γράφει : Πέτρος Λεωτσάκος
Οποιαδήποτε πρωτοβουλία που θα δημιουργεί αμφιβολίες περί την συστημική ευστάθεια των τραπεζών, ζημιώνει στο τέλος την εθνική οικονομία.
Εγκληματικό λάθος θα αποδειχθεί το σχέδιο που εκπονείται από την κυβέρνηση και στοχεύει να υφαρπάξει τα 11,4 δισεκ. του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας.
Η κυβέρνηση για λόγους μικροπολιτικής και πολιτικών εντυπώσεων πριν την κρίσιμη εκλογή προέδρου της Δημοκρατίας σχεδιάζει μεταξύ άλλων να χρησιμοποιήσει τα 11,4 δισεκ. του ΤΧΣ του κεφαλαιακού αποθέματος που προορίζεται αποκλειστικά για τις τράπεζες, ώστε μαζί με άλλες ενέργειες να καταθέσει πρόταση εξόδου από τα μνημόνια.
Ήδη αποκαλύπτεται ότι απαιτούνται 65 δισεκ. ως κεφαλαιακό απόθεμα ή 9-10 δισεκ. ετησίως ώστε η Τρόικα να επιτρέψει στην Ελλάδα να βγει από τα μνημόνια.
Για να πετύχει η κυβέρνηση τον στόχο της είναι διατεθειμένη μεταξύ άλλων να χρησιμοποιήσει τα 11,4 δισεκ. του κεφαλαιακού αποθέματος.
Η κυβέρνηση προφανώς θα αναμένει τα stress tests και με βάση τις τελικές κεφαλαιακές ανάγκες, ποντάρει ότι θα καλυφθούν από ιδιωτικά κεφάλαια άρα τα 11,4 δισεκ. θα παραμείνουν ανέπαφα.
Ολοκληρώνοντας οι τράπεζες τις ανακεφαλαιοποιήσεις τους με ίδια μέσα η κυβέρνηση θα ζητήσει από την Τρόικα να επιτρέψει την χρήση μέρους ίσως 8 ή 9 δισεκ. του κεφαλαιακού αποθέματος του ΤΧΣ, προφανώς προβάλλοντας το επιχείρημα ότι οι τράπεζες…ανακεφαλαιοποιήθηκαν άρα δεν χρειάζονται τα 11,4 δισεκ. του ΤΧΣ.
Η συλλογική αυτή είναι καθολικά επικίνδυνη και επιζήμια για την εθνική οικονομία και τις τράπεζες.
Η κυβέρνηση παραγνωρίζει ότι το κεφαλαιακό απόθεμα του ΤΧΣ λειτουργεί ως μηχανισμός ασφαλείας για την συστημική ευστάθεια των τραπεζών.
Βέβαια η κυβέρνηση θα αναφέρει ότι το ΤΧΣ μέσω των warrants θα μπορεί να ανακτήσει μέρος των κεφαλαίων που έχει επενδύσει στο ΤΧΣ και έτσι να δημιουργήσει νέο κεφαλαιακό απόθεμα.
Ωστόσο ενώ θεωρητικά το επιχείρημα αυτό έχει λογική πρακτικά θα είναι μη εφαρμόσιμο.
Τα warrants μετά τις νέες αυξήσεις κεφαλαίου θα έχουν απαξιωθεί.
Συν τοις άλλοις θα ολοκληρωθεί και τρίτος κύκλος ανακεφαλαιοποίησης και το ΤΧΣ θα υποβάλλει δημόσιες προτάσεις στους κατόχους των warrants με την προοπτική να υλοποιήσει placement κοινών μετοχών στις τράπεζες;
Δηλαδή οι ξένοι θα έχουν επενδύσει νέα κεφάλαια στις ΑΜΚ και εν συνεχεία το ΤΧΣ θα υλοποιήσει placement ζητώντας εκ νέου κεφάλαια από τους ξένους;
Θα είναι πολύ δυσμενές το περιβάλλον για placement από το ΤΧΣ με όρους αγοράς και πολιτικών ισορροπιών.
Για να το θέσουμε απλά, το ΤΧΣ δύσκολα θα μπορεί να υλοποιεί placement σε ένα περιβάλλον οικονομικής και πολιτικής αστάθειας.
Πέραν αυτών, η οικονομία και οι τράπεζες πρέπει να προετοιμαστούν όχι μόνο για τα τραπεζικά stress tests αλλά και για τα πολιτικά stress tests.
Μια αριστερή διακυβέρνηση της Ελλάδος από τον ΣΥΡΙΖΑ, ουδείς μπορεί να προδικάσει τι επιπτώσεις θα έχει στις τράπεζες.
Δεν αναφερόμαστε στους κινδύνους τύπου bank run στους οποίους επιπόλαια οι πολιτικοί αναφέρονται αλλά στον τρόπο με τον οποίο θα ασκούν τραπεζική πολιτική οι τράπεζες.
Π.χ. αν ο ΣΥΡΙΖΑ νομοθετήσει κάποιας μορφής haircut σε ορισμένα δάνεια αυτό σημαίνει απώλεια κεφαλαίων για τις τράπεζες.
Τα 11,4 δισεκ. του ΤΧΣ υπάρχουν ως μηχανισμός ασφαλείας και χρειάζονται για να αποτρέψουν το χειρότερο, να αποτρέψουν πιθανή νέα κρίση στον τραπεζικό κλάδο.
Οποιαδήποτε πρωτοβουλία που θα δημιουργεί αμφιβολίες περί την συστημική ευστάθεια των τραπεζών, ζημιώνει στο τέλος την εθνική οικονομία.
www.bankingnews.gr
Η κυβέρνηση για λόγους μικροπολιτικής και πολιτικών εντυπώσεων πριν την κρίσιμη εκλογή προέδρου της Δημοκρατίας σχεδιάζει μεταξύ άλλων να χρησιμοποιήσει τα 11,4 δισεκ. του ΤΧΣ του κεφαλαιακού αποθέματος που προορίζεται αποκλειστικά για τις τράπεζες, ώστε μαζί με άλλες ενέργειες να καταθέσει πρόταση εξόδου από τα μνημόνια.
Ήδη αποκαλύπτεται ότι απαιτούνται 65 δισεκ. ως κεφαλαιακό απόθεμα ή 9-10 δισεκ. ετησίως ώστε η Τρόικα να επιτρέψει στην Ελλάδα να βγει από τα μνημόνια.
Για να πετύχει η κυβέρνηση τον στόχο της είναι διατεθειμένη μεταξύ άλλων να χρησιμοποιήσει τα 11,4 δισεκ. του κεφαλαιακού αποθέματος.
Η κυβέρνηση προφανώς θα αναμένει τα stress tests και με βάση τις τελικές κεφαλαιακές ανάγκες, ποντάρει ότι θα καλυφθούν από ιδιωτικά κεφάλαια άρα τα 11,4 δισεκ. θα παραμείνουν ανέπαφα.
Ολοκληρώνοντας οι τράπεζες τις ανακεφαλαιοποιήσεις τους με ίδια μέσα η κυβέρνηση θα ζητήσει από την Τρόικα να επιτρέψει την χρήση μέρους ίσως 8 ή 9 δισεκ. του κεφαλαιακού αποθέματος του ΤΧΣ, προφανώς προβάλλοντας το επιχείρημα ότι οι τράπεζες…ανακεφαλαιοποιήθηκαν άρα δεν χρειάζονται τα 11,4 δισεκ. του ΤΧΣ.
Η συλλογική αυτή είναι καθολικά επικίνδυνη και επιζήμια για την εθνική οικονομία και τις τράπεζες.
Η κυβέρνηση παραγνωρίζει ότι το κεφαλαιακό απόθεμα του ΤΧΣ λειτουργεί ως μηχανισμός ασφαλείας για την συστημική ευστάθεια των τραπεζών.
Βέβαια η κυβέρνηση θα αναφέρει ότι το ΤΧΣ μέσω των warrants θα μπορεί να ανακτήσει μέρος των κεφαλαίων που έχει επενδύσει στο ΤΧΣ και έτσι να δημιουργήσει νέο κεφαλαιακό απόθεμα.
Ωστόσο ενώ θεωρητικά το επιχείρημα αυτό έχει λογική πρακτικά θα είναι μη εφαρμόσιμο.
Τα warrants μετά τις νέες αυξήσεις κεφαλαίου θα έχουν απαξιωθεί.
Συν τοις άλλοις θα ολοκληρωθεί και τρίτος κύκλος ανακεφαλαιοποίησης και το ΤΧΣ θα υποβάλλει δημόσιες προτάσεις στους κατόχους των warrants με την προοπτική να υλοποιήσει placement κοινών μετοχών στις τράπεζες;
Δηλαδή οι ξένοι θα έχουν επενδύσει νέα κεφάλαια στις ΑΜΚ και εν συνεχεία το ΤΧΣ θα υλοποιήσει placement ζητώντας εκ νέου κεφάλαια από τους ξένους;
Θα είναι πολύ δυσμενές το περιβάλλον για placement από το ΤΧΣ με όρους αγοράς και πολιτικών ισορροπιών.
Για να το θέσουμε απλά, το ΤΧΣ δύσκολα θα μπορεί να υλοποιεί placement σε ένα περιβάλλον οικονομικής και πολιτικής αστάθειας.
Πέραν αυτών, η οικονομία και οι τράπεζες πρέπει να προετοιμαστούν όχι μόνο για τα τραπεζικά stress tests αλλά και για τα πολιτικά stress tests.
Μια αριστερή διακυβέρνηση της Ελλάδος από τον ΣΥΡΙΖΑ, ουδείς μπορεί να προδικάσει τι επιπτώσεις θα έχει στις τράπεζες.
Δεν αναφερόμαστε στους κινδύνους τύπου bank run στους οποίους επιπόλαια οι πολιτικοί αναφέρονται αλλά στον τρόπο με τον οποίο θα ασκούν τραπεζική πολιτική οι τράπεζες.
Π.χ. αν ο ΣΥΡΙΖΑ νομοθετήσει κάποιας μορφής haircut σε ορισμένα δάνεια αυτό σημαίνει απώλεια κεφαλαίων για τις τράπεζες.
Τα 11,4 δισεκ. του ΤΧΣ υπάρχουν ως μηχανισμός ασφαλείας και χρειάζονται για να αποτρέψουν το χειρότερο, να αποτρέψουν πιθανή νέα κρίση στον τραπεζικό κλάδο.
Οποιαδήποτε πρωτοβουλία που θα δημιουργεί αμφιβολίες περί την συστημική ευστάθεια των τραπεζών, ζημιώνει στο τέλος την εθνική οικονομία.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών