Μέτρα χαμηλού δημοσιονομικού κόστους μόλις λίγο πάνω από 1 δισ. ευρώ τα οποία δεν αναπληρώνουν τις μεγάλες εισοδηματικές απώλειες των νοικοκυριών από την ενεργειακή και την στεγαστική κρίση καθώς οι «ριπές» της ακρίβειας συνεχίζονται ανακοίνωσε ο πρωθυπουργός από την ΔΕΘ.
Το πακέτο είναι σφικτό και μετρημένο με αποτέλεσμα να μην υπάρχουν εκπλήξεις με μειώσεις συντελεστών στην κλίμακα για την ανακούφιση της μεσαίας τάξης από τα φορολογικά βάρη.
Έθαψαν τη μείωση ΦΠΑ
Επίσης από το καλάθι απουσιάζουν καίριες πρωτοβουλίες από το μέτωπο των έμμεσων φόρων που είχαν εξαγγελθεί από το 2019, όπως η μείωση των δύο συντελεστών του ΦΠΑ από το 24% και το 13% στο 22% και στο 11% αντίστοιχα, κίνηση που θα είχε αντίχτυπο στο τσουνάμι της ακρίβειας ενώ εκτός πακέτου έμειναν η κατάργηση της εισφοράς αλληλεγγύης που επιβαρύνει τους συνταξιούχους, το μεσοσταθμικό «κούρεμα» κατά 30% στα τεκμήρια διαβίωσης , τα φορολογικά μπόνους για τους συνεπείς οφειλέτες και πολλές άλλες παλιότερες υποσχέσεις για μειώσεις συντελεστών στις επιχειρήσεις από το 22% στο 20%.
Παράλληλα, ορισμένες από τις εξαγγελίες όπως για παράδειγμα αυτές που αφορούν τις βραχυχρόνιες και μακροχρόνιες μισθώσεις δεν ικανοποίησαν , με παράγοντες της αγοράς να κάνουν λόγο για έλλειψη τόλμης στη λήψη πιο δραστικών παρεμβάσεων για την αντιμετώπιση της μάστιγας των Airbnb που έχει ανεβάσει στα ύψη τις τιμές των ενοικίων και έχει μετατρέψει σε μαρτύριο την ανεύρεση στέγης.
Νέες επιβαρύνσεις
Την ίδια στιγμή έρχονται νέες επιβαρύνσεις στα ασφάλιστρα των αυτοκινήτων με την υποχρεωτική ασφάλιση για φυσικές καταστροφές αλλά και στο τουριστικό «πακέτο» καθώς αυξάνεται το Τέλος Ανθεκτικότητας που επιβάλλουν στους πελάτες ξενοδοχεία, καταλύματα και ενοικιαζόμενα ακίνητα ενώ επιβάλλεται τέλος κρουαζιέρας το οποίο για Μύκονο και Σαντορίνη θα είναι αρκετά «αλμυρό» καθώς θα ανέρχεται στα 20 ευρώ ανά επιβάτη ενώ για τα υπόλοιπα λιμάνια θα υπολογίζεται στα 5 ευρώ ανά επιβάτη και θα επιβάλλεται για τους μήνες από Ιούνιο έως και Σεπτέμβριο. Τα έξτρα έσοδα για τον προϋπολογισμό υπολογίζονται σε 250 εκατ. ευρώ.
Επίσης διευρύνεται η περίμετρος της υποχρεωτικής ασφάλισης των επιχειρήσεων για φυσικές καταστροφές καθώς το μέτρο θα ξεκινά από χαμηλά και συγκεκριμένα από τις εταιρίες με τζίρο από 500 χιλιάδες ευρώ ενώ σήμερα ο πήχης είναι από 2 εκατ. ευρώ και πάνω.
Αναλυτικότερα τα μέτρα που δεν ήταν μέσα στο καλάθι αλλά και αυτά για τα οποία υπήρξαν αντιδράσεις είναι :
1.Ακρίβεια: Καμία πρωτοβουλία για την προστασία των νοικοκυριών από την λαίλαπα του πληθωρισμού και της ακρίβειας δεν ανακοινώθηκε.
Οι πολίτες περίμεναν να ακούσουν κάποια μέτρα ανάχωμα για τον υποχώρηση των τιμών σε προϊόντα και υπηρεσίες που σημειώνουν ραγδαία αύξηση πλήττοντας εισοδήματα κυρίως των ευάλωτων.
2. Χαμηλοσυνταξιούχοι: Από την έκτακτη ενίσχυση για τους ευάλωτους απουσιάζουν περίπου ένα εκατομμύριο χαμηλοσυνταξιούχοι.
Πέρυσι 1,055 εκατ. συνταξιούχοι που δεν είχαν προσωπική διαφορά ή είχαν κάτω των 10 ευρώ και με σύνταξη έως 700 ευρώ, έλαβαν έκτακτη ενίσχυση 150 ευρώ.
Επιπλέον, η ενίσχυση είναι χαμηλότερη από την περυσινή.
3. Ειδική εισφορά αλληλεγγύης συνταξιούχων: Δεν έγινε καμία αναφορά για διόρθωση ή κατάργηση της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης συνταξιούχων που αφορά περισσότερους από 500.000 με εισόδημα άνω των 1.400 ευρώ.
Η εισφορά σε πολλές περιπτώσεις μηδενίζει την αύξηση των συντάξεων.
4.Τεκμήρια διαβίωσης: Στο συρτάρι έμεινε η προεκλογική δέσμευση του πρωθυπουργού για μείωση των τεκμηρίων διαβίωσης που αφορούν μισθωτούς ,συνταξιούχους, αγρότες, εισοδηματίες κατά 30% μεσοσταθμικά από το 2025 και στόχο την πλήρη καταργηση.
Το περσινό έτος στην παγίδα των τεκμηρίων πιάστηκαν 1,4 εκατ. φορολογούμενοι, με την ΑΑΔΕ να τους προσθέτει επιπλέον εισόδημα 5,2 δισ. ευρώ,
5.Ελεύθεροι επαγγελματίες: Παρά τις υποσχέσεις για διορθώσεις στην τεκμαρτή φορολόγηση στους κόλπους των ελεύθερων επαγγελματιών επικρατεί απογοήτευση γιατί περίμεναν περισσότερες και πιο γενναιόδωρες παρεμβάσεις σε σχέση με αυτές που ανακοινώθηκαν.
Η κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος φέρνει μια μείωση 325 ευρώ ενώ οι αλλαγές περιορίζονται στη μείωση του ελάχιστου φορολογητέου ποσού των ελεύθερων επαγγελματιών και σε περιοχές με 1.500 κατοίκους αντί των 500, ενώ το κριτήριο του μέγιστου μισθού εργαζομένου δεν θα υπολογίζεται προσθετικά αλλά μόνο συγκριτικά.
6. Στέγαση: Το μεγάλο στοίχημα είναι εάν το κίνητρο με τα αφορολόγητα ενοίκια για 3 χρόνια κινητοποιήσει τους ιδιοκτήτες με κλειστά ακίνητα να τα βγάλουν στην αγορά ή να μετατρέψουν την βραχυχρόνια μίσθωση σε μακροχρόνια προκειμένου να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα με την ακριβή στέγη λόγω της μεγάλης έλλειψης.
Με εκατοντάδες χιλιάδες νοικοκυριά στη χώρα να αντιμετωπίζουν στεγαστικό πρόβλημα, εκφράζονται αμφιβολίες αν η μείωση της φορολογικής επιβάρυνσης θα οδηγήσει τους ιδιοκτήτες στο άνοιγμα των κλειστών ακινήτων και την προσφορά τους με χαμηλότερα ενοίκια σε σχέση με τα σημερινά.
Το μεγάλο στοίχημα των επομένων μηνών εάν τα κίνητρα είναι επαρκή για τους ιδιοκτήτες ακινήτων ώστε να στραφούν και πάλι προς τη μόνιμη κατοικία συγκρατώντας και τις τιμές.
7.Βραχυχρόνιες μισθώσεις: Η παρέμβαση για την απαγόρευση βραχυχρόνιων μισθώσεων σε τρία διαμερίσματα του κέντρου της Αθήνας χαρακτηρίζονται άτολμη καθώς αφενός μεν περιορίζεται σε συγκεκριμένες περιοχές ενώ δεν τίθενται ούτε χρονικοί περιορισμοί ούτε λειτουργικές προδιαγραφές για τα καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης, όπως σχεδιαζόταν αρχικά επί τη βάσει των προτάσεων του Υπουργείου Τουρισμού.
Τη δυσαρέσκειά τους εκφράζουν και οι ξενοδόχοι που διαμαρτύρονται και για την περαιτέρω επιβάρυνση των ξενοδοχείων με την αύξηση του τέλους ανθεκτικότητας.
Μάριος Χριστοδούλου
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών