Σε φάση έντονης συγκέντρωσης βρίσκεται πλέον ο κλάδος των supermarkets με τις μικρές τοπικές αλυσίδες και τις μεγαλύτερες περιφερειακές να βρίσκονται στο στόχαστρο των μεγάλων οι οποίοι στοχεύουν στη δημιουργία ολοκληρωμένων δικτύων και στη συμπλήρωση των κενών που έχουν ανά την επικράτεια.
Οι περιπτώσεις άλλωστε του Σκλαβενίτη και του Μασούτη είναι χαρακτηριστικές.
Η Σκλαβενίτης στα Ιωάννινα είχε παρουσία με δύο μόλις καταστήματα ενώ την ίδια στιγμή η Μασούτης έχει επτά και η Βασιλόπουλος τέσσερα όπως και η My Market. Με την εξαγορά εννέα καταστημάτων της SEP MARKETS είναι προφανές ότι η Σκλαβενίτης αποκτά την πρωτοκαθεδρία στην περιοχή στην οποία έχουν ισχυρό ρόλο οι τοπικές αλυσίδες όπως η Παπαγεωργίου. Ουσιαστικά η κίνηση της Σκλαβενίτης ήταν αναγκαία υπό την έννοια ότι κάνει άλμα δικτύου αντί να κινηθεί με λογικές της πιο αργής ανάπτυξης με τη δημιουργία νέων καταστημάτων.
Η Μασούτης ταυτόχρονα με την κίνηση να αποκτήσει το 50% του ΣΥΝΚΑ Κρήτης (υπάρχουν πληροφορίες που δεν επιβεβαιώνονται ότι η συμφωνία έχει κολλήσει)αποκτά παρουσία σε αγορές στις οποίες δεν είχε καμία παρουσία και έτσι διευρύνει το δίκτυό της στη Νότια Ελλάδα όπου είχε πρόβλημα.
Χωρίς αμφιβολία στην Κρήτη μέσω του ΣΥΝΚΑ επιχειρεί να ανταγωνιστεί τον όμιλο Σκλαβενίτη καθώς η λαυσίδα κυριαρχεί στα Χανιά, το Ρέθυμνο και τον Άγιο Νικόλαο ενώ στο Ηράκλειο η Σκλαβενίτης είναι πολύ ισχυρή μέσω της Χαλκιαδάκης. Αξίζει να σημειωθεί ότι η Μασούτης μέσω του ΣΥΝΚΑ μπορεί να εξασφαλίσει και παρουσία στην Κέρκυρα, τη Μήλος, τη Χίο, τη Νάξο και την Κάλυμνο.
Στην Κέρκυρα μάλιστα ο ΣΥΝΚΑ έχει έξι καταστήματα έναντι τεσσάρων της Βασιλόπουλος και δύο της Σκλαβενίτης ενώ και στις υπόλοιπες περιοχές η προοπτική είναι ολιγοπωλιακή ή και μονοπωλιακή.
Τα δύο παραπάνω παραδείγματα Σκλαβενίτη και Μασούτη δείχνουν ότι οι κινήσεις είναι απολύτως μελετημένες υπό τη λογική της δημιουργίας ενός πλήρους δικτύου που θα θέσει σε πίεση τον ανταγωνισμό.
Στο πλαίσιο δεν είναι τυχαίο ότι γίνονται συζητήσεις της Μασούτης για την εξαγορά αλυσίδων στην Πελοπόννησο όπου ξεχωρίζουν τα super markets Ανδρικόπουλος με 13 καταστήματα και δύο φούρνους στο νομό Αχαϊας, οι Αφοι Μουργή με 8 καταστήματα στην Καλαμάτα, η Ρουμελιώτης με 23 καταστήματα σε Αχαϊα και Ηλεία.
Επίσης ενδιαφέρουσες περιοχές είναι η Λάρισα όπου ισχυρός παίκτης είναι η αλυσίδα Αγορά με 6 καταστήματα στην πόλη ενώ ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν Σέρρες, Δράμα και Καβάλα με τους ομίλους Γουντσίδη και Κάντζα να αποτελούν κυρίαρχους παίκτες.
Βέβαια πέρα από τις τοπικές αλυσίδες πολλές από τις οποίες είναι μέλη του ΕΛΟΜΑΣ υπάρχουν και τα μεγαλύτερα δίκτυα όπως το Market In και η ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός και η Γαλαξίας. Τα δίκτυα αυτά προς το παρόν δεν φαίνεται να εμπλέκονται σε κινήσεις.
Το ερώτημα βεβαίως που τίθεται είναι πότε πέρα από τις μικρές αλυσίδες θα γίνει η μεγάλη εξαγορά παρασύροντας ολόκληρο τον κλάδο σε ντόμινο συγκέντρωσης. Το CVC αλλωστε δεν έχει πει την τελευταία του λέξη.
Νίκος Καρούτζος
nkaroutzos@gmail.com
www.bankingnews.gr
Οι τοπικές αλυσίδες super markets στην Ελλάδα... που βρίσκονται στο στόχαστρο των μεγάλων του κλάδου
Γιατί οι μεγάλοι παίκτες εξαγοράζουν τους μικρούς
Σχόλια αναγνωστών