκονται στην εταιρία πάνω από 20 έτη ενώ κάθε χρόνο καταβάλει 200.000 ευρώ στο Δήμο Πωγωνίου στον οποίο βρίσκονται οι παραγωγικές της εγκαταστάσεις, πέραν των άλλων δράσεων εταιρικής κοινωνικής ευθύνης που αναλαμβάνει.
vikos_2.JPG

Η διαδοχή

Η λογική της οικογένειας άλλωστε είναι αυτή που επικρατεί στη ΒΙΚΟΣ όπου ο Πέτρος Σεπετάς και η σύζυγός του προετοιμάζουν το έδαφος να παραδώσουν τη σκυτάλη στην επόμενη γενιά δηλαδή του τρεις γιούς τους τον Κωνσταντίνο, το Ρηγίνο και τον Παύλο Σεπετά. Ο Κωνσταντίνος ο πρεσβύτερος που γράφει αρκετά χρόνια δραστηριότητας έχει επικεντρωθεί περισσότερο στο marketing και τις πωλήσεις, ο Ρηγίνος στην οικονοµική διαχείριση και στο ανθρώπινο δυναµικό και ο Παύλος στην εφοδιαστική αλυσίδα και την ψηφιοποίηση. Ταυτόχρονα και οι τρεις «περνούν» από όλο το φάσμα της λειτουργίας της εταιρίας προκειμένου να έχουν τη συνολική εικόνα. Και οι τρεις δηλώνουν προσηλωμένοι στη διατήρηση του ελέγχου της επιχείρησης στην οικογένεια και τη συνεχή ανάπτυξη με προσεκτικά βήματα και χρήση των ιδίων κεφαλαίων που προκύπτουν από την ανάπτυξη της ΒΙΚΟΣ.
vikos_3.JPG

Cash cow

Η εικόνα που παρουσιάζει η εταιρία στις τελευταίες οικονομικές καταστάσεις που έχει δημοσιεύσει (χρήση 2021) είναι ενδεικτική της χρηματοοικονομικής της υγείας.Κατά την χρήση του 2021 ,η εταιρεία κατέγραψε αύξηση του κύκλου εργασιών της κατά 17,67% έναντι του 2020. Τα κέρδη προ φόρων ανήλθαν για την χρήση του 2021 σε 15.126.618€ και τα EBITDA 19.792.659€. Τα κέρδη μετά φόρων ανήλθαν στο ποσό των14.819.608,07 € έναντι κερδών 14.013.451,26 € της προηγούμενης χρήσης 2020. Η αύξηση του ενεργειακού κόστους και του κόστους των υλικών συσκευασίας είναι εμφανές ότι επηρεάζει τα περιθώρια κέρδους και είναι δεδομένο ότι αυτό θα συμβεί και φέτος όπου το ενεργειακό κόστος έχει εκτιναχθεί. Η εταιρία έχει μετακυλήσει ένα μικρό μέρος της επιβάρυνσης στον καταναλωτή γεγονός που την καθιστά ιδιαίτερα ανταγωνιστική από πλευράς τιμών. Το περιθώριο κέρδους θα υποχωρήσει και φέτος καθώς οι τιμές που του πετρελαίου διαμορφώνονται σε υψηλά επίπεδα (σημαντική επίδραση στο κόστος παραγωγής φιαλών PET) και τα κέρδη αναμένεται να είναι λιγότερα από το 2021 αλλά η εταιρία και θα είναι κερδοφόρα και θα ενισχύσει τα μερίδια αγοράς της.
Η εταιρία έκλεισε το 2021 με ταμειακά διαθέσιμα 41 εκ ευρώ παρά το γεγονός ότι υλοποιούσε επενδυτικό πρόγραμμα 22 εκ ευρώ. Τα δάνειά της μακροπρόθεσμα και βραχυπρόθεσμα ήταν 17,5 εκ ευρώ ενώ 13 εκ ευρώ ήταν τα υπό διανομή μερίσματα.
Είναι προφανές ότι η εταιρία διατηρεί ρευστότητα σε υψηλά επίπεδα και όπως ανέφερε ο κ. Πέτρος Σεπετάς στο ΒΝ αυτό συμβαίνει για λόγους ασφαλείας αλλά και για να υπάρξει εκμετάλλευση τυχόν ευκαιριών που μπορεί να παρουσιαστούν. Η δύναμη πυρός ρευστότητας πάντως που διαθέτει η εταιρία της επιτρέπουν να κάνει ακόμα και μεγάλη εξαγορά καθώς έχει και μεγάλο περιθώριο άντλησης δανειακών κεφαλαίων από τις τράπεζες πράγμα που όμως δεν φαίνεται ότι βρίσκεται εντός της προτεραιότητας της πολιτικής της.

Το ποσοστό στην ΕΨΑ


Σημειώνεται ότι η ΒΙΚΟΣ κατέχει το 25% της ΕΨΑ ενώ το υπόλοιπο 75% ανήκει στην οικογένεια Τσαούτου. Ερωτηθείς για τα σχέδια που έχει η Βίκος για την συμμετοχή της (25%) στην ΕΨΑ, ο Κωνσταντίνος Σεπετάς την χαρακτήρισε «ως μία παθητική επένδυση» όπου δεν υπάρχει δίαυλος επικοινωνίας με την οικογένεια Τσαούτου που ελέγχει το πλειοψηφικό ποσοστό σε ότι αφορά τις επενδύσεις στην εταιρεία.
Σύμφωνα με τον κ. Σεπετά η ΒΙΚΟΣ είναι ανοικτή και να εξαγοράσει το υπόλοιπο ποσοστό της ΕΨΑ ή και να πουλήσει το 25% που κατέχει. Ωστόσο μέχρι στιγμή δεν υπάρχει κάποια πρόταση και συζήτηση είτε προς τη μια είτε προς την άλλη κατεύθυνση. Η ΕΨΑ πάντως από πλευράς μεγεθών κινείται σε οριακά σημεία και φέτος αναμένεται να πιεστεί αισθητά. Στον ισολογισμό του 2021 τα ίδια κεφάλαια εμφανίζεται να είναι 2,5 εκ ευρώ αλλά αν ληφθεί υπό όψιν σχετική παρατήρηση του ορκωτού για επισφάλειες 1,8 εκ ευρώ που δεν έχουν γίνει προβλέψεις στην πραγματικότητα υποχωρούν στα 700 χιλιάδες ευρώ περίπου με το δανεισμό της να ανέχεται στα 5,3 εκ ευρώ. Υπό αυτές τις συνθήκες δεν αποκλείεται να τεθεί ζήτημα μεταβολής της μετοχικής σύνθεσης δεδομένου ότι πρόσφατα υπήρξαν πληροφορίες για ενδιαφέρον από τη ΔΕΛΤΑ χωρίς να επιβεβαιώνονται ούτε από την πλευρά της ΕΨΑ ούτε της ΔΕΛΤΑ.

Νίκος Καρούτζος
nkaroutzos@gmail.com
www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης