Τελευταία Νέα
Τουρισμός & Αερομεταφορές

Το «μακρύ» ελληνικό καλοκαίρι και το επόμενο «στοίχημα» της επιμήκυνσης της τουριστικής περιόδου

Το «μακρύ» ελληνικό καλοκαίρι και το επόμενο «στοίχημα» της επιμήκυνσης της τουριστικής περιόδου

Τι προσδοκά η τουριστική βιομηχανία

Σχετικά Άρθρα

Το ίδιο «βαριά» με τον χαρακτηρισμό «βαριά βιομηχανία» είναι και ατζέντα με τις προτεραιότητες για την «επόμενη μέρα» του ελληνικού τουρισμού, ύστερα από την επίτευξη - όπως όλα δείχνουν - του στόχου του 50% του 2019 που είχε τεθεί στην αρχή της σεζόν, αλλά και τις εκτιμήσεις για τα έσοδα που ανεβάζουν τον πήχη περίπου στα 10 δις. Τα μηνύματα με αφορμή τη σημερινή Παγκόσμια Ημέρα Τουρισμού εστιάζουν στο αύριο, μνημονεύοντας τόσο το ρόλο που διαδραματίζει ο τουρισμός ως κινητήρια δύναμη για τη βιώσιμη ανάπτυξη και τη διατήρηση της πολιτιστικής και φυσικής κληρονομιάς, όσο και τις αντοχές ενός κλάδου που συνεχίζει να στηρίζει καθοριστικά το ΑΕΠ μέσα στα καταστροφικά αποτελέσματα της πανδημίας.

Ικανοποίηση και νέοι στόχοι

Η βιώσιμη ανάπτυξη είναι ο νούμερο ένα στόχος που συμπαρασύρει και το στοίχημα της επιμήκυνσης σε δωδεκάμηνο χρονικό ορίζοντα, σύμφωνα με τους παράγοντες της τουριστικής βιομηχανίας. Νησιά όπως είναι η Κρήτη και η Ρόδος «βλέπουν» κινητικότητα ακόμη και έως και τον Νοέμβριο - η οποία μένει να αποδειχθεί στην πράξη, ενώ περιοχές της ηπειρωτικής Ελλάδας και επιχειρήσεις συνεχούς λειτουργίας θα κληθούν να κερδίσουν το «στοίχημα της επιβίωσης» κόντρα στην εποχικότητα και σε ζητήματα που ενδεχομένως να ξαναμπούν στο τραπέζι όπως και πέρυσι, αναλόγως με την εξέλιξη της πανδημίας. Έτσι, παρόλο που οι άνθρωποι του τουρισμού μιλούν για ρυθμούς που παρά τις αντιξοότητες και δύο χαμένους μήνες – Μάιο και Ιούνιο – διατηρούν την καλή εικόνα της θερινής τουριστικής περιόδου σε πληρότητα και κερδοφορία, δεν δείχνουν να συμμερίζονται συνολικά και όχι κατ΄ ανάγκη απόλυτα την «ευφορία», επισημαίνοντας ότι «τα δύσκολα είναι μπροστά». Πιέζουν δε για παρεμβάσεις ώστε η δραστηριότητα να συνεχιστεί απρόσκοπτα και μετά το φθινόπωρο με ποιοτικά χαρακτηριστικά, αλλά και με περαιτέρω στήριξη των επιχειρήσεων με υποστηρικτικές λύσεις, καθώς «έχουν να διαχειριστούν μαζί τα χρέη της πανδημίας, παλιές υποχρεώσεις και τρέχοντα έξοδα. Ελλείψει ικανής ρευστότητας και αβεβαιότητας, δεν μπορεί να γίνει προγραμματισμός», εξηγεί επιχειρηματίας της Θεσσαλίας. «Οι καλές επιδόσεις Σεπτεμβρίου – Οκτωβρίου είναι ο πρώτος στόχος που θα «κλείσει ανακουφιστικά το πρώτο ταμείο», λέει, «αλλά έπεται συνέχεια».

Συνεδριακή δραστηριότητα και χειμερινός τουρισμός

«Βρισκόμαστε σε ένα κρίσιμο χρονικό σημείο όπου τα δωδεκάμηνης λειτουργίας ξενοδοχεία σε όλη την Ελλάδα και όχι μόνο στις μεγάλες πόλεις όπως είναι η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη, ευελπιστούν σε ουσιαστική επανεκκίνηση του συνεδριακού τουρισμού και εκδηλώσεων, ενώ πρέπει να επαναλειτουργήσουν με πελατεία κυρίως από τον εσωτερικό τουρισμό και οι επιχειρήσεις του ορεινού όγκου που τα περσινά lockdowns τις κράτησαν κλειστές», τονίζουν εκπρόσωποι του κλάδου. Ταυτόχρονα σημειώνουν πως η διατήρηση της ποιοτικής εμπειρίας για τους ξένους επισκέπτες είναι ζητούμενο για την αναβάθμιση του ελληνικού τουρισμού χειμώνα – καλοκαίρι, έναν κανόνα που επιβάλλει η φετινή αύξηση σε ποσοστό 20% της τουριστικής δαπάνης, ώστε να μην παραμείνει ως ένα φαινόμενο «συγκυριακό».

Το ίδιο επιτακτική ανάγκη όπως λένε, είναι και η προστασία του ιδιαίτερου χαρακτήρα προορισμών από φαινόμενα υπερτουρισμού που αναδείχτηκαν περισσότερο από τις συνθήκες της πανδημίας, όμως η αξιοποίηση ειδικών μορφών τουρισμού τονίζουν, «είναι απαραίτητος παράγοντας για να συνεχιστεί η κινητικότητα με το να ενταχθούν νέες περιοχές στον τουριστικό χάρτη, οι οποίες, ενώ διαθέτουν τις «περγαμηνές» εξαιτίας του φυσικού πλούτου ή της πολιτιστικής κληρονομιάς, είτε έμειναν αναξιοποίητες για δεκαετίες, είτε δεν έτυχαν της κατάλληλης προσοχής, είτε δεν έγιναν οι απαραίτητες υποδομές για να συνεχίσουν να συνεισφέρουν περισσότερα στους τζίρους των τοπικών κοινωνιών και να στηρίζουν την απασχόληση και την οικονομία. Και εδώ μπαίνει και ο παράγοντας κλιματική αλλαγή και προστασίας του περιβάλλοντος, απαραίτητη προϋπόθεση για να θωρακιστούμε από φυσικές καταστροφές και να συνεχίσουμε να έχουμε τουρισμό».

Διεύρυνση αγοράς, προορισμών και ενίσχυση πτήσεων

Το φετινό «μωσαϊκό» του ελληνικού καλοκαιριού «ανακάτεψε την τράπουλα των εθνικοτήτων και έφερε στο προσκήνιο τις τάσεις νέων και ανερχόμενων αγορών, όπως είναι για παράδειγμα η Πολωνία, ενώ ήταν πολύ σημαντική η διατήρηση πτήσεων από τις Ηνωμένες Πολιτείες τουλάχιστον μέχρι το τέλος της σεζόν. Βλέπουμε να μας προτιμούν ταξιδιώτες από όλο τον κόσμο και να μας εντάσσουν στις πρώτες τους επιλογές και ταυτόχρονα οφείλουμε να διατηρούμε τις παραδοσιακές μας αγορές εξαιτίας του κλιμακούμενου ανταγωνισμού στη Μεσόγειο. Οι πρωτοβουλίες του υπουργείου Τουρισμού στην κατεύθυνση του να κρατάμε ανοιχτούς διαύλους επικοινωνίας με τη διεθνή ταξιδιωτική αγορά και να πετυχαίνουμε συμφωνίες που θα επιμηκύνουν την τουριστική περίοδο με την έννοια του εισερχόμενου τουρισμού, κινούνται προς τη σωστή κατεύθυνση. Ελπίζουμε να καταφέρουμε να φέρουμε τη βρετανική αγορά νωρίτερα, ήδη από την ερχόμενη άνοιξη», σημειώνουν παράγοντες, οι οποίοι παράλληλα ζητούν ενίσχυση του city break στην Αθήνα κατά κύριο λόγο, στη Θεσσαλονίκη, αλλά και σε μικρότερες πόλεις που δεν εκπροσωπούν το μοντέλο «ήλιος και θάλασσα» και που έχουν υποφέρει περισσότερο από το ξέσπασμα της πανδημίας.

Ταυτόχρονα, η προβολή των φθινοπωρινών και χειμερινών προορισμών μέσω καμπάνιας του ΕΟΤ που έχει ήδη ανακοινώσει ο κ. Βασίλης Κικίλιας εκτιμάται ότι θα βοηθήσει και την Αθήνα, αλλά και την επαρχία στο να διατηρήσουν τουριστικές ροές, σύμφωνα με τους επιχειρηματίες που βλέπουν ως ευκαιρία την ανάδειξη λιγότερο γνωστών προορισμών, μέσα από την κατάλληλη προώθηση εναλλακτικών μορφών τουρισμού. Επισημαίνουν δε, ότι προκειμένου να διαμορφωθεί η κατάλληλη στρατηγική που θα δρομολογήσει επενδύσεις και θα προσθέσει αξία στο ελληνικό τουριστικό προϊόν, «η συνεργασία της Πολιτείας με τους ανθρώπους της αγοράς πρέπει να είναι αδιάλειπτη. Να ακούει η πρώτη τη γνώμη της δεύτερης, ως πιο ειδική στα κατά τόπους προβλήματα και δυνατότητες περαιτέρω ανάπτυξης. Χρειαζόμαστε και εμείς από την πλευρά μας κίνητρα και γρήγορες λύσεις, αλλά και την κατάλληλη τεχνογνωσία και τους πόρους, ώστε να κάνουμε το όραμα μας πράξη και να αποκτήσει και για μας αποτελέσματα η αγάπη για τον τόπο μας», προσθέτει επιχειρηματίας της Θράκης.

Homeporting και αναβάθμιση εκπαίδευσης

Η άνθιση της κρουαζιέρας παραμένει για τον κλάδο ο παράγοντας που θα μπορούσε να διπλασιάσει τα έσοδα, εάν λιμάνια καθιερωθούν ως σημεία εκκίνησης κρουαζιερόπλοιων και αυξηθούν κατακόρυφα οι εταιρείες και τα πλοία που θα τα επιλέγουν για εκκίνηση του ταξιδιού. Μάλιστα στην πρώτη του εξόρμηση ως υπουργός Τουρισμού στη Θεσσαλονίκη, ο κ. Κικίλιας ανέδειξε την κρουαζιέρα ως έναν από τους βασικούς πυλώνες της στρατηγικής του για την ενίσχυση των τουριστικών εσόδων. Φιλοδοξία του όπως είπε, είναι η μετατροπή του λιμανιού σε home port και hub και η διασύνδεσή του με το αναβαθμισμένο αεροδρόμιο «Μακεδονία» και τις ξενοδοχειακές υποδομές, ώστε να αυξηθούν οι τουριστικές εισπράξεις.

Επιπλέον, η αναβάθμιση της τουριστικής εκπαίδευσης και κατάρτισης ώστε να αναπτυχθούν δεξιότητες και να αποκτήσει η χώρα τουριστική παιδεία και κουλτούρα, θα έχει όφελος για τις επιχειρήσεις που αναζητούν έμπειρα και ικανά στελέχη και προσωπικό, ενώ θα προσφέρει και καλύτερες θέσεις εργασίας. Στελέχη της αγοράς εκτιμούν ότι το ενδιαφέρον διεθνών κολοσσών όπως είναι η Accor, για δημιουργία κέντρου τουριστικής εκπαίδευσης στην Ελλάδα, «είναι μια σημαντική επένδυση που θα μπορούσε να προσδώσει υπεραξία και παγκόσμια εμβέλεια στον τουριστικό μας κλάδο».

Νένα Ουζουνίδου
www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης