Για το μεγαλύτερο μέρος της δεκαετίας του 2020, τα κρυπτονομίσματα μετατράπηκαν από τεχνολογικό πείραμα σε κεντρικό πολιτικό ζήτημα στις Ηνωμένες Πολιτείες…
Το Bitcoin κινείται γύρω από τα 65.000 δολάρια, έχοντας χάσει τον τελευταίο χρόνο περίπου το 50% της αξίας του, ενώ η ψυχολογία στην αγορά των κρυπτονομισμάτων βυθίζεται ολοένα και περισσότερο σε κατάσταση αβεβαιότητας και κόπωσης.
Πίσω, όμως, από την επιφανειακή εικόνα των τιμών, διαμορφώνεται ένα πολύ πιο σκοτεινό και πολιτικά φορτισμένο αφήγημα που αρχίζει να ανησυχεί σοβαρά τους επενδυτές.
Για το μεγαλύτερο μέρος της δεκαετίας του 2020, τα κρυπτονομίσματα μετατράπηκαν από τεχνολογικό πείραμα σε κεντρικό πολιτικό ζήτημα στις Ηνωμένες Πολιτείες.
Οι Ρεπουμπλικανοί τα υιοθέτησαν ως σύμβολο οικονομικής ελευθερίας και αντίστασης στον κρατικό έλεγχο, ενώ οι Δημοκρατικοί, με φωνές όπως η Elizabeth Warren, επέμειναν σε αυστηρή ρυθμιστική προσέγγιση, με έμφαση στην προστασία των καταναλωτών και στον έλεγχο των αγορών.
Το πιο ανησυχητικό σενάριο που συζητείται πλέον σε αναλύσεις της αγοράς δεν αφορά την τεχνολογία, ούτε τη νομισματική πολιτική, ούτε καν τους παραδοσιακούς ρυθμιστικούς κινδύνους.
Αφορά την πολιτική εξουσία.
Το ερώτημα που τίθεται όλο και πιο έντονα είναι τι θα συμβεί εάν οι Δημοκρατικοί επιστρέψουν το 2026 και στη συνέχεια κατακτήσουν τον Λευκό Οίκο το 2028.
Σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο, η σχέση της πολιτείας με τα κρυπτονομίσματα θα μπορούσε να αλλάξει ριζικά.
Σύμφωνα με το πιο απαισιόδοξο αφήγημα που κυκλοφορεί στην αγορά, το Bitcoin δεν κατάφερε να σταθεροποιηθεί σε υψηλά επίπεδα ακόμη και σε μια περίοδο έντονης θεσμικής υιοθέτησης, εγκρίσεων ETF και πολιτικής στήριξης από το προηγούμενο φιλοcrypto περιβάλλον.
Η κριτική που εκφράζεται από επενδυτές όπως ο Peter Schiff είναι ότι, αν ένα περιουσιακό στοιχείο δεν μπορεί να διατηρήσει σημαντικά επίπεδα τιμών ακόμη και με τόσο θετικούς καταλύτες, τότε ίσως το πρόβλημα δεν είναι η έλλειψη υιοθέτησης αλλά η εξάντληση της ίδιας της επενδυτικής αφήγησης.
Το οικοσύστημα των κρυπτονομισμάτων έχει πλέον συνδεθεί βαθιά με το πολιτικό υπόβαθρο των ΗΠΑ.
Eύθραυστη ισορροπία
Η πιο πρόσφατη περίοδος σχετικής ανοχής έχει οδηγήσει σε εισροές κεφαλαίων, όμως ταυτόχρονα έχει δημιουργήσει μια εύθραυστη ισορροπία, όπου η αγορά εξαρτάται όχι μόνο από οικονομικούς παράγοντες αλλά και από το εκάστοτε πολιτικό κλίμα.
Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, πρόσωπα όπως ο Michael Saylor και η εταιρεία Strategy έχουν γίνει σύμβολα της επιθετικής συσσώρευσης Bitcoin, με τη χρηματοοικονομική τους δομή να βρίσκεται πλέον υπό αυξανόμενη αμφισβήτηση καθώς οι αποτιμήσεις των σχετικών προϊόντων δείχνουν σημάδια πίεσης.
Το ανησυχητικό στοιχείο για τους επενδυτές δεν είναι μόνο η εικόνα της αγοράς, αλλά η προεξόφληση ενός πιθανού πολιτικού μέλλοντος.
Αν το πολιτικό κλίμα στις ΗΠΑ αλλάξει και οι Δημοκρατικοί υιοθετήσουν μια πιο επιθετική ρυθμιστική γραμμή, τότε τα κρυπτονομίσματα θα πάψουν να αντιμετωπίζονται ως τεχνολογική καινοτομία και θα αρχίσουν να προσεγγίζονται ως πεδίο συστημικού κινδύνου, πολιτικών συγκρούσεων και πιθανών συγκρούσεων συμφερόντων.
Σε ένα τέτοιο περιβάλλον, ακόμη και χωρίς καμία απαγόρευση του Bitcoin, η πίεση θα μπορούσε να είναι έντονη.
Η ενίσχυση της εποπτείας από την SEC, οι αυστηρότερες απαιτήσεις για τα stablecoins, οι πιο σκληροί κανομισμοί KYC και AML, καθώς και η αυξημένη ρυθμιστική παρέμβαση στα ανταλλακτήρια και στα ψηφιακά πορτοφόλια θα μπορούσαν να αλλάξουν ριζικά τη δυναμική της αγοράς.
Η αγορά δεν χρειάζεται απαγορεύσεις για να αντιδράσει, καθώς αρκεί η αύξηση της αβεβαιότητας και του κόστους συμμόρφωσης για να μεταβληθεί η επενδυτική συμπεριφορά.
Το πιο επικίνδυνο στοιχείο αυτού του σεναρίου είναι ότι οι αγορές δεν περιμένουν τις εκλογές για να αντιδράσουν.
Εάν οι επενδυτές αρχίσουν να προεξοφλούν ένα πιο αυστηρό ρυθμιστικό μέλλον, τότε η πίεση στις τιμές μπορεί να ξεκινήσει πολύ πριν από οποιαδήποτε πολιτική αλλαγή.
Σε μια τέτοια περίπτωση, οι ίδιες οι προσδοκίες γίνονται κινητήριος δύναμη της πτώσης, δημιουργώντας έναν μηχανισμό αυτοτροφοδοτούμενης αποδυνάμωσης.
Το αφήγημα που αναδύεται είναι ότι το crypto δεν κινδυνεύει απαραίτητα από τεχνολογική αποτυχία ή οικονομική κρίση, αλλά από την πολιτική του ταυτότητα.
Αν η επόμενη μεγάλη πολιτική μετατόπιση στις ΗΠΑ μετατρέψει τα crypto από σύμβολο καινοτομίας σε σύμβολο υπερβολής και πολιτικών υπερβολών της εποχής Trump, τότε η αγορά μπορεί να βρεθεί αντιμέτωπη με μια βαθιά αναπροσαρμογή αξιών.
Σε αυτό το πλαίσιο, η επόμενη μεγάλη bear market στο Bitcoin ίσως να μην ξεκινήσει από μια ύφεση, από μια κατάρρευση εταιρείας ή από μια τεχνολογική αδυναμία.
Μπορεί να ξεκινήσει από μια κάλπη.
www.bankingnews.gr
Πίσω, όμως, από την επιφανειακή εικόνα των τιμών, διαμορφώνεται ένα πολύ πιο σκοτεινό και πολιτικά φορτισμένο αφήγημα που αρχίζει να ανησυχεί σοβαρά τους επενδυτές.
Για το μεγαλύτερο μέρος της δεκαετίας του 2020, τα κρυπτονομίσματα μετατράπηκαν από τεχνολογικό πείραμα σε κεντρικό πολιτικό ζήτημα στις Ηνωμένες Πολιτείες.
Οι Ρεπουμπλικανοί τα υιοθέτησαν ως σύμβολο οικονομικής ελευθερίας και αντίστασης στον κρατικό έλεγχο, ενώ οι Δημοκρατικοί, με φωνές όπως η Elizabeth Warren, επέμειναν σε αυστηρή ρυθμιστική προσέγγιση, με έμφαση στην προστασία των καταναλωτών και στον έλεγχο των αγορών.
Το πιο ανησυχητικό σενάριο που συζητείται πλέον σε αναλύσεις της αγοράς δεν αφορά την τεχνολογία, ούτε τη νομισματική πολιτική, ούτε καν τους παραδοσιακούς ρυθμιστικούς κινδύνους.
Αφορά την πολιτική εξουσία.
Το ερώτημα που τίθεται όλο και πιο έντονα είναι τι θα συμβεί εάν οι Δημοκρατικοί επιστρέψουν το 2026 και στη συνέχεια κατακτήσουν τον Λευκό Οίκο το 2028.
Σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο, η σχέση της πολιτείας με τα κρυπτονομίσματα θα μπορούσε να αλλάξει ριζικά.
Σύμφωνα με το πιο απαισιόδοξο αφήγημα που κυκλοφορεί στην αγορά, το Bitcoin δεν κατάφερε να σταθεροποιηθεί σε υψηλά επίπεδα ακόμη και σε μια περίοδο έντονης θεσμικής υιοθέτησης, εγκρίσεων ETF και πολιτικής στήριξης από το προηγούμενο φιλοcrypto περιβάλλον.
Η κριτική που εκφράζεται από επενδυτές όπως ο Peter Schiff είναι ότι, αν ένα περιουσιακό στοιχείο δεν μπορεί να διατηρήσει σημαντικά επίπεδα τιμών ακόμη και με τόσο θετικούς καταλύτες, τότε ίσως το πρόβλημα δεν είναι η έλλειψη υιοθέτησης αλλά η εξάντληση της ίδιας της επενδυτικής αφήγησης.
Το οικοσύστημα των κρυπτονομισμάτων έχει πλέον συνδεθεί βαθιά με το πολιτικό υπόβαθρο των ΗΠΑ.
Eύθραυστη ισορροπία
Η πιο πρόσφατη περίοδος σχετικής ανοχής έχει οδηγήσει σε εισροές κεφαλαίων, όμως ταυτόχρονα έχει δημιουργήσει μια εύθραυστη ισορροπία, όπου η αγορά εξαρτάται όχι μόνο από οικονομικούς παράγοντες αλλά και από το εκάστοτε πολιτικό κλίμα.
Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, πρόσωπα όπως ο Michael Saylor και η εταιρεία Strategy έχουν γίνει σύμβολα της επιθετικής συσσώρευσης Bitcoin, με τη χρηματοοικονομική τους δομή να βρίσκεται πλέον υπό αυξανόμενη αμφισβήτηση καθώς οι αποτιμήσεις των σχετικών προϊόντων δείχνουν σημάδια πίεσης.
Το ανησυχητικό στοιχείο για τους επενδυτές δεν είναι μόνο η εικόνα της αγοράς, αλλά η προεξόφληση ενός πιθανού πολιτικού μέλλοντος.
Αν το πολιτικό κλίμα στις ΗΠΑ αλλάξει και οι Δημοκρατικοί υιοθετήσουν μια πιο επιθετική ρυθμιστική γραμμή, τότε τα κρυπτονομίσματα θα πάψουν να αντιμετωπίζονται ως τεχνολογική καινοτομία και θα αρχίσουν να προσεγγίζονται ως πεδίο συστημικού κινδύνου, πολιτικών συγκρούσεων και πιθανών συγκρούσεων συμφερόντων.
Σε ένα τέτοιο περιβάλλον, ακόμη και χωρίς καμία απαγόρευση του Bitcoin, η πίεση θα μπορούσε να είναι έντονη.
Η ενίσχυση της εποπτείας από την SEC, οι αυστηρότερες απαιτήσεις για τα stablecoins, οι πιο σκληροί κανομισμοί KYC και AML, καθώς και η αυξημένη ρυθμιστική παρέμβαση στα ανταλλακτήρια και στα ψηφιακά πορτοφόλια θα μπορούσαν να αλλάξουν ριζικά τη δυναμική της αγοράς.
Η αγορά δεν χρειάζεται απαγορεύσεις για να αντιδράσει, καθώς αρκεί η αύξηση της αβεβαιότητας και του κόστους συμμόρφωσης για να μεταβληθεί η επενδυτική συμπεριφορά.
Το πιο επικίνδυνο στοιχείο αυτού του σεναρίου είναι ότι οι αγορές δεν περιμένουν τις εκλογές για να αντιδράσουν.
Εάν οι επενδυτές αρχίσουν να προεξοφλούν ένα πιο αυστηρό ρυθμιστικό μέλλον, τότε η πίεση στις τιμές μπορεί να ξεκινήσει πολύ πριν από οποιαδήποτε πολιτική αλλαγή.
Σε μια τέτοια περίπτωση, οι ίδιες οι προσδοκίες γίνονται κινητήριος δύναμη της πτώσης, δημιουργώντας έναν μηχανισμό αυτοτροφοδοτούμενης αποδυνάμωσης.
Το αφήγημα που αναδύεται είναι ότι το crypto δεν κινδυνεύει απαραίτητα από τεχνολογική αποτυχία ή οικονομική κρίση, αλλά από την πολιτική του ταυτότητα.
Αν η επόμενη μεγάλη πολιτική μετατόπιση στις ΗΠΑ μετατρέψει τα crypto από σύμβολο καινοτομίας σε σύμβολο υπερβολής και πολιτικών υπερβολών της εποχής Trump, τότε η αγορά μπορεί να βρεθεί αντιμέτωπη με μια βαθιά αναπροσαρμογή αξιών.
Σε αυτό το πλαίσιο, η επόμενη μεγάλη bear market στο Bitcoin ίσως να μην ξεκινήσει από μια ύφεση, από μια κατάρρευση εταιρείας ή από μια τεχνολογική αδυναμία.
Μπορεί να ξεκινήσει από μια κάλπη.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών