Τρία σενάρια, ένα βασικό και δύο εναλλακτικά, για τους στόχους στα πρωτογενή πλεονάσματα και τις πρόσθετες φορολογικές ελαφρύνσεις, για την περίοδο 2021-2024, θα προβλέπει το νέο Μεσοπρόθεσμο
Τρία διαφορετικά σενάρια, ένα βασικό και δύο εναλλακτικά, για τους στόχους στα πρωτογενή πλεονάσματα και τις πρόσθετες φορολογικές ελαφρύνσεις, αναφορικά με την περίοδο 2021-2024, θα προβλέπει το νέο Μεσοπρόθεσμο που θα αποστείλει το Μάιο ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Το πιο σημαντικό όμως από όλα είναι ότι στο νέο Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα πρόκειται να ενσωματωθεί η ανάλυση βιωσιμότητας του ελληνικού χρέους (DSA) που ολοκληρώνει τις επόμενες μέρες ο Οργανισμός Διαχείρισης Δημοσίου Χρέους (ΟΔΔΗΧ).
Η έκθεση βιωσιμότητας θα είναι αναπόσπαστο κομμάτι του τρίτου σεναρίου και συγχρόνως το εργαλείο της ελληνικής πλευράς όπου θα τεκμηριώνει την ανάγκη μείωσης στο 2,2% ΑΕΠ του ονομαστικού στόχου στα πλεονάσματα για την διετία 2021-2022.
Είναι σαφές ότι πρόκειται για το σενάριο που έχει την μεγαλύτερη βαρύτητα για την κυβέρνηση για να κερδίσει την μάχη της μείωσης των δημοσιονομικών στόχων επικαλούμενη: τον φθηνό δανεισμό του ελληνικού κράτους, την ραγδαία αποκλιμάκωση των αποδόσεων στα ελληνικά ομόλογα και τις νέες πιθανές αναβαθμίσεις της πιστοληπτικής ικανότητας της χώρας και φυσικά τις προοπτικές της ισχυρής ανάπτυξης (η Ε.Ε. αναθεώρησε στο 2,4% την εκτίμηση για την ανάπτυξη το 2020).
Στο δεύτερο σενάριο του Μεσοπρόθεσμου το Γενικό Λογιστήριο θα λαμβάνει υπόψη του τους κανόνες του Συμφώνου Σταθερότητας οι οποίοι απορρέουν από τις διαδικασίες του Ευρωπαϊκού Εξαμήνου.
Πρόκειται για τους μεσοπρόθεσμους δημοσιονομικούς στόχους, Medium Term Objectives, σε όρους κυκλικά διορθωμένου πλεονάσματος.
Οι στόχοι αυτοί αναθεωρούνται κάθε τρία χρόνια και σύμφωνα με αυτούς η Ελλάδα θα πρέπει να παράγει πρωτογενή πλεονάσματα τουλάχιστον 2,6% του ΑΕΠ για την περίοδο 2021-2022. Με αυτό το δεδομένο δεν προκύπτει περιθώριο μείωσης κάτω από το 2,6% του ΑΕΠ.
Το πρώτο σενάριο είναι το βασικό που θα διατηρείται ο στόχος για πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ σε επίπεδο Γενικής Κυβέρνησης μέχρι το 2022,και δεν θα περιλαμβάνονται οι σχεδιαζόμενες για φέτος μειώσεις στην ειδική εισφορά αλληλεγγύης και στον ΕΝΦΙΑ ή τα σχέδια της κυβέρνησης για πρόσθετες φοροελαφρύνσεις εντός της τετραετίας (πλήρης κατάργηση της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης και του τέλους επιτηδεύματος, μειώσεις συντελεστών ΦΠΑ κ.ά.).
Η υιοθέτηση τουλάχιστον τριών διαφορετικών σεναρίων αποτελεί μονόδρομο για το οικονομικό επιτελείο καθώς το Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο θα κατατεθεί στη Βουλή τον Απρίλιο, πολλούς μήνες πριν από την ολοκλήρωση των διαβουλεύσεων με τους Ευρωπαίους για τους στόχους των πρωτογενών πλεονασμάτων, η οποία τοποθετείται το φθινόπωρο, όταν θα καταρτιστεί ο προϋπολογισμός του 2021 (το προσχέδιό του πρέπει να κατατεθεί στη Βουλή στις 5 Οκτωβρίου και το τελικό σχέδιο στις 21 Νοεμβρίου).
Μάριος Χριστοδούλου
www.bankingnews.gr
Το πιο σημαντικό όμως από όλα είναι ότι στο νέο Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα πρόκειται να ενσωματωθεί η ανάλυση βιωσιμότητας του ελληνικού χρέους (DSA) που ολοκληρώνει τις επόμενες μέρες ο Οργανισμός Διαχείρισης Δημοσίου Χρέους (ΟΔΔΗΧ).
Η έκθεση βιωσιμότητας θα είναι αναπόσπαστο κομμάτι του τρίτου σεναρίου και συγχρόνως το εργαλείο της ελληνικής πλευράς όπου θα τεκμηριώνει την ανάγκη μείωσης στο 2,2% ΑΕΠ του ονομαστικού στόχου στα πλεονάσματα για την διετία 2021-2022.
Είναι σαφές ότι πρόκειται για το σενάριο που έχει την μεγαλύτερη βαρύτητα για την κυβέρνηση για να κερδίσει την μάχη της μείωσης των δημοσιονομικών στόχων επικαλούμενη: τον φθηνό δανεισμό του ελληνικού κράτους, την ραγδαία αποκλιμάκωση των αποδόσεων στα ελληνικά ομόλογα και τις νέες πιθανές αναβαθμίσεις της πιστοληπτικής ικανότητας της χώρας και φυσικά τις προοπτικές της ισχυρής ανάπτυξης (η Ε.Ε. αναθεώρησε στο 2,4% την εκτίμηση για την ανάπτυξη το 2020).
Στο δεύτερο σενάριο του Μεσοπρόθεσμου το Γενικό Λογιστήριο θα λαμβάνει υπόψη του τους κανόνες του Συμφώνου Σταθερότητας οι οποίοι απορρέουν από τις διαδικασίες του Ευρωπαϊκού Εξαμήνου.
Πρόκειται για τους μεσοπρόθεσμους δημοσιονομικούς στόχους, Medium Term Objectives, σε όρους κυκλικά διορθωμένου πλεονάσματος.
Οι στόχοι αυτοί αναθεωρούνται κάθε τρία χρόνια και σύμφωνα με αυτούς η Ελλάδα θα πρέπει να παράγει πρωτογενή πλεονάσματα τουλάχιστον 2,6% του ΑΕΠ για την περίοδο 2021-2022. Με αυτό το δεδομένο δεν προκύπτει περιθώριο μείωσης κάτω από το 2,6% του ΑΕΠ.
Το πρώτο σενάριο είναι το βασικό που θα διατηρείται ο στόχος για πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ σε επίπεδο Γενικής Κυβέρνησης μέχρι το 2022,και δεν θα περιλαμβάνονται οι σχεδιαζόμενες για φέτος μειώσεις στην ειδική εισφορά αλληλεγγύης και στον ΕΝΦΙΑ ή τα σχέδια της κυβέρνησης για πρόσθετες φοροελαφρύνσεις εντός της τετραετίας (πλήρης κατάργηση της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης και του τέλους επιτηδεύματος, μειώσεις συντελεστών ΦΠΑ κ.ά.).
Η υιοθέτηση τουλάχιστον τριών διαφορετικών σεναρίων αποτελεί μονόδρομο για το οικονομικό επιτελείο καθώς το Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο θα κατατεθεί στη Βουλή τον Απρίλιο, πολλούς μήνες πριν από την ολοκλήρωση των διαβουλεύσεων με τους Ευρωπαίους για τους στόχους των πρωτογενών πλεονασμάτων, η οποία τοποθετείται το φθινόπωρο, όταν θα καταρτιστεί ο προϋπολογισμός του 2021 (το προσχέδιό του πρέπει να κατατεθεί στη Βουλή στις 5 Οκτωβρίου και το τελικό σχέδιο στις 21 Νοεμβρίου).
Μάριος Χριστοδούλου
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών