Να θεσπιστούν οι νόμοι για το νέο Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (ΤΧΣ) και την ελληνική κεφαλαιαγορά ζητούν οι θεσμοί από την ελληνική κυβέρνηση.
Πριν αποχωρήσει ο υφυπουργός Οικονομικών Γιώργος Ζαββός είχε θέσει ως χρονοδιάγραμμα τον Οκτώβριο για τον νέο νόμο για το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας και έως τον Δεκέμβριο του 2021 για την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς.
Τον Νοέμβριο του 2021 ο νέος νόμος για το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας
Με βάση ενδείξεις ο νέος νόμος για το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας θα κατατεθεί έως τα τέλη Νοεμβρίου 2021 και από ότι φαίνεται το αρχικό σχέδιο της πλήρους αποεπένδυσης από τις τράπεζες έχει τροποποιηθεί.
Φαίνεται ότι το νέο Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας θα μπορεί να μετατραπεί σε investment fund.
Πιο συγκεκριμένα.
Η διάρκεια του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας που κατέχει το 40,3% της Εθνικής τράπεζας, το 27% της Πειραιώς, το 9% της Alpha bank και το 1,34% της Eurobank θα έχει διάρκεια έως το 2027 δηλαδή η παράταση των 5 ετών μετά το τελευταίο έτος δηλαδή το 2022 που προέβλεπε ο παλαιός νόμος… τροποποιείται και παρατείνεται.
Επίσης από ότι φαίνεται οι θεσμοί έχουν αποδεχθεί ένα μεικτό σχήμα για την συμμετοχή του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας στις τράπεζες δηλαδή θα υπάρξει μείωση ποσοστών αλλά η Κομισιόν και ο ESM έχουν αποδεχθεί να διατηρήσει το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας ελάχιστα ποσοστά που θα καθοριστούν με βάση το επενδυτικό ενδιαφέρον από τους ξένους επενδυτές.
Θα δοθεί δηλαδή προτεραιότητα στους ιδιώτες επενδυτές.
Ο ESM φαίνεται να αντιμετωπίζει θετικά το σχέδιο το νέο Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας να μπορεί να λειτουργεί ως κοινός μέτοχος χωρίς ειδικά προνόμια, χωρίς veto και επίσης να μπορεί να συμμετέχει σε εκδόσεις τραπεζικών ομολόγων, να λαμβάνει μερίσματα κ.α.
Φαίνεται επίσης ότι το νέο Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας δεν θα μπορεί να έχει ειδικά προνόμια έναντι των άλλων κοινών μετόχων, ωστόσο ορισμένοι υποστηρίζουν ότι θα πρέπει να διατηρηθεί ο ρόλος του επενδυτή έσχατης λύσης… όπως θα συμβεί με την περίπτωση της Attica bank.
Να σημειωθεί ότι ένας από τους λόγους που έχει καθυστερήσει ο νόμος που αλλάζει την δομή του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας είναι και η ανακεφαλαιοποίηση της Attica bank που θα πραγματοποιηθεί από το ΤΧΣ.
Με βάση τον νέο νόμο ουσιαστικά θα υπάρχει χρονοδιάγραμμα και ορατότητα και για άλλα δύο ζητήματα που αφορούν συνολικά τους μετόχους.
Η διανομή μερισμάτων, οι επαναγορές ιδίων μετοχών, οι επιστροφές κεφαλαίων και βεβαίως οι αποδοχές των τραπεζιτών.
Με τον νέο νόμο θα μπορούν οι τράπεζες – και εφόσον πληρούνται ορισμένα κριτήρια – να διανείμουν και μερίσματα και να επαναγοράζουν ίδιες μετοχές.
Τι σχεδιάζεται για την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς
Το θεσμικό πλαίσιο – νόμος για την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς είχε συνταχθεί αλλά από ότι φαίνεται υπήρχαν αντιδράσεις.
Το βασικό πρόβλημα έναντι του θεσμικού πλαισίου που είχε προταθεί είναι ότι πολλά μέλη της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς αντιδρούν στην αξιολόγηση.
Επίσης θεωρείται σωστό οι υπηρεσίες που ασκούν έλεγχο και προληπτική εποπτεία και οι υπηρεσίες που επιβάλλουν ποινές να είναι τελείως διαφοροποιημένες.
Επίσης σήμερα στην Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς δεν υπάρχει εσωτερικός κανονισμός λειτουργίας και εταιρικής διακυβέρνησης, οπότε γεννώνται τα ερωτήματα μπορεί η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς να εκτελεί τα καθήκοντα της;
Το θεσμικό πλαίσιο που ισχύει στην Γερμανία ή την Ιταλία είναι αρκετό ώστε να εκσυγχρονιστεί και η Ελληνική Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς που έχει μείνει στάσιμη.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών