Τελευταία Νέα
Επιχειρήσεις

Κρατική υπόθεση οι κινήσεις στο Ελληνικό Χρηματιστήριο... αλλά κάτι συμβαίνει και δεν υπάρχουν νέες εισαγωγές

Κρατική υπόθεση οι κινήσεις στο Ελληνικό Χρηματιστήριο... αλλά κάτι συμβαίνει και δεν υπάρχουν νέες εισαγωγές
Επιτόκια, πρόσθετο κόστος, περιορισμένος “χώρος” και ΕΧΑΕ αποτρέπουν τις νέες εισαγωγές
Σχετικά Άρθρα

Σε κρατική υπόθεση κατέληξε η άντληση κεφαλαίων το 2024.
Από τις συνολικές συναλλαγές (μετοχές, ομόλογα), ύψους 4,6 δισ. ευρώ το 60% ή 2,7 δισ. ευρώ
εισήλθαν στο Δημόσιο ταμείο ή κατευθύνθηκαν στην μείωση του χρέους. 
Συγκεκριμένα, οι ιδιωτικοποιήσεις των μετοχών της Πειραιώς (1,3 δισ. ευρώ) της Εθνικής (700 εκατ. ευρώ) και του 30% (784 εκατ. ευρώ) του Διεθνούς Αεροδρομίου Αθηνών ήταν οι μεγαλύτερες συναλλαγές. 
Με αυτές τις πωλήσεις των ποσοστών του ΤΧΣ στις τράπεζες, απώτερος στόχος της κυβέρνησης είναι η μετάταξη στις ανεπτυγμένες αγορές, διότι δεν νοείται ανεπτυγμένη αγορά όπου το κράτος να διατηρεί την πλειοψηφία των μετοχών στις κύριες τράπεζες. 
Αντίθετα, από μια αύξηση μετοχικού κεφαλαίου και μια δημόσια εγγραφή τα κεφάλαια ανήλθαν σε 249 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 200 εκατ. ευρώ  προήλθαν από την Cenergy και τα 49 εκατ. ευρώ από την εκ του νόμου είσοδο των μετοχών της Noval. 
Ουσιαστικά, δεν υπήρξε μια δημόσια εγγραφή εταιρείας, καθώς και στο Αεροδρόμιο Αθηνών πωλήθηκε ποσοστό του Δημοσίου. 
Από τις ιδιωτικές τοποθετήσεις μετοχών αντλήθηκαν 535 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων 255,6 εκατ. ευρώ (Metlen), 108,8 εκατ. ευρώ (Jumbo) 126,2 εκατ. ευρώ με δυο συναλλαγές για την ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ, 32,8 εκατ. ευρώ για την AustrianCard και 12 εκατ. ευρώ για την Kρι-Κρι. 
Eπίσης, μια ακόμα τράπεζα, η Attica bank προχώρησε σε ανακεφαλαιοποίηση, ύψους 679 εκατ. ευρώ, με το μεγαλύτερο ποσοστό να περνά στην Thrinvest. Σ’ ότι αφορά τα εταιρικά ομόλογα, πραγματοποιήθηκαν δυο συναλλαγές, μια έκδοση ύψους 150 εκατ. ευρώ της Autohellas, και μια της Intralot, ύψους 130 εκατ. ευρώ.                            

Χρηματιστήριο – “αποθήκη” του Δημοσίου  

Και η νέα χρονιά, αν δεν αλλάξει άρδην η στρατηγική, το κράτος θα συνεχίσει να αντλεί κεφάλαια μετατρέποντας το χρηματιστήριο σε  “αποθήκη” Δημόσιων εταιρειών, σε μια περίοδο όπου ξένοι ανάδοχοι προτείνουν την είσοδο ακόμα και μικρών εταιρειών, αρκεί να διαθέτουν συμπαγείς διοικήσεις για την εκτέλεση των επενδυτικών τους πλάνων.  
Αυτές οι μικρομεσαίες εταιρείες που θα επιδιώξουν την εισαγωγή των μετοχών τους, θα διαπιστώσουν ότι, πρακτικά, δεν υπάρχει “χώρος” εξαιτίας της κυριαρχίας του Δημοσίου. 
Η ελληνική αγορά διαθέτει περιορισμένες και συγκεκριμένες δυνατότητες σ ότι αφορά την άντληση κεφαλαίων σε μετοχές και ομόλογα.
Εκτός, όμως, από τον περιορισμένο χώρο, συνολικά ,οι σημερινοί νομοθέτες επιδιώκουν να μην απορρυθμίζουν την αγορά συνολικά προκειμένου να μειωθεί το κόστος και να καταστεί ελκυστικό για τις αναπτυσσόμενες εταιρείες. 

Τρίτος παράγοντας αποτροπής νέων εισαγωγών ήταν φυσικά η διοίκηση της ΕΧΑΕ...

Αν και πρόκειται για μια ιδιωτική πλέον εταιρεία, οι αντιδράσεις αφορούσαν μόνο σε κελεύσματα πρώην πολιτικών προϊσταμένων. 
Παρά το γεγονός ότι μέσα στην φετινή χρονιά αντλήθηκαν μέσω του χρηματιστηρίου κεφάλαια περί τα 4,6 δισ. ευρώ, η μια και μοναδική εισαγωγή νέας εταιρείας ήταν κρατική υπόθεση. 
Η εισαγωγή του Διεθνούς Αεροδρομίου Αθηνών (784 εκατ. ευρώ), όπου το πρώην ΤΑΙΠΕΔ μείωσε την συμμετοχή του σε 25% από 55%.  
Η δε δεύτερη εισαγωγή, της NOVAL (49 εκατ. ευρώ) ήταν υποχρεωτική καθώς ορίζεται εκ του νόμου η εισαγωγή των εταιρειών επενδύσεων ακινήτων. 
Ας σημειωθεί ότι, και το 2023, οι νέες εισαγωγές ήταν της Οptima Bank (150 εκατ. ευρώ) και δυο εταιρειών επενδύσεων ακινήτων (Trade Estates 55,8 εκατ. ευρώ, Οrilina 30,5 εκατ. ευρώ) οι οποίες ήταν επίσης υποχρεωτικές δημόσιες εγγραφές.

Λαϊκές αγορές - ΔΕΠΑ Εμπορίου - Helleniq Energy

Είναι τέτοια δε η απουσία προσανατολισμού, ώστε ένας εκ των υποψηφίων για την θέση του του διευθύνοντος συμβούλου του επενδυτικού ταμείου κ. Γρηγ. Δημητριάδης ανακοίνωσε ότι, υπάρχει σχεδιασμός για την συγχώνευση των κεντρικών αγορών Αθήνας – Θεσσαλονίκης και την εισαγωγή των μετοχών τους στο χρηματιστήριο. 
Λίγο αργότερα, άλλοι κυβερνητικοί κύκλοι, μετέδωσαν αρμοδίως πως εξετάζουν την εισαγωγή στο χρηματιστήριο και των μετοχών της Δημόσιας εταιρείας παροχής αερίου (ΔΕΠΑ Εμπορίας). 
Προφανώς, διαπίστωσαν την θετική αποδοχή της αγοράς στην μετοχή της Helleniq Energy, μετά την πώληση του 35%. 
Τη νέα χρονιά, επίσης, σύμφωνα με πληροφορίες το κράτος θα εξετάσει συναλλαγή για την πώληση ποσοστού στην Helleniq Energy, διευρύνοντας την ασφυξία για νέες εταιρείες.   
Το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας ανακοίνωσε νέο νομοσχέδιο για το χρηματιστήριο, και προανήγγειλε φορολογικά κίνητρα τόσο για τις επιχειρήσεις (υπεραπόσβεση δαπανών εισαγωγής), όσο και για τους επενδυτές που θα συμμετάσχουν στις δημόσιες εγγραφές εταιρειών που εισέρχονται στην Εναλλακτική Αγορά. 
Παράλληλα, για την μείωση του κόστους εισαγωγής προωθείται αύξηση του ορίου για την υποχρέωση δημοσίευσης ενημερωτικού δελτίου σε 8 εκατ. ευρώ από 5 εκατ. ευρώ και κίνητρα για τους επενδυτές που βοηθούν τις επιχειρήσεις στην πρόσβαση στις αγορές.
 (Family offices, angel investors).
Επίσης, το υπουργείο σχεδιάζει την μετάταξη εταιρειών από την κύρια αγορά στην εναλλακτική (sic), ώστε οι μικρότερες εταιρείες να ανταποκρίνονται στις συνεχώς  αυξανόμενες υποχρεώσεις του κανονιστικού πλαισίου (κριτήρια ESG).   

Ενώ δηλαδή φαινομενικά οι νομοθέτες αντιλαμβάνονται το αυξημένο κόστος οποιασδήποτε επιχείρησης προκείμενου να εφαρμόζει το νέο πλαίσιο, σχεδιάζουν να νομοθετήσουν την υποβάθμιση και όχι την αναβάθμιση των εταιρειών ! 
Το γεγονός ότι, οι εξαγωγικές βιομηχανικές επιχειρήσεις ή οι εταιρείες λιανεμπορίου δεν επιδιώκουν τις δημόσιες εγγραφές λόγω των χαμηλών επιτοκίων και του αυξημένου κόστους τήρησης του νέου πλαισίου, δεν φαίνεται να απασχολεί κανέναν.      

Παφίλας Δημήτρης
dpafilas@yahoo.com 

www.bankingnews.gr 

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης