Τα καμώματα του Γενικού Γραμματέα του Υπουργείου Ανάπτυξης, Σωτήρη Αναγνωστόπουλου, προκαλούν βραχυκύκλωμα στο Χρηματιστήριο
Ανάστατες είναι περίπου 60 με 80 εισηγμένες εταιρίες οι οποίες υπάγονται το 2024 για πρώτη φορά στις υποχρεώσεις δημοσίευσης έκθεσης βιωσιμότητας (ESG) ελεγμένες από ορκωτούς ελεγκτές.
Και αυτό διότι θα πρέπει το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα να προχωρήσουν στη σύγκλιση έκτακτων Συνελεύσεων προκειμένου να ορίσουν ορκωτό ελεγκτή που θα κάνει τον υποχρεωτικό έλεγχο.
Αυτό άλλωστε προβλέπει νόμος 5164/2024 που ψηφίστηκε με πολύ μεγάλη καθυστέρηση πρόσφατα από το ελληνικό κοινοβούλιο έχοντας τη σφραγίδα του αλαλούμ του Γενικού Γραμματέα του Υπουργείου Ανάπτυξης κ. Σωτήρη Αναγνωστόπουλου.
Οι διατάξεις
Ειδικότερα στο άρθρο 41 του νόμου 5164/2024 που τροποποιεί το άρθρο 42 του νόμου 4449/2017 προβλέπεται ότι:
1) Ο ορκωτός ελεγκτής λογιστής ή η ελεγκτική εταιρεία διορίζονται από τη γενική συνέλευση των μετόχων ή των μελών της ελεγχόμενης οντότητας.
2) Σε κάθε περίπτωση διορισμού ορκωτού ελεγκτή λογιστή ή ελεγκτικής εταιρείας θα πρέπει να διασφαλίζεται η ανεξαρτησία του ορκωτού ελεγκτή λογιστή ή της ελεγκτικής εταιρείας από τα εκτελεστικά μέλη του διοικητικού και διαχειριστικού οργάνου της ελεγχόμενης οντότητας.
3) Απαγορεύεται οποιαδήποτε συμβατική ρήτρα η οποία περιορίζει την επιλογή από τη γενική συνέλευση των μετόχων ή εταίρων της ελεγχόμενης οντότητας, σύμφωνα με την παρ. 1, σε ορισμένες κατηγορίες ή καταλόγους ορκωτών ελεγκτών λογιστών ή ελεγκτικών εταιρειών σε σχέση με τον διορισμό ή τον περιορισμό της επιλογής συγκεκριμένου ορκωτού ελεγκτή λογιστή ή ελεγκτικής εταιρείας για τη διεξαγωγή του υποχρεωτικού ελέγχου και, κατά περίπτωση, της διασφάλισης της υποβολής των εκθέσεων βιωσιμότητας της εν λόγω οντότητας.
Οποιεσδήποτε υφιστάμενες ρήτρες ως ανωτέρω είναι άκυρες.
Οι μέτοχοι ή οι εταίροι των μεγάλων επιχειρήσεων που υπόκεινται στα άρθρα 151 και 154 του ν. 4548/2018 (Α' 104), με εξαίρεση τις οντότητες των οποίων μετοχές ή άλλες κινητές αξίες είναι εισηγμένες σε ρυθμιζόμενη αγορά κράτους μέλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης και αντιπροσωπεύουν πάνω από το πέντε τοις εκατό (5%) των δικαιωμάτων ψήφου ή το πέντε τοις εκατό (5%) του κεφαλαίου της επιχείρησης, ενεργώντας μεμονωμένα ή συλλογικά, έχουν το δικαίωμα να υποβάλλουν σχέδιο απόφασης προς έγκριση από τη γενική συνέλευση των μετόχων ή των εταίρων, απαιτώντας από διαπιστευμένο τρίτο μέρος που δεν ανήκει στην ίδια ελεγκτική εταιρεία ή στο ίδιο δίκτυο με τον ορκωτό ελεγκτή λογιστή ή την ελεγκτική εταιρεία που διενεργεί τον υποχρεωτικό έλεγχο, να συντάσσει έκθεση σχετικά με ορισμένα στοιχεία της έκθεσης βιωσιμότητας και η έκθεση αυτή να τίθεται στη διάθεση της γενικής συνέλευσης των μετόχων ή των εταίρων.
4) Για την περιφρούρηση της ανεξαρτησίας του ορκωτού ελεγκτή λογιστή ή της ελεγκτικής εταιρείας, όσον αφορά τους υποχρεωτικούς ελέγχους σε οντότητες οι οποίες δεν είναι δημοσίου ενδιαφέροντος, οι κύριοι εταίροι ελέγχου που είναι υπεύθυνοι για τη διενέργεια του υποχρεωτικού ελέγχου παύουν τη συμμετοχή τους στον υποχρεωτικό έλεγχο της ελεγχόμενης οντότητας το αργότερο επτά (7) χρόνια από την ημερομηνία διορισμού τους και δεν δύνανται να συμμετάσχουν εκ νέου στον υποχρεωτικό έλεγχο της ελεγχόμενης οντότητας πριν παρέλθουν τρία (3) έτη από την παύση αυτή.
5. Οι παρ. 1 έως 4 εφαρμόζονται και στον διορισμό του νόμιμου ελεγκτή ή του ελεγκτικού γραφείου ή εταιρείας με σκοπό τη διασφάλιση της υποβολής εκθέσεων βιωσιμότητας.»
Αλαλούμ
Με τις διατάξεις αυτές ουσιαστικά εφαρμόζονται τα ίδια με εκείνα που προβλέπονται για τον ορισμό τακτικών ελεγκτών.
Το εξωφρενικό είναι δε ότι όσες εταιρίες έχουν ήδη προχωρήσει σε ορισμό ελεγκτή για τον έλεγχο των εκθέσεων βιωσιμότητας αυτός θεωρείται άκυρος και θα πρέπει εκ νέου να υπάρξει σύγκληση Γενικής Συνέλευσης.
Όλα αυτά συμβαίνουν γιατί το Υπουργείο Ανάπτυξης δεν φρόντισε να υπάρξει μεταβατική διάταξη για την πρώτη χρονιά εφαρμογής ώστε για παράδειγμα τα ΔΣ να ορίσουν τον ορκωτό ελεγκτή που σε μεγάλο ποσοστό θα είναι ο ίδιος που διενεργεί τον τακτικό έλεγχο.
Ο τραγέλαφος πάντως καλά κρατεί καθώς ακόμα και αν γίνει ορισμός του ορκωτού που θα κάνει τον έλεγχο δεν υπάρχουν ακόμα τα πρότυπα με τα οποία θα γίνει ο έλεγχος καθώς απαιτείται δημοσίευσή τους στο ΦΕΚ η οποία δεν έχει γίνει.
Δηλαδή θα έχουμε ορισμό ελεγκτή ο οποίος δεν γνωρίζει πως θα κάνει τον έλεγχο.
Και αυτό όταν η χρήση ολοκληρώνεται σε λίγες ημέρες και θεωρητικά οι εισηγμένες θα μπορούν από την 1η του έτους να προχωρήσουν σε δημοσίευση ετήσιων οικονομικών καταστάσεων.
Όποιες εταιρίες έχουν αναθέσει ήδη τον έλεγχο βιωσιμότητας δεν γλιτώνουν καθώς θεωρείται άκυρος και θα πρέπει να κάνουν πάλι Γενικές Συνελεύσεις.
Νίκος Καρούτζος
nkaroutzos@gmail.com
www.bankingnews.gr
Και αυτό διότι θα πρέπει το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα να προχωρήσουν στη σύγκλιση έκτακτων Συνελεύσεων προκειμένου να ορίσουν ορκωτό ελεγκτή που θα κάνει τον υποχρεωτικό έλεγχο.
Αυτό άλλωστε προβλέπει νόμος 5164/2024 που ψηφίστηκε με πολύ μεγάλη καθυστέρηση πρόσφατα από το ελληνικό κοινοβούλιο έχοντας τη σφραγίδα του αλαλούμ του Γενικού Γραμματέα του Υπουργείου Ανάπτυξης κ. Σωτήρη Αναγνωστόπουλου.
Οι διατάξεις
Ειδικότερα στο άρθρο 41 του νόμου 5164/2024 που τροποποιεί το άρθρο 42 του νόμου 4449/2017 προβλέπεται ότι:
1) Ο ορκωτός ελεγκτής λογιστής ή η ελεγκτική εταιρεία διορίζονται από τη γενική συνέλευση των μετόχων ή των μελών της ελεγχόμενης οντότητας.
2) Σε κάθε περίπτωση διορισμού ορκωτού ελεγκτή λογιστή ή ελεγκτικής εταιρείας θα πρέπει να διασφαλίζεται η ανεξαρτησία του ορκωτού ελεγκτή λογιστή ή της ελεγκτικής εταιρείας από τα εκτελεστικά μέλη του διοικητικού και διαχειριστικού οργάνου της ελεγχόμενης οντότητας.
3) Απαγορεύεται οποιαδήποτε συμβατική ρήτρα η οποία περιορίζει την επιλογή από τη γενική συνέλευση των μετόχων ή εταίρων της ελεγχόμενης οντότητας, σύμφωνα με την παρ. 1, σε ορισμένες κατηγορίες ή καταλόγους ορκωτών ελεγκτών λογιστών ή ελεγκτικών εταιρειών σε σχέση με τον διορισμό ή τον περιορισμό της επιλογής συγκεκριμένου ορκωτού ελεγκτή λογιστή ή ελεγκτικής εταιρείας για τη διεξαγωγή του υποχρεωτικού ελέγχου και, κατά περίπτωση, της διασφάλισης της υποβολής των εκθέσεων βιωσιμότητας της εν λόγω οντότητας.
Οποιεσδήποτε υφιστάμενες ρήτρες ως ανωτέρω είναι άκυρες.
Οι μέτοχοι ή οι εταίροι των μεγάλων επιχειρήσεων που υπόκεινται στα άρθρα 151 και 154 του ν. 4548/2018 (Α' 104), με εξαίρεση τις οντότητες των οποίων μετοχές ή άλλες κινητές αξίες είναι εισηγμένες σε ρυθμιζόμενη αγορά κράτους μέλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης και αντιπροσωπεύουν πάνω από το πέντε τοις εκατό (5%) των δικαιωμάτων ψήφου ή το πέντε τοις εκατό (5%) του κεφαλαίου της επιχείρησης, ενεργώντας μεμονωμένα ή συλλογικά, έχουν το δικαίωμα να υποβάλλουν σχέδιο απόφασης προς έγκριση από τη γενική συνέλευση των μετόχων ή των εταίρων, απαιτώντας από διαπιστευμένο τρίτο μέρος που δεν ανήκει στην ίδια ελεγκτική εταιρεία ή στο ίδιο δίκτυο με τον ορκωτό ελεγκτή λογιστή ή την ελεγκτική εταιρεία που διενεργεί τον υποχρεωτικό έλεγχο, να συντάσσει έκθεση σχετικά με ορισμένα στοιχεία της έκθεσης βιωσιμότητας και η έκθεση αυτή να τίθεται στη διάθεση της γενικής συνέλευσης των μετόχων ή των εταίρων.
4) Για την περιφρούρηση της ανεξαρτησίας του ορκωτού ελεγκτή λογιστή ή της ελεγκτικής εταιρείας, όσον αφορά τους υποχρεωτικούς ελέγχους σε οντότητες οι οποίες δεν είναι δημοσίου ενδιαφέροντος, οι κύριοι εταίροι ελέγχου που είναι υπεύθυνοι για τη διενέργεια του υποχρεωτικού ελέγχου παύουν τη συμμετοχή τους στον υποχρεωτικό έλεγχο της ελεγχόμενης οντότητας το αργότερο επτά (7) χρόνια από την ημερομηνία διορισμού τους και δεν δύνανται να συμμετάσχουν εκ νέου στον υποχρεωτικό έλεγχο της ελεγχόμενης οντότητας πριν παρέλθουν τρία (3) έτη από την παύση αυτή.
5. Οι παρ. 1 έως 4 εφαρμόζονται και στον διορισμό του νόμιμου ελεγκτή ή του ελεγκτικού γραφείου ή εταιρείας με σκοπό τη διασφάλιση της υποβολής εκθέσεων βιωσιμότητας.»
Αλαλούμ
Με τις διατάξεις αυτές ουσιαστικά εφαρμόζονται τα ίδια με εκείνα που προβλέπονται για τον ορισμό τακτικών ελεγκτών.
Το εξωφρενικό είναι δε ότι όσες εταιρίες έχουν ήδη προχωρήσει σε ορισμό ελεγκτή για τον έλεγχο των εκθέσεων βιωσιμότητας αυτός θεωρείται άκυρος και θα πρέπει εκ νέου να υπάρξει σύγκληση Γενικής Συνέλευσης.
Όλα αυτά συμβαίνουν γιατί το Υπουργείο Ανάπτυξης δεν φρόντισε να υπάρξει μεταβατική διάταξη για την πρώτη χρονιά εφαρμογής ώστε για παράδειγμα τα ΔΣ να ορίσουν τον ορκωτό ελεγκτή που σε μεγάλο ποσοστό θα είναι ο ίδιος που διενεργεί τον τακτικό έλεγχο.
Ο τραγέλαφος πάντως καλά κρατεί καθώς ακόμα και αν γίνει ορισμός του ορκωτού που θα κάνει τον έλεγχο δεν υπάρχουν ακόμα τα πρότυπα με τα οποία θα γίνει ο έλεγχος καθώς απαιτείται δημοσίευσή τους στο ΦΕΚ η οποία δεν έχει γίνει.
Δηλαδή θα έχουμε ορισμό ελεγκτή ο οποίος δεν γνωρίζει πως θα κάνει τον έλεγχο.
Και αυτό όταν η χρήση ολοκληρώνεται σε λίγες ημέρες και θεωρητικά οι εισηγμένες θα μπορούν από την 1η του έτους να προχωρήσουν σε δημοσίευση ετήσιων οικονομικών καταστάσεων.
Όποιες εταιρίες έχουν αναθέσει ήδη τον έλεγχο βιωσιμότητας δεν γλιτώνουν καθώς θεωρείται άκυρος και θα πρέπει να κάνουν πάλι Γενικές Συνελεύσεις.
Νίκος Καρούτζος
nkaroutzos@gmail.com
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών