«Είναι σημαντικό να θυμόμαστε πως οι θέσεις εργασίας του τουρισμού, προσφέρουν χρήσιμες δεξιότητες» τονίζει η CEO της Marketing Greece κ. Ιωάννα Δρέττα όταν αναφέρεται στη νέα καμπάνια ενημέρωσης που ξεκινά με πρωτοβουλία του ΣΕΤΕ και με αφορμή τις χιλιάδες κενές θέσεις εργασίας που καταγράφηκαν πέρυσι, μέσα στην υγειονομική κρίση, στα ξενοδοχεία, σύμφωνα με μελέτη του ΙΝΣΕΤΕ. Μιλά ακόμη και για το τι πρέπει να κάνουμε ως χώρα, ώστε να επανατοποθετήσουμε στρατηγικά το τουριστικό μας προϊόν, για τους digital nomads, για τις συνέργειες ιδιωτικού και δημόσιου τομέα, αλλά και για τις διεθνείς εξελίξεις, όπου μεταξύ άλλων, σημειώνει: «Τόσο ο πόλεμος στην Ουκρανία όσο και ο πληθωρισμός διαμορφώνουν ένα νέο πλαίσιο, το οποίο παρακολουθούμε στενά και αναμένουμε να δούμε και την τελική του διαμόρφωση».
Συνέντευξη στη Νένα Ουζουνίδου
• Προκειμένου να καλυφθούν περισσότερες από 50.000 κενές θέσεις στον τουρισμό, ο ΣΕΤΕ, σε συνεργασία με τη Marketing Greece, ξεκινά άμεσα καμπάνια ενημέρωσης του εργατικού δυναμικού της χώρας. Ποια χαρακτηριστικά θα έχει;
Σύμφωνα με μελέτη του ΙΝΣΕΤΕ την χρονιά που προηγήθηκε, έλειψαν από τα οργανογράμματα στα ξενοδοχεία της χώρας 50.000 εργαζόμενοι. Αυτό είναι ένα πολύ μεγάλο νούμερο, που απειλεί και το επίπεδο των υπηρεσιών της χώρας. Σε αυτή τη λογική ξεκινάμε μία καμπάνια ενημέρωσης για τις ανάγκες που έχει στο σύνολό του ο τουριστικός τομέας. Είναι σημαντικό να θυμόμαστε πως οι θέσεις εργασίας του τουρισμού, προσφέρουν χρήσιμες δεξιότητες, όπως επικοινωνία με το διεθνές και μη κοινό, ξένες γλώσσες, επίλυση προβλημάτων κα.
• Μέσα στην πανδημία η Ελλάδα κατάφερε να ισχυροποιήσει τη θέση της στον παγκόσμιο τουριστικό χάρτη και ο τομέας κράτησε και πάλι όρθια την οικονομία. Τι πρέπει να κάνουμε ως χώρα για να μη χάσουμε τη μεγάλη ευκαιρία να επανατοποθετήσουμε το προϊόν μας;
Να προχωρήσουμε με συνοχή, συνέπεια και συνέχεια προς την κατεύθυνση που θα επανατοποθετήσει στρατηγικά το προϊόν μας. Πρέπει να ξεπεράσουμε το στάδιο της παρατήρησης και να περάσουμε στην πράξη με την υλοποίηση μιας σειράς δράσεων όπως η ενσωμάτωση πράσινων πολιτικών, ο ψηφιακός μετασχηματισμός που μπορεί να αποτελέσει σημαντικό όχημα για το μέλλον του ελληνικού τουρισμού προσφέροντας του ένα νέο, σύγχρονο και περισσότερο αυτόνομο προφίλ, η υιοθέτηση πρακτικών αειφορίας θέτοντας στο επίκεντρο τις αξίες της αυθεντικότητας, της επαφής με τη φύση, της ανθρώπινης επαφής. Πλέον οφείλουμε να διαχειριζόμαστε τους προορισμούς σε βάθος, συμμεριζόμενοι απολύτως τις ανάγκες της τοπικής κοινωνίας.
• Είναι πλέον μόνιμες οι αλλαγές στον τρόπο που θα ταξιδεύουμε στο εξής και θα επιλέγουμε προορισμό; Στην εποχή του ψηφιακού μετασχηματισμού, η Ελλάδα μπορεί να είναι ένας ιδανικός προορισμός για digital nomads;
Ναι νομίζω ότι οι αλλαγές που ήρθαν και θα μείνουν και θα είναι αυτές που θα διαμορφώσουν τις επόμενες γενιές ταξιδιωτών. Κάποιες από τις αλλαγές που βλέπουμε σήμερα είχαν ήδη ξεκινήσει να κάνουν δειλά την εμφάνιση τους, άλλες προέκυψαν μέσα από τις συνθήκες που επικράτησαν. Μια εκ των αλλαγών, που εμείς στη Marketing Greece την αντιμετωπίζουμε ως κοινωνικό φαινόμενο, και η οποία προϋπήρχε της πανδημίας, είναι οι digital nomads. Μια παγκόσμια ομάδα ανθρώπων που ενσωματώνουν τη ζωή και την εργασία τους στην εξερεύνηση και την επαφή με προορισμούς και τους κατοίκους αυτών ανά τον κόσμο.
Πιστεύοντας στη δυναμική των digital nomads αλλά και στη δυναμική της Ελλάδας να προσεγγίσει το συγκεκριμένο κοινό, προχωρήσαμε στην πρωτοβουλία workfromgreece.gr, μια πλατφόρμα που έχει ως στόχο να γίνει hub για όλους όσους εντάσσονται ή επιθυμούν να ενταχθούν στον κόσμο του ψηφιακού νομαδισμού. Από τους ίδιους τους digital nomads, τα communities που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα, το Digital Nomads Observatory, στις επιχειρήσεις που διαθέτουν εξειδικευμένες υπηρεσίες και δομές και σε εκπαιδευτικά ιδρύματα όπως το Πολυτεχνείο Κρήτης. Είναι εντυπωσιακό ότι στους μόλις 5 μήνες ζωής του workfromgreece.gr έχουμε καταφέρει να έχουμε μια ongoing επαφή και επικοινωνία με digital nomads και remote workers, ερχόμαστε συνεχώς σε επικοινωνία με ιδιωτικές επιχειρήσεις που θέλουν να ενταχθούν στην πλατφόρμα και παρακολουθούμε το φαινόμενο να μεγαλώνει και να ενισχύεται σε καθημερινή βάση. Εδώ θα ήθελα να ευχαριστήσω θερμά τον μεγάλο χορηγό Cosmote και τους Χορηγούς Aegean και Eurobank αλλά και το Υπουργείο Τουρισμού και το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης για την αιγίδα τους, που μας υποστήριξαν στο ξεκίνημα μας και μας βοήθησαν να απευθύνουμε ανοικτή πρόσκληση στο κοινό να μετατρέψει τη ζωή στο γραφείο σε εμπειρία ζωής.
• Δεδομένου ότι ο τουρισμός είναι ένα εξαιρετικά ανταγωνιστικό πεδίο και η ψυχολογία του επηρεάζεται εύκολα, θεωρείτε ότι ο πόλεμος στην Ουκρανία και οι επιπτώσεις του πληθωρισμού αλλάζουν τις προτεραιότητες του εν δυνάμει ταξιδιωτικού κοινού για φέτος (ή και για του χρόνου) και τον τρόπο προσέγγισής του;
Ο ελληνικός τουρισμός έχει μάθει να προσαρμόζεται στις αντίξοες συνθήκες και το έχει αποδείξει πολλές φορές. Τόσο ο πόλεμος στην Ουκρανία όσο και ο πληθωρισμός διαμορφώνουν ένα νέο πλαίσιο, το οποίο παρακολουθούμε στενά και αναμένουμε να δούμε και την τελική του διαμόρφωση. Σε αρχικό επίπεδο ο πόλεμος στην Ουκρανία δεν φαίνεται να επηρεάζει σημαντικά σε σύνολο τον ελληνικό τουρισμό, το σύνολο των εσόδων από Ρωσία και Ουκρανία ήταν 2,5% το 2019, όμως επηρεάζει συγκεκριμένες επιχειρήσεις και προορισμούς που έχουν έκθεση σε αυτές τις αγορές. Ταυτόχρονα, είναι βέβαιο ότι πέρα από το αυστηρό πλαίσιο του τουρισμού, θα πρέπει να μας απασχολεί σε ανθρωπιστικό επίπεδο. Οι ανατιμήσεις είναι ένα πεδίο που προκαλεί ανησυχία, αλλά για οποιεσδήποτε δράσεις και μέτρα θα πρέπει πρώτα να οριστικοποιηθεί το περιβάλλον αφού πρώτα αφήσουμε ένα χρονικό περιθώριο για να σταθεροποιηθεί η όποια αλλαγή.
• Η Marketing Greece δημιουργήθηκε μέσα στα χρόνια της οικονομικής κρίσης για να υποστηρίξει την προβολή και την προώθηση του brand Ελλάδα. Σήμερα, πιστεύετε ότι οι συνθήκες για συνέργειες δημόσιου και ιδιωτικού τομέα έχουν ωριμάσει αρκετά;
Σαφώς και έχουν γίνει σημαντικά βήματα και σε κάποιες περιπτώσεις ακόμα και άλματα. Και αυτό μας κάνει χαρούμενους αλλά και υπερήφανους που σταθήκαμε αρωγός στην καλλιέργεια και υλοποίηση αυτής της προσέγγισης του ελληνικού τουρισμού. Στα 9 χρόνια δραστηριοποίησής μας έχουμε συνεργαστεί με σχεδόν όλες τις Περιφέρειες της χώρας, έχουμε δημιουργήσει συμμαχίες και clusters, έχουμε λάβει μέρος σε εθνικής σημασίας projects, έχουμε συνεργαστεί αρκετές φορές με το Υπουργείο Τουρισμού και έχουμε φέρει στο ίδιο τραπέζι πολλά και διαφορετικά μέρη. Θεωρώ ότι πλέον είμαστε σε εκείνο το σημείο που η συνέργεια είναι προαπαιτούμενο από όλους ανεξαρτήτως αν πρόκειται για δημόσιο ή ιδιωτικό τομέα. Πλέον την προσπάθειά μας τη βάζουμε στην ποιότητα της συνεργασίας, στο βάθος της και στα αποτελέσματα που παράγει.
• Πρόσφατα ο ΣΕΤΕ παρουσίασε την αναλυτική και δυναμική μελέτη για το μέλλον του ελληνικού τουρισμού και τη βιώσιμη ανάπτυξή του. Άρα ένα ουσιαστικό σχέδιο δράσης για την επόμενη μέρα, θα χρειαστεί μελέτη στρατηγικής επικοινωνίας και ποιες είναι οι τάσεις που αναμένεται να κυριαρχήσουν μετά την πανδημία;
Ξεκινώντας από την παραδοχή ότι έχει αναδυθεί ένα νέο αξιακό σύστημα για τους ταξιδιώτες, είναι ολοφάνερο ότι σήμερα η ολιστική στρατηγική επικοινωνίας επιβάλλεται περισσότερο από πότε. Υπηρετώντας εν τέλει τον βασικό στόχο που είναι η ενίσχυση του brand Ελλάδα θα πρέπει στο σύνολο τους οι προορισμοί να επιλέξουν τα μηνύματα εκείνα που ανταποκρίνονται στα νέα ζητούμενα του ταξιδιώτη. Και αυτά συνοψίζονται στις έννοιες της αυθεντικότητας, της βιωσιμότητας και της υπεύθυνης στάσης απέναντι σε όλους. Η μελέτη που έχουμε στα χέρια μας, το βάθος και η ανάλυσή της, μας εγγυάται πως δε θα κάνουμε λάθος.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών