Αυτό που προβληματίζει περισσότερο είναι γιατί έκανε αυτήν την επιλογή σε μία τόσο κρίσιμη ενεργειακά περίοδο και χωρίς μάλιστα ουσιαστικά να γίνει διαβούλευση.
Σε χαμηλά δύο ετών και πλέον κατάφερε να οδηγήσει η ΡΑΕ την τιμή του ΑΔΜΗΕ στο ελληνικό χρηματιστήριο.
Αρχικά η καθυστέρηση από τη ΡΑΕ δημοσίευσης του wacc για τον ΑΔΜΗΕ και στη συνέχεια η χαμηλότερη τιμή που έδωσε, δημιούργησε έντονο προβληματισμό στους επενδυτές.
Αυτό όμως που προβληματίζει ακόμα περισσότερο είναι γιατί έκανε αυτήν την επιλογή σε μία τόσο κρίσιμη ενεργειακά περίοδο και χωρίς μάλιστα ουσιαστικά να γίνει διαβούλευση.
Κύκλοι της αγοράς ερμηνεύουν την απόφαση να καθορίσει το έσοδο για την περίοδο 2022-25 στο 6,1% από 6,9% που ήταν πριν και από 7,5% που ζητούσε ο ΑΔΜΗΕ ως πρόκληση και μάλιστα που θα πρέπει να οδηγήσει και σε μία απάντηση στο ερώτημα ποια είναι η στρατηγική επιλογή της χώρας;
Θέλει δηλαδή η Ελλάδα να επενδύσει σε αυτήν την κρίσιμη δεκαετία στα δίκτυα και στις μεταφορές και ειδικά στα δίκτυα μεταφοράς που έχουν και γεωπολιτκό χαρακτήρα, ή να «επενδύσει» σε 2 ευρώ έκπτωση στον καταναλωτή το χρόνο;
Να σημειωθεί πως τα επιπλέον χρήματα επιστρέφονται από το επενδυτικό πρόγραμμα και από τη συμμετοχή σε ενεργειακά projects που αυτήν την περίοδο είναι ακόμα πιο κρίσιμα.
Επιπλέον θα πρέπει να απαντηθεί αν η ανάγκη που υπάρχει θα καλυφθεί από τον ΑΔΜΗΕ ήτοι το ελληνικό δημόσιο που ελέγχει το 51% ή θα το πάρουν άλλες χώρες που θέλουν να αποκτήσουν επιρροή στην περιοχή;
Επανεπένδυση κερδών
Θα πρέπει επίσης να σημειωθεί πως ο ΑΔΜΗΕ με βάση το shareholders agreement με τους κινέζους το οποίο είχε γίνει από την κυβέρνηση προβλέπει πως το 50% των κερδών θα επανεπενδυθούν στο σύστημα.
Οι ευρωπαίοι διαχειριστές δίνουν το 80% στο μέρισμα ενώ η πρόσφατη συμφωνία για τον ΔΕΔΔΗΕ προβλέπει 95% μέρισμα.
Ένα επομένως πρώτο αρνητικό είναι η ζημία που γίνεται στρατηγικά, και το δεύτερο είναι η παραβίαση της μεθοδολογία, με κάποια στελέχη που γνωρίζουν να σημειώνουν πως μπαίνει τροχοπέδη και στην προσέλκυση επενδυτών, οι οποίοι παρατηρούν τα όσα γίνονται.
Ο ΑΔΜΗΕ είχε ζητήσει το wacc να είναι στο 7,5%, όταν μάλιστα λόγω και αποδόσεων των ομολόγων ένας συντηρητικός υπολογισμός που έγινε από τον ΑΔΜΗΕ έδινε wacc 8,16% και ένας άλλος με πιο σκληρές υποθέσεις 8,5%.
Μπλόκο στις επενδύσεις
Με τέτοιο WACC θα πρέπει να μπουν προτεραιότητες στις επενδύσεις και κάποιες να πάνε πιο μετά σύμφωνα με κύκλους του ΑΔΜΗΕ.
Για παράδειγμα δεν αλλάζει η διασύνδεση της Κρήτης με την Αττική ούτε και η τέταρτη φάση των Κυκλάδων.
Και οι δύο αυτές αναμένεται να λειτουργούν το 2024.
Όμως για Δωδεκάνησα και Αιγαίο που είναι έργα 2,5 δισ. ευρώ και πρόκειται να κλείσουν πετρελαϊκούς σταθμούς, δε θα μπορούν να γίνουν μέχρι το 2027-28 που λέει το επενδυτικό πρόγραμμα και θα πάνε λίγο παραπάνω.
Αυτό σημαίνει πως οι καταναλωτές θα συνεχίσουν να πληρώνουν υπηρεσίες κοινής ωφέλειας (ΥΚΩ) και άρα δημιουργείται το ερώτημα ποιο θα είναι το τελικό κέρδος του καταναλωτή.
Πλήγμα στα έσοδα και τα κέρδη
Από αυτήν την απόφαση της ΡΑΕ και αν τελικά δεν αλλάξει απόφαση αναμένεται μείωση 30-40 εκατ. ευρώ μείωση στα έσοδα του ΑΔΜΗΕ ετησίως και 100-120 εκατ. ευρώ κέρδη στην περίοδο.
Τα παραπάνω έχουν οδηγήσει σε περαιτέρω υποχώρηση της τιμής της μετοχής με αποτέλεσμα να φτάσει κάτω από τα 2 ευρώ και σε επίπεδα που είχε να δει από τον Μάιο του 2020 όταν ο πλανήτης βρισκόταν σε lockdown και οι αγορές προσπαθούσαν να αντιδράσουν από τα χαμηλά τους.
Γιώργος Κατικάς
george.katikas@gmail.com
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών