Η εξέλιξη έχει σημάνει συναγερμό σε πλοιοκτήτες, διαχειριστές και ναυτιλιακούς οργανισμούς
Να επαναλάβουν τις κατασχέσεις πλοίων που μεταφέρουν πετρέλαιο από τη Βενεζουέλα ετοιμάζονται οι Ηνωμένες Πολιτείες, μετά την πρόσφατη κατάσχεση του τάνκερ Skipper, σύμφωνα με έξι πηγές που γνωρίζουν τα γεγονότα.
Η κίνηση αυτή σηματοδοτεί την πρώτη άμεση παρέμβαση σε φορτίο ή τάνκερ από τη Βενεζουέλα, η οποία βρίσκεται υπό αμερικανικές κυρώσεις από το 2019.
Η κατάσχεση συνέβη παράλληλα με την ενίσχυση της αμερικανικής στρατιωτικής παρουσίας στη νότια Καραϊβική, ενώ ο πρόεδρος Donald Trump συνεχίζει την προεκλογική του εκστρατεία με στόχο την απομάκρυνση του προέδρου Nicolas Maduro.
Η εξέλιξη έχει σημάνει συναγερμό σε πλοιοκτήτες, διαχειριστές και ναυτιλιακούς οργανισμούς που ασχολούνται με τη μεταφορά αργού από τη Βενεζουέλα, πολλοί εκ των οποίων επανεξετάζουν εάν θα συνεχίσουν τα δρομολόγιά τους από τα ύδατα της Βενεζουέλας τις επόμενες ημέρες.
Σύμφωνα με τις πηγές, αναμένονται περαιτέρω άμεσες αμερικανικές παρεμβάσεις τις επόμενες εβδομάδες, με στόχο πλοία που μεταφέρουν πετρέλαιο από τη Βενεζουέλα και πιθανώς και από άλλες χώρες υπό αμερικανικές κυρώσεις, όπως το Ιράν.
Η PDVSA, η κρατική εταιρεία πετρελαίου της Βενεζουέλας, δεν απάντησε σε αιτήματα για σχόλιο, ενώ η κυβέρνηση της χώρας χαρακτήρισε την κατάσχεση «κλοπή».
Μελλοντικά βήματα
Η εκπρόσωπος του Λευκού Οίκου Karoline Leavitt απέφυγε να σχολιάσει πιθανά μελλοντικά βήματα, υπογράμμισε όμως ότι οι ΗΠΑ θα συνεχίσουν την εφαρμογή των κυρώσεων:
«Δεν θα μένουμε αδρανείς βλέποντας πλοία υπό κυρώσεις να πλέουν με μαύρο πετρέλαιο, τα έσοδα του οποίου τροφοδοτούν ναρκοτρομοκρατία και παράνομες κυβερνήσεις σε όλο τον κόσμο», τόνισε η ίδια.
Οι αμερικανικές αρχές έχουν συντάξει λίστα με επιλεγμένα τάνκερ για πιθανή κατάσχεση, ενώ το Υπουργείο Δικαιοσύνης και το Υπουργείο Εσωτερικής Ασφάλειας προετοίμαζαν αυτές τις κινήσεις μήνες πριν. Μια σημαντική μείωση ή πλήρης διακοπή των βενεζουελάνικων εξαγωγών θα επιβαρύνει σοβαρά τα οικονομικά του καθεστώτος Maduro, καθώς το πετρέλαιο αποτελεί τον κύριο πόρο εσόδων του κράτους.
Η νέα αμερικανική στρατηγική επικεντρώνεται στον λεγόμενο «shadow fleet», τον στόλο τάνκερ που μεταφέρει πετρέλαιο υπό κυρώσεις προς την Κίνα, τον μεγαλύτερο αγοραστή αργού από Βενεζουέλα και Ιράν.
Ορισμένα πλοία εκτελούν δρομολόγια για λογαριασμό Ιράν, Βενεζουέλας και Ρωσίας, καθιστώντας τη διαχείριση και τον εντοπισμό τους εξαιρετικά δύσκολη.
Κατάσχεση
Η κατάσχεση του Skipper, που είχε προηγουμένως κυρωθεί για εμπόριο με το Ιράν, οδήγησε σε προσωρινή αναστολή δρομολογίων τριών φορτίων συνολικά σχεδόν 6 εκατομμυρίων βαρελιών της βασικής εξαγωγικής ποικιλίας Merey.
Ένας υψηλόβαθμος παράγοντας σε εταιρεία εμπορίας βενεζουελάνικου πετρελαίου δήλωσε:
«Τα φορτία μόλις είχαν φορτωθεί και επρόκειτο να ξεκινήσουν για την Ασία. Τώρα τα δρομολόγια ακυρώθηκαν και τα τάνκερ περιμένουν ανοιχτά της Βενεζουέλας, καθώς εκεί είναι πιο ασφαλές.»
Οι αμερικανικές δυνάμεις παρακολουθούν τόσο τα πλοία στη θάλασσα όσο και αυτά που βρίσκονται σε λιμάνια της Βενεζουέλας για συντήρηση ή φόρτωση, περιμένοντας να μπουν σε διεθνή ύδατα πριν επέμβουν. Η χρονική στιγμή των επόμενων κατασχέσεων θα εξαρτηθεί από τη δυνατότητα των λιμανιών να υποδεχθούν τα πλοία για εκφόρτωση, δεδομένου ότι πολλά από αυτά είναι παλιά, με αδιαφανή ιδιοκτησία και περιορισμένη ασφάλιση.
Το Βενεζουελάνικο καθεστώς καταδίκασε την κίνηση ως «διεθνή πειρατεία», ωστόσο νομικοί ειδικοί, όπως ο Laurence Atkin-Teillet από το Nottingham Law School, επισημαίνουν ότι δεν συνιστά πειρατεία σύμφωνα με το διεθνές δίκαιο, καθώς η κατάσχεση ήταν εγκεκριμένη και κυρωμένη από τις ΗΠΑ.
Η ένταση στην Καραϊβική κλιμακώνεται και οι εξελίξεις προμηνύουν μια περίοδο υψηλού ρίσκου για την παγκόσμια ναυτιλία και το εμπόριο πετρελαίου.
www.bankingnews.gr
Η κίνηση αυτή σηματοδοτεί την πρώτη άμεση παρέμβαση σε φορτίο ή τάνκερ από τη Βενεζουέλα, η οποία βρίσκεται υπό αμερικανικές κυρώσεις από το 2019.
Η κατάσχεση συνέβη παράλληλα με την ενίσχυση της αμερικανικής στρατιωτικής παρουσίας στη νότια Καραϊβική, ενώ ο πρόεδρος Donald Trump συνεχίζει την προεκλογική του εκστρατεία με στόχο την απομάκρυνση του προέδρου Nicolas Maduro.
Η εξέλιξη έχει σημάνει συναγερμό σε πλοιοκτήτες, διαχειριστές και ναυτιλιακούς οργανισμούς που ασχολούνται με τη μεταφορά αργού από τη Βενεζουέλα, πολλοί εκ των οποίων επανεξετάζουν εάν θα συνεχίσουν τα δρομολόγιά τους από τα ύδατα της Βενεζουέλας τις επόμενες ημέρες.
Σύμφωνα με τις πηγές, αναμένονται περαιτέρω άμεσες αμερικανικές παρεμβάσεις τις επόμενες εβδομάδες, με στόχο πλοία που μεταφέρουν πετρέλαιο από τη Βενεζουέλα και πιθανώς και από άλλες χώρες υπό αμερικανικές κυρώσεις, όπως το Ιράν.
Η PDVSA, η κρατική εταιρεία πετρελαίου της Βενεζουέλας, δεν απάντησε σε αιτήματα για σχόλιο, ενώ η κυβέρνηση της χώρας χαρακτήρισε την κατάσχεση «κλοπή».
Μελλοντικά βήματα
Η εκπρόσωπος του Λευκού Οίκου Karoline Leavitt απέφυγε να σχολιάσει πιθανά μελλοντικά βήματα, υπογράμμισε όμως ότι οι ΗΠΑ θα συνεχίσουν την εφαρμογή των κυρώσεων:
«Δεν θα μένουμε αδρανείς βλέποντας πλοία υπό κυρώσεις να πλέουν με μαύρο πετρέλαιο, τα έσοδα του οποίου τροφοδοτούν ναρκοτρομοκρατία και παράνομες κυβερνήσεις σε όλο τον κόσμο», τόνισε η ίδια.
Οι αμερικανικές αρχές έχουν συντάξει λίστα με επιλεγμένα τάνκερ για πιθανή κατάσχεση, ενώ το Υπουργείο Δικαιοσύνης και το Υπουργείο Εσωτερικής Ασφάλειας προετοίμαζαν αυτές τις κινήσεις μήνες πριν. Μια σημαντική μείωση ή πλήρης διακοπή των βενεζουελάνικων εξαγωγών θα επιβαρύνει σοβαρά τα οικονομικά του καθεστώτος Maduro, καθώς το πετρέλαιο αποτελεί τον κύριο πόρο εσόδων του κράτους.
Η νέα αμερικανική στρατηγική επικεντρώνεται στον λεγόμενο «shadow fleet», τον στόλο τάνκερ που μεταφέρει πετρέλαιο υπό κυρώσεις προς την Κίνα, τον μεγαλύτερο αγοραστή αργού από Βενεζουέλα και Ιράν.
Ορισμένα πλοία εκτελούν δρομολόγια για λογαριασμό Ιράν, Βενεζουέλας και Ρωσίας, καθιστώντας τη διαχείριση και τον εντοπισμό τους εξαιρετικά δύσκολη.
Κατάσχεση
Η κατάσχεση του Skipper, που είχε προηγουμένως κυρωθεί για εμπόριο με το Ιράν, οδήγησε σε προσωρινή αναστολή δρομολογίων τριών φορτίων συνολικά σχεδόν 6 εκατομμυρίων βαρελιών της βασικής εξαγωγικής ποικιλίας Merey.
Ένας υψηλόβαθμος παράγοντας σε εταιρεία εμπορίας βενεζουελάνικου πετρελαίου δήλωσε:
«Τα φορτία μόλις είχαν φορτωθεί και επρόκειτο να ξεκινήσουν για την Ασία. Τώρα τα δρομολόγια ακυρώθηκαν και τα τάνκερ περιμένουν ανοιχτά της Βενεζουέλας, καθώς εκεί είναι πιο ασφαλές.»
Οι αμερικανικές δυνάμεις παρακολουθούν τόσο τα πλοία στη θάλασσα όσο και αυτά που βρίσκονται σε λιμάνια της Βενεζουέλας για συντήρηση ή φόρτωση, περιμένοντας να μπουν σε διεθνή ύδατα πριν επέμβουν. Η χρονική στιγμή των επόμενων κατασχέσεων θα εξαρτηθεί από τη δυνατότητα των λιμανιών να υποδεχθούν τα πλοία για εκφόρτωση, δεδομένου ότι πολλά από αυτά είναι παλιά, με αδιαφανή ιδιοκτησία και περιορισμένη ασφάλιση.
Το Βενεζουελάνικο καθεστώς καταδίκασε την κίνηση ως «διεθνή πειρατεία», ωστόσο νομικοί ειδικοί, όπως ο Laurence Atkin-Teillet από το Nottingham Law School, επισημαίνουν ότι δεν συνιστά πειρατεία σύμφωνα με το διεθνές δίκαιο, καθώς η κατάσχεση ήταν εγκεκριμένη και κυρωμένη από τις ΗΠΑ.
Η ένταση στην Καραϊβική κλιμακώνεται και οι εξελίξεις προμηνύουν μια περίοδο υψηλού ρίσκου για την παγκόσμια ναυτιλία και το εμπόριο πετρελαίου.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών